آیا با خواص بی نظیر گوشت مرغ آشنایی دارید؟

نوشته شده در : ۱۴۰۰٫۰۶٫۱۳

هم اکنون که در حال خواندن این مقاله هستید، افراد زیادی در حال سرخ کردن و کباب کردن گوشت مرغ هستند، علاوه بر این روزانه میلیارد ها جوجه مرغ با هدف رشد و پرورش و ارائه به بازار مصرف متولد می شوند که همگی نشان از اهمیت فوق العاده گوشت مرغ دارد. نه تنها در ایران بلکه در اکثر کشور های جهانی گوشت مرغ جزو کالا های اساسی تلقی شده و قسمت اعظم مصرف خانوار ها را به خود اختصاص می دهد. پس اگر با افزایش قیمت روز افزون و سرسام آور مرغ متعجب می شدید، از این پس تعجب نخواهید کرد و تمام سعی خود را بر مصرف بهینه از این ماده غذایی خواهید داشت.

چکیده مقاله

مرغ ها حیوانات پر خاصیتی هستند و مصرف اصولی و درست گوشت می تواند از بسیاری از بیماری ها پیشگیری کند، پروتئین، مواد معدنی و ویتامین های موجود در بدن این پرنده برای پیشگیری بسیاری از بیماری ها مانند کم خونی، ضعف بدن، تقویت سیستم ایمنی بدن و حتی سرطان مناسب می باشد. اما اگر این ماده غذایی را نیز همانند هر ماده غذایی دیگری بیش از حد نیاز بدن مصرف کنید می تواند مشکلات کبدی، قلبی و گوارشی زیادی را به همراه آورد. افزایش چربی خون، فشار خون بالا، دیابت، افزایش ضربان قلب، چاقی مزمن از عوارض اولیه مصرف بیش از اندازه مرغ می باشد.

گوشت مرغ یکی از مهمترین و پرمصرف ترین گوشت حیوانات در کشور ما است. به همین منظور ، پرورش مرغ گوشتی به طور گسترده ای در مناطق مختلف کشور انجام می شود. در واقع بدون شک همه ایرانی ها در هر هفته چندین بار در وعده های غذایی خود مرغ دارند که در روش های مختلف پخت شده است. با توجه به اهمیت این موضوع در ادامه به بررسی خواص گوشت مرغ و همچنین مضرات آن خواهیم پرداخت؛ با ما همراه باشید.

گوشت مرغ طعم بسیار خوشمزه ای دارد و به راحتی قابل طبخ است. تقریباً در فهرست و منوی تمام رستوران های معمولی یا مجلل می توانید غذاهای پخته شده با گوشت مرغ را سفارش دهید.

بررسی ارزش غذایی و خواص گوشت مرغ

برای آگاهی از خواص گوشت مرغ ابتدا ارزش غذایی این ماده مغذی را بررسی می کنیم. لازم به ذکر است که هر یک از قسمت ها و اجزای گوشت مرغ حاوی کالری متفاوت و نسبت متفاوتی از پروتئین به چربی است. از این رو در ادامه قسمت هی مختلف گوشت مرغ را به دقت بررسی خواهیم نمود.

ارزش غذایی سینه مرغ

یکی از قسمت های پر اهمیت گوشت مرغ، سینه آن است که حاوی پروتئین بالا و چربی کم است. به طور متوسط ۱۰۰ گرم سینه مرغ بدون پوست ۱۶۵ کالری ، ۳۱ گرم پروتئین و ۳٫۶گرم چربی دارد.

خواص گوشت مرغ

« خواص گوشت مرغ »

ارزش غذایی گوشت ران

از دیگر قسمت های گوشت مرغ شامل ران است. بافت ران مرغ چربی بیشتری دارد ولی پروتئین آن کمتر است. ۱۰۰ گرم گوشت ران مرغ بدون استخوان حاوی ۲۶ گرم پروتئین و ۱۱ گرم چربی است که ۲۰۹ کالری نیز دارد.

ارزش غذایی بال جوجه

بال مرغ هم پروتئین خوب و هم چربی کمی دارد. به خصوص ۱۰۰ گرم بال مرغ با پوست بیش از ۹ گرم چربی دارد. همچنین ، پروتئین موجود در ۱۰۰ گرم بال مرغ برابر با ۳۰ گرم است و کل انرژی قابل متابولیسم آن ۲۰۳ کالری است.

بررسی خواص مهم گوشت مرغ

گوشت مرغ یکی از غذاهای سالم در رژیم تغذیه ای ما است زیرا حاوی انواع مختلفی از پروتئین ها و مواد مغذی ضروری است. در ادامه ، مهمترین خواص گوشت مرغ را با هم مرور خواهیم کرد.

چربی پایین

یکی از مهم ترین خواص گوشت مرغ ، چربی کم آن است. البته پوسته گوشت مرغ سرشار از چربی است ، از این رو برای حذف چربی باید پوست را از گوشت جداسازی کنید. همانطور که در بالا ذکر شد ، سینه مرغ مهمترین قسمت گوشت با حداقل چربی است. به همین دلیل ، کسانی که از اضافه وزن رنج می برند می توانند از گوشت مرغ در رژیم غذایی خود استفاده کنند.

پروتئین بالا

گوشت مرغ یکی از پراهمیت ترین غذاهای منشا حیوانی می باشد که حاوی 9 اسید آمینه ضروری است. این ماده غذایی دارای مقدار قابل توجهی پروتئین است و افرادی که به عضله سازی و تناسب اندام علاقه مند هستند می توانند از گوشت مرغ مخصوصاً قسمت سینه برای رشد عضلات خود بهره گیری کنند.

علاوه بر این ، پروتئین موجود در گوشت مرغ به جلوگیری از پوکی استخوان در افراد مسن و زنان کمک می کند.

خصوصیات گوشت مرغ

« خصوصیات گوشت مرغ »

ویتامین ها و مواد معدنی

گوشت مرغ حاوی برخی از مهمترین ویتامینهای حیاتی بدن از جمله ویتامین های B کمپلکس مانند ویتامین نیاسین و ویتامین B6 است که برای متابولیسم چربیها و قندهای بدن و همچنین برای حفظ سلامت سلولهای بدن ضروری است. نیاسین به عنوان یک ویتامین ضد سرطان نیز شناخته می شود.

علاوه بر این ، مواد معدنی مانند منیزیم ، پتاسیم ، سلنیوم ، فسفر و روی در گوشت مرغ یافت می شود. در حالی که کلسترول گوشت مرغ بسیار کم است و همین امر باعث شده تا بیشتر افراد برای تنظیم رژیم غذایی با توجه به خواص گوشت مرغ، این مورد را نیز به لیست خود اضافه کنند.

به رفع خشکی پوست و لب کمک می کند

یکی از اصلی ترین علائم کمبود ویتامین B2 در بدن ، زخم های اطراف دهان و لب های خشک و ترک خورده است. این نوع مشکلات به ویژه در زمستان به دلیل خشک بودن هوا تشدید می شود. گوشت مرغ حاوی ویتامین ریبوفلاوین (B2) است که می تواند برای کاهش اثرات کمبود ویتامین B2 در بدن استفاده شود. گوشت مرغ همچنین حاوی برخی دیگر از ویتامین های گروه B است که به جلوگیری از اختلالات پوستی در بدن نیز کمک می کند.

ویتامین ها و مواد معدنی

گوشت مرغ حاوی برخی از مهمترین ویتامینهای حیاتی بدن از جمله ویتامین های B کمپلکس مانند ویتامین نیاسین و ویتامین B6 است که برای متابولیسم چربیها و قندهای بدن و همچنین برای حفظ سلامت سلولهای بدن ضروری است. نیاسین به عنوان یک ویتامین ضد سرطان نیز شناخته می شود.

علاوه بر این ، مواد معدنی مانند منیزیم ، پتاسیم ، سلنیوم ، فسفر و روی در گوشت مرغ یافت می شود. در حالی که کلسترول گوشت مرغ بسیار کم است و همین امر باعث شده تا بیشتر افراد برای تنظیم رژیم غذایی با توجه به خواص گوشت مرغ، این مورد را نیز به لیست خود اضافه کنند.

بینایی و عملکرد چشم را بهبود می بخشد

یکی از ویتامین های مفید موجود در گوشت مرغ ویتامین A است. ویتامین A نقش بسیار پر اهمیتی را در عملکرد چشم و سلامت بینایی دارد.

مرغ بریانی

« مرغ بریانی »

کاهش استرس

یکی از اسیدهای آمینه موجود در گوشت مرغ، تریپتوفان است. این اسید آمینه باعث ترشح بیشتر سروتونین در بدن می شود. سروتونین یک ترکیب شیمیایی است که باعث می شود فرد احساس آرامش و راحتی کند. بنابراین ، با مصرف گوشت مرغ ، سطح سروتونین در بدن افزایش می یابد و فرد احساس آرامش می کند.

منبع غنی فسفر

فسفر یکی از مهمترین مواد معدنی است که بدن ما برای حفظ سلامت استخوانها و دندانها ، عملکرد بهتر مغز و سیستم عصبی ، کلیه ها و کبد سالم به آن وابسته است. خوشبختانه گوشت مرغ حاوی مقادیر زیادی فسفر است که می تواند به میزان قابل توجهی نیاز بدن به این ماده را تامین کند.

بهبود متابولیسم بدن

ویتامین B6 ، که در گوشت مرغ وجود دارد ، به ویژه در سینه ، به تنظیم متابولیسم بدن کمک می کند. این ویتامین همچنین سطح انرژی بدن را بالا می برد و در نتیجه زمینه لازم را ایجاد می کند تا بدن کالری بیشتری بسوزاند.

خواص پای مرغ

همانطور که میدانید خواص گوشت مرغ با توجه به قسمت های مختلف لاشه می تواند متفاوت باشد. پای مرغ حاوی برخی مواد معدنی مانند کلسیم ، ویتامین D و ویتامین A است. با این حال ، سطح این مواد معدنی و ویتامین ها در پای مرغ بسیار کم است. اما پای مرغ چربی اشباع زیادی دارد و به همین دلیل باید بیشتر مراقب خوردن پنجه مرغ باشید. به خصوص افرادی که دارای اضافه وزن یا دیابت هستند نباید پنجه مرغ بخورند.

مرغ سرخ شده

« مرغ سرخ شده »

بررسی مضرات و معایب گوشت مرغ

معایب و مضرات گوشت مرغ های بومی با توجه به بررسی های صورت گرفته بسیار کمتر از مرغ های صنعتی است. زیرا مرغ های صنعتی از غذاهای غنی شده تغذیه می شوند و در مدت زمان بسیار کوتاهی رشد می کنند. این باعث می شود که گوشت آنها از نظر کیفیت به گرد پای مرغ بومی نرسد. از دیگر معایب گوشت مرغ تزریق آنتی بیوتیک به بدن مرغ ها است که منجر به اختلال در هورمون های جنسی در انسان می شود. این اختلالات شامل رشد بیش از حد مو یا جوش است.

پوست مرغ همچنین حاوی چربی اشباع و سطح کلسترول بالا است. علاوه بر این ، برخی از سموم دفع آفات همراه با خوراک مرغ و برخی از فلزات سنگین در پوست مرغ رسوب می کند. از این رو ، هنگام استفاده از گوشت مرغ به همراه بسته بندی آن باید مراقب باشید. به خصوص افراد مبتلا به چربی خون و دیابت نباید گوشت مرغ را از طریق پوست مصرف کنند.

مسمومیت غذایی گوشت مرغ

گوشت مرغ اگر درست و کامل پخته شود برای بدن ما غذایی بسیار سالم است. لازم به ذکر است که اگر گوشت مرغ به طور نامناسب آماده شود ، خطر مسمومیت غذایی بسیار زیاد خواهد بود. به خصوص باکتری هایی مانند سالمونلا ، کمپیلوباکتر و سایر باکتری های مضر در گوشت مرغ به راحتی باعث مسمومیت و مشکلات گوارشی در انسان می شوند.

فلزات سنگین در گوشت مرغ

در برخی از کشورهای غربی با توجه به بررسی های صورت گرفته، گزارش شده است که مرغها به فلزات سمی از جمله آرسنیک آلوده شده اند. واقعیت این است که برخی از مرغداران برای جلوگیری از اسهال و به منظور رشد بهتر و سریعتر ، آرسنیک را به مرغ های خود تزریق کردند. این فلز سنگین اثرات جبران ناپذیری در بدن انسان ایجاد می کند و باعث بیماری های قلبی و عصبی و از همه مهمتر سرطان می شود. بنابراین ، بهترین کار این است که مرغ را از مراکز بهداشتی قابل اعتماد خریداری کنید.

گالری عکس
عکس گوشت مرغ 1
عکس گوشت مرغ 2
عکس گوشت مرغ 3
عکس گوشت مرغ 4

----- برای مشاهده در ابعاد اصلی روی عکس کلیک کنید -----

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت