آموزش روش ساخت قفس استاندارد نگهداری جوجه

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۶٫۲۲

اساساً روز اول تمامی جوجه ها را در قفس قرار می دهند که از یک واحد گرم کننده برخوردار است. بعد از گذشت مدتی که جوجه ها بزرگ شدند باید قفس آنها متناسب با اندازه و میزان رشد آنها باشد از این رو بعد جوجه ها از بزرگ شدن و رشد کافی به قفس های مناسبی انتقال میدهند تا فضای کافی برای آنها مهیا شود.

سایز قفس مخصوص دوران پرورش

حائز اهمیت است بدانید که از قفس های مخصوص پرورش در دوران رشد نیز بهره می برند . ارتفاع این قفس ها تقریباً 30 تا 40 سانتی متر می باشد ولی اندازه کف (base) آنها کاملاً متفاوت است.

ساخت قفس

« ساخت قفس »

۱- توری به هم بافته شده

اساساً سیم های توری استفاده شده در قفس پرنده ها دارای استاندارد های مخصوص خود می باشند . چشمه توری استفاده شده در قفس دوران پرورش باید 3.1 × 1.5 و یا 5.2 × 5.2 سانتی متر (cm) باشند همچنین ضخامت سیم توری با توجه به نوع قفس باید نمره 14 باشد . حائز اهمیت است بدانید که اگر سایز چشمه های توری بزرگ تر از 25 سانتی متر باشد لازم است که به مدت 14 روز کف قفس با کارتن پوشیده شود.

 

۲- بهره گیری از پلاستیک در کف قفس

کف (base) قفس از صفحاتی تشکیل شده است که به طور کلی یا از جنس پلاستیک بوده و یا از سیم های (wire) فلزی پوشیده شده از پلاستیک می باشند . این ویژگی سبب شده تا شست و شو ، تمیزکاری و ضدعفونی آن به راحتی صورت بگیرد . علاوه بر این روکش پلاستیکی بکار رفته باعث صدمه دیدن پرنده نشده و جوجه می تواند به راحتی بر روی آن راه برود.

 

۳- شیب کف قفس

طراحی قفس های دروان پرورش فاقد شیب می باشد ولی گاهاً دیده شده که بخش جلویی دانخوری اندکی بلندتر از دیگر بخش ها ساخته می شود.

 

۴- بخش جلوی قفس

در بیشتر قفس هایی که ساخته شده اند بخش جلویی قفس در نزدیکی بخش راهرو تعبیه می شود . جالب است بدانید که فاصله سیم های بخش جلویی قابل تغییر می باشد و کاربر می تواند با توجه به نیاز و شرایط به تغییر و تنظیم آنها بپردازد . علاوه بر این این عامل سبب شده تا جوجه ها به سهولت از دانه ها تغذیه کرده و در عین حال نتوانند از قفس خارج شوند . یکی از ویژگی های ممتاز قابلیت تنظیم سیم های جلویی این است که کاربر می تواند از این دستگاه برای پرورش پرنده ها در سنین مختلف بهره ببرد.

 

۵- درب قفس

در قفس های مخصوص دوران پرورش درب در بخش جلویی و یا در بخش بالایی قفس در نظر گرفته می شود تا پرنده به سهولت بتواند از قفس خارج شود.

 

۶- منابع لازم برای تامین گرما

به غیر از مورد هایی که از سیستم اتاق گرم بهره برده شده ، در دیگر موارد از منابع حرارتی برای تامین دمای مورد نیاز استفاده شده است . روش های متنوعی برای انجام این کار وجود دارد که راحت ترین آنها استفاده از لوله آب گرم در بخش بالایی قفس می باشد .

 

۷- آبخوری قفس

برای قفس ها می توان از انواع متنوعی از آبخوری ها مانند فنجانی ، ترافیک و ... بهره گرفت . به هر حال یک آبخوری ایده آل دارای قابلیت تنظیم می باشد تا جوجه ها در تمامی سنین و اندازه بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند.

 

۸- دانخوری قفس

ایده آل ترین و استانداردترین نوع دانخوری که در قفس ها می توان مورد استفاده قرار داد نوع ترافیک می باشد چرا که قابلیت پر شدن دستی و اتومات را دارد . علاوه بر موارد ذکر شده دانخوری مانند آبخوری باید دارای قابلیت تنظیم ارتفاع باشد تا جوجه ها در تمامی سنین و در هر اندازه ای بتوانند از آن برای دان خوردن استفاده کنند.

مشخصات قفس مخصوص دوران رشد جوجه

اساساً از قفس های دوران پرورش در دوران رشد نیز استفاده می شود چرا که نقاط مشترک بسیار دارند ولی در برخی از سالن های پرورش طیور به جهت رعایت تمامی استانداردها قفس دوران پرورش جدا از قفس دوران رشد می باشد.

 

اندازه قفس دوران رشد

اندازه قفس دوران رشد با نمونه قبلی هیچ تفاوتی ندارد ولی در این دوران چون سایز جوجه ها بزرگتر است تعداد کمتری از آنها در قفس قرار داده می شوند.

 

کف قفس دوران رشد

یکی از مهم هایی که باید در قفس های دوران رشد رعایت شود اندازه توری های کف قفس است . توری ها باید به اندازه ای بزرگ باشند که مواد زاید بتواند به راحتی از اها عبور کند.

 

آبخوری قفس دوران رشد

آبخوری هایی که در قفس دوران رشد مورد استفاده قرار می گیرد هیچ تفاوتی با آبخوری های قفس دوران پرورش ندارند و فقط تنها ارتفاع آنها بیشتر است.

 

دانخوری قفس دوران رشد

عامه پسند ترین دانخوری نوع ترافیک می باشد که قابلیت پر شدن به صورت دستی و یا اتوماتیک را دارد . اگر از این تروفی ها در مرکز قفس به به برده شود پرنده ها می توانند از هر دو طرف آن استفاده کنند . تراف ها در حدود 12 تا 14 سانتی متر بوده و از لبه های مخصوص برخوردار می باشند که مانع پاشیده شدن دان به خارج از دان خوری می شود .اساساً از قفس های دوران پرورش در دوران رشد نیز استفاده می شود چرا که نقاط مشترک بسیار دارند ولی در برخی از سالن های پرورش طیور به جهت رعایت تمامی استانداردها قفس دوران پرورش جدا از قفس دوران رشد می باشد.

 

اندازه قفس دوران رشد

اندازه قفس دوران رشد با نمونه قبلی هیچ تفاوتی ندارد ولی در این دوران چون سایز جوجه ها بزرگتر است تعداد کمتری از آنها در قفس قرار داده می شوند.

 

کف قفس دوران رشد

یکی از مهم هایی که باید در قفس های دوران رشد رعایت شود اندازه توری های کف قفس است . توری ها باید به اندازه ای بزرگ باشند که مواد زاید بتواند به راحتی از اها عبور کند.

 

آبخوری قفس دوران رشد

آبخوری هایی که در قفس دوران رشد مورد استفاده قرار می گیرد هیچ تفاوتی با آبخوری های قفس دوران پرورش ندارند و فقط تنها ارتفاع آنها بیشتر است.

 

دانخوری قفس دوران رشد

عامه پسند ترین دانخوری نوع ترافیک می باشد که قابلیت پر شدن به صورت دستی و یا اتوماتیک را دارد . اگر از این تروفی ها در مرکز قفس به به برده شود پرنده ها می توانند از هر دو طرف آن استفاده کنند . تراف ها در حدود 12 تا 14 سانتی متر بوده و از لبه های مخصوص برخوردار می باشند که مانع پاشیده شدن دان به خارج از دان خوری می شود.

آموزش قدم به قدم ساخت قفس

در این مرحله می خواهیم نحوه ساخت یک قفس مکانیزه را توضیح دهیم، با ادامه مطلب همراه باشید.

مرحله اول : تهیه تجهیزات لازم ساخت قفس

  • میله های گالوانیزه یا آلومینیومی محکم
  • توری های استیل یا فلزی ضد زنگ
  • توری پلاستیکی محکم با سوراخ های نسبتا ریز
  • ورق های گالوانیزه
  • سیستم آبخوری نیپل ( تمامی متعلقات همراه با لوله pvc و مخزن آب)
  • دریل
  • پیچ
  • مفتول های ضد زنگ و محکم

مرحله دوم : ساخت چارچوب کلی قفس

برای ساخت چارچوب کلی قفس باید از میله های آلومینیومی یا گالوانیزه استفاده کنید. ابتدا باید اندازه های قفس را محاسبه کنید تا در آینده دچار مشکل نشود. انتخاب طول و عرض و ارتفاع و تعداد طبقات قفس کاملا اختیاری است و باید بنا به اندازه سالن خود اندازه های قفس را تعیین کنید. ابتدا عرض و ارتفاع قفس را مشخص کنید و چارچوب قفس را به شکل زیر برپا کنید.

ساخت چارچوب کلی قفس

« ساخت چارچوب کلی قفس »

مرحله سوم : اتصال دو صفحه به یکدیگر

پس از ساخت هر دو طرف قفس ، باید با استفاده از میله های گالوانیزه آنها را به هم متصل کنید. در این حالت باید طول قفس را محاسبه کنید و تمامی میله ها را به اندازه برش دهید. برای اتصال میله های گالوانیزه به یکدیگر باید از دریل و پیچ استفاده کنید. نتیجه کار مانند تصویر زیر خواهد بود:

ساخت چارچوب کلی قفس

« ساخت چارچوب کلی قفس »

مرحله چهارم : نصب دانخوری

برای ساخت دانخوری بلدرچین باید ورق های گالوانیزه را به شکل مناسبی برش داده و به هم متصل کنید طوری که زیاد عمیق نباشد و بلدرچین ها به راحتی به تمامی قسمت های دانخوری دسترسی داشته باشند. برای اتصال دانخوری نیز باید از دریل و پیچ کمک بگیرید. تصویر زیر می تواند کمک کننده باشد:

نصب دانخوری

« نصب دانخوری »

مرحله پنجم : ساخت دیواره های قفس

این دیواره ها از توری های گالوانیزه یا استیل ساخته خواهند شد و باید طوری باشند که مانع از خارج شدن بلدرچین ها از قفس شود. برای اتصال توری ها به یکدیگر می توانید از بست های کمربندی استفاده کنید. مفتول های فلزی نیز گزینه مناسبی برای اتصال توری ها به یکدیگر خواهند بود.

ساخت دیواره های قفس

« ساخت دیواره های قفس »

مرحله ششم : اتصال توری پلاستیکی (توری کف)

با توجه به اینکه بلدرچین ها بر روی این توری پلاستیکی قرار خواهند گرفت، بنابراین حتما باید از جنس نرم انتخاب شوند تا موجب زخم شدن پای بلدرچین ها و شکسته شدن تخم های گذارده شده نشود. همچنین سوراخ توری ها نباید زیاد بزرگ باشد که پای بلدرچین ها در آن گیر کند.

اتصال توری پلاستیکی

« اتصال توری پلاستیکی »

اتصال توری پلاستیکی

« اتصال توری پلاستیکی »

مرحله هفتم : نصب ورودی توری

قطعا بعد از نصب کامل و راه اندازی قفس باید قسمتی را نیز برای وارد و خارج ساختن طیور در نظر گرفت.

نصب ورودی توری

« نصب ورودی توری »

مرحله هشتم : اتصال دانخوری

همانطور که اشاره شد باید از دانخوری نیپل استفاده کنید که تمامی قطعات آن به صورت آماده به فروش می رسند و باید مانند تصویر زیر به هم متصل کنید.

اتصال دانخوری

« اتصال دانخوری »

مرحله نهم : قرار دادن توری بر روی چارچوب قفس

با توجه به تعداد طبقاتی که می سازید، تعداد توری ها نیز به همان اندازه خواهد بود. پس از ساخت تمام توری ها باید آنها را روی چارچوب قفس قرار دهید و با استفاده از بست های کمربندی آنها را محکم کنید.

قرار دادن توری بر روی چارچوب قفس

« قرار دادن توری بر روی چارچوب قفس »

چرا ساخت قفس مکانیزه مهم است ؟

برای نمونه در حالت عادی اگر بخواهید بلدرچین ها را بر روی بستر پرورش دهید. باید مکان زیادی را برای پرورش آنها در نظر بگیرید و وقت زیاد صرف تمیز کردن کف سالن و تمیز کردن و پر کردن آبخوری و دانخوری ها خواهد شد. اما در قفس های مکانیزه همه چیز به راحتی و در عرض چند دقیقه انجام پذیر خواهد بود.

وجود سینی های مخصوص تخلیه فضولات باعث افزایش نظافت محیط پرورش خواهد شد و به راحتی می توانید این سینی ها را تمیز کنید. هم چنین آبخوری ها به صورت کاملا اتوماتیک بوده و نیازی به شستشو و پر کردن مداوم آبخوری نخواهد بود و دانخوری هم به راحتی قابل تمیز سازی و پر کردن در عرض چند دقیقه خواهد بود.

مهم ترین مزایایی که قفس مکانیزه بلدرچین به همراه دارند، امکان پرورش چند هزار بلدرچین در یک فضای 50 متری خواهد بود و سبب تولید تخم هایی کاملا تمیز و سالم خواهد شد.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت