درمورد جغد ها بیشتر بدانید : ویژگی ها ، تغذیه و گونه های جغد

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۶٫۰۳

جغد پرنده ای از راسته بوف سانان است که در سراسر کره خاکی به غیر از قاره جنوبگان زندگی می کند. بوف ها پرندگانی هستند که شب ها شکار می کنند به همین دلیل به شبشکران معروف هستند. در باور عموم جغد جزء پرنده ای شوم محسوب می شود اما به دلیل این که موش غذای این پرنده محسوب می شود ، بسیار مفید است زیرا برای از بین بردن موش ها می توان از آن ها استفاده کرد.

ویژگی های جغد

« ویژگی های جغد »

ویژگی های ظاهری جغد

جغد تنها پرنده ای است که چشمانش همانند انسان در جلوی صورت قرار گرفته است. با این حال جغدها نمی توانند چشمان خود را حرکت دهند و برای دیدن محیط های اطراف باید سر و گردن خود را بچرخانند.

صورت و پاهای جغدها مملو از پر است. جنس نر و ماده جغدها شبیه به هم هستند ولی جغد ماده دارای جثه بزرگتری نسبت به جنس نر است. اندازه گونه های مختلف متفاوت است و می تواند از 15 سانتی متر تا 76 سانتی متر را شامل شود.

جغد دارای قدرت بسیار بالای شنوایی و بینایی است. قدرت بینایی این پرنده به قدری بالا است که می تواند شکار را در تاریکی های شب نیز مشاهده کند. برخی از جغدها نیز با استفاده از قدرت شنوایی بالایی که دارند شکار را دنبال می کنند.

تغذیه جغد

جغدها با توجه به اندازه و محل زندگیشان از انواع موش ، سمور ، خرگوش و سنجاب تغذیه می کنند. جغدها برای کشاورزان نعمت محسوب می شوند زیرا می توانند موش های مزرعه را شکار کنند و به عنوان غذا بخورند. برخی از جغدها از حشرات تغذیه می کنند.

برخی دیگر به درون آب شیرجه می زنند و ماهی های درون آب را شکار می کنند. جغد پس از شکار طعمه ، آن را با استفاده از منقار تیزی که دارد تکه تکه کرده و می خورد. اگر شکار اندازه کوچکی داشته باشد ، آن را درسته قورت می دهد و استخوان هایش را با عملی شبیه سرفه خارج می کند.

گونه های جغد

از میان گونه های مختلف جغد می توان به جغد انبار ، مرغ حق جنوبی ، جغد طلایی ، شاه بوف ، جغد شاخدار ، جغدر برفی ، جغد تالابی ، جغد ماهی خوار ، جغد کوچک و جغد جنگلی اشاره کرد.

بزرگترین گونه جغد موجود در ایران شاهبوف است که اندازه ای به طول 60 تا 70 سانتی متر دارد و هنگام پرواز طول بال هایش به 2 متر نیز می رسد. چشمان شاهبوف نارنجی و رنگ بدنش قهوه ای و خط خطی می باشد و بسیار کم صدا است. شاهبوف به صورت طبیعی تا 20 سال و در شرایط مصنوعی و با نگهداری مناسب می تواند تا 60 سال نیز عمر کند.

انواع گونه های جغد

« انواع گونه های جغد »

نگهداری و پرورش جغد

برای نگهداری و پرورش جغد باید توجه کنید که این پرنده دارای شرایط نگهداری خاصی است و در ایالات متحده به کسانی که آموزش های لازم را دیده اند و مجوز لازم در این زمینه را دارند ، اجازه پرورش جغد داده می شود. جغد ذاتا پرنده ای وحشی است و هنگام نگهداری در خانه احتمال حمله آن به اشیای مختلف من جمله بالش ، پتو ، سایر پرندگان و حتی افراد نیز وجود دارد. از طرف دیگر شب و روز جغد متفاوت است. فعالیت جغد در شب شروع می شود و مخصوصا در دوران جفت گیری سر و صدای زیادی را به وجود می آورد.

تولید مثل جغد

جغد انبار هر سال یک بار و از آوریل تا اوایل می 4 تا 7 عدد تخم نطفه دار را تخم گذاری می کند. طول مدت جوجه کشی از تخم های نطفه دار مرغ بین 29 تا 34 روز است و در این مدت که جغد ماده بر روی تخم های می خوابد ، جغد نر برای آن غذا فراهم می کند. پس از خارج شدن جوجه ها از تخم ها ، هر دو پرنده ماده و نر از جوجه ها نگهداری می کنند.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت