خصوصیات کبوتر شمرونی ( کبوتر شمرون )

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۱

کبوتر ها دارای نژاد های مختلفی هستند که در سراسر این جهان پهناور پراکنده شده اند، آنها دارای خصوصیات ظاهری متفاوتی یه هستند، برخی به عنوان تولید گوشت مورد پرورش قرار می گیرند، برخی به دلیل زیبایی خاص خود مورد توجه هستند و مهم تر از همه کبوتر های نامه بر هستند که به دلیل هوش بالای خود در طی کردن مسافت های طولانی از دیرباز مورد توجه پادشاهان و فرماندهان بوده است، در این مطلب می خواهیم شما را با کبوتر شمرونی آشنا کنیم، این کبوتر دارای ظاهری زیبا بوده و به دلیل همین زیبایی و ظاهر خاص خود توسط بسیاری از پرورش دهندگان در بسیاری از استان ها به خصوص تهران پرورش داده می شود.

چکیده مقاله

کبوتر شمرونی که با نام کبوتر نیاورانی نیز شناخته شده است، دارای نوکی کوتاه، سینه ای پهن، پاهایی پر دار و کوتاه می باشد که به عنوان کبوتر نمایشی و زینتی مورد استفاده قرار می گیرند و در بسیاری از مسابقات کبوتر پرانی شرکت داده می شوند، از آنجایی که این کبوتر ها سبک بال هستند و پرواز خیلی تیزی دارند، به عنوان کبوتر پرشی شمرونی نیز نامگذاری می شوند.

خصوصیات ظاهری کبوتر شمرونی

در توصیف این پرنده می توان گفت که بر خلاف سایر کبوتر ها هیچ گونه تاج و ریشی ندارند و کله ای کاملا صاف و گرد دارند، کبوتر نیاورانی یا همان شمرونی در رنگ های مختلفی مشاهده شده اند که از جمله آنها می توان به کبوتر شمرونی سیاه، سفید، خال خالی، خالدار آبی، کلا مشکی، خالدار مشکی و ... اشاره نمود. دلیل متفاوت بودن رنگ های پر های پرنده به نژاد آن، نوع آب و هوا و نوع تغذیه آنها مربوط می شود.

اکثر کبوتران شمرونی پاهای پرداری دارند و این پر ها تا ساق پا نیز کشیده شده است، البته ناگفته نماند که دارای پاهای کوتاهی هستند که اصطلاحا به آنها کبوتران موش پا نیز می گویند. اما برخلاف پاهای کوتاه خود دارای پنجه هایی قوی هستند و دارای سینه ای پهن و رو به جلو هستند که این ویژگی در مورد کبوتر های نر شمرونی محسوس تر میباشد. هم چنین در هر دو پرنده نر و ماده می توان گفت که دمی کوتاه و پهن دارند و کبوتر نر دارای دم گسترده تری می باشد.

کبوتر شمیران یا شمرونی دارای نوک بسیار کوتاهی هستند و اصطلاحا نوک مثلثی نیز نامیده می شوند، برخی از گونه های دارای نوک مشکی رنگ و برخی نیز دارای نوک سفید رنگ هستند. در مورد چهره پرنده نیز می توان گفت که دارای حالتی خاص هستند و نوعی اخم در چهره آنها نهفته است و نسبت به سایر نژاد ها دارای چشمان بزرگتری هستند. هم چنین اگر به سر و گردن این پرنده دقت کنید متوجه خواهید شد که نسبت به سایر نژاد ها سر و گردن عقب تری دارند و این خصوصیت ظاهری آنها می باشد که سینه شان را جلو بگیرند که این خصوصیت در نر ها نمایان تر است. جالب است بدانید که اکثر آنها برای نمایش زیبایی خود بر روی پنجه راه می روند.

کبوتر شمرون

« کبوتر شمرون »

تغذیه مناسب برای کبوتر های شمرونی

علی رغم اینکه تمامی کبوتر ها و در حالت کلی کلیه پرنده ها تغذیه مشابهی دارند و از انواع دانه ها، جو، گندم، برنج و … تغذیه می کنند، اما در مورد کبوتر شمیران بایستی نکات تغذیه ای را رعایت کنید تا پرنده در مورقع مناسب خود رشد نموده و آماده پرواز و نمایش شوند زیرا تغذیه ضعیف و نادرست موجب دیر رشد کردن جوجه ها خواهد شد.

دقت کنید اگر جوجه ها تازه به دنیا آمده اند، تغذیه آنها را به مادرشان بسپارید، کبوتران مادر بهتر از شما از آنها مراقبت خواهند کرد، فقط باید در مورد کبوتر های مادر دقت کنید که منابع غذایی آنها سرشار از پروتئین و انواع مواد معدنی باشد، برای همین منظور باید آنها را با تخم مرغ آب پزشده، انواع دانه ها و حبوبات پخته شده، ترکیبی از سبزیجات خرد شده مانند هویج، خیار، کاهو، کلم و … تغذیه کنید، هم چنین سینه مرغ آب پز شده نیز می تواند منبع پروتئینی و ویتامینی خوبی برای کبوتر های مادر باشد.

در مورد کبوتر های تخم گذار نیز باید همین موارد تغذیه ای را رعایت کنید فقط برای اینکه تخم های با کیفیتی تولید کنند باید کلسیم آنها را زیاد کنید، برای این منظور می توانید پوست تخم مرغ خرد شده را به منابع تغذیه ای آنها اضافه کنید.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت