معرفی اردک غواص یا اردک بلوطی غواص

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۱

اردک غواص گونه ای از مرغابی سانان است که طول بدنش به اندازه 40 سانتیمتر می رسد یعنی کمی کوچکتر از اردک سیاه کاکل است از نظر شکل ظاهری صورتی شبیه به اردک سر حنایی دارد ولی بر خلاف آن هیچ تاجی بر سر ندارد.رنگ منقارش خاکستری تیره است و ابتدای نوکش به سیاهی می زند. رنگ سر و گردن و همچنین قفسه سینه آنها قرمز متمایل به قهوه ای تیره است. رنگ پرهای شکم این نوع از مرغابی ها سفید است و در میان پرهای دمشان، رنگ هایی از سفید و قهوه ای تیره به چشم می خورد. پرهای کمر و قسمتی از بالهایشان قهوه ای تیره است. شاهپرهای سیاه و بزرگی دارند که به رنگ سبز جیوه ای است و در کنار بال سفیدش که حاشیه های سیاه دارد، خودنمایی می کند مخصوصا زمانی که به پرواز در می آیند.چشمان سفید رنگ، پاهای سیاه رنگ با پرده میان انگشتانش که زرد متمایل به سبز است، جلوه خاصی به ظاهر این مرغابی زیبا داده است.

اردک غواص بلوطی

« اردک غواص بلوطی »

ماده اردک غواص تفاوت چندانی با نر هایشان ندارند با این تفاوت که تمام رنگ بندی بال و پر و سایر اعضای اردک غواص ماده، تیره تر از پرنده نر است. البته در زمان پر ریزی پرنده نر کاملا شبیه ماده است.چشم پرنده نر در در زمان بلوغ قهوه ای است ولی با افزایش سنش به سفیدی خواهد زد.

زیستگاه اردک غواص

این گونه از مرغابی ها دوست دارند، لانه های خود را در مناطق تالابی که آب شیرین یا شور دارد و یا در کنار آب های جاری که مملو از گیاهان آبزی و نیزار است بسازند و به زندگی طبیعی خود ادامه دهند.

سواحل دریای خزر،تالاب های فارس و اطراف دریاچه ی ارومیه جایی است که این نژاد از مرغابی ها در زمان کوچ به آنجا فرود می آیند و در بعضی از مناطق تالابی مانند گوری گول و دریاچه ی پریشان لانه می سازند تا مدتی را به جفتگیری و تولید مثل مشغول باشند.

حفاظت

تعداد این نوع از مرغابی در ايران و سایر مناطق دنیا بسیار کمیاب شده است از این رو در لیست پرندگان حمايت شده جای گرفته اند که شکار شان کاملا غیر قانونی است یعنی زيستگاه ها و مکان هایی که می تواند در آنجا تولید مثل کند، تحت پوشش برنامه حفاظتی پرندگان است.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت