دلایل جوجه نشدن تخم فنچ

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۰

شاید شما نیز جزو آن دسته از پرورش دهندگانی باشید که با شرایط زندگی و تولید مثل فنچ ها یا به طور کلی پرندگان آشنایی آنچنانی نداشته باشید و به علاوه از عوامل موثر در یک جفت گیری موفق فنچ ها آگاهی آنچنانی نداشته باشید. این مقاله به شما کمک می کند تا دلایل جوجه نشدن تخم فنچ تان را متوجه شوید و در مراحل بعدی هم میزان مهارت خود را افزایش دهید و هم جوجه های بیشتری از تخم فنچ تان داشته باشید. لطفا تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

جوجه نشدن تخم فنچ بدین معنی است که تخم مورد نظر فاقد نطفه است یعنی به عبارتی بارور نشده است، بنابراین می توان گفت که عوامل زیادی در بارور نشدن تخم فنچ ها موثر می باشد که مهم ترین آنها عبارتند از: تغذیه، شرایط محیطی، شرایط ژنتیکی پدر و مادر، شرایط جنسی پدر و مادر و شرایط جسمی پدر و مادر.

تخم فنچ

« تخم فنچ »

تغذیه

شاید شما نیز جزو آن دسته از پرورش دهندگانی باشید که با شرایط زندگی و تولید مثل فنچ ها یا به طور کلی پرندگان آشنایی آنچنانی نداشته باشید و به علاوه از عوامل موثر در یک جفت گیری موفق فنچ ها آگاهی آنچنانی نداشته باشید. این مقاله به شما کمک می کند تا دلایل جوجه نشدن تخم فنچ تان را متوجه شوید و در مراحل بعدی هم میزان مهارت خود را افزایش دهید و هم جوجه های بیشتری از تخم فنچ تان داشته باشید. لطفا تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

شرایط محیطی

این مورد شامل فاکتور هایی می شود که فنج ها را برای جفت گیری و تخم گذاری آماده می کند. معمولا فنچ ها در طبیعت در اویل فصل بهار شروع به جفت گیری و سپس تخم گذاری می کنند و این یعنی اینکه شرایط تغذیه و محیطی کاملا برای آنها فراهم شده است. آنها زمانی نیاز جنسی خودشان را برآورده می سازند که از لحاظ تغذیه ای تامین باشند، هم چنین محیط برای رشد جوجه ها کاملا معتدل باشد و از همه مهم تر اینکه لانه ای به جهت محافظت از جان جوجه ها در برابر دشمنان داشته باشند.

در قفس نیز این وظیفه شماست تا دمای محیط آنها را کاملا معتدل و در حدود 22 الی 26 درجه سانتی گراد نگه دارید، بعلاوه برای آنها لانه ای از جنس چوب و پارچه و درون قفس ساخته تا هنگام نیاز به جفت گیری به لانه بروند، از همه مهم تر اینکه تغذیه آنها باید کاملا مقوی باشد و سر موقع با آب و غذای تازه تعویض شود. علاوه بر موارد فوق استرس نیز در جفت گیری آنها تاثیر دارد بنابراین قفس آنها را به محیطی منتقل کنید که صدای گربه یا صدای جیغ یا صدای افتادن ظروف و یا هر صدای دلهره دیگری به گوششان نخورد. با فراهم آوردن چنین شرایط محیطی می توان انتظار جفت گیری و تخم گذاری را از آنها داشت.

ذکر این نکته نیز ضروری می باشد که برخی از فنچ ها عادت به جفت گیری بر روی نشیمنگاه دارند، بنابراین نشیمنگاه آنها باید کاملا محکم و صفت باشد.

شرایط ژنتیکی پدر و مادر

موارد زیادی نیز اتفاق می افتد که فنچ نر یا فنچ ماده دارای بیماری های ژنتیکی مانند عفونت تخمدان، نقص دستگاه تناسلی، عدم تولید اسپرم و ... هستند و هنگام جفت گیری هیچ نطفه ای به درون تخم منتقل نمی شود بنابراین با فراهم آوردن تمام شرایط محیطی مناسب و تغذیه عالی نیز نمی توان جوجه شدن تخم ها را تضمین نمود.

بر جلوگیری از چنین مواردی تست سلامت فنچ ها توسط دامپزشک متخصص باید صورت گیرد.

شرایط جنسی پدر و مادر

در برخی از موارد نیز به دلیل ناآگاهی فرد پرورش دهنده، تخم ها دچار مشکل می شوند، یعنی اینکه شخص پرورش دهنده از زمان و علایم دقیق بالغ شدن فنچ ها آگاه نیست و فنچ هایی نابالغ را دورن قفس قرار داده و انتظار جفت گیری را دارد. شایدد آنها جفت گیری نیز نمایند ولی به دلیل عدم تکامل بلوغ هیچ گونه نطفه ای وارد تخم نشده و در نتیجه تخم هایی نابارور را حاصل خواهد نمود.

بنابراین توصیه میگردد برای جلوگیری از چنین مواردی حتما از زمان و علایم دقیق بلوغ کامل فنچ ها آگاهی پیدا کنید و اطلاعات خود را در این زمینه گسترش دهید.

جالب است بدانید که نه تنها فنچ ها بلکه تمام پرندگان بدون حضور جنس نر نیز قادر به تخم گذاری هستند ولی تخم های تولید شده فاقد نطفه هستند، بنابراین قبل از قرار دادن فنچ ها درون قفس حتما از نر و ماده بودن (جفت بودن) فنچ ها اطمینان پیدا کنید، بنابراین لازم است حتما از نشانه های تشخیص فنچ نر از فنچ ماده آگاهی پیدا کنید. در برخی موارد فرد پرورش دهنده بدون اطلاع از جنسیت فنچ ها، آنها را دورن قفس قرار داده و پس از مدتی با شکست مواجه می شود.

شرایط جسمی پدر و مادر

این مورد دقیقا به سلامتی فنچ نر و ماده اشاره دارد و آن را به عنوان عامل اصلی موفقیت در جفت گیری اعلام می دارد. قبل از جفت گیری حتما از سلامت کامل بدنی فنچ ها اطلاع پیدا کنید، فنچ های بیمار معمولا گوشه گیر هستند و تمایلی به آواز خواندن، تغذیه و از همه مهم تر عشق بازی با جفت مخالف ندارد، بنابراین داشتن سلامتی هر دو پرنده کاملا ضروری می باشد.

فنچ هایی نیز هستند که از بدو تولد دچار نقص عضو هستند و هنگام اقدام به جفت گیری قادر به برقراری تعادل با جفت مخالف نیست، بنابراین از برقراری یک رابطه لذت بخش ممانعت می کند، چه بسا مانع از ورود نطفه به داخل تخم نیز می شود. مثلا فنچ هایی که مداما می لنگند یا قادر به ایستادن بر روی میله نیستند مناسب جفت گیری نمی باشند

سایر عوامل موثر در جوجه نشدن تخم فنچ

شاید شما موارد بالا را کاملا حرفه ای و دقیق رعایت کرده باشید ولی هنگام رسیدن زمان تولد جوجه ها با ناامیدی شاهد نقص عضو جوجه ها یا پوچ بودن تخم ها باشید. عوامل دیگری که می تواند در این مورد اثر داشته باشند عبارتند از: شرایط نامناسب نگهداری تخم، رفتار پرنده مادر

  • شرایط نامناسب نگهداری تخم: اگر شما قصد دارید تخم ها را به تعداد مشخصی برسانید و آنها را درون دستگاه جوجه کشی قرار دهید باید شرایط مشخصی را برای آنها رعایت کنید، سعی کنید آنها را تا قبل از قرار دادن درون دستگاه جوجه کشی در دمای 15 درجه سانتی گراد قرار دهید چون دمای بالاتر موجب فاسد شدن تخم و دمای پایین تر موجب مرگ نطفه می شود. هم چنین از تکان خوردن های شدید تخم جلوگیری کنید چون موجب پاره شدن کیسه هوایی درون تخم میشود، هم چنین به زمان نیز توجه کنید زیرا هر چه تخم را زمان بیشتری نگه دارید احتمال جوجه شدن آن کمتر است حداکثر زمان پیشنهاد شده 5 روز می باشد.
  • اگر قصد دارید به صورت طبیعی از تخم ها جوجه کشی کنید یعنی آنها را زیر پرنده مادر قرار دهید باید به متناسب بودن لانه، مهربان بودن پرنده مادر نیز دقت کنید. در برخی مواقع فنچ مادر اقدام به شکستن و خوردن تخم ها می کند بنابراین سعی کنید در این دوران او را کاملا از لحاظ تغذیه ای تامین کنید.
کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت