گنجشک ها چگونه پرندگانی هستند ؟

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۶٫۲۰

گنجشک که در زبان انگلیسی sparrow نامیده می شود نزدیک ترین پرنده به انسان و محیط زیست انسانی می باشد، آنها دارای اندامی کوچک و منقاری مشکی و مخروطی شکل می باشد، دو گونه نر و ماده آنها با هم متفاوت بوده و به راحتی از یکدیگر قابل تشخیص هستند. معمولا گنجشک ها در همه مناطق جنگلی، مرطوب و سرسبز یافت می شوند و دارای گونه های مختلفی در سراسر دنیا هستند. دشمن اصلی آنها باز ها، قرقی ها و سایر پرندگان شکاری می باشد و در واقع برای حفظ جان خود در برابر این پرندگان شکاری به محیط های انسانی پناه آورده اند.

در این مقاله می خواهیم شما را با زیستگاه، تغذیه و ویژگی های این پرنده وحشی آشنا سازیم، لطفا با ما همراه باشید.

گنجشک ها

« گنجشک ها »

گنجشک ها چه خصوصیاتی دارند ؟

گنجشک ها پرندگانی کوچک با پاهایی کوتاه و دمی نسبتا بلند می باشند آنها دارای منقاری مخروطی شکل و صاف می باشند که زیبایی آنها را چند برابر نموده است. اندازه آنها معمولا بین 14 الی 15 سانتی متر و وزن آنها بین 24 ال 40 گرم می باشد و دارای پرهای قهوه ای روشن و تیره، سفید، مشکی، خاکستری و ... در بدن خود می باشند.

آنها دائما در حال آواز خواندن هستند. آواز آنها بسیار زیبا و آرامش بخش می باشد و در همه جا می توان صدای آواز خواندن آنها را شنید، هم چنین پرندگانی جسور و شجاع هستند و به راحتی در مناطق مسکونی اقدام به لانه سازی می کنند و در برخی مواقع از غذای اردک ها و مرغ های خانگی و یا سایر حیوانات خانگی تغذیه می کنند.

جفت گیری آنها در فصل بهار آغاز شده و دوره تخم گذاری آنها تا اواخر بهار نیز ادامه دارد، پس از آغاز فصل بهار گنجشک نر و ماده به کمک یکدیگر شروع به لانه سازی نموده و به شدت از لانه در برابر حملات سایر پرندگان محافظت می کنند. گنجشک ماده در هر دوره تخم گذاری حدود 4 الی 6 تخم به رنگ سفید با خال های قهوه ای می گذارد و بر روی آنها می خوابد و منتظر بیرون آمدن جوجه ها می ماند، در این دوره پرنده نر وظیفه تغذیه گنجشک ماده را بر عهده می گیرد معمولا تخم ها پس از 11 الی 14 روز تبدیل به جوجه می شوند و پدر و مادر هر دو برای تامین غذای جوجه ها دست به کار می شوند.

آنها پرندگانی مهاجر هستند، در فصل زمستان به سمت جنوب و در فصل تابستان به سمت شمال مهاجرت می کنند و قابلیت سازگاری با هر نوع محیطی را دارند، زیرا بدن آنها از مقاومت بالایی برخوردار است.

زیستگاه گنجشک ها

زیستگاه بومی این پرنده کشورهای اروپایی، سواحل مدیترانه و بیشتر کشور های آسیایی می باشد. از میان تمام پرندگان موجود در طبیعت گنجشک ها از جمله معدود پرندگانی می باشند که به محیط زیست ماشینی انسان عادت نموده و قادر به تغذیه و لانه سازی در محیط های بشری می باشد. آنها معمولا در فصل جفت گیری در بالای درختان، سوراخ دیوار ها و درختان و... شروع به لانه سازی می کنند و پس از بزرگ شدن جوجه ها، لانه را ترک نموده و برای نسل های بعدی به یادگار می گذارند.

آنها را در اکثر مناطق شمالی، شمال غربی و شمال شرقی کشور عزیزمان ایران نیز می توان یافت و در صورت دقت می توانید حضور آنها را در بالای درختان و خانه ها متوجه شوید.

گنجشک نر

« گنجشک نر »

تغذیه گنجشک ها

گنجشک ها عموماً از انواع دانه ها مانند دانه ذرت ، گندم ، برنج ، جو و سایر دانه های موجود بر روی زمین تغذیه می کنند و به راحتی می توانند از ته مانده غذای انسانی و سایر پرندگان مانند مرغ و خروس و اردک و... تغذیه کنند. بدن آنها در فصل تخم گذاری نیاز شدیدی به پروتئین و کلسیم دارد به همین دلیل در این موقع از فصل از انواع حشرات، کرم ها و عنکبوت ها تغذیه می کنند و برای تغذیه جوجه ها نیز از همین غذا ها استفاده می کنند چون دارای میزان پروتئین و مواد معدنی بالایی می باشند و باعث رشد سریع جوجه ها می شود.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت