دلایل پرچینی مرغ مینا

نوشته شده در : ۱۴۰۰٫۰۶٫۲۰

قبل از آنکه علل و دلایل پرچینی مرغ مینا را شرح دهیم بهتر است به خصوصیات و ویژگی های آنها نگاهی بیندازیم. مرغ مینا در دو نژاد اهلی و وحشی وجود داشته و در جنگل ها پراکنده هستند. تنوع اهلی این پرنده ها در کنار منازل مسکونی و پارک ها زیست کرده و ما آنها را با نام مرغ مینا میشناسیم. مرغ های مینا پرندگانی کوچک و بامزه هستند و در تقلید صدا قابلیت بالایی دارند ؛ به همین علت از پرندگان پر طرفدار خانگی می باشند.

جذابیت مرغ های مینا به حدی است که بسیاری از افراد آنها را بعنوان حیوان خانگی نگهداری میکنند ؛ اما بدین منظور باید از پرواز پرنده در محیط خانگی جلوگیری بعمل آورد ؛ در این مطلب ما در مورد نحوه پرکنی و دلایل آن توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

پر چینی مرغ مینا

« پر چینی مرغ مینا »

چرا باید پرکنی مرغ مینا را جدی گرفت؟

معمولاً پرچینی پرنده ها باعث عدم توانایی آنها در فرار میشود. درصورتیکه شما علاقه دارید تا پرنده خود را ساعاتی بیرون از قفس نگهدارید ، باید پرهای آن را کوتاه کنید تا به فرار آنها از خانه منجر نشود. چه بسا تمامی پرندگان اهلی شده باید پرکنی شوند ؛ اما باید به این موضوع توجه کرد که نباید پرهای در حال رشد آنها چیده شود ؛ چرا که ساقه های جوان پر از خون بوده و چیدن آنها منجر به خونریزی پرنده میشود. اگر چنین اتفاقی افتاد باید به سرعت نسبت به بند آوردن خون اقدام کنید. البته برای کندن پرهای پرنده به دو نفر احتیاج است ؛ یکی باید پرنده را به خود تکیه دهد و بالهای آن را به سمت کناره ها باز کند و دیگری با قیچی عملیات پرکنی را آغاز کند. برای چیدن پر های مینا دو روش متداول وجود دارد.

روش پرکنی مرغ مینا

برای پرچینی مرغ مینا دو روش وجود دارد که با رعایت دقیق آنها میتوانید به آسانی عملیات پرکنی را به اتمام برسانید.

 

روش اول :

در این روش می توان تنها شاه پرهای یک بال را چید. البته باید به این نکته هم توجه کرد که آنها حکم چوب کمکی در زیر بغل این نوع پرنده را دارند، به این دلیل نباید شاه پرها را زیاد کوتاه نمود. همچنین باید به این نکته هم توجه کرد که ممکن است این امر باعث دو شاخه شدن پر و یا فشار آوردن به سمت پیاز پر شود که مانع رشد پرهای جدید موجود در پیازچه که در انتهای پر قرار دارد شود.

بهتر است نصف و یا دو سوم پرهای مرغ مینا چیده شود تا به رشد پرهای آن آسیبی نرسد. برخی افراد هم بدلیل وجود نامتقارن بال های پرنده به جای چیدن تنها یک بال، هر دو بال را می چینند که این موضوع در نگاه زیستی برای خود پرنده کاملا درست و منطقی است.

پر کنی مرغ مینا

« پر کنی مرغ مینا »

روش دوم:

روش دوم برای چیدن شبکه پرهای مرغ مینا چیدن ساقه های دست نخورده و شبکه پرهای پرواز آنهاست. نیاز به توضیح است که برخی افراد تا چند سانتی متر از نوک پرها را دست نمی زنند اما شبکه عرضی پرهای آنها که به سمت بدن متمایل شده است را می چینند.

توجه کنید که اگر هر یک از شاه پرها بیش از حد کوتاه شوند مانند چوب سیخی در زیر بغل پرنده عمل میکنند و این موضوع باعث وارد شدن درد و ناراحتی و استرس به پرنده میشود. لذا باید نهایت دقت و آگاهی را در این زمینه داشته باشید. از طرفی دیگر اگر پرنده با تلاش های مکرر بتواند یکی از این پرها را بکند پایان کار نخواهد بود ؛ چرا که پرنده تنها از شر تنها یک پرخلاص شده است و ناراحتی دیگر پرها هنوز باقی مانده ؛ در نتیجه قطعا به سراغ دیگر بالها خواهد رفت و خود را با کندن آنها مشغول خواهد کرد تا بتواند ناراحتی را از خود دور کند.

پس بال چینی غلط نیز یکی از عوامل بسیار پر اهمیت و مهم در عادت دادن پرنده به پرکنی است و باید با اطلاعات قبلی و آگاهی لازم دست به این کار زد. بهتر است این کار توسط افراد خبره انجام گیرد.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت