پرورش جوجه کبک های یک روزه

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۱

کبک پرنده ای است که برای پرورش و جوجه کشی از آن فقط باید محل مناسبی را با شرایط نسبتا ایده آل مهیا کنید تا با داشتن گله مادر، به راحتی بتوانید آنها را تکثیر کنید. جوجه کشی از تخم های نطفه دار این پرنده خوش گوشت آنقدر آسان است که هر کسی وارد این حرفه شود می تواند بعد از چند ماه به سود و سرمایه خوبی دست پیدا کند. اگر شما هم مشتاق پرورش و جوجه کشی از کبک های مولد هستید پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید .

چکیده مقاله

در این مقاله سعی کرده ایم با استفاده از نظر کارشناسانه پرورش دهندگان حرفه ای کبک، مطالب مفیدی را در اختیارتان بگذاریم تا با آگاهی از این اطلاعات سودمند و آشنایی با ترفند ها و موارد متداول، بتوانید در بازار عرضه و تقاضا برای ارائه فراورده های تخمی و گوشتی کبک جایگاه مناسبی پیدا کنید.

پرورش جوجه های یک روزه یکی از متداول ترین روش ها برای پرورش دادن کبک، است شما می توانید با خرید یک دستگاه چوجه کشی حرفه ای و تهیه تخم های نطفه دار کبک وارد این حرفه شوید یا اینکه اقدام به خرید جوجه های یک روزه کبک کرده و آنها را با مقاصد متفاوتی چون:

  • پروار کردن آنها تا روزی که وزنشان برای کشتار ایده آل است.
  • پرورش کبک های تخمگذار
  • پرورش مولد ها برای تهیه تخم های نطفه دار

پرورش دهید اما لازم می دانم به یک نکته بسیار مهم هم اشاره کنم . در واقع روی سخنم با کسانی است که به تازگی وارد این حرفه می شوند و هیچ تجربه خاصی در باره پرورش جوجه های یک روزه کبک ندارند.

دوستان و همراه عزیز توجه داشته باشید، قبل از شروع یک کار حرفه ایی همیشه جانب احتیاط را نگه دارید. مهم نیست که برای اینکار چقدر سرمایه دارید. کم یا زیاد فرقی نمی کند. مهم این است که برای شروع کار به خرید تعداد محدودی از جوجه کبک های یک روزه بسنده کنید تا در تمام مدتی که به پرورش انها مشغول می شوید، بتوانید توانایی خود را هم محک بزنید. کسانی را سراغ دارم که در ابتدای کار ، بدون هیچ تجربه خاصی خود را درگیر تعداد زیادی از جوجه کبک های یک روزه کرده اند ولی در نیمه راه از ادمه کار منصرف شده اند . شاید اگر الان سراغ یکی از آنها بروید و در باره تصمیمی که گرفته اند، پرس و جو کنید قطعا جواب های متفاوتی را خواهید شنید. شنیدن عذرهای موجه و یا غیر موجه انها می تواند شما را هم نا امید و یا سر در گم کند در حالی که اگر با روش های اصولی پیش بروید، خودتان متوجه نقاط ضعف و یا قوت ماجرا خواهید شد. این تجربه شخصی شما ست که می تواند برای شما را برای ادامه راه مصمم یا منصرف کند با این روش می توانید توانایی های خود را محک بزنید تا بتوانید هدف های انگیزشی تان را سازماندهی کنید. استفاده از فاکتورهای استاندارد پرورشی و داشتن یک برنامه منسجم و منظم مدیریتی، امری است که می تواند برای داشتن یک تجربه شیرین و لذت بخش کاری تعین کننده باشد.

پرورش کبک یکروزه

« پرورش کبک یکروزه »

پارامترهای لازم الاجرا قبل از اینکه جوجه های یک روزه را وارد جایگاه پرورشی کنید

یک کبک دار، قبل از اینکه اقدام به خرید جوجه های یک روزه کند باید محل انتقال آنها قبل از ورود آماده کند. نکات بسیار مهمی برای سازماندهی این امر وجود دارد که در ادامه به همه آنها اشاره خواهم کرد و عبارتند از :

  • محل پرورشی باید قبل از ورود جوجه ها ضد عفونی شود.
  • سالن باید با دستگاه های تهویه تجهیز شود.
  • تجهیزات دیگری چون مه پاش یا سیستم های رطوبت ساز در جایگاه پرورشی جزو ضروریات است.
  • در هفته های اول جوجه های یک روزه به دمای نسبتا بیشتری ( 30 الی 32 درجه سانتی گراد) احتیاج دارد پس به فکر تهیه هیترهای حرارتی باشید.
  • آب خوری و دان خوری های استاندارد خریداری کنید.
  • جیره غذایی جوجه کبک ها که شامل جیره آغازین و جیره رشد است، به اندازه لازم و از جاهای معتبر خریداری کنید.
  • قبل از خرید جیره های غذایی به فکر یک جای مناسب برای انبار کردن انها باشید.
  • محل ذخیره قبلا باید ضد عفونی شده باشد، هیچ رطوبتی نداشته باشد و تمام منافذ و سوراخ هایی که ممکن است جوندگان یا حشرات و پرندگان به آن نفوذ کند، باید مسدود شود.
  • یک بستر مناسب و عاری از هر نوع آلودگی برای جوجه های یک روزه در نظر بگیرید. پرورش در قفس های مخصوص پرورش کبک یکی از روش های متدوال و اصولی برای نگهداری جوجه کبک هاست.

مهمترین چیزی که قبل از ورود جوجه ها به داخل سالن پرورشی اهمیت دارد، این است که دمای سالن به اندازه ای باشد که جوجه دچار استرس دمایی نباشند چون آنها از یک بستر گرم چون دستگاه جوجه کشی و یا بال پر گله مادر جدا شده اند و محیط تازه تری را تجربه می کنند برای تامین حرارت داخل سالن ها پرورشی می توانید از هیترها و یا لامپ های حرارتی استفاده کنید و مقدار دما در هفته اول بین 32 تا 35 درجه سانتی گراد حفظ کنید و هر هفته ای که از سن آنها می گذرد ،3 درجه سانتی گراد از مقدار دما کم کنید تا در هفته های بعدی مقدار دمای سالن به 22 الی 25 درجه سانتی گراد برسدو در همان درجه ثابت بماند.

پرورش کبک های یک روزه

« پرورش کبک های یک روزه »

تامین رطوبت مورد نیاز یکی دیگر از پارامترهای لازم الاجرا برای نگهداری از جوجه کبک هاست. یک جوجه کبک مادامی قادر به ادامه حیات است که مقدار رطوبت در داخل سالن بین 60 الی 70 درصد است و کمتر از این مقادیر می تواند، مخاط مجاری تنفسی آنها را دچار اختلال کند.

  • اندازه جوجه کبک ها در هفته های اول انقدر کوچک است که به فضای کمتری احتیاج خواهند داشت پس بهتر است برای گرم کردن آنها هم از لامپ های حرارتی استفاده کنید تا مجبور به پرداخت هزینه های گزاف برای انرژی برق نباشید.
  • حتما از یک دماسنج و رطوبت سنج در محیط پرورشی استفاده کنید تا بتوانید مرتبا مقدار دما و رطوبت داخل سالن را اندازه گیری کنید چون متابولیسم بدن جوجه ها مخصوصا در هفته های اول انقدر ضعیف است که با تلرانس های شدید افت دما و رطوبت به خطر می افتد.

تغذیه جوجه کبک ها به چه صورت است؟

رشد متعادل جوجه کبک ها با جذب منابع مهم غذایی، مثل پروتئین، انرژی، فسفر، فیبر، چربی و کلسیم اتفاق می افتد مخصوصا اگر به اندازه کافی پروتئین خام و جیره های انرژی دار مصرف کنند.

از میان جیره های غذایی تامین پروتئین یکی از مهمترین منابع برای جوجه کبک هاست که باید به مقدار 38 درصد در اختیار آنها قرار بگیرد. این مقدار با وارد شدن آنها به سن چند هفتگی کاهش می یابد.

هر جوجه کبک به 300 کیلو کالری انرژی نیاز دارد. این مقدار در یک کیلوگرم غذایی که مصرف خواهند کرد یعنی جیره اغازین، باید قابل تامین باشد.

مقدار غذایی که هر جوجه کبک در دوره اول پرورشی دریافت می کند معادل 33 گرم در طول روز است و در اختیار گذاشتن ذرت، سویا، پودر صدف، نمک، انواع ویتامین ها، روغن ذرت و … می توانید تمام نیازهای بدن تامین کنید.

برای راحت تر تغذیه کردن جوجه کبک ها از دانخوری هایی استفاده کنید که عمق کمتری دارند و همیشه مقدار غذای باقی مانده را در ظروف غذای جوجه ها چک کنید چون اگر جوجه ها به خوردن دانه های درشت بسنده کنند هرگز نمی توانند مواد مغذی که به صورت آردی در ته دانخوری ها می ماند را دریافت کنند ولی مادامی که دانخوری ها به موقع شارژ شوند، جوجه ها مجبور به تغذیه از تمام محتویات آن خواهند شد.

استفاده از چند جوجه بزرگتر در بستر پرورشی جوجه های یک روزه، که آداب غذا خوردن را یاد گرفته اند ایده بسیار خوبی است چون ممکن است جوجه ها بدون والدینشان برای دریافت غذا با مشکل مواجه شده و در اثر عدم تغذیه تلف شوند.

برنامه نوری جوجه کبک ها باید چگونه سازماندهی شود؟

جوجه کبک ها در روزهای اول به برنامه نوری 24 ساعته احتیاج دارند پس سعی کنید ساعت های خاموشی را در مدت زمان مشخص یعنی قبل از غروب آفتاب ، آن هم به مدت نیم الی یک ساعت اجرا کنید ولی این تایم ر در هفته های بعدی افزایش دهید تا مدت آن به 12 الی 14 ساعت برسد.

یادآوری یک نکته مهم: قبل از خاموش کردن سالن ، مطمئن باشید که جوجه ها به اندازه کافی آب و غذا خورده باشند تا شب هنگام مجبور به جستجوی غذا یا آب، آن هم در تاریکی نباشند چون ممکن است پایشان لیز بخورد و در اثر دردی که متحمل می شوند، بمیرند.

تهویه سالن پرورشی جوجه کبک ها به چه صورت است؟

به تهویه سالن های پرورشی رسیدگی کنید و از ورود هوای تازه به داخل بستر و خروج دی اکسید کربن از داخل محیط پرورشی مطمئن شوید چون کوچکترین سهل انگاری می تواند زندگی جوجه ها را تهدید کنید. چرا که با پایداری طولانی مدت دی اکسید کربن و گازهای سمی که حاصل فضولات آنهاست، ، مکانیزم دفاعی جوجه کبک ها را ،تحت تاثیر قرار می گیرد و باعث بروز انواع بیماری های تنفسی، عدم رشد ، شیوع بیماری های واگیردار، تکثیر میکرو ارگانیسم های بیماری زا در کف بستر و در نهایت منجبر تلف شدن آنها خواهد شد.

تهویه سالن پرورشی جوجه کبک ها به چه صورت است؟

بسیاری از پرورش دهندگان حرفه ای بعد از پایان سن 5 الی 10 روزگی خود را ملزم به چیدن نوک جوجه کبک ها می کنند. این روش متداول در هفته های آتی بسیار مثمر ثمر خواهد بود چرا که ممکن است در اثر سوء تغذیه یک بیماری خطرناک بنام کانی بالیسم زندگی کبک ها را تهدید کند و با شیوع بیماری پرنده ها شروع به کندن پر و گوشت هم خواهند کرد. این بیماری آنقدر خطرناک است که اگر به موقع از شیوع آن جلوگیری نکنید قطعا با لاشه های بی شماری از کبک ها در بستر پرورشی مواجه خواهید شد ولی با نوک چینی به موقع آن هم در سنین پایین تر، می توانید سلامت گله پرورشی را حفظ کنید.

برای نوک چینی جوجه کبک ها به این نکات مهم توجه کنید.

  • تاکید می کنم که نهایت دقت خود را به کار ببرید تا به هنگام نوک چینی جوجه ها دچار استرس نشوند.
  • حتما از یک فرد با تجربه و کارکشته برای اینکار کمک بگیرید چون ممکن است به سلول های خونی قسمت نوک اسیب برسد.
  • بعد از نوک چینی آبخوری ها را از آب تمیز پر کنید و در اختیار جوجه ها بگذارید.
  • متقابلا دانخوری ها هم، باید مملو از غذا باشد تا محل قطع شده تحریک پذیر نشود.

 

تمامی این مواردی که به آن اشاره کردم ، روش کار بسیاری از پرورش دهندگان حرفه ایی کبک است. قطعا شما هم می توانید با مطالعه بیشتر و استفاده از این متدهای مدیریتی ،راهکار مناسبی را را در نظر بگیرید تا بتوانید اهداف پرورشی خود را سازماندهی کنید.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت