پرورش مرغ محلی ( بومی ) با حداقل سرمایه و درآمد

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۱۹

پرورش مرغ بومی برخلاف سایر طیور صنعتی می تواند از نظر اقتصادی موجه تر باشد چرا که بازار تخم مرغ و گوشت مرغ های صنعتی تحت تاثیر نوسانات ارزی بالا و پایین می شود و صاحبان مرغداری های بزرگ با مشکلات زیادی مواجه شده اند حتی گزارشات حاکی از این است که در بسیاری از مناطق مختلف کشور 50 درصد مرغداری ها تعطیل و یا به مرز ورشکستگی رسیده اند.

چکیده مقاله

پرورش مرغ محلی به راحتی امکان پذیر است و به تجهیزات مدرن تری نیاز ندارد چون مکانیزم دفاعی این نژاد از مرغ ها بسیار مقاوم است و به راحتی می توانند با هر نوع شرایط آب و هوایی سازگاری کنند شاید با کمی خلاقیت بتوانید وسایل مورد نیاز آنها را از قبیل: آبخوری ، دان خوری ، لانه تخم گذاری و ... مهیا کنید و متحمل هزینه های غیر ضروری نباشید.

خصوصیات مرغ محلی

  • مقاومت بدنی مرغ های محلی نسبت به مرغ های که در سالن های پرورشی رشد می کنند بیشتر است.
  • تلفات آنها کمتر از تلفات مرغ های صنعتی است.
  • بیماری، گرما، سرما تاثیر کمتری بر روی مرغ های محلی دارد از این رو پرورش این نژاد از مرغ صرفه اقتصادی بیشتری دارد.
  • مرغ های محلی می توانند از هر چیزی مثل حشرات، کرم ها، انواع ارزن و حتی از ضایعات غذایی انسانها و محصولات کشاورزی هم تغذیه کنند در حالی که مرغ های صنعتی ممکن است نسبت به تغذیه این نوع غذا ها واکنش منفی نشان دهند.
  • مرغ های محلی می توانند در کنار انسانها به زندگی طبیعی خود ادامه دهند ولی مکانیزم دفاعی بدن مرغ های صنعتی تحت تاثیر شرایط آب و هوایی تضعیف می شود.
پرورش مرغ و خروس محلی

« پرورش مرغ و خروس محلی »

پرورش مرغ محلی در چند مرحله امکان پذیر است که اگر توانایی مدیریت هر یک از مراحل را داشته باشید به راحتی می توانید نسبت به راه اندازی مزارع پرورشی مرغ محلی اقدام کنید.

  • نسبت به اجاره یا خرید مکان مورد نظر اقدامات اولیه را فراهم کنید.
  • مقدار سرمایه شما برای شروع کار حائز اهمیت است.
  • اگر توانی هایی مالی شما برای خرید تجهیزات پرورشی کفایت می کند به فکر خرید تجهیزات اولیه باشید در غیر این صورت خلاقیت به خرج داده و آنها را بسازید.
  • محل پرورشی را قبل از ورود مرغ ها و یا جوجه های یکروزه ضد عفونی کنید.
  • اقدام به تهیه تعدادی مرغ و خروس کنید.
  • نهایت تلاش تان را بکنید تا بتوانید تغذیه ، بهداشت آنها را کنترل کنید و دوره واکسیناسیون آنها را به پایان برسانید.

توجیه اقتصادی طرح پرورش مرغ محلی یا بومی

تعیین هدف و پیش بینی سرمایه مورد نیاز برای پرورش مرغ بومی

موفقیت شما برای پرورش مرغ محلی، به دست آوردن سود زیاد و پشت سر گذاشتن مشکلاتی که پیش رو خواهید داشت، در گرو مقدار سرمایه ای است که برای این کار کنار گذشته اید و هدفی که در ابتدا آن را تعیین کرده اید پس پیشنهاد می کنم با یک برنامه ریزی صحیح اهداف پرورشی خود را سازمان دهی کنید.

 

فراهم کردن محل پرورش مرغ بومی

در ابتدای کار به این فکر کنید که چقدر فضا لازم دارید تا بتوانید مرغ های پرورشی خود ا در آن اسکان دهید البته این مسئله بسته به تعداد مرغ و خروس هایی که شما آن را خریداری کرده اید. اگر تعداد مرغ های بومی مشخص باشد، حیاط خانه، مزارع و باغ های روستایی و هر جای دیگری می تواند برای اسقرار آنها مساعد باشد.

 

خرید تجهیزات پرورشی (یا ساخت آنها با وسایل ساده )

آشیانه های تخمگذاری یکی از تجهیزات ضروری در مزارع پرورشی مرغ های محلی است تا بتوانند به راحتی در داخل آن تخم بگذارند. برای تهیه لانه های تخمگذاری نیاز به صرف هزینه های زیاد نیست. اگر کمی خلاقیت داشته باشید می توانید از وسایل ساده و ارزان قیمت مثل سبد های میوه استفاده کنید. داخل آن را با علف های خشک و کاه پر کنید و دور تا دور محل زندگی مرغ ها بچینید تا زمانی که قصد تخمگذاری داشته باشند ، به راحتی بتوانند داخل آن تخم بگذارند.

نکته: برای ممانعت از بروز گرد و خاک سعی کنید از پوشالهای درشت استفاده کنید تا هیچ گرد و خاکی به پا نشود. ممکن است مرغ ها آشیانه های تخم گذاری را وارورنه کنند برای جلوگیری از چنین اتفاقی می توانید سبدها را با یک ریسمان به همدیگر متصل کنید.

آبخوری و دانخوری هم ملزومات مهم برای تغذیه و رفع تشنگی مغ های بومی به شما می رود. برای تهیه چنین لوازمی می تواند از ته بشقابهای ملامینه گود و یا ته برش خورده دبه ها، که هزینه زیادی هم در بر نمی گیرد، برای ریختن آب و دان آنها استفاده کنید.

 

ضد عفونی کردن سالن و محل نگهداری مرغها و رعایت اصول بهداشت

قبل از اینکه اقدام به خرید مرغ و خروس های محلی کنید، محل زندگی آنها را حداقل یک یا دو روز جلوتر با مواد ضد عفونی کننده بی خطر میکروب زدایی کنید تا باکتری و میکرو ارگانیسم های بیماری زا فرصتی برای رشد و تکثیر نداشته باشند و سلامت مرغ ها و جوجه ها تضمین شود و تلفات کمتری داشته باشید.

 

خرید مرغ یا جوجه

پیشنهاد می کنم مرغ و جوجه ها از یک محل مشخص و قابل اعتماد خریداری کنید تا مانع تماس مرغ ها از مزارع متفاوت باشید چرا که ممکن است برخی از آنها بیماری هایی داشته باشند و یا در یکی از مزارع مسائل بهداشتی رعایت نشده باشد که در صورت تداخل آنها با یکدیگر، نمی توانید مانع بیماری مرغ های سالم باشید.

همچنین اگر بتوانید مرغ های بومی اصلاح شده را بخرید نه تنها راندمان تولیدات مزرعه پرورشی شما افزایش می یابد بلکه میزان درآمد شما نیز به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت.

پرورش مرغ و خروس محلی

« پرورش مرغ و خروس محلی »

شرایط شروع کار پرورش مرغ محلی

شما می توانید با یک برنامه ریزی دقیق سالن پرورشی مرغ های محلی را مدیریت کنید. این برنامه شامل: تغذیه مرغ ها ، در اختیار گذاشتن آب کافی برای آنها ، جمع آوری تخم مرغ ، تکمیل کردن دوره واکسیناسیون ، رعایت بهداشت و سایر کارهای روزمره مرغداری باشد. انجام چنین کارهایی بسیار ساده و راحت است و به تخصص خاصی احتیاج ندارد.

شرایط فروش و کسب درآمد از پرورش مرغ محلی

فروش فرآوری های مرغ های محلی و به دست آوردن سود مناسب، نتیجه تلاش و زحمات شما برای پایان هر دوره پرورشی خواهد بود. به دست آوردن سود زیاد در گرو استراتژدی و شرایط فروشی است که از طرف شما تعیین می شود. منفعت و مقدار سودی که از این کار عاید شما می شود در گرو قیمت پیشنهادی عمده فروشان، خرده فروشان و یا سوپرمارکت هاست ولی اگر بتوانید مشتری های بالقوه خود را پیدا کنید که حاضرند پول خوبی بابت محصولات شما پرداخت کنند، مطمئنا نتیجه خوبی در بر خواهد داشت.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت