تخم نطفه دار بوقلمون

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۰

از آنجایی که بوقلمون ها جزو پرنده های سنگین وزن هستند لذا در بسیاری از موارد میزان جفت گیری آنها با موفقیت بسیار کمی همراه می شود از این رو بسیاری از پرورش دهندگان که به صورت صنعتی بوقلمون ها را پرورش می دهند برای بارور کردن بوقلمون های ماده از عمل تلقیح مصنوعی استفاده می کنند در غیر این صورت با تعداد زیادی از تخم های بی نطفه در جوجه کشی بوقلمون روبرو خواهند شد.

در آغاز فصل تخم گذاری هر پرنده ماده ای می تواند بین 80 تا 100 عدد تخم تولید کند مخصوصا در سال اول، بالاترین راندمان را در تولید تخم دارد ولی با بالا رفتن سن بلوغ هر سال 20 درصد از قدرت باروری و تولید تخم آنها کاسته می شود.

جوجه گیری طبیعی از تخم نطفه دار بوقلمون

برای جوجه گیری طبیعی به مولدهایی نیاز دارید که بتوانند تخم های نطفه دار با کیفیتی تولید کنند و باید از بوقلمون هایی استفاده کنید که به سن بلوغ (30 تا 33 هفتگی) مناسب تری رسیده اند. آشیانه بوقلمون ها باید در جایی کاملا بهداشتی، ساکت و نسبتا تاریک بنا شود . انگل های خارجی و داخلی می توانند شرایط سخت تری را برای مولدین به وجود آورند پس بهتر است، مراقب بهداشت و پاکسازی آشیانه آنها باشید. برای از بین بردن انگل های داخلی هم از داروی ضد انگل خوراکی استفاده کنید.

همچنین مولدین تخم گذار از چند هفته قبل باید از غذاهای مقوی و مغذی تغذیه کنند تا شرایط جنسی آنها برای جفتگیری تحریک شود البته بوقلمون هایی که روی تخم ها می نشینند نیز ، باید از غذاهای مطلوب تغذیه کنند تا مدفوع شان آبکی نباشد در غیر این صورت سلامت نطفه ها به خطر می افتد.

تخم نطفه دار بوقلمون

« تخم نطفه دار بوقلمون »

بعد از جفت گیری موفقیت آمیز ، بوقلمون های ماده می توانند تخم های نطفه دار تولید کنند و بعد از گذاشتن چندتا تخم کرچ می شوند. حواستان به این موضوع باشد که نباید قبل از به حد نصاب رسیدن تعداد تخم ها، اجازه بدهید بوقلمون های کرچ شده روی آنها بنشینند چون جوجه هایی که زودتر متولد می شوند باعث تحریک کردن غریزه مادرانه بوقلمون ماده شده و تمایلش ، برای نشستن بر روی تخم های باقی مانده از بین می رود. نطفه هایی که به اندازه کافی رشد کرده اند و فقط چند روز دیگر طول می کشد تا دنیا بیایند، با چنین اتفاق نا بهنگامی تماما از بین می روند. برای ممانعت از این امر علاوه بر موردی که در بالا به آن اشاره کردم ، اگر در چنین شرایطی قرار گرفتید ، جوجه هایی را که زودتر به دنیا آمده اند، موقتا از مادر جدا کنید و به جای گرمتری انتقال دهید تا پرنده مادر دوباره تصمیم به نشستن بر روی تخم های باقی مانده را بگیرد.

همانطور که متوجه شدید فرایند جوجه کشی از تخم بوقلمون آن هم به روش طبیعی کمی سخت تر است ولی با تهیه یک دستگاه جوجه کشی استاندارد و تمام اتوماتیک ، نتایج بهتری به دست بیاورید.

هر تخم نطفه داری برای رشد و ادامه حیات به رطوبت ،دما و اکسیژن کافی نیاز دارد تا بعد از سپری شدن ایام ستر و هچر متولد شده و خارج از تخم به زندگی خود ادامه دهند و این امر مستلزم داشتن یک دستگاه جوجه کشی مطمئن، با کیفیت و حرفه ای است. دستگاه هایی که مجهز به سیستم جوجه کشی تمام اتوماتیک و هوشمند هستند، بهتر می توانند، تمام پارامترهای ضروری مثل رطوبت، دما ، اکسیژن رسانی و چرخش خودکار تخم نطفه دار را بدون دخالت دست سازماندهی کنند.

دستگاه های جوجه کشی مخصوص جوجه کشی از تخم بوقلمون در وب سایت فروشگاهی گروه صنعتی ایزی باتور ارائه شده اند، راندمان جوجه کشی را در بالاترین حد ممکن (بالای 90 درصد) حفظ می کنند.

علاوه بر تهیه یک دستگاه جوجه کشی استاندارد باید در تهیه تخم های نطفه دار هم، نهایت دقت را به عمل آورید. با توجه به شرایط غیر معمولی که بوقلمون های مولد برای جفتگیری دارند، مهمترین فاکتورهایی که در پروش آنها حائز اهمیت است، رسیدگی به شرایط رشد ( تغذیه) و رعایت اصول بهداشتی آنهاست. علاوه بر این موارد از دو عامل مهم و تشدید دهنده که باعث پایین آمدن یا از بین رفتن خاصیت جوجه در آوری در تخم های نطفه دار بوقلمون می شود جدا خوداری کنید. این عوامل مهم عبارتند از :

۱- دمای نگهداری بالا و پایین تر از مقدار تعیین شده (در دمای حدود 10 تا 15) نباشد مثلا اگر دمای داخل تخم بوقلمون به 28 درجه سانتی گراد برسد، جنین شروع به رشد می کند.

۲- دستکاری و تکان شدید تخم نطفه را تلف می کند.

کیفیت تخم های نطفه دار

در جمع آوری و تهیه تخم های نطفه دار بوقلمون چند فاکتور مهم وجود دارد. اگر می خواهید تخم های سالم و با کیفیتی داشته باشید این موارد مهم را به خاطر بسپارید:

  • جمع آوری تخم های نطفه دار از لانه های تخمگذاری و ضدعفونی کردن آنهاست تا از دهیدراته شدن یا آلوده شدن تخم ها به فضولات کف بستر که در نهایت باعث مرگ جنین می شود جلوگیری کرد.
  • دفعات جمع آوری تخم ها سه بار در روز کفایت می کند ولی اگر دمای هوا گرم باشد باید دفعات جمع آوری تخم ها را افزایش داد.
  • تخم های جمع آوری شده باید در یک محیط خنک، مرطوب که تهویه مناسبی هم دارد، نگهداری شوند.
  • محل ذخیره تخم های نطفه دار باید کاملا بهداشتی باشد.
  • محل ذخیره باید دیوار ها و سقف عایق کاری شده داشته باشد تا از ورود پرندگان مزاحم، حشرات و جاانوران موذی که ناقل بیماری های خطرناک هستند جلوگیری شود.
  • ضدعفونی کردن تخم ها، خطر نفوذ میکروب های موجود در کف بستر را کاهش می دهد در غیر این صورت میکروب ها تکثیر می یابند و باعث مرگ جنین می شوند.
  • برای جلوگیری از خطر آلوده شدن سایر تخم ها از چیدن آنها به تعداد زیاد بر روی هم جلوگیری کنید.
  • هرگز از تخم های کثیف برای جوجه کشی استفاده نکنید.
  • تمیز کردن تخم ها در حالت خشک نتیجه مثبت تری دارد چون با شستن آنها لایه طبیعی که در واقع محافظ پوسته تخم است برداشته می شود سلامت نطفه ها بیشتر در معرض آسیب قرار می گیرد.
  • زمان نگهداری تخم بوقلمون را بیشتر از 5 تا 6 روز ادامه ندهید. چون احتمال جوجه آوری تخم ها تحت تاثیر زمان طولانی کاهش می یابد.
  • در هنگام نگهداری تخم باید نوک کوچک تخم به طرف پایین و نوک بزرگ آن به طرف بالا باشد.
  • تخم های کوچک فاکتور مناسبی برای تبدیل شدن به جوجه را نخواهند داشت چون فاقد مواد غذایی کافی و لازم برای تکمیل رشد جوجه در داخل تخم خواهند بود.
  • تخم ها نباید شکل نا متعارف یا گردی داشته باشند چون شرایط خوبی برای تبدیل شدن به جوجه را نخواهد داشت.
  • تخم ها نطفه دار باید پوسته سالمی داشته باشد اگر پوسته آن ها ضخیم تر یا نازک تر از حد معمول باشد، سلامت نطفه به خطر می افتد.

همه این مواردی که در بالا به آن اشاره کردم جزو پارامترهای ضروری برای تضمین کیفیت تخم نطفه دار بوقلمون است.

مطالب مرتبط :

آموزش پرورش بوقلمون و جوجه کشی از تخم بوقلمون

فواید استفاده از تخم بوقلمون برای بدن انسان

چگونه نطفه سنجی ( نوربینی ) تخم بوقلمون را انجام دهیم ؟

چرا باید بوقلمون ها را نوک چینی کرد؟

خواص و خصوصیات گوشت بوقلمون

معرفی انواع نژاد ها و گونه های بوقلمون

راهنمای تغذیه در دوره های مختلف بوقلمون

روش اصولی پخت بوقلمون

آشنایی با رایج ترین بیماری های بوقلمون

جیره غذایی بوقلمون شامل چه چیزهایی است ؟

تخم نطفه دار بوقلمون

نحوه پرورش بوقلمون در خانه

بیماری لنگش و لنگیدن بوقلمون و روش های مقابله آن

فواید استفاده از تخم بوقلمون برای بدن انسان

هزینه پرورش بوقلمون

پرورش بوقلمون و یا شترمرغ ؛ کدام بهتر است؟

بهترین نوع تخم بوقلمون برای جوجه کشی

روش های افزایش تخمگذاری بوقلمون

مقایسه پرورش غاز و بوقلمون ، بررسی معایب و مزایا

معرفی واکسن های مورد نیاز و آمورش واکسیناسیون بوقلمون

چطور بوقلمون را کُرچ کنیم؟

آموزش ذخیره و انبار کردن تخم نطفه دار بوقلمون

راه ها و روش های پرکنی بوقلمون

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت