معرفی اردک نژاد پکنی

درج شده در : ۱۴۰۱٫۰۶٫۱۶

اردک ها نژاد گوناگونی دارند و هر کدام از نژادها بعنوان کاربردی خاص پرورش داده میشوند. بعنوان نمونه برخی از اردک ها برای استفاده از گوشت ، برخی برای استفاده از تخم و برخی دیگر بعنوان پرنده زینتی توسط مرغداران و افراد علاقه مند نگهداری میشوند. یکی از نژادهای پرورشی اردک نژاد پکین یا پکنی بوده و در چین کشف شد. این نژاد از اردک بعنوان اردک گوشتی نگهداری شده و در ایران نیز طرفداران بسیار زیادی دارد. در این مطلب از سایت ما نسبت به معرفی این نژاد از اردک اقدام خواهیم کرد. بدین منظور میتوانید ادامه مطلب را مطالعه کنید.

آشنایی با اردک پکنی

اردک پکنی در دو نژاد پکنی آمریکایی و آلمانی یافت میشود. در حال حاظر نژادی که در ایران وجود دارد در واقع نژاد آمریکایی است. اردک پکنی آلمانی از لحاظ ظاهری متفاوت تر از نژاد آمریکایی بوده و بدنی کشیده و عمودی دارد. نژاد فوق هم اکنون در حال انقراض بوده و به همین دلیل در این مطلب ما به معرفی اردک پکین آمریکایی بسنده خواهیم کرد.

اردک پکین

« اردک پکین »

مشخصات ظاهری اردک پکنی

اردک پکنی دارای ظاهری به رنگ پرهای سفید و جثه بزرگ می باشد. پرهای این نژاد از اردک به رنگ سفید بوده و با سایه های زرد و کرمی رنگ قابل مشاهده است. منقار و پای این پرنده نیز به رنگ نارنجی می باشد. پرهای این اردک پکنی متراکم و حجیم بوده و همین امر جثه آن ها را بزرگتر نشان می دهد.

وزن اردک پکنی

اردک پکنی در زمان پروار شدن وزن خوبی گرفته و نسبت به سایر نژادهای اردک گوشت بیشتری را نسیب پرورش دهنده می سازد. این پرنده در صورت تغذیه صحیح در ۶ هفته اولیه قادر است تا به ۳ کیلوگرم برسد. اردک پکنی نر قادر است تا به ۴٫۵ کیلوگرم و جنسیت ماده به ۴ کیلوگرم برسد. علاوه بر وزن گیری ایده آل این پرنده ضریب تبدیل خوراک این پرنده نیز عالی می باشد. بدینصورت که به ازای هر ۲٫۵ تا ۳ کیلوگرم خوراک یک کیلوگرم گوشت تولید میکند.

تخمگذاری اردک پکنی

تخمگذاری اردک پکنی قابل قبول بوده و این پرنده در سال از ۵۰ تا ۳۰۰ تخم تولید میکند. تخم این پرنده بزرگ و سفید رنگ بوده و معمولا ۹۰ تا ۱۰۰ گرم وزن دارد. اردک های پکنی از حدود ۵ ماهگی تخمگذاری میکنند. بهترین فصل تخمگذاری پرنده ها فصل بهار تا تابستان بوده و عموماً در دو فصل پاییز و زمستان تخم های کمتری تولید میکنند.

اردک پکین نر و ماده

« اردک پکین نر و ماده »

خلقیات اردک پکنی

اردک پکنی خویی آرام داشته و پرندگانی اهلی می باشند. با این حال مشکلی که این پرندگان دارند میتوان به صدای بالای آنها اشاره کرد.

جوجه کشی از اردک پکنی

اردک پکنی با داشتن مزایای بالا ، کرچ شوندگان بسیار بدی هستند. در واقع اردک پکنی ماده پرنده ای مناسب برای جوجه کشی نبوده و با کوچکترین میزان استرس بر روی تخمان نمیشیند. به همین دلیل پیشنهاد میکنیم تا برای جوجه کشی از این پرنده از دستگاه جوجه کشی استفاده کنید. طول دوره جوجه کشی اردک های پکنی ۲۸ روز بوده و نیاز است تا در مدت زمان جوجه کشی، تخم ها آب پاشی شوند.

تغذیه اردک پکنی

اردک های پکنی میتوانند از انواع دانه ها و غلات تغذیه کنند. این پرندگان در جیره غذایی خود به پروتئین بسیار بالایی نیاز داشته و لازم است این پروتئین توسط سویا و ذرت برای پرنده تامین گردد. نیاسین نیز یکی دیگر از مواد غذایی مهم در جیره غذایی بوده و باید برای پرنده تامین شود. ناگفته نماند اردک های آزاد و در طبیعت از انواع حشرات ، مارمولک ها ، قورباغه ها ، حلزون ها و... تغذیه میکنند.

مزایای پرورش اردک پکین

  • وزن گیری بالا
  • تلفات کم و مقاومت بالا در برابر بیماری ها
  • سازگاری با آب و هوای مناطق مختلف ایران
  • محبوبیت گوشت و تخم این نژاد در شهر های شمالی کشور
  • تولید تخم های نطفه دار با نطفه قوی
  • تخم گذاری بالا و استفاده دو منظوره
  • بلوغ سریع
  • ضریب رشد خوب
کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت