واکسن کبک و روش های واکسیناسیون کبک ها

نوشته شده در : ۱۴۰۰٫۰۲٫۱۵

کبک از نمونه پرندگان زیبا بوده و گوشت آن طعم خوبی دارد. این موضوع باعث گردیده تا پرورش این پرنده در دهه های گذشته نسبت به قبل دو چندان شود. با رشد و افزایش فارم های پرورش کبک ، بیماری ها نیز در آن مکان ها گسترش پیدا کرده و شما باید در طول مدت دوره جهت ایمنی پرنده ها آنها را واکسیناسیون کنید. این مطلب در واقع شما را با واکسن های مهم کبک آشنا خواهد کرد. بدین منظور میتوانید ادامه مطلب را مطالعه کنید.

واکسیناسیون کبک

« واکسیناسیون کبک »

دلایل واکسیناسیون کبک

قبل از شروع پرورش کبک باید روش های افزایش سود و کاهش زیان را شناسایی کنید. یکی از مهمترین عواملی که باعث بوجود آمدن تلفات و بیماری ها در گله میشوند بیماری های مختلف هستند. برای جلوگیری از ایجاد بیماری میتوان پرنده ها را واکسینه کرد. اما مهم ترین دلیل واکسیناسیون کبک چیست؟

کبک ها جزء پرندگان حساس بوده و در برابر بیماری ها مقاوم نیستند. از این رو شما باید قبل از راه اندازی سالن های پرورش کبک با آشنا شدن با بیماری های رایج در این پرنده ها واکسن های مورد نیاز را شناسایی کنید. واکسیناسیون کبک میتواند باعث کاهش تلفات در گله شده و به سودآوری بیشتر شما منجر شود.

معرفی نمونه ای از بیماری های کبک و واکسن های مورد نیاز

بدلیل اینکه مقاومت کبک ها نسبت به سایر طیور کمتر است باید قبل از پرورش این پرنده بیماری های شایع را شناسایی کنید. توصیه ما این است که در صورت مشاهده بیماری در یکی از کبک ها سریعاً آن را از گله جدا کرده و بصورت انفرادی آن را پرورش دهید.

واکسن نیوکاسل

نیوکاسل از نمونه شایع ترین بیماری ها در بین طیور مختلف است. کبک ها نیز جزو بیشترین درصد میزان ابتلا به این بیماری قرار دارند و شما باید به این بیماری توجه ویژه کنید. بدین منظور شما باید قبل از تهیه واکسن های دیگر ، ابتدا واکسن مخصوص نیوکاسل را تهیه کنید. این واکسن بصورت قطه چشمی تولید و عرضه میشود. برای استفاده از واکسن نیوکاسل باید مقداری از واکسن را در آب مقطر حل کنید و آن را با قطره چکان به چشم کبک ها بچکانید. واکسن نیوکاسل معمولاً در روزهای آغازین عمر پرندگان تجویز میشود.

کبک مبتلا شده به نیوکاسل

« کبک مبتلا شده به نیوکاسل »

واکسن آبله

آبله از نمونه بیماری های کشنده ایست که کبک ها را تهدید میکند. شما باید واکسن آبله را در هنگام رسیدن زمان مقرر به پرنده ها تزریق کنید. زمان تزریق واکسن هم بسیار مهم بوده و حتما باید در ۵۰ روزگی کبک ها به آنها تزریق شود. در صورتی که واکسن در زمان مقرر به پرنده ها تزریق نشود مشکلات عدیده ای در گله بوجود می آید و بخشی از گله به واسته این بیماری تلف میشود.

واکسن برونشیت

برونشیت نیز از نمونه خطرناک ترین بیماری های طیور بوده و سلامتی آنها را تهدید میکند. این بیماری نیز بر روی سیستم تنفسی پرندگان اثرگذار بوده و باعث از بین رفتن آنها میشود.

واکسن برونشیت را میتوان به طریق حل کردن در آب ، قطره چشمی و اسپری استفاده کرد. معمولاً واکسن را در یک روزگی به جوجه ها میدهند اما برخی از پرورش دهندگان واکسن برونشیت را در بازه های زمانی متفاوت به پرنده ها تزریق میکنند.

واکسیناسیون کبک در قفس

« واکسیناسیون کبک در قفس »

نکات تزریق واکسن کبک

همانطور که متوجه شدید فرایند واکسیناسیون کبک به سه صورت تزریقی ، چشمی و خوراکی به پرنده ها تزریق میشود. شما باید چند نکته را در مورد واکسیناسیون کبک مد نظر قرار دهید :

عموماً برای تهیه واکسن برای کبک آن را با توجه به ماهیت بیماری انتخاب میکنند. بدین منظور در روش تزریقی ابتدا باید سر سوزن را با توجه به جثه پرنده انتخاب کنید ؛ این بدین معناست که برای تزریق واکسن به جوجه های کبک باید از سوزن های کوچکتر استفاده کنید. در این شیوه باید واکسن در عضله کبک و زیر جلد پوست آن انجام شود.

پیشنهاد ما این است که در روش تزریقی بهتر است که از یک فرد متخصص بدین منظور استفاده کنید ؛ چرا که مشاهده شده که تزریق اشتباه واکسن سبب فلج شدن کبک ها شده است.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت