آموزش کندلینگ ، نطفه سنجی یا نور بینی تخم نطفه دار

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۶٫۱۱

در هنگام جوجه کشی از تخم های نطفه دار نیاز است که بعد از گذشت یک هفته از دوره جوجه کشی تخم های نطفه دار نطفه سنجی شوند ؛ چرا که عمل نوربینی یا همان نطفه سنجی را از قبل از جوجه کشی نمیتوان انجام داد و باید این کار در روز هفتم جوجه کشی انجام شود. انجام فرایند نطفه سنجی یکی از مهمترین کارها در حین جوجه کشی است ؛ چرا که تخم های بدون نطفه در طی دوره جوجه کشی گندیده شده و خراب میشوند و به مرور زمان از آنها گازهای سمی خارج میشود. این گازها در طی زمان باعث کاهش راندمان جوجه کشی شده ؛ کما اینکه احتمال ترکیدن تخم های بدون نطفه در داخل دستگاه جوجه کشی نیز وجود دارد! در این مطلب ما به شما آموزش کامل کندلینگ ، نوربینی یا همان نطفه سنجی را به شما آموزش خواهیم داد.

چکیده مقاله

نوربینی توسط چراغ قوه های نطفه سنج که در زبان انگلیسی candling » نوربینی « نامیده می شود یک روش ساده و کاربردی جهت تشخیص تخم های نطفه دار از تخمهای بدون نطفه می باشد و به واسطه این روش میتوان تخمهای بدون نطفه را از درون دستگاه بیرون آورد و به جای آن از تخم های نطفه دار جدید استفاده نمود و بدین ترتیب می توان درصد هچ را به صورت قابل توجهی بالا برد.

نکات مهم قبل از انجام فرایند نطفه سنجی

  • قبل از انجام نطفه سنجی نیاز است تا شما محیط و شرایط لازم برای نوربینی را محیا کنید. بدین منظور باید یک نطفه سنج و یا یک چراغ قوه پرنور تهیه کرده و برای کندلینگ آماده کنید. عموماً در کنار دستگاه جوجه کشی نطفه سنج نیز وجود داشته و شما از آن میتوانید استفاده کنید.
  • برای انجام دقیقترین نطفه سنجی باید در محیطی تاریک این کار را انجام دهید. دمای محیط نیز باید نزدیک به دمای جوجه کشی بوده و حدود ۳۰ درجه سانتیگراد باشد. قرار دادن طولانی مدت تخم های نطفه دار در دماهای پایین تر از ۳۰ درجه باعث به وجود آمدن شک دمایی در تخم ها شده و آسیب جدی به نطفه خواهد رساند.
  • مطمئناً نظافت و بهداشتی بودن دست ها قبل از انجام فرایند نطفه سنجی یکی از مهمترین کارهاست تا تخم های نطفه دار به میکروب ها و یا باکتری و... آلوده نشوند. کل فرایند نطفه سنجی نباید از سی دقیقه طول بکشد و تخم های نطفه دار باید در اولین زمان ممکن به داخل ماشین جوجه کشی باز گردانده شوند. پیشنهاد میکنیم تا از یک حوله نرم برای نگهداری تخم ها استفاده کنید و تخم ها را بر روی زمین قرار ندهید ؛ چرا که آنها گرمای خود را با سرعت بیشتری از دست میدهند.
  • در هنگام نطفه سنجی باید تخم ها را بصورت صحیح در دستان خود بگیرید. بدین منظور باید نوک پهن تخم ها باید به سمت بالا باشد و نور از سمت نوک تیز تخم به آن تابانده شود. درصورتیکه تخم را برعکس بگیرید احتمال پاره شدن کیسه هوایی تخم وجود خواهد داشت.

« فیلم کندلینگ - نوربینی یا نطفه سنجی تخم »

اولین زمان نوربینی تخم ها

فرایند کندلینگ را میتوان از روز سوم به بعد انجام داد اما بهتر است تا از روز پنجم الی هفتم نسبت به این کار اقدام کرد. بعد از تشخیص تخم های نطفه دار نیاز است در روزهای بعد نیز یکبار دیگر این عمل انجام گیرد. دومین دوره نطفه سنجی عموماً در روزهای ۱۳ و یا ۱۴ دوره جوجه کشی انجام میگیرد و میتوان میزان رشد جنین را بررسی کرد.

در حین دوره جوجه کشی برخی از تخم ها نیز در اواسط کار تلف میشوند. دلیل اصلی از بین رفتن این تخم ها ضعیف بودن نطفه است. همچنین در هفته اول نوربینی تخم هایی که پوسته کلفت دارند نسبتاً سخت بوده و در این تخم ها باید منتظر ماند تا نطفه مقدار دیگر رشد کند.

درصورتیکه نکات بالا را رعایت کرده اید لازم است تا روش نوربینی را فرا بگیرید. برای نطفه سنجی مراحل زیر را انجام دهید:

  • محیط پیرامون شما باید قبل از نطفه سنجی تاریک باشد تا شما بتوانید با دقت بیشتر داخل تخم را ملاحظه کنید. در صورتیکه محل مورد نطفه سنجی تاریک نیست ابتدا سعی کنید که با تاریک شدن هوا نطفه سنجی را شروع کنید.
  • تخم نطفه دار را از داخل ماشین جوجه کشی بردارید.
  • نطفه سنج را با دست دیگر خود برداشته و در حالی که نوک تیز تخم به سمت پایین است چراغ قوه را به نوک تخم نزدیک تر کنید و به آرامی تخم را بچرخانید.
  • تخم را از لحاظ ترک خوردگی بررسی کنید. تخم هایی که دارای ترک « هر چند کوچک » باشند شانس بسیار کمی برای جوجه شدن دارند و بهتر است تا از دستگاه خارج شوند.
  • کیسه هوایی تخم را پیدا کرده و مرز کیسه هوا و مایع را با مداد مشخص کنید. این عمل در آینده به شما کمک میکند تا در نوربینی های بعد بتوانید مقدار رشد جنین را متوجه شوید.
بررسی تخم های نطفه دار

« بررسی تخم های نطفه دار »

  • با توجه به روز شمار جوجه کشی و تاریخی که نطفه سنجی را انجام میدهید باید به دنبال نشانه های رشد نطفه باشید.
  • پیشنهاد میشود تا تخم ها را شماره گذاری کرده و جزئیات نطفه سنجی را در دفترچه ای ثبت کنید.

در هنگام نطفه سنجی یک نقطه سیاه رنگ باید در داخل تخم نطفه دار مشاهده نمایید که رگ های خونی به آن بسته شده اند. این وضعیت جنین بیشتر به شکل یک عنکبوت شبیه شده است. اگر رگ های خونی شکل گرفته ولی به نقطه سیاه وصل نباشند تخم نطفه دار تلف شده است. در عکس های زیر تغییرات جوجه کشی تخم نطفه دار مرغ را از روز اول تا روز ۱۸ ام میتوانید مشاهده نمایید.

نطفه سنجی تخم هایی با پوسته تیره

نطفه سنجی این نوع تخم ها مقداری دشوار بوده و هرچقدر محیط نطفه سنجی تاریک تر باشد بهتر میتوان داخل آن را بررسی کرد. برخی اوقات در این نوع تخم ها رگه های خونی به هم پیوسته قابل رویت هستند که این موضوع به معنی رشد جنین می باشد.

نطفه سنجی تخم بعد از یک هفته

در هفته های بعد جنین رشد کرده و با چشم نیز آن را میتوان مشاهده کرد. روی پا انگشت هایی وجود دارد ، قلب در حفره سینه قرار گرفته و... در این مراحل جنین به جوجه شباهت بیشتری پیدا میکند.

در داخل تخم کیسه آلانتویس به پشت و سر جنین میچرخد که این موضوع به دفع مواد زاید کمک شایان میکند. کیسه زرده نیز به مرور زمان قرمزرنگ شده و پر از رگ های خونی میشود. کیسه هوا نیز که در قسمت پهن تخم قرار گرفته از لحاظ اندازه مقداری افزایش یافته است.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت