روش اصولی پخت بوقلمون

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۰

آشپزی یک هنر است که با علاقه، تکنولوژی و امکانات همراه شده و غذایی بسیار لذیذ را به وجدو می آورد، هر چه این علاقه بیشتر باشد، غذا خوشمزه تر و دلپذیر تر خواهد شد، هنر آشپزی تقریبا از زمان کشف آتش وارد عرصه بشری شده است، ولی آشپزی های امروزی بر خلاف گذشته همیشه با آتش همراه نبوده و گاهی فقط با داشتن یک چاقو می توان یک دسر عالی تهیه نمود. به هر حال گفته های فوق مقدمه ای بود تا شما را برای شروع پخت یک بوقلمون بسیار خوشمزه آماده کند.

چکیده مقاله

در اصل جوجه کشی از پرندگان در شرایط آب وهوایی بهاری به مراتب نسبت به سایر فصل ها بهتر است زیرا در تابستان به خاطر آب و هوای گرم و بالا بودن خشکی هوا ، پرنده شرایط نامطلوبی را برای جوجه کشی در اختیار دارد و باید پرورش دهنده کنترل و مراقبت ویژه ای نسبت به پرنده ی مذکور و ماشین جوجه کشی داشته باشد. بدین معنی که روند جوجه کشی را به گونه ای پیش ببرد که دستگاه جوجه کشی توانایی کشش و جوجه آوری را نسبت به آب و هوای بیرون داشته باشد. یا دما و رطوبت موجود را طوری در داخل اتاقک جوجه کشی تنظیم کند که، روند جوجه آوری با شکست روبرو نگردد.

نحوه انتخاب بوقلمون مناسب

برای اینکه غذایی کافی داشته باشید باید مقدار گوشت انتخابی متناسب با تعداد اعضای خانواده و میهمانان باشد، معمولا به ازای هر نفر نیم کیلو در نظر می گیرند، شما می توانید با توجه به اشتهای افراد این مقدار را کم یا زیاد کنید، به عنوان مثال برای افراد پر اشتها ۲۰۰ گرم بیشتر و برای افراد کم اشتها ۲۰۰ گرم کمتر در نظر بگیرید.

طبخ بوقلمون

معمولا بسته به روش طبخی که انتخاب خواهید نمود، وسایل مورد نیاز متفاوت خواهد بود ولی در حالت کلی باید وسایل زیر را قبل از طبخ آماده نمایید:

  • یک سینی متناسب با اندازه بوقلمون که تمام قسمت های بوقلمون درون سینی جای گیرد.
  • داشتن تعدادی سیخ مناسب که پاها و ران های بوقلمون را به صورت مناسبی حفظ نماید و از لزرش یا افتادن آن حین طبخ جلوگیری نماید.
  • مقداری فویل یا ورق آلومینیومی که باید به دور آن پیچیده شود تا حین طبخ رطوبت خود را از دست نداده و به صورت کامل پخته شود.
  • داشتن تعدادی چاقوی خوب و تیز برای بریدن قسمت های مختلف بوقلمون.
  • داشتن یک چرتکه خوب برای مالیدن کره به بوقلمون.
روش پخت بوقلمون

« روش پخت بوقلمون »

مرحله اول در پخت بوقلمون

پس از تهیه مواد فوق باید تمام پر های بدن بوقلمون را بکَنید و سپس بدن آن را کاملا تمیز نمایید تا کاملا از مواد غیر بهداشتی احتمالی پاک شود. در این مرحله شما می توانید چاشنی مورد نظر را اماده کنید و آن را کاملا پخته و کنار بگذارید و نیم ساعت قبل از اتمام مراحل طبخ، چاشنی ها را وارد داخل شکم بوقلمون بکنید.

اگر قصد اضافه کردن چاشنی به بوقلمون را دارید باید مدت زمان پخت آن را افزایش دهید یعنی به ازای هر نیم کیلو باید ۵ دقیقه به زمان پخت اضافه کنید زیرا مدتی طول می کشد تا چاشنی ها جذب بوقلمون شوند. معمولا به ازای هر نیم کیلو بوقلمون یک استکان چاشنی در نظر می گیرند.

مرحله دوم در طبخ بوقلمون

قبل از به سیخ کشیدن بوقلمون باید دل و جگر پرنده را جدا نموده و شکمش را برای قرار دادن چاشنی ها خالی بگذارید، پس از انجام اینکار باید بوقلمون را به مدت چند ساعت و یا حتی شب تا صبح در آب نمک بخوابانید تا کاملا نمک را به خود جذب کند. معمولا به ازای هر ۴ لیتر آب یک فنجان نمک در نظر می گیرند، هنگام قرار دادن بوقلمون در آب نمک باید دقت کنید که تمام قسمت های بوقلمون درون اب نمک جای گیرد و هیچ قسمتی از آن بیرون نماند.

مرحله سوم در پخت صحیح بوقلمون

قبل از کباب کردن باید تمام بدن پرنده را کره بمالید تا حین پخت دچار سوختگی نشود. اگر حین پخت آن را چرب نمایید حالت ترد و خوشمزگی خود را کمی از دست خواهد داد، بنابراین بهتر است قبل از قرار دادن درون فر، چربی های مورد نیاز را به آن بمالید.

حالا می توانید بوقلمون را به سیخ بکشید و درون فر قرار دهید، حتما دقت نمایید که درون فر سینی وجود داشته باشد تا آب بوقلمون بر روی آن سینی چکه کند و اگر می خواهید بدون استفاده از سیخ آن را درون فر قرار دهید باید هر یک ساعت یکبار جهت بوقلمون را عوض کنید تا تمام قسمت های ان پخته شود.

در کف سینی مقداری آبلیمو یا آبغوره بریزید و سپس بوقلمون را روی آن قرار داده و داخل فر قرار دهید و دمای فر را بر روی ۱۶۰ درجه فاز نهایت یا ۷۵ درجه سانتی گراد تنظیم نمایید. آب گوشت ریخته شده را نگه داشته و در نهایت داخل شکم بوقلمون بریزید. هر یک ساعت یکبار جهت بوقلمون را عوض کنید ولی اگر سیخ ها به صورت اتوماتیک می چرخند نیازی به اینکار نیست.

پس از خاموش نمودن فر، آب گوشت ریخته شده را درون شکم بوقلمون بریزید و اجازه بدید تا بوقلمون ۳۰ دقیقه درون فر خاموش بماند تا کاملا آب نمک را جذب خود نماید.

پس از آن می توانید بوقلمون چاشنی زده خود را بیرون آورده و فوم اطراف آن را بکنید و برای سرو درون یک سینی تمیز قرار داده و اطراف آن را با لیموی تازه و مقداری جعفری و پیاز تزیین نمایید. تزیین این قسمت کاملا به سلیقه شما بستگی دارد.

گالری عکس
عکس پخت بوقلمون 1
عکس پخت بوقلمون 2
عکس پخت بوقلمون 3
عکس پخت بوقلمون 4

----- برای مشاهده در ابعاد اصلی روی عکس کلیک کنید -----

مطالب مرتبط :

آموزش پرورش بوقلمون و جوجه کشی از تخم بوقلمون

فواید استفاده از تخم بوقلمون برای بدن انسان

چگونه نطفه سنجی ( نوربینی ) تخم بوقلمون را انجام دهیم ؟

چرا باید بوقلمون ها را نوک چینی کرد؟

خواص و خصوصیات گوشت بوقلمون

معرفی انواع نژاد ها و گونه های بوقلمون

راهنمای تغذیه در دوره های مختلف بوقلمون

روش اصولی پخت بوقلمون

آشنایی با رایج ترین بیماری های بوقلمون

جیره غذایی بوقلمون شامل چه چیزهایی است ؟

تخم نطفه دار بوقلمون

نحوه پرورش بوقلمون در خانه

بیماری لنگش و لنگیدن بوقلمون و روش های مقابله آن

فواید استفاده از تخم بوقلمون برای بدن انسان

هزینه پرورش بوقلمون

پرورش بوقلمون و یا شترمرغ ؛ کدام بهتر است؟

بهترین نوع تخم بوقلمون برای جوجه کشی

روش های افزایش تخمگذاری بوقلمون

مقایسه پرورش غاز و بوقلمون ، بررسی معایب و مزایا

معرفی واکسن های مورد نیاز و آمورش واکسیناسیون بوقلمون

چطور بوقلمون را کُرچ کنیم؟

آموزش ذخیره و انبار کردن تخم نطفه دار بوقلمون

راه ها و روش های پرکنی بوقلمون

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت