خصوصیات و فواید استفاده از کنجاله سویا در تغذیه طیور

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۲

آشنایی با خصوصیات استفاده از کنجاله سویا برای پرورش طیور یکی از موارد مهم برای هر مرغدار محسوب میشود. در این مطلب ما شما را با مزایا و معایب استفاده از کنجاله سویا اشنا خواهیم کرد.

احتمالاً شما نام کنجاله سویا را به اندازه ارزن و یا پلت نشنیده باشید ؛ به همین جهت ابتدا شما را با توضیحات کلی کنجاله سویا و مزایا و معایب آن در تغدیه پرندگان آشنا میکنیم.

کنجاله سویا چیست؟

کنجاله در واقع واژه بروز شده ی کلمه کنجیدن است. اگر شما از چیزی بتوانید روغن و یا عصاره استخراج کنید در اصل کنجاله بدست آورده اید. از معروف ترین مواد خوراکی که از کنجاله آنها برای مصارف غذایی استاده میشود عبارتند از هسته زیتون ، کنجد ، سویا ، دانه انگور ، تخمِ آفتاب گردان ، گوار ، تخم پنبه و گیاه کلزا و ... . البته کنجاله دانه کرچک نیز وجود دارد که برای موجود زنده نوعی سم به شمار میرود و از آن بعنوان کود استفاده میشود. کنجاله های روغنی بعلت دارا بودن مقدار پروتئین زیاد ، میتوانند بعنوان مکمل غذایی نیز مصرف شوند. استفاده از کنجاله ها برای تغذیه پرندگان و سایر حیوانات به اثبات رسیده و مفید شناخته شده است.

کنجاله سویا

« کنجاله سویا »

فواید استفاده از کنجاله سویا در پرورش پرندگان

طیور مانند هر حیوان دیگری برای رشد به انواع پروتئین ها و مواد مغذی نیاز دارد. اگر شما به طیور خود ارزن بدهید قطعاً گوشت و فراورده های آنها در سطوح کیفیتی کمتری برخوردار است. به همین جهت برای افزایش سلامتی غذای طیور باید از کنجاله سویا نیز در تغذیه آنها استفاده کرد.

خصوصیات بی نظیر کنجاله سویا

از کنجاله سویا برای تولید پلت و تغذیه مرغان گوشتی و تخمگذار در سطح وسیعی استفاده میشود. این ماده خوراکی از نمونه خوراکی های همه چیز تمام بوده و میتواند بخش وسیعی از نیازات تغذیه ای طیور را برآورده کند. مواد مغذی به شکل ویژه شامل کربوهیدرات ها و چربی ها ، پروتئین ها ، مواد معدنی ، ویتامین ها ، آب و ترکیبات اضافی می شوند.

بر اساس شیوه پرورش طیور « گوشتی و یا تخمگذار » و زمان پرورش میزان درصد ترکیبات معرفی شده تغییر میکنند و شما باید برای معین کردن میزان مصرف هر ماده غذایی در غذای طیور باید به نکته های زیر توجه کنید.

براساس نوع و شیوه پرورش پرندگان ( یعنی ازلحاظِ گوشتی و تخمگذار بودن ) و هم چنین زمانِ پرورش، میزانِ درصدِ ترکیباتِ نام برده شده تغییر پذیرند و این را هرگز فراموش نکنید که پرندگان به انواع مواد غذایی نیازمند هستند. شما برای معین کردنِ میزانِ هر ماده غذایی در جیره طیور باید به نکات و اصولی توجه داشته باشید :

  • ماده غذایی اقتصادی باشد
  • غذا بهداشتی باشد
  • خوراکی انتخاب شده، تمام نیازهای لازم را تامین کند
نقش کنجاله سویا در پرورش طیور

« نقش کنجاله سویا در پرورش طیور »

سایر خصوصیات کنجاله سویا

در ادامه شما را با عناصر اصلی موجود در این ماده غذایی و فواید استفاده از کنجاله سویا آشنا میکنیم.

پروتئین : پروتئین ها از عناصر اصلی یک ماده غذایی به شمار میروند. این ماده غذایی به قدری مهم هستند که وجود آنها به مقدار کافی در بدن هر انسان و حیوانی ضروری است و کمبود آن مشکلات جبران ناپذیری را برای بدن وارد میکند. معمولاً 20 درصد از گوشت مرغ و 5 درصد از تخم مرغ دارای پروتئین می باشد. از ۲۰ نوع اسید آمینه پروتئینی ، ۸ نوع آن ها اسید آمینه های ضروری هستند که در ادامه مهمترین آن ها را ذکر کرده ایم:

  • هستیدین
  • فنیل آلانین
  • لیزین
  • تریپتوفان
  • تره ئونین

بر اساس بررسی ها پروتئین ها به دو گروه عمده تقسیم می شوند :

  • گیاهی
  • حیوانی

در میان تمامی پروتئین های نباتی متداول کنجاله سویا بهترین رتبه را از آن خود کرده و بیشترین مقدار تامین کننده اسید آمینه های ضروری را به خود اختصاص داده است. اما با این حال در کل نباید در مصرف پروتئین های نباتی بیش از حد افراط کرد تا نتیجه عکس در طیور حاصل نشود. پس از پروتئین ها باید پس از بررسی و به میزان کنترل شده در رژیم غذایی طیور استفاده شود.

از پروتئین های گیاهی و یا حیوانی کدام برای تغذیه طیور بهتر است؟

دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که فراورده های حیوانی اسید آمینه های متوازن تری داشته و از توانایی تامین مواد معدنی ضروری و ویتامین برخوردار هستند. در سال های اخیر در تولید خوراک پرندگان از مکمل های پروتئینی استفاده میشود. پودر شیر، ماهی، گوشت و خون از مشهور ترین پروتئین های حیوانی هستند که فعلا در اختیار داریم.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت