تشخیص جنسیت نر یا ماده بودن قناری

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۰

قناری نر در مقایسه با قناری ماده حرکات خاصی انجام می دهد. فعالیت و جست و خیز او بیشتر و مردانه تر است. مدام در حال ابراز وجود یا خود نمایی است. اگر به حالت نگاه پرنده دقت کنید، متوجه خواهید شد که مردانگی و جسارت خاصی در نگاهش وجود دارد. جوجه قناری نر هم از همان سن 5 هفتگی متفاوت از جوجه های ماده عمل می کند. او پرهای زیر گلو را پوش می دهد و شروع به آوازخوانی می کند.

چکیده مقاله

اگر شنونده صدای آنها باشید، می فهمید که قناری نر چه صدای رسا ، جسورانه ، کشیده و مبارزه طلبانه ای دارد. آنها با صدای بلند و با احساس می خوانند اما بر عکس پرنده ماده، با جیک های بریده و کوتاه و خیلی کمتر از پرنده نر به آواز کردن می پردازد. بنابراین اگر صدای آواز بلند و با احساسی از قناری هایتان شنیدید، به نر بودن آنها ایمان بیاورید.

راههای تشخیص جنسیت قناری نر از ماده

نحوه ایستادن قناری

بسیاری از پرورش دهندگان معتقدند که حالت ایستادن و کشیدگی پاهای قناری نر و ماده با یکدیگر متفاوت است. این نظریه کاملا درست است چرا که اگر پاهای قناری ماده خمیدگی نداشته باشد، به راحتی نمی تواند بر روی تخم ها بخوابد.ولی این قطعیت زمانی درست است که پرنده ها به سن بلوغ رسیده و قابلیت جفتگیری دارد.

 

از روی چشم و نوک قناری

برای اینکار، یک خط فرضی را از امتداد نوک تا بنا گوش قناری تصور کنید، چنانچه این خط از چشم پرنده گذشت، احتمال بیشتری وجود دارد که قناری نر باشد.البته قطعیتی بر درست بودن این فرضیه وجود ندارد ولی نزدیک به 80 درصد درست جواب داده است.

 

آلت تناسلی قناری ها

یکی دیگر از روش هایی که می توان نرینگی و ماده بودن قناری ها را ثابت کرد، این است که به آلت تناسلی قناری توجه کنید چون از طریق آلت تناسلی دقیق تر و بهتر می تواند جنسیت قناری ها را تشخیص بدهید.

آلت تناسلی قناری نر برجسته تر از ماده است. مقعد قناری نر تنگ و حالت بسته تری دارد. در کنار مقعد یک تورم برجسته و جوش مانندی به چشم می خورد که محل ذخیره اسپرم نر است و در زمان جفتگیری از آن منی خارج می شود.

قناری را در دست بگیرید زمانی که بر روی پرهای سطح شکمی آنها فوت کنید، پرها کنار می روند و شما به راحتی می توانید تمامی مواردی که در بالا به اشاره کردم را مشاهده کنید مخصوصا برجستگی که در کنار مخرج پرنده نر است.در حالی شکم قناری ماده متورم و قرمز رنگ است و زمانی که برای جفتگیری آماده باشند، مقعد آنها عقب تر( داخل تر) دیده می شود تا قناری نر راحت اقدام به بارور کردن ماده کند.

تشخیص جنسیت قناری

« تشخیص جنسیت قناری »

روش های تشخیص جنسیت قناری نر از ماده

سر و کله قناری

یکی دیگر از نشانه های تشخیص نر و ماده بودن قناری این است که به سر پرنده نگاه کنید. نر های سر بزرگ، کشیده و پیشانی پهن تری نسبت به ماده ها دارند و هر چه قدر که سن شان افزایش می یابد، این تفاوت بیشتر احساس می شود.در حالی که قناری های ماده، پیشانی برجسته و جمجه آنها کوچکتر از نر است.

 

تشخیص جنسیت از روی فضله

یک راه مطمئن و قابل تشخیص برای نر و ماده بودن قناری این است که توجه خود را به شکل و رنگ فضولاتشان معطوف کنید. به طور کلی فظله ای که پرنده نر دفع می کند حجم کمتری دارد و به رنگ سیاه سفید است با این تفاوت که قسمت تیره فضله بیشتر از سفیدی آن است ولی پرنده ماده بیشتر از نر فضله دفع می کند، فضله آن پهن تر و قسمت سفیدی ( گچی رنگ) آن بیشتر از قسمت تیره آن است.با این مقایسه می توانید بالای 90 درصد نرینگی و ماده بودن قناری خود را تشخیص دهید.

تشخیص جنسیت جوجه قناری ها

به طور کلی هر جوجه ای که سر بزرگ و چشمان درشتری دارد، شکی نیست که احتمال نر بودن آن بالای 90 درصد باشد.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت