ضدعفونی کردن تخم های نطفه دار

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۴

زمانی که تخم های نطفه دار و یا بدون نطفه از بدن پرنده مادر خارج می شود، در پاک ترین حالت خود دارند، میکروب ها و آلودگی های محیطی سبب آلوده شدن تخم شده و حتی بر جنین داخل تخم نیز اثر می گذارد. بنابراین اگر پرنده در آشیانه ای تمیز و بدون آلودگی اقدام به تخم گذاری کند، احتمال آلوده شدن پوسته تخم و نفوذ آلودگی ها به داخل تخم بسیار کم خواهد بود.

بنابراین اگر پرورش دهنده مرغ یا هر پرنده مولد دیگری هستید، حتما بستر لانه را مرتبا تمیز کرده و از تجمع فضولات و آلودگی ها در آشیانه جلوگیری به عمل آورید. اما اگر قصد خرید تخم نطفه دار یک فرد دیگر را دارید، حتما آنها را از فردی خریداری کنید که پرنده های خود را در بهداشتی ترین حالت ممکن نگهداری می کند. در ادامه به اهمیت تمیز بودن تخم نطفه دار و روش های ضد عفونی آن پرداخته خواهد شد.

چکیده مقاله

پس از بررسی موارد فوق، باید چنین نتیجه گرفت که استفاده از یک مسواک و یا پارچه تمیز و زبر، بهترین روش برای تمیز کردن تخم های نطفه دار است. اما اگر دارای تخصص و تکنولوژی لازم برای ضد عفونی تخم ها هستید، می توانید از مخلوط پرمنگنات و فرمالین جهت پاکسازی پوسته تخم ها استفاده کنید...

چرا تمیز بودن تخم های نطفه دار مهم است؟

زمانی که تخم ها در مکانی تمیز و با حداقل آلودگی ها تولید شوند. پوسته و قسمت های داخلی، کمترین میزان آلودگی را دریافت خواهند کرد و در نتیجه نطفه داخل تخم ، در معرض آلودگی های خیلی کمی بوده و احتمال تبدیل شدن آن به جوجه نیز بالا خواهد رفت.

همانطور که می دانید پوسته تخم دارای منافذ و سوراخ های ریزی بوده که جهت تنفس جوجه در حین جوجه کشی می باشند. این سوراخ ها با اینکه مزیت بزرگی برای رشد صحیح جنین هستند، اما تهدید بزرگی نیز برای مرگ جنین به حساب می آیند چرا که امکان ورود آلودگی ها به داخل تخم از طریق این سوراخ ها وجود دارد.

بنابراین بهترین روش برای افزایش راندمان و بازدهی جوجه کشی، خرید تخم های نطفه دار از افراد با تجربه ، درست کار و رعایت کننده بهداشت محیطی در محل تخم گذاری و نگهداری پرنده ها می باشد. اگر هم خودتان دارای پرنده مولد و تخم گذار هستید، حتما در تغذیه ، محل پرورش و تخم گذاری آنها را به خوبی تمیز کرده و پوشال های لانه تخم گذاری را هر چند روز یکبار تعویض کنید.

ضدعفونی تخم نطفه دار

« ضدعفونی تخم نطفه دار »

انواع روش های ضدعفونی تخم نطفه دار

تخم های نطفه دار چه تمیز باشند چه آلوده ، قبل از وارد شدن به دستگاه جوجه کشی باید به خوبی تمیز و ضدعفونی شوند تا آلودگی ها را همراه با خود وارد دستگاه نکنند، ضمن اینکه خود دستگاه جوجه کشی نیز از قبل باید به خوبی تمیز شده باشد. حتی فردی که جوجه کشی می کند، باید قبل از اقدام به دست زدن به تخم ها و یا قسمت های داخلی دستگاه جوجه کشی، دستان خود را به خوبی شسته و ضدعفونی کرده باشد.

متاسفانه عدم رعایت چنین موارد ساده ای توسط پرورش دهنده ها، کاهش راندمان جوجه کشی را در پی دارد و در صورت عدم گرفتن نتیجه دلخواه ، دستگاه جوجه کشی را مقصر تمام شکست ها می دانند، در حالی که کیفیت تخم های نطفه دار، نحوه ضد عفونی و نگهداری آن نیز تاثیر فوق العاده بالایی در شکست یا موفقیت جوجه کشی دارد.

در ادامه به انواع روش های بی خطر و پرخطر ضد عفونی تخم های نطفه دار اشاره شده است :

۱- پاک کردن با مسواک یا پارچه تمیز

بهترین و ساده ترین روش، تمیز کردن پوسته تخم با مسواک نرم و یا یک پارچه خشک و تمیز است. دقت کنید که پارچه یا مسواک حتما باید خشک باشند، خیس بودن آنها سبب از بین رفتن لایه محافظ بیرونی پوسته شده و راه ورود میکروب ها به داخل تخم را آزاد خواهد کرد.

هنگام تمیز کردن پوسته تخم اصلا به آن فشار نیاورید چرا که امکان ترک برداشتن و یا شکستگی آن وجود دارد. به یاد داشته باشید که تخم های ترک برداشته اصلا برای جوجه کشی مناسب نیستند و پس از چند روز از شروع فرایند جوجه کشی، شاهد فساد تخم در داخل دستگاه خواهید بود، بنابراین حتما هنگام جمع آوری و یا خرید تخم های نطفه دار به عدم ترک خوردگی آن دقت کنید.

کاری که باید بکنید این است که تمامی قسمت های پوسته تخم را به دقت و حوصله تمیز کنید تا تمام آلودگی ها و فضولات موجود در بر روی پوسته از بین برود. اگر پارچه کمی زبر باشد، آلودگی ها را بهتر از بین خواهد برد. پس از اتمام کار با استفاده از باد سرد سشوار و یا پمپ باد می توانید آهکهای تجمع یافته بر روی پوسته تخم را تمیز کنید.

۲- ضد عفونی با گاز فرمالدهید

با توجه به دیجیتالی و حساس شدن سنسورهای دستگاه های جوجه کشی امروزی ، این روش پیشنهاد نمی شود چرا که امکان اختلال در کارکرد سنسورها وجود دارد، هم چنین گاز فرمالدهید بسیار خطرناک بوده و احتمال مسمومیت برای انسان را در پی خواهد داشت، بنابراین برای افراد غیر حرفه ای و تازه کار اصلا توصیه نمی شود.

در صورتی که بر این روش مصمم هستید حتما از دامپزشکان و متخصصان معتبر مشاوره بگیرید تا مقدار و دُز مناسب برای ضد عفونی را به دست آورید چرا که انجام خودسرانه این کار سبب مرگ جنین داخل تخم شده و راندمان جوجه کشی را عملا صفر خواهد کرد.

ضدعفونی غیر اصولی تخم های نطفه دار

« ضدعفونی غیر اصولی تخم های نطفه دار »

۳- ضد عفونی کردن تخم اردک و غاز

تخم نطفه دار اردک و غاز و به طور کلی پرنده های آب دوست ، پوسته کلفت تری نسبت به سایر پرنده ها دارند، بنابراین برای ضدعفونی تخم های آنها می توانید از یک پارچه تمیز و خیس استفاده کنید. به راحتی می توانید پارچه را با آب سرد خیس کرده و تخم ها را به خوبی تمیز نمایید. در این مورد نیز فشار آوردن بیش از حد سبب ایجاد ترک شکستگی بر روی پوسته خواهد شد.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت