خواص و خصوصیات گوشت کبوتر

نوشته شده در : ۱۳۹۸٫۰۸٫۱۶

کبوترها پرندگانی وحشی و ریز جثه می باشند که اکثرا در چاه ها، جنگل ها، روستاها و شهرها زندگی می کنند، البته چند دهه ای می باشد که انسان ها به اهلی کردن آنها روی آورده اند. دلیل ابتدایی انسان ها از پرورش کبوتر ها جنبه زینتی آن می باشد، ولی در مواردی نیز کبوترها به جهت مصرف خوراکی پرورش می یابند که با نوع زینتی آن متفاوت است.

به طور کلی کبوتر ها به 7 دسته تقسیم بندی می شوند که شامل: رنگی، پروازی، زینتی، نمایشگر، وحشی، نامه‌بر و گوشتی هستند. کبوتر های زینتی به دلیل وزن کم و جنبه زینتی که دارند، مصرف خوراکی ندارند و کبوتر های نامه بر نیز قدرت بسیار بالایی در به خاطر سپردن مسیر ها را دارند به طوری که می توانند یک مسیر 1000 کیلومتری را در عرض دو روز طی کنند.

منظور اصلی ما در این مقاله خواص درمانی گوشت کبوتر های گوشتی می باشد، نژاد هایی مانند جانت رانت، مونداین و کینگ از دسته کبوترانی هستند که سرعت رشد بالایی دارند و وزنشان پس از رسیدن به بلوغ به حدود یک کیلو گرم می رسد. بنابراین این نوع کبوتر ها در اکثر کشور های دنیا مانند فرانسه، انگلیس، اسپانیا و آمریکا به جهت مصرف خوراکی پرورش می یابند. این کبوتر ها در عرض یک ماه بالغ می شوند و قادر به تولید مثل هستند.

هر کسی می تواند با خرید یک دستگاه جوجه کشی و تعدادی تخم نطفه دار آنها، جوجه کشی از آنها را شروع نماید و با یک مکان کوچک در پشت بام یا زیر زمین خانه اقدام به پرورش این پرنده پر خاصیت نماید.

گوشت کبوتر

« گوشت کبوتر »

میزان کالری گوشت کبوتر

گوشت کبوتر بر خلاف اندازه کوچکی که دارد، سرشار از انواع ویتامین ها ، پروتئین و مواد معدنی می باشد. بر خلاف گوشت مرغ و اردک از چربی بسیار پایینی برخوردار است. و در هر 100 گرم آن درصد قابل توجهی، آهن، کلسیم، پروتئین و ... وجود دارد. بر طبق آمار گوگل در هر 100 گرم گوشت کبوتر 3 گرم چربی اشباع شده، 24 گرم پروتئین، 32 درصد آهن، 30 درصد ویتامین B و درصد قابل توجهی از انواع ویتامین ها و مواد معدنی دیگر در آن وجود دارد، قابل توجه است که این مقدار از گوشت کبوتر 213 کالری انرژی دارد.

خواص درمانی گوشت کبوتر

نه تنها کبوتر بلکه هر پرنده دیگری خواص درمانی خاص خودش را دارد و اکثرا نیز دارای خواص درمانی و غذایی مشابهی هستند، بنابراین در این مقاله سعی داریم تا خواص درمانی مهم گوشت کبوتر را خدمت شما بیان نماییم. لطفا با ما همراه باشید

 

۱- به دلیل وجود مقدار قابل توجهی فسفر و کلسیم و آهن و روی در گوشت کبوتر، مصرف آن به خانم های باردار توصیه می شود چون موجب افزایش هوش و ذکاوت جنین شده و هم چنین به استحکام و استخوان بندی جنین کمک شایانی می کند.

۲- خوشبختانه گوشت کبوتر سرشار از آهن می باشد، همانطور که در قسمت بالا نیز گفته شد، حدود 30 درصد گوشت کبوتر را آهن تشکیل می دهد و این یعنی مصرف اصولی گوشت این پرنده برای خانم های باردار و افراد و بیماران آنها را بیماری فقر آهن می رهاند.

۳- علی رغم اینکه کبوتر گوشت کمی دارد ولی همین مقدار گوشت کم کبوتر سرشار از پروتئین می باشد. بنابراین مصرف گوشت کبوتر به تامین پروتئین مورد نیاز بدن کمک می کند.

۴- گوشت کبوتر طبع گرم و خشکی دارد، به همین دلیل مصرف آن برای افراد سرد مزاج توصیه می گردد، مصرف مداوم گوشت کبوتر علاوه بر تقویت قوای جنسی به درمان زود انزالی نیز کمک می کند.

۵- تمام آنتی اکسیدان های ضروری در جهت از بین بردن رادیکال های آزاد در سلول های بدن در گوشت کبوتر وجود دارد، بنابراین مصرف دوره ای و اصولی گوشت کبوتر برای افراد میانسال بسیار مفید خواهد بود چرا که آنها را از انواع بیماری های قلبی و عروقی می رهاند.

۶- در گوشت کبوتر کمترین مقدار چربی وجود دارد، بنابراین مصرف زیاد آن نه تنها چاقی به دنبال نمی آورد بلکه به افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن کمک کرده و تنظیم وزن را به دنبال خواهد داشت.

۷- دو عنصر آهن و روی موجود در گوشت کبوتر به تقویت ریشه مو کمک خواهد کرد و از ریزش آنها جلوگیری خواهد کرد.

۸- ویتامین های گروه B موجود در گوشت کبوتر به شادابی پوست و افزایش انرژی بدن کمک خیلی زیادی خواهد نمود.

۹- هم چنین ویتامین های فوق به افزایش سرعت هضم غذا و در نتیجه فعالیت بیشتر دستگاه گوارشی کمک خواهد کرد و فرد مصرف کننده را از بیماری های گوارشی مانند یبوست و... خواهد رهانید.

۱۰- منیزیم یکی از مهم ترین و ضروری ترین عنصر معدنی برای بدن می باشد که به کاهش فشار خون، تنظیم کلسترول بدن، جلوگیری از سکته قلبی، بهبود وضعیت خواب و ... کمک می کند، که حدود 6 درصد گوشت کبوتر را منیزیم تشکیل می دهد.

خواص گوشت کبوتر

« خواص گوشت کبوتر »

مضرات مصرف گوشت کبوتر

مصرف بی رویه هر ماده غذایی باعث بروز مشکلات قلبی و گوارشی خواهد شد، بنابراین در مصرف این ماده غذایی نیز سعی کنید اعتدال را رعایت کنید.

علی رغم اینکه متخصصان گوشت این پرنده را بسیار مفید و مقوی می داند، بهتر است از مصرف زیاد آن خودداری کنید. میزان مصرف عادلانه آن 2 بار در هفته می تواند باشد.

به دلیل اینکه گوشت کبوتر طبع گرم و خشکی دارد، بنابراین مصرف بیش از اندازه آن به افراد گرم مزاج توصیه نمی شود.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت