آموزش پرورش مرغ عشق و جوجه کشی از تخم مرغ عشق

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۰۷

مرغ عشق پرنده ای از نژاد کوکوتله است که زادگاه اصلی آن کشور استرالیا می باشد. این پرنده برای اولین بار در سال 1700 میلادی به صورت گله ای در استرالیا مشاهده شد که در هر یک از این گله ها هزاران قطعه مرغ عشق وجود داشت. مرغ عشق نیز همانند طوطی توانایی تقلید صدا دارد و افراد به این دلیل و سایر خصوصیات مرغ عشق نگهداری می کنند. این پرنده جزء پرندگان اهلی محسوب می شود و به صورت طبیعی سبزرنگ است.

نژادهای مرغ عشق

مرغ عشق اهلی دارای دو نژاد اصلی است ؛ مرغ عشق معمولی و مرغ عشق انگلیسی. جثه مرغ عشق معمولی نصف مرغ عشق انگلیسی و طول عمر آن بیشتر از نژاد انگلیسی است. مرغ عشق اهلی بصورت متوسط بین 5 تا 10 سال و مرغ عشق انگلیسی 4 تا 6 سال عمر می کند.

آموزش پرورش مرغ عشق

تعیین جنسیت مرغ عشق

« آموزش پرورش مرغ عشق »

تعیین جنسیت مرغ عشق را می توان با توجه به پوست بالای منقار و سوراخ های این پرنده انجام داد. رنگ پوست بالای منقار در جنس نر آب تیره یا بنفش و در جنس ماده این پرنده آبی روشن متمایل به قرمز یا قهوه ای است. شما به آسانی با توجه به اطلاعات داده شده میتوانید به تعیین جنسیت مرغ عشق اقدام نمایید. با توجه به مهم بودن تشخیص جنسیت مرغ عشق مطلب ویژه ای برای آن تدوین شده است که با کلیک بر روی نوشته میتوناید آن را مطالعه کنید.

تغذیه مرغ عشق

مرغ عشق در طبیعت از ارزن درشت و تخم های خشک سایر گیاهان تغذیه می کند. اما در پرورش این پرنده می توانید از ترکیب ارزن ، کتان و هفت تخم با نسبت های معین استفاده کنید. همچنین برای رژیم غذایی این پرنده می توانید از مواد غذایی زیر استفاده کنید:

سبزی های تازه سرشار از ویتامین آ : مانند کاهو ، چغندر و هویج

میوه های تازه : مانند سیب ، گلابی ، توت فرنگی و انگور

نان و بادام خیس شده در آب

دانه های پخته شده : مانند ماش ، لوبیا و عدس

مقاله مفید و مرتبط : اصول تغذیه مرغ عشق

جوجه کشی مرغ عشق

« جوجه کشی مرغ عشق »

آموزش نگهداری مرغ عشق

مرغ عشق را بهتر است به صورت جفتی و در محیط های آرام و روشن نگهداری کنید. همچنین توصیه می شود که این پرنده را به هیچ وجه در زیر نور آفتاب قرار ندهید زیرا دچار سکته می شود. همچنین بهتر است قفس نگهداری مرغ عشق را در بالاترین نقطه خانه قرار دهید و اجازه بدهید که ماهی یک بار در محیط بیرون پرواز کند.

هر جفت مرغ عشق نیاز به قفس مکعبی شکل با اضلاع 50 سانتی متر نیاز دارد و اگر بیش از یک جفت را در مکعبی با این اضلاع نگهداری کنید در میان آن ها نزاع به وجود می آید. بهتر است در کف قفس شن یا روزنامه غیررنگی قرار دهید و آن را هر هفته تعویض کنید. در قفس نگهدای مرغ عشق حتما شاخه درختان را قرار دهید زیرا مرغ عشق ها بر روی این شاخه ها نشسته و به آن ها نوک می زنند باعث کوتاه شدن منقار آن ها می شود.

روش جوجه کشی مرغ عشق

طول مدت جوجه کشی از مرغ عشق 22 تا 25 روز و دمای مناسب برای مراحل ستر و هچر نیز به ترتیب برابر 37.5 و 37.2 درجه سانتی گراد است. رطوبت مطلوب برای جوجه کشی از تخم های نطفه دار این پرنده برابر 58 تا 63 درصد است. برای جوجه کشی مصنوعی از تخم های جوجه درآور مرغ عشق به دستگاه جوجه کشی یا انکوباتورهای خانگی نیاز دارید. در جوجه کشی با استفاده از انکوباتورهای حرفه ای باید مدت زمان ، دما و رطوبت را به صورت دستی وارد دستگاه کنید تا دستگاه به صورت اتوماتیک این المان ها را تنظیم کند.

بیماری های مرغ عشق

مرغ عشق همانند سایر پرندگان به بیماری های طیور مانند نیوکاسل ، بیماری جوجه مرغ عشقی ، بیماری پرریزی فرانسوی ، بیماری آبله ، بیماری پستیاکور ، بیماری سالمونلوز ، بیماری مگا باکتریوز ، بیماری کوکسیدوز ، بیماری اسپرژیلوز و غیره دچار می شود. عطسه و آبکی شدن فضله برای روزهای متوالی از علائم بروز بیماری در این پرنده است. در صورت بروز بیماری مرغ عشق را در دمای بالاتر و دور از جریان هوای آزاد نگهداری کرده و سریعا به دامپزشک مراجعه کنید.

بیماری های مرغ عشق

« بیماری های مرغ عشق »

مرغ عشق مناسب برای دستی کردن

اگر می خواهید پرنده را دستی کنید و ترفند ها و تکنیک هایی را به او آموزش دهید، حتما باید آن را به صورت تک خریداری کنید. مرغ عشق های سه الی چهار ماهه از جنس نر ، بهترین گزینه برای آموزش و دستی کردن هستند.

مهمتر اینکه حتما باید وقت کافی را برای آموزش او بگذارنید چرا که بدون آموزش ، امکان اهلی کردن پرنده و آموزش تکنیک به او وجود ندارد. حداقل روزانه باید ۲ الی ۳ ساعت از وقت خود را برای آموزش پرنده بگذرانید. اما اگر زمان کافی برای آموزش و اهلی کردن مرغ عشق را ندارید، حتما یک جفت نر و ماده از آنها را خریداری کنید تا با هم سرگرم شوند، آنها نیاز به همدم و مونس دارند که مدام به هم عشق بورزند، بنابراین اگر پرنده را به صورت تنها خریداری کردید و زمان کافی هم برای سرگرم کردن او ندارید، قطعا به زودی با افسردگی و گوشه گیری او مواجه خواهید شد چه بسا در صورت تداوم وضعیت ، مرگ او را شاهد باشید.

نکته مهم قبل از خرید مرغ عشق

مرغ عشق هایی جوان بخرید

آنها معمولا بین ۵ تا ۱۰ سال عمر می کنند که بستگی به شرایط تغذیه و کیفیت زندگی آنها دارد. بنابراین اگر می خواهید نهایت استفاده را از پرنده های خود ببرید، بهتر است آنها را در سنین 2 الی 3 ماهگی خریداری کنید.

آنها در این سن کاملا آماده آموزش و اهلی شدن هستند و در صورت انتقال به مکان جدید نیز به سرعت به آن مکان عادت خواهند کرد و خوی وحشیانه کمتری خواهند داشت، هر چه قدر سنشان بالاتر برود، امکان اهلی کردن آنها نیز مشکل تر خواهد بود.

به سن بلوغ آنها توجه کنید

اگر می خواهید پرنده را دستی کنید و ترفند ها و تکنیک هایی را به او آموزش دهید، حتما باید آن را به صورت تک خریداری کنید. مرغ عشق های سه الی چهار ماهه از جنس نر ، بهترین گزینه برای آموزش و دستی کردن هستند.

مهمتر اینکه حتما باید وقت کافی را برای آموزش او بگذارنید چرا که بدون آموزش ، امکان اهلی کردن پرنده و آموزش تکنیک به او وجود ندارد. حداقل روزانه باید ۲ الی ۳ ساعت از وقت خود را برای آموزش پرنده بگذرانید.

مرغ عشق بالغ

« مرغ عشق بالغ »

از خود پرورش دهنده ها خرید کنید

کسانی که خود دارای مرغ عشق های بالغ و تخم گذار هستند، قطعا تولید کننده جوجه مرغ عشق ها نیز خواهند بود و بهتر است برای خرید به آنها مراجعه کنید چون از جنسیت و سن مرغ عشق خبر خواهند داشت و اطمینان بیشتری به آنها خواهید داشت.

فروشنده ها و واسطه ها صرفا پرنده ها را از افراد دیگری خریداری کرده اند و به فروش می رسانند، در صورت خرید از واسطه ها ، علاوه بر اینکه از سن و جنسیت مرغ عشق اطمینان نخواهید داشت، بلکه احتمال فروش پرنده های بیمار نیز وجود دارد.

پرورش دهنده ها از جیره غذایی مناسب برای مرغ عشق ها آگاهی دارند چرا که آنها را بزرگ کرده اند و هم چنین در صورت بیمار بودن پرنده از فروش آن امتناع خواهند کرد.

برای اینکه به صورت صد درصدی از سلامت ، سن و جنسیت مرغ عشق خود مطمئن شوید، حتما از پرورش دهنده های باتجربه و قابل اعتماد خرید کنید، کسانی که چندین سابقه پرورش دارند و به خوبی با خلق و خو و رفتار مرغ عشق ها آشنایی دارند، به خرید درست شما کمک زیادی خواهند کرد.

سلامت پرنده را بررسی کنید

قبل از خرید حتما به وجود نشانه های بیماری در مرغ عشق توجه کنید. طبیعت پرنده ها طوری است که بیماری خود را از دیگران پنهان می کند تا احتمال شکار شدن وجود نداشته باشد. بنابراین باید با دقت خاصی به دنبال نشانه های بیماری در مرغ عشق های مورد نظر باشید.

معمولا پرنده های بیمار گوشه گیر و منزوی هستند و اشتهای کمی در خوردن آب و دان دارند. زمانی که انگشت خود را به سمت یک پرنده سالم می برید یا آن را گاز خواهد گرفت و یا به گوشه های قفس پناه خواهد برد، اما معمولا مرغ عشق های بیمار واکنش کمتری نشان خواهند داد.

پرنده های بیمار معمولا پرهای خود را پف می کنند تا گرمای کافی برای گرم کردن بدن خود ایجاد کنند و با دقت در چشم و بینی آنها ، متوجه ترشحاتی خواهید شد که از آن خارج شده است. وجود علائمی مانند خس خس در تنفس ، عطسه و چشمان نیمه باز دلیل قاطعی بر بیماری پرنده خواهد بود.

وجود مکان مناسب برای نگهداری از مرغ عشق

قبل از خرید پرنده حتما به وجود مکان مناسب برای نگهداری و پرورش او توجه کنید. اگر می خواهید او را آشپزخانه و یا اتاق نشیمن نگه دارید، حتما در آینده پشیمان خواهید شد، چون که مرغ عشق ها به بوی غذا و روغن و ادویه جات حساسیت دارد و در آینده با تنگی نفس و یا بیماری پرنده مواجه خواهید شد.

حتما در اتاق نشیمن افراد یا مهمان هایی را خواهید داشت که سیگاری هستند، وجود بوی سیگار و تنباکو نیز می تواند مشکلاتی را برای سیستم تنفسی پرنده به وجود بیاورد. علاوه بر آن ، خود پرنده ها نیز انتشار دهنده بوهای بدی هستند که حاصل از فضولات آنها می باشد، بنابراین این موارد ایجاب می کند که اتاقی جداگانه را برای آنها در نظر بگیرید و حتما از فن تهویه نیز استفاده کنید.

در اتاق پرورش و نگهداری مرغ عشق باید از تجهیزات گرمایشی و سرمایشی مناسبی استفاده کنید تا دما را برای زندگی آنها مناسب کنید، در فصل های سرد سال به علت برودت هوا نیاز به وسایل گرمایشی خواهد بود تا دمای محیط را بالا ببرید و در فصل گرما نیز باید اتاقشان را کاملا خنک و دلپذیر کنید.

حتما آنها را در داخل قفس پرورش دهید تا سبب کثیف شدن اتاق و شکستن وسایل ها نشوند، در داخل قفس از آبخوری ، دانخوری ، میله نشیمن و چند وسیله اسباب بازی استفاده کنید. اگر آنها را به صورت جفت خریداری کرده اید، حتما باید لانه تخم گذاری داشته باشند.

وجود حیوان خانگی می تواند عاملی برای استرس پرنده ها باشد، بنابراین اگر سگ و گربه در خانه نگه می دارید حتما آن را تا زمان اهلی شدن پرنده ، در مکان دیگری نگه دارید، هم چنین به سگ و گربه خود آموزش دهید که مرغ عشق شما خوردنی نیست و باید به عنوان یک دوست به آن نگاه کند.

در صورتی که حیوانات و پرنده ها به خوبی تربیت شوند به دوست های صمیمی تبدیل خواهند شد، سگ ها نسبت به گربه ها هوش بالاتری دارند و می توانند مرغ عشق را به عنوان یک دوست بپذیرند و اما در مورد گربه ها باید احتیاط کنید.

مرغ عشق نر و ماده

« مرغ عشق نر و ماده »

محیط مناسب برای سخنگو کردن مرغ عشق

اگر می خواهید پرنده را برای آموزش ترفند و تکنیک خریداری کنید، حتما باید آن را در یک اتاق جداگانه نگهداری کنید که هیچ کس غیر از شما حق ورود به اتاق را نداشته باشد. در ابتدای خرید پرنده حالت تدافعی به خود خواهد گرفت و برای آموزش آماده نخواهد بود، بنابراین ابتدا باید اعتماد او را جلب کنید، سپس برای آموزش اقدام کنید.

محیط او باید کاملا آرام و بدون سر و صدا باشد تا آرامش کامل برقرار شود، برای آموزش ابتدا باید دستتان را داخل قفس ببرید و به او غذا دهید تا به دست شما اعتماد کرده و روی آن بیاید. در این صورت می توان به دستی شدن پرنده اعتماد کرد.

در مرحله بعدی می توانید آموزش ها را از آسان به مشکل شروع کرد که در مقاله ای جداگانه به آن خواهیم پرداخت.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت