پرندگان چگونه مهاجرت ( کوچ ) می کنند ؟

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۴

در این مقاله سعی خواهیم کرد اطلاعاتی مفید و خلاصه در مورد نحوه مهاجرت پرندگان، گونه های مهاجرت کننده و شرایط ایجاب کننده مهاجرت آنها را به شما منتقل کنیم. لطفا تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

مهاجرت پرندگان یا همان کوچ پرندگان به حرکت پرندگان از شمال به جنوب در فصل سرما و از جنوب به شمال در فصل گرما گفته می شود، این مهاجرت عمدتا دسته جمعی بوده و از مناطق پر ارتفاع به سمت مناطق پست یا مناطق ساحلی به سمت مناطق جنگلی صورت می گیرد. پرندگان در فصل مهاجرت از مناطق زاد و ولد خود دور شده و در فصل های عادی دوباره به منطقه اصلی خود برگشته و شروع به تولید مثل و تخم گذاری می نمایند. 

پرندگان در حالت کلی بنا بر دلایلی همچون سرما، گرما، کمبود غذا و تغییر یا تخریب زیستگاه شان مهاجرت می کنند و به مناطقی که از اب و غذای فراوانی برخوردار باشد و هم چنین دارای آب و هوای معتدلی باشد، مهاجرت می کنند، این مهاجرت ها اصولا فصلی می باشد. البته گونه هایی از پرندگان نیز داریم که ترجیح می دهند حتی در فصل سرما و کمبود غذا نیز در محیط اصلی و مکان زاد و ولد خود باقی بمانند، اصطلاحا به این نوع پرندگان، پرندگان بومی یا غیر مهاجر گفته می شود.

گونه های دیگری از پرندگان نیز وجود دارند که تعدادی از آنها بخصوص جوانترها اقدام به مهاجرت نموده و آنهایی که مسن تر می باشند، ترجیح می دهند در قلمرو اصلی خود بمانند، به این گونه پرندگان، اصطلاحا پرندگان نیمه مهاجر می گویند. در مقابل پرندگانی نیز داریم که به صورت کلی مهاجرت می کنند، این پرندگان از بدو تولد تا آخر عمر خود را به مهاجرت می پردازند.

پس در حالت کلی میتوان گفت که پرندگان از لحاظ مهاجرتی به سه دسته تقسیم بندی می شوند: 1- پرندگان بومی 2- پرندگان نیمه مهاجر 3- پرندگان مهاجر

مهاجرت پرندگان

« مهاجرت پرندگان »

پرندگان چند نوع مهاجرت دارند ؟

بر اساس تحقیقات پرنده شناسان سه نوع مهاجرت برای پرندگان کشف شده است: 1- مهاجرت فصلی 2- مهاجرت ارتفاعی 3- مهاجرت روزانه

مهاجرت فصلی که اصولا از اواخر پاییز شروع می شود در اوایل بهار به پایان می رسد، این مهاجرت که به صورت فصلی و همه ساله انجام می شود به همین دلیل بدان مهاجرت فصلی می گویند. مهاجرت ارتفاعی نیز همانطور که از نامش پیداست به ارتفاعات مربوط می شود یعنی با سرد تر شدن هوا پرندگان از ارتفاعات کوه ها به دشت ها و چمنزار ها پناهنده می شود. مهاجرت روزانه نیز همه روزه از سوی تمام پرندگان انجام میشود و هدف این مهاجرت تغییرات آب و هوایی نیست بلکه هدف از این مهاجرت یافتن غذا می باشد. پرندگان ماده بر روی تخم ها می خوابند و پرنده های نر برای یافتن غذا شروع به مهاجرت از چند صد متر تا چندین کیلومتر می کنند و تا قبل از غروب آفتاب به آشیانه بر می گردند.

چه گونه هایی از پرندگان مهاجر و غیر مهاجر در ایران وجود دارد ؟

در کشور عزیزمان ایران حدود 340 گونه پرنده وجود دارد که از این بین 140 گونه از آنها بومی بوده و تمایلی به مهاجرت از خود نشان نمی دهند و حدود 100 گونه از آنها نیمه مهاجر بوده و 100 گونه از آنها نیز کاملا مهاجرت پذیر می باشند. بیشتر این گونه ها به سمت جنوب غربی ایران و از آنجا نیز به سمت آفریقا مهاجرت می کنند و تعداد معدودی نیز به سمت جنوب شرقی و هندوستان مهاجرت می کنند.

پرندگان چگونه مهاجرت می کنند ؟

هدف اصلی این مقاله پاسخگویی به این سوال می باشد که پرندگان چگونه مهاجرت می کنند و یا به عبارتی ایدولوژی و استراتژی پرندگان در مهاجرت به چه صورتی می باشد؟

گونه ای از پرندگان ترجیح می دهند که به صورت تکی مهاجرت کنند. برخی نیز در مقابل به صورت گروهی . برخی پرندگان تا زمانی که تحت فشار سرما و یخبندان قرار نگیرند مهاجرت نمی کنند(مانند اردک و غاز ها) و برخی از گونه ها نیز مانند سسک ها خیلی زودتر از فرا رسیدن فصل سرما مهاجرت خودشان را آغاز می کنند. اغلب پرندگانی که به صورت گروهی مهاجرت می کنند مانند غاز ها از هوش جمعی بالایی برخوردار می شوند، دلیل این امر وجود تعداد بالای چشم ها در مهاجرت های گروهی می باشد که در این حالت زمان یافتن غذا و مکان مناسب خیلی سریع اتفاق می افتد و احتمال شکار شدن نیز به صفر میرسد. در حالی که پرندگان تک مهاجر احتمال خیلی زیادی در شکار شدن و یا تلف شدن را دارند.

در نتیجه: در انتهای این مقاله نیز می خواهیم یک نتیجه گیری کلی در مورد مهاجرت پرندگان داشته باشیم، در این مقاله دریافتیم که 340 گونه پرنده در ایران وجود دارد که از این تعداد 100 گونه از آنها نیمه مهاجر و 100 گونه از آنها کاملا مهاجر پذیر می باشند. و پرندگان سه نوع مهاجرت دارند که عبارتند از: مهاجرت فصلی، ارتفاعی و روزانه.

گالری عکس
عکس مهاجرت پرندگان 1
عکس کوچ پرندگان 2
عکس مهاجرت پرندگان 3
عکس کوچ پرندگان 4

----- برای مشاهده در ابعاد اصلی روی عکس کلیک کنید -----

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت