معرفی جیره غذایی غاز ها ( غذای غاز )

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۰

سیستم تغذیه کردن غازها در هرکشوری متفاوت است البته این موضوع کاملا وابسته به روش پرورشی کسانی است که، در این شغل فعالیت دارند. سیستم تغذیه غازهای خانگی و غازهایی که در سالن های پرورشی نگهداری می شوند، با غذای غازهای وحشی فرق می کند و چیزی که اهمیت دارد این است که، غازها باید از غذاهایی تغذیه کنند که، مواد پروتئینی، ویتامینی و غذاهایی که به اندازه کافی کربوهیدرات، منابع کلسیم، فسفر، املاح معدنی و ... در آنها وجود دارد. تمام این منابع غذایی در انواع سبزی ها، غلات و دانه ها نهفته است و غازها به راحتی می توانند از آنها تغذیه کنند

جیره غذایی غاز

جیره غذایی غازها، وابسته به سن ، جنسیت و گونه آنهاست. جوجه غازها را بعد از تولد می توان با نانی که در شیر خیس شده است، تغذیه کرد تا زمانی که آنها به راحتی بتواند از علوفه های تازه و سبزیجات تغذیه کنند. زمانی که جوجه غازها به سن یک ماهگی می رسند، به غذاهای نشاسته دار احتیاج دارند. بذرهای نشاسته دار و دانه هایی مثل ذرت، برنج پخته شده، سبزیجات، و سیب زمینی آب پز، یک منبع غنی برای رساندن چربی و نشاسته به بدن آنهاست.

فراموش نکنید غازهایی که در دوره تخمگذاری و تولید مثل به سر می برند، به غذاهای انرژی ساز بیشتری احتیاج دارند تا قدرت کافی برای جفتگیری و تخمگذاری داشته باشند. استفاده از کنسانتره گوشت، سویا، ذرت، سبوس، نمک و گندم، می تواند انرژی تحلیل رفته آنها را در این ایام بازگرداند.

نکته: به اندازه کافی آب تمیز در اختیار غازها بگذارید و همچنین مقداری سنگ ریزه تا غازها بتوانند غذایی را که بلع کرده اند، به راحتی هضم کنند.

غذای جوجه غاز

جیره آغازین که 20 درصد پروتئین دارد، مناسب ترین غذا برای جوجه هاست چون این جیره غذایی، طبق شرایط و نیازهای بدنی جوجه ها نوشته شده است بعدها می توانید از پس مانده غذاهای رستورانی، سبزیجات، بذرها برای تغذیه جوجه ها استفاده کنید. زمانی که آنها در سن یک ماهگی قرار گرفتند، با استفاده از یک منبع غذایی مقوی مثل ذرت، پوره سیب زمینی، پودر ذرت که سرشار از نشاسته است، آنها را تغذیه کنید. وقتی آنها در سن 40 روزگی به سر می برند بدنشان به 14 درصد پروتئین، 2 درصد کلسیم، 8 درصد فیبرهای انرژی زا و، منابع دیگری چون فسفر، ویتامین ها و ... احتیاج دارد تا به خوبی رشد کرده و وزن گیری کنند. پیشنهاد می کنم املاح و ویتامین ها را در آب خوراکی آنها حل کنید چون قابلیت جذب مواد ضروری و الکترولیت ها بیشتر می شود و جوجه از نظر رشد در شرایط بهتری قرار می گیرند.

غذای غاز

« غذای غاز »

غذای غاز خانگی

مخلوط سبوس گندم و پودر ذرت با آب بهترین غذایی است که می توانید برای تغذیه غازهای خانگی از آن استفاده کنید. شاید بخواهید، نان خشک شده را در آب بیندازید تا غازها بخورند فراموش نکنید که نان خشک، حتما بدون فساد و کپک زدگی باشد چون ممکن است، ایجاد مسمومیت کند و حتی به مرگ آنها منتهی شود.

بهترین غذا برای غاز

انواع سبزی ها، دانه ها، علف های تازه و غلات محبوب ترین غذایی که غازها، همیشه از خوردن آنها لذت می برند. ذرت، گندم و جو نقش مهمی در رشد و وزن گیری آنها دارد. از کنسانتره هایی که حاوی کربوهیدرات و آمینو اسیدها هستند هم، می توانید استفاده کنید. زمانی که غازها به غلات و سایر دانه ها دسترسی نداشته باشند، به راحتی می توانند از سبزی ها و گیاهان تغذیه کنند چون در طبیعت، تنها غذایی که به وفور یافت می شود و سیستم گوارشی غازها به خوردن آنها عادت دارد، تغذیه از چنین گیاهانی است.

تغذیه غاز

« تغذیه غاز »

تغذیه غاز در زمان جوجه کشی

استفاده از کنسانتره گوشت، نمک، ذرت، سویا و سبوس گندم مناسب ترین غذایی است که می توانید قبل از دوران جفتگیری و تخمگذاری غازهای مولد، در اختیار آنها بگذارید. البته یک ماه جلوتر اقدام به اینکار کنید چون کمترین پروتئینی که غازهای مولد در دوران جوجه کشی به آن احتیاج دارند حدود 15 الی 17 درصد است مخصوصا نرهایی که باید قوای جسمی آنها برای جفتگیری تقویت شود. وجود کلسیم هم به اندازه کافی در غذای گله های مادر لازم است چون آنها برای تولید تخم های با کیفیت، بارور که پوسته مناسبی هم دارد، به خوردن غذاهای پروتئینی و کلسیم دار احتیاج دارند. در این ایام سعی کنید، غذا را بدون هیچ محدودیتی در اختیار مولد ها بگذارید تا انرژی آنها به هنگام جفتگیری تحلیل نرود.

غذای غاز وحشی

غازهای وحشی که در طبیعت رها شده اند، به راحتی می توانند از دانه ها، بذرها، سبزیجات، خزنده های کوچک و حشرات ساقه خوار، علفهای هرز و آبزیان و ماهی های کوچک تغذیه کنند. حتی آنها به هنگام خوردن غذا مقداری سنگریزه می بلعند تا غذایی که خورده اند را به راحتی هضم کنند.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت