آموزش پرورش قو و جوجه کشی از تخم قو

نوشته شده در : ۱۴۰۰٫۰۴٫۲۱

قو از نمونه پرندگان آبزی بوده و از دسته مرغابی ها می باشد. این پرنده از پاهای کوتاهی بهره مند بوده و در بین سه انگشت پاها لایه های گوشتی وجود دارد. این موضوع سبب میشود که قو ها بتوانند به آسانی بر روی آب شنا کنند. معمولاً هدف از پرورش و نگهداری قو ها زیبایی آنها می باشد ؛ چرا که این پرنده ها زیبایی خاصی را به استخرها می بخشد. در این مطلب از سایت ما اطلاعات جامعی را در مورد نحوه و روش پرورش و جوجه کشی قو ذکر کرده ایم که با مطالعه آن میتوانید اطلاعات کاملی را دریافت کنید.

بدلیل اینکه قوها سرعت تولید مثل کمتری دارند به همین دلیل جمعیت این پرنده ها کم می باشد و از نمونه پرندگان محافظت شده به شمار میروند. این پرندگان بدلیل ظاهر زیبای خود در استخرها و باغ ها نگهداری میشوند

پرورش و جوجه کشی قو

« پرورش و جوجه کشی قو »

مشخصات ظاهری قو

این پرنده ها جثه بزرگی داشته و عمر آنها نیز طولانی می باشد. دیده شده که برخی از قو ها توانسته اند سن سی سالگی را برای خود ثبت کنند. از ویژگی های این پرنده ها تک همسری آنها می باشد. با این حال برخی از نژادهای قو تا انتهای عمر برای خود جفتی انتخاب نمیکنند. قوهای نر و ماده که بعنوان جفت انتخاب میشوند تا آخر زندگی با هم هستند و در صورتی که یکی از جفت ها بمیرد بازمانده هیچ گاه برای خود جفت دیگری انتخاب نمیکند. این موضوع نیز سبب کاهش جمعیت این پرنده ها شده است. معمولاً جفت زنده در همان آشیانه باقی می ماند و تا آخر عمر بصورت تنها زندگی میکند.

تفاوت های قو و غاز

از لحاظ ظاهر دو پرنده قو و غاز شبیه به هم هستند ؛ اما گردن قو ها معمولاً بلندتر از غازها می باشد و در صورت آنها هیچ پری وجود ندارد. علاوه بر این قو ها در خشکی پرندگانی چابک نیستند ؛ چرا که جثه این پرنده سنگین بوده و به خاطر فرم پاها راه رفتن بر روی زمین برای آنها سخت است. قوها همانند اغلب پرندگان در سال یکبار دوره پر ریزی دارند.

سن بلوغ قو

سن بلوغ قو ها معمولاً دیرتر از اغلب پرندگان می باشد. این پرنده ها در سنین سه سالگی به بلوغ میرسند و پس از سن بلوغ آنها سالی یک بار تولید مثل میکنند. قوهای پرورشی نیز هم بصورت طبیعی و هم بصورت مصنوعی « به کمک دستگاه جوجه کشی » قابل تکثیر می باشند. گوشت پرنده چرب و سفت می باشد و طعم و خواص خاصی ندارد و به همین جهت کمتر در معرض کشتار می باشند.

آموزش جوجه کشی قو

« پرورش و جوجه کشی قو »

این پرنده ها غالباً در کنار استخرها و برکه ها زندگی میکنند و در فصول سرد نیز به مناطق گرم کوچ میکنند. به همین علت کسانی که قصد پرورش این پرنده ها را دارند باید در فصول سرد برای آنها جایگاه گرم و غذای مکفی فراهم کنند. در ایران قوهای مهاجر بیشتر در فصل زمستان از مناطق سردسیر همچون روسیه ، سیبری ، چین و … به آبهای ایران مهاجرت میکنند. در سواحل خزر، مرداب انزلی ، دریای عمان و خلیج فارس ، گرگان و برخی نواحی مرکزی و غرب ایران قوهای وحشی زندگی میکنند.

آیا قو ها اهلی میشوند؟

در فصول جفتگیری این پرنده ها شدیداً پرخاشگر میشوند ؛ اما بصورت کلی قو ها زود اهلی میشوند. در صورتی که بتوانید آنها را بصورت صحیح نگهداری کنید پرنده ها هیچگاه برای شما پرخاش نخواهند کرد.

تغذیه قو

قو ها پرندگانی گیاهخوار و حشره خوار می باشند. آنها اغلب از حشرات و گیاهان آبزی تغذیه میکنند و در مراتع نیز گاهاً به چرا می پردازند. قوهایی که در قفس ها پرورش داده میشوند با گندم ، جو و نان خیس خورده نیز تغذیه میشوند. معمولاً در صورت رعایت اصول تغذیه ای وزن این پرنده ها به ۱۴ کیلوگرم نیز میرسد. گونه های نر هیکل درشت تری نسبت به ماده ها دارند.

جوجه کشی از قو

بعد از اتمام سن ۲ سالگی جفت ها برای تولیدمثل آماده میشوند. زمان جفتگیری قو ها اواسط زمستان بوده و تا فروردین ماه ادامه پیدا میکند. قوها هم مانند غازها در آب جفتگیری میکنند. نژاد ماده پرنده در هر سال بعد از جفتگیری حدود ۴ تا ۹ تخم میگذارد. دوره جوجه کشی این پرنده ها حدود ۳۵ تا ۳۸ روز بوده و جوجه های متولد شده خیلی زود میتوانند در آب شنا کنند. تعیین جنسیت جوجه قو ساده است. جوجه های نر پرهای زرد نارنجی رنگ داشته و ماده ها نیز پرهای خاکستری مایل به سبز دارند.

در صورت استفاده از دستگاه جوجه کشی دمای ستر برای جوجه کشی قو ۳۷٫۵ درجه و رطوبت نیز ۶۵ درصد خواهد بود. در زمان هچر نیز دما ۳۷ الی ۳۷٫۲ درجه و رطوبت ۷۵ درصد می باشد.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت