خواص و خصوصیات گوشت بلدرچین

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۴

بلدرچین به دلیل خواص فوق العاده خود در کمترین زمان توانست خود را در سفره ایرانی ها جای دهد، سابقه پرورش بلدرچین به چند هزار سال قبل بر می گردد، جایی که اولین بار امپراطور آن کشور با خوردن گوشت بلدرچین از بیماری سل رهایی یافت ژاپن بود. پس از آن پرورش بلدرچین بسیار مورد توجه قرار گرفت. البته پیش تر نیز مورد پرورش قرار می گرفت و هدف اکثر پرورش دهندگان لذت بردن از زیبایی این پرنده بود. پرورش بلدرچین در ایران حدودا سابقه 10 ساله دارد و اولین استانی که شروع به پرورش بلدرچین نمود، استان یزد بود.

جالب است بدانید که بالغ بر 130 گونه بلدرچین در جهان وجود دارد، و اکثرا نیز در کشور های خوش آب و هوا مانند استرالیا، سنگاپور، نپال، آمریکای شمالی، کانادا و... یافت می شود. درایران دو گونه بیشتر پرورش نمی یابد که به نام های بلدرچین معمولی و بلدرچین ژاپنی یافت می شود. و هدف ما در این مقاله نیز بررسی خواص گوشت بلدرچین ژاپنی می باشد چون سایر گونه ها بیشتر جنبه زینتی دارند.

بلدرچین ها بسته به نوع تغذیه خود وزنی حدود 140 الی 220 گرم دارد و طولش بین 22 الی 25 سانتی متر می باشد. در اکثر فروشگاه ها گوشت بلدرچین به صورت بسته بندی شده وجود دارد و در بیشتر فروشگاه های پرندگان زنده بلدرچین نیز فروخته می شود، قیمت هر بلدرچین زنده بین 2500 الی 3000 تومان می باشد. به دلیل اینکه بلدرچین همیشه در حال جنب و جوش می باشد بنابراین بر خلاف مرغ، گوشت لذیذ تری دارد زیرا هر چه عضلات فعالیت بیشتری داشته باشد، میزان گلیکوژن بیشتری تولید می کند و همین موضوع باعث لذیذ شدن گوشت حیوانات و پرندگان وحشی می شود.

گوشت بلدرچین

« گوشت بلدرچین »

ارزش غذایی گوشت بلدرچین

بی دلیل نیست که در همه جا از خواص گوشت بلدرچین تعریف می شود، گوشت بلدرچین از خواص بسیار بالایی برخوردار است. برخلاف اینکه نسبت به گوشت مرغ از اندازه بسیار کوچک تری برخوردار است ولی ارزش غذایی آن بسیار بیشتر از گوشت مرغ می باشد. گفته می شود که حدود 50 درصد گوشت مرغ قابل مصرف است ولی در عوض 70 درصد گوشت بلدرچین امکان مصرف را دارد.

در هر 100 گرم گوشت بلدرچین فقط 4 گرم چربی اشباع شده وجود دارد، میزان پروتئین موجود در این مقدار برابر با 25 گرم می باشد. سایر مواد موجود در گوشت بلدرچین عبارتند از:

خواص گوشت بلدرچین

« ارزش گوشت بلدرچین »

جدول فوق نشان می دهد که گوشت بلدرچین سرشار از آهن و انواع ویتامین ها علی الخصوص ویتامین های گروه B می باشد. در ادامه شما را با خواص فوق العاده گوشت بلدرچین آشنا خواهیم ساخت تا به مصرف گوشت این پرنده پر خاصیت گرایش بیشتری پیدا کنید.

آشنایی با خواص بی نظیر گوشت بلدرچین

۱- گوشت بلدرچین نیز همانند گوشت سایر پرندگان حتی بیشتر با کم خونی و علایم ان مبارزه می کند. در هر 100 گرم گوشت بلدرچین 24 درصد یعنی 5 میلی گرم آهن وجود دارد در حالی که در سایر پرندگان این مقدار کمتر است. وجود آهن و روی در گوشت بلدرچین به بیماران و خانم های باردار در رفع کم خونی کمک می کند.

۲- با توجه به وجود مقدار قابل توجهی کلسترول خوب در گوشت بلدرچین، مصرف مداوم و صد البته اصولی آن باعث از بین رفتن کلسترول بد موجود در خون می شود و بدین ترتیب شما را از انواع بیماری های قلبی و عروقی می رهاند.

۳- در هر 100 گرم گوشت بلدرچین 25 گرم پروتئین و انواع آمینو اسید ها نهفته است، بنابراین مصزف هفتگی دو الی سه عدد بلدرچین، نیاز بدن شما به پروتئین را برطرف می نماید. از طرفی اگر ورزشکار هستید با مصرف مداوم و طولانی مدت گوشت بلدرچین عضلاتی بسیار قوی خواهید داشت.

۴- به دلیل وجود انواع آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین A، ویتامین گروه B، و سایر ویتامین ها در گوشت بلدرچین، آن را به دارویی بسیار قوی برای از بین بردن رادیکال های ازاد موجود در سلول ها و در نتیجه مبارزه با سرطان بدل نموده است.

۵- به دلیل وجود روی و فسفر و سایر مواد معدنی موجود در گوشت این پرنده، منبع بسیار خوبی برای تامین مواد مغذی مورد نیاز مغز می باشد. مصرف آن در کودکان موجب تقویت هوش و حافظه و در بزرگسالان باعث پیشگیری از الزایمر می شود.

۶- ویتامین های گروه B عامل مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل انواع بیماری ها می باشد، بنابراین اگر می خواهید بدن سر حال و پر انرژی داشته باشید حتما هفتگی یک ال دو بار گوشت بلدرچین مصرف نمایید.

خواص گوشت بلدرچین

« خواص گوشت بلدرچین »

عوارض مصرف بیش از اندازه گوشت بلدرچین

مصرف بیش از اندازه هر ماده غذایی موجب روز بیماری های جدی در بدن شده و حتی موجب از کار افتادن کلیه ها و کبد می شود. مصرف گوشت بلدرچین نیز اگر از حد خود خارج شود باعث بروز بیماری های جدی کلیوی و قلبی می شود، بنا براین رعایت یک رژیم غذایی سالم و مقوی ضروری به نظر می رسد.

به دلیل درصد بالای مواد معدنی موجود در گوشت بلدرچین مانند آهن و سدیم و پتاسیم، مصرف بیش از حد آن باعث کم خونی، فشار خون بالا، سنگ کلیه و مثانه در بدن می شود.

مصرف بیش از اندازه گوشت این پرنده باعث ضرر رساندن ویتامین B به بدن می شود و در سیستم گوارشی و هضم غذا اختلال ایجاد می کند.

مطالب مرتبط :

خصوصیات ، ویژگی ها و فواید تخم بلدرچین

بازاریابی گوشت و فرآورده های بلدرچین

در مورد کشتارگاه بلدرچین بیشتر بدانید

تولک رفتن بلدرچین

شایع ترین بیماری های بلدرچین ، پیشگیری و درمان

خواص و خصوصیات گوشت بلدرچین

کسب درآمد بالا با پرورش بلدرچین ژاپنی

معرفی انواع نژاد ها و گونه های بلدرچین

سود ، درآمد و برآورد هزینه پرورش بلدرچین

طرز تهیه خوراک بلدرچین با یک طعم بی نظیر

خصوصیات و ویژگی های بلدرچین کالیفرنیایی

دان بلدرچین چگونه ساخته می شود ؟

تشخیص جنسیت نر یا ماده بودن بلدرچین

آشنایی با بازار فروش تخم بلدرچین

تخم نطفه دار بلدرچین

اطلاعات کامل در مورد بلدرچین چینی

آشنایی با بلدرچین پولکدار

آشنایی با آناتومی بلدرچین

روش های کشتار صحیح بلدرچین

بررسی فواید گوشت و تخم بلدرچین برای کودکان

خصوصیات و ویژگی های بلدرچین گامبلی

راهکار های افزایش تخم گذاری بلدرچین

چگونه تشخیص دهیم بلدرچین تخم گذار است یا گوشتی؟

دان بلدرچین چگونه ساخته می شود ؟

هزینه های احداث سالن پرورش بلدرچین

مزایا و معایب پرورش بلدرچین در قفس

آموزش ساخت قفس بلدرچین

معایب پرورش بلدرچین

آموزش دریافت وام برای پرورش بلدرچین

تجهیزات لازم برای پرورش بلدرچین

بازاریابی گوشت و فرآورده های بلدرچین

آیا برای جوجه کشی از تخم بلدرچین به ماشین جوجه کشی نیاز است؟

انواع روش های پرکنی بلدرچین و تمیز کردن پرهای آن

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت