آشنایی با خواص و خصوصیات تخم اردک

نوشته شده در : ۱۴۰۰٫۰۶٫۱۰

در حالت کلی بیشتر پرندگان فصل بهار را برای تخم گذاری انتخاب می کنند ولی شایان ذکر است که عده ای از آن ها هم در اواخر تابستان یا اوایل زمستان اقدام به لانه سازی و تخم گذاری می نمایند.

ولی اگر پرندگان از شرایط سازگاری برای آشیانه سازی، تولید مثل، جیره ی غذایی خوب و شرایط آب و هوایی مناسب برخوردار باشند می توانند به راحتی در هر مکان و زمانی تخم گذاری نمایند. در غیر این صورت کمبود هر کدام از موارد ذکر شده، می تواند تخم گذاری پرنده را با تاخیر بیندازد.

چکیده مقاله

تخم اردک نیز مانند تخم هر پرنده دیگری سرشار از پروتئین، انواع ویتامین ها و مواد معدنی می باشد و آنتی اکسیدان های موجود در تخم اردک بسیار قوی تر از تخم مرغ هستند و در پیشگیری از بسیاری از بیماری ها بسیار موفق تر عمل می کنند، هم چنین وجود مقادیر زیادی آهن و روی در تخم اردک، شما را از بیماری کم خونی نجات خواهد داد، که برای مصرف این ماده غذایی نیز باید اعتدال را رعایت کنید تا دچار بیماری های قلبی و عروقی ثانویه نشوید.

توضیحات کامل در مورد خواص تخم اردک

الف - منبعی غنی از پروتئین :

میزان پروتئین موجود در تخم اردک ۳۰ الی ۴۰ درصد بیشتر از تخم مرغ است و طبق محاسبات انجام شده در هر تخم مرغ ۶ گرم پروتئین وجود دارد اما در هر تخم اردک ۹ گرم پروتئین وجود دارد که مصرف روزانه ۲ عدد تخم اردک نیاز روزانه بدن به پروتئین و سایر مواد معدنی و ویتامین ها برطرف خواهد شد.

تخم اردک

« تخم اردک »

ب - مقاومت بالای تخم اردک در برابر فاسد شدن :

تخم اردک به دلیل پوست ضخیمی که دارد مقاومت بیشتری دارد و مدت زمان بیشتری می توان آن را نگهداری نمود. اما تخم مرغ را پس از گذشت یک هفته نمی توان مصرف نمود.

 

ج - منبعی غذایی سرشار از امگا 3 :

جالب است بدانید که امگا ۳ تاثیر بسیار زیادی در سلامت قلب دارد و باعث افزایش قدرت ذهنی کودکان و نوجوانان خواهد شد، هر تخم مرغ حدود ۳۷ میلی گرم امگا 3 دارد اما این مقدار در تخم اردک حدود ۷۳ میلی گرم می باشد که در صورت مصرف اصولی و مداوم آن شاهد سلامت قلب و افزایش ذهن خود خواهید شد.

 

د - مبارزه با بیماری کم خونی :

در تخم اردک مقدار قابل توجهی آهن، روی، فسفر و سایر منابع معدنی وجود دارد که برای مقابله با بیماری های کم خونی و ضعف بدن بسیار مناسب خواهد بود، این ماده غذایی ویژه برای خانم هایی که دچار کم خونی می شوند بسیار ایده آل و تقویت کننده خواهد بود.

 

ه - افزایش وزن سریع و طبیعی

به دلیل کالری بالا و چربی زیاد موجود در تخم اردک، این ماده غذایی در افزایش وزن بسیار موفق عمل خواهد کرد، هر تخم اردک ۱۳۰ کالری انرژی دارد در حالی که یک تخم مرغ ۷۰ کالری انرژی دارد. البته در مصرف تخم اردک باید دقت لازم را بعمل آورد، زیرا چربی زیاد برای قلب مناسب نبوده و بیماری های قلبی و کبدی به دنبال خواهد داشت.

 

و - کمک به هضم سریع غذا

ویتامین های گروه B موجود در تخم اردک برای هضم بهتر غذا و جلوگیری از بیماری های گوارشی و هاضمه ای تاثیر گذار خواهد بود. هم چنین سایر ویتامین های موجود در تخم اردک در افزایش قدرت هاضمه و افزایش اشتها کمک کننده خواهد بود.

 

ز - جلوگیری از آلزایمر

آنتی اکسیدان ها و ویتامین های موجود در تخم اردک در جلوگیری از آلزایمر و پیری زودرس تاثیر گذار خواهد بود و در صورت مصرف اصولی و مداوم تخم این پرنده می توان از آلزایمر جلوگیری نمود. امگا 3 موجود در تخم اردک تاثیر زیادی در افزایش قدرت ذهن و بازسازی سلول های مغزی دارد.

اردک ها نسبت به مرغ ها از مقاومت بدنی بالایی برخوردار هستند و به راحتی نیز قابل پرورش هستند، در صورتی که علاقه مند به پرورش پرنده های خانگی هستید، اردک بهترین گزینه خواهد بود، این پرنده هم از تخم بسیار با ارزشی برخوردار است و هم نسبت به مرغ از گوشت خوشمزه تری برخوردار است.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت