معرفی کرکس مصری بهمراه تصاویر

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۴

بسیاری از ما انسانها تفکرات مشابهی در باره پرندگانی چون کرکس داریم، تصور اینکه کرکس ها جزو پرندگان پست و کریه المنظری هستند بر اساس نقشی است که آنها در طبیعت وحشی ایفا می کنند به این صورت که، وقتی حیوانی در حال مرگ است بر بالای سرش می چرخند و آواز مرگباری سر می دهند تا وقتی که تلف شد، به لاشه بی جانش حمله کنند و گوشت بدنش را بدرند.

چکیده مقاله

کرکس مصری یا کرکس کوچک با نام علمی Neophron percnopteru پرنده ای گوشتخوار و از راسته عقابیان است که خطر انقراض آن جامعه کرکس ها را تهدید می کند. زیست‌گاه اصلی این پرنده از جنوب غربی اروپا تا شمال آفریقا و هند گسترده شده است و البته در کشور ایران نیز تعدادی از این پرندگان گوشتخوار وجود دارد که بیشتر در باغ وحش ها یافت می شود.

مشخصات کرکس مصری

در این مقاله شما را با نوع متفاوتی از کرکس به نام کرکس فراعنه یا مصری آشنا می کنم که در واقع گونه متفاوتی از کرکس ها هستند.

کرکس مصری بر خلاف سایر گونه های خود تمام سر( البته بیشتر شبیه کرک است ولی کوتاه و فشرده به نگ زرد دارد) و گردنش از پرهای سفید که به کثیفی می زند پوشیده شده است.

کرکس مصری(کرکس کوچک) طول بدن این نوع از کرکس بین 53 تا 65 سانتی‌متر است. در واقع جثه کوچکتری دارد و رنگ بال و پرش سیاه و سفید است، این لاشخور کوچک وقتی بال های بلندش را باز می کند، شکل پروازش مستقیم و حالت بال هایش نوک‌تیز دیده می شود.

کرکس های مصری ماده وقتی که بالغ می شوند پوست سر و گلویشان زرد رنگ و البته بدون پر است ولی پس سر و گردنشان از پرهای کوتاه و متراکم پوشیده شده است. در مقایسه با گونه های دیگر لاشخور منقار نسبت باریکتری دارد.رنگ بال و پرشان سفید چرکی است ولی شاه پرهایشان به رنگ سیاه است. ولی زمانی که هنوز به بلوغ نرسیده اند، رنگ پرهایشان از قهوه‌ای پررنگ به سفید چرکی قابل تغییر است و بیشتر پرهای سر و گردنش متمایل به قهوه‌ای است.

کرکس های مصری رابطه خوبی با یکدیگر ندارند بارها اتفاق افتاده است که در بین آنها بر سر خوردن لاشه حیوان یا پرنده دیگری دعوا و درگیری اتفاق افتاده است و کرکسی مغلوب شده مجبور است از ته مانده لاشه تغذیه کند.

کرکس مصری

« کرکس مصری »

کرکس مصری شباهت بیشتری به هما دارد. این پرنده برای به دست آوردن شکار از ابزاری چون سنگ هم استفاده می کند مثلا زمانی که تخم پرنده های دیگری چون شترمرغ و هوبره را پیدا می کند حتما قبل از خوردن ان را با یک سنگ خواهد شکست.

کرکس جزو پرندگانی هستند که از گذشته تا به امروز، آن هم در فصل های گرم سال بیشتر به چشم می خورند شاید فقط تعداد کمی از این پرندگان فصل سردی چون زمستان را، در منتهی الیه جنوب ایران به سر ببرند مثلا نواحی بیابانی استان قم جایی است که تقریبا 20 بهله از کرکس مصری در آنجا سکونت دارند، و گونه های زیادی از آنها در پناهگاه حیات وحش خبر و روچون در محدوده شهرستان بافت نگهداری می شوند و می توان گفت که؛ کرکس مصری سومین گونه از خانواده کرکس‌هاست که در کشور ایران یافت می شوند. کرکس مصری در دشت‌های مسیله، کهک و گازران و سایر مناطق استان مشاهده شده است.

زیستگاه کرکس مصری

کوهستان ها، مناطق دشتی ، استپ یا اطراف جنگل، بیشترین جایی است که می توان این نوع کرکس ها را در آنجا پیدا کرد. آنها لانه های خود را در مرتفع ترین صخره های کوه بنا می کنند. این پرنده برای اولین بار در شهر قم شناسایی و ثبت رسمی شد.

حفاظت

کرکس مصری جزو گونه ای از پرندگان است که احتمال خطر انقراض آنها در سراسر جهان و کشور ایران وجود دارد ولی خوشبختانه تعداد زیادی از آنها در شهرستان قم و تحت حفاظت محیط زیست، به صورت دائمی و در فصل های زمستان و تابستان به چشم می خورند.

گالری عکس

----- برای مشاهده در ابعاد اصلی روی عکس کلیک کنید -----

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت