عملیات نوک چینی در پرندگان

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۰

نوک چینی به عملی گفته می شود که در آن قسمتی از نوک پرنده به صورت دستی یا توسط دستگاه چیده می شود و بدین ترتیب از وارد آمدن خسارات جدی به گله جلوگیری به عمل می آید. دلیل انجام این کار جلوگیری از بیماری هم خواری در پرندگان می باشد، هم خواری یا کانیبالیسم یک بیماری مسری (واگیردار) می باشد که طی آن یک پرنده به پرنده دیگر حمله کرده و باعث زخمی شدن و پر چینی پرنده مقابل می گردد و سایر پرنده ها نیز به صورت ناخود آگاه این عمل را انجام داده و بدین ترتیب این بیماری به کل گله سرایت می کند و باعث وارد آمدن ضرر های زیادی به صاحبان گله می شود.

عمل نوک چینی در هر سنی انجام می شود، ولی بهترین زمان برای نوک چینی 6 الی 8 روزگی می باشد زیرا در صورت قطع شدن نوک پرنده در این سن امکان رشد مجدد نوک پرنده در آینده وجود ندارد. البته این کار نیاز به مهارت و ظرافت خاصی دارد و در صورت انجام هر عمل اشتباه یک جوجه را از بین خواهد برد. معمولا پرورش دهندگانی که تجربه کافی ندارند عمل نوک چینی را پس از رسیدن جوجه ها به سن یک الی دو ماهگی انجام می دهند، چون در این حالت نوک پرنده ها به اندازه کافی رشد کرده و با سوراخ بینی آنها فاصله زیادی دارد و احتمال انجام اشتباه خیلی کم می شود. نوک چینی در پرندگانی مانند مرغ، خروس، بوقلمون، بلدرچین و اردک انجام می شود.

نوک چینی طیور

« نوک چینی طیور »

دلایل انجام نوک چینی در پرندگان

پرندگان از نوک خود به علاوه برای خوردن غذا به عنوان یک سلاح تدافعی و تهاجمی بهره می برد و در صورت احساس خطر با نوک خود به طرف مقابل حمله ور می شود. در شرایطی مانند وقوع بیماری کانیبالیسم، کمبود غذا، افزایش شدت نور و سایر موارد میزان تهاجم در پرندگان افزایش یافته و باعث وارد آمدن صدمات جدی به آنها می شود. با انجام عمل نوک چینی از میزان این صدمات به شدت کاسته می شود.

مزایای نوک چینی در پرندگان

نوک چینی در پرندگان هم مزیت دارد و هم عیب، ولی مزایای آن بیشتر از معایب آن می باشد. البته ناگفته نماند برخی ترجیح خود را بر نچیدن نوک پرندگانشان می دهند و از این کار صرفنظر می کنند. از جمله مزایای چیدن نوک پرندگان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • خود خواری در پرنده از بین می رود.
  • نوک زدن پرندگان به همدیگر بی ضرر خواهد بود.
  • احتمال وقوع بیماری کانیبالیسم در گله از بین می رود.
  • از ریخت و پاش غذا جلوگیری به عمل می اید و به همین دلیل در مصرف غذا صرفه جویی می شود.
  • میزان رشد گله در یک سطح خواهد ماند.
آموزش نوک چینی

« آموزش نوک چینی »

معایب نوک چینی

در کنار مزایایی که نوک چینی دارد، این عمل با معایبی نیز همراه خواهد بود. موارد زیر چند مورد از معایب نوک چینی در پرنده می باشد:

  • وزن پرنده یک الی دو هفته پس از عمل نوک چینی کاهش خواهد یافت، دلیل این امر استرس وارد شده به پرنده می باشد.
  • جوجه های نوک چینی شده به دلیل کاهش اشتها در آنها وزن کمتری نیز خواهند داشت، بنابراین 10 الی 20 هفته زمان می برد تا این جوجه ها مانند جوجه های نوک چینی نشده به وزن ایده آل برسند.
  • به دلیل انجام عمل نوک چینی، بلوغ جنسی در پرنده با تاخیر به وقوع خواهد پیوست. به همین دلیل میزان تخم گذاری در سنین بلوغ با کاهش مواجه خواهد شد ولی در اندازه تخم هیچ تاثیری نخواهد داشت.

روش های نوک چینی در پرندگان

نوک چینی در پرندگان به چهار روش انجام می شود که شامل: 1- روش مکانیکی 2-روش تیغه داغ 3- روش الکتریکی 4- استفاده از اشعه فرو سرخ

1- روش مکانیکی: در این روش عمل نوک چینی به صورت دستی و با استفاده از یک چاقو یا قیچی انجام می شود، این روش وقت گیر می باشد و برای تعداد زیاد کاربرد ندارد. در این روش عمل نوک چینی با درد همراه می باشد و احتمال رشد دوباره نوک ها وجود دارد.

2- روش تیغه داغ: در این روش نوک پرنده را داخل سوراخی قرار می دهند و یک تیغه داغ با عبور سریع باعث قطع شدن سر نوک میشود. به دلیل داغ بودن تیغه بافت های سلولی فعال کشته می شود و احتمال رشد مجدد از بین می رود و درد جوجه نیز کمتر می باشد.

3- روش الکتریکی: در این روش با استفاده از یک جریان الکتریکی قوی باعث سوزانده شدن نوک پرنده می شود.

4- روش اشعه فرو سرخ: در این روش نیز قطع شدن نوک پرنده با استفاده از اشعه فرو سرخ صورت می گیرد، درد پرنده کمتر می باشد و خونریزی کمتری نیز صورت می گیرد و میزان استرس وارد شده به پرنده نیز کمتر از سایر روش ها خواهد بود.

لطفا توجه فرمایید که عمل نوک چینی باید توسط افراد خبره و ماهر صورت گیرد و به دلیل طاقت فرسا بودن این عمل، هر گونه خستگی در طول کار باعث مرگ جوجه یا از بین رفتن نوک او می شود. استرس وارد شده به پرنده تا 10 روز نیز ممکن است به طول بینجامد ولی در عوض از کانیبالیسم در پرندگان جلوگیری می کند.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت