ساخت دستگاه رطوبت ساز خانگی

نوشته شده در : ۱۴۰۰٫۰۵٫۱۹

همه ی ما تا حدودی از مضرات آب و هوای خشک، فصل زمستان و سیستم‌های گرمایشی منزل که همگی می‌توانند باعث خشکی‌ پوست، حساسیت ریه و تحریک سینوس‌ها شوند باخبر هستیم.

پیشنهاد شما برای بر طرف کردن این مسائل چیست؟

راه حل این مشکلات، تهیه ی دستگاه بخور برای منزل است. رطوبت ساز خانگی دستگاهی است که توانایی افزایش رطوبت در فضا را دارد و هوای خشک خانه تان را مرطوب می‌کند و متقابلا از خشکی پوست و سینوس‌ها هم جلوگیری می کند.

برای ساخت این دستگاه می توانید به دو روش عمل کنید:

  • ساخت دستگاه رطوبت ساز با هزینه ی بسیار پایین که صرفه اقتصادی هم دارد.
  • ساخت دستگاه رطوبت ساز با هزینه ی بسیار بالا

روش اول ساخت دستگاه رطوبت ساز خانگی

وسایلی که برای ساخت این دستگاه به کار گرفته می شود بسیار آسان و قابل دسترس است، فقط کافیست یخ خشک داشته باشید تا بتوانید مه و بخار سرد را به وجود بیاورید. ولی به یاد داشته باشید که در زمستان نمی توانید از این دستگاه استفاده کنید، مگر اینکه چند تغییر در طراحی آن ایجاد کنید و کارایی آن را خارق العاده نمایید.

مرحله اول تهیه ی لوازم مورد نیاز:

  • یک ظرف پلاستیکی یا ظرف فلزی درب دار که با گذشت زمان دچار زنگ زدگی نگردد.
  • اسنپ باتری 9 ولتی
  • تهیه یک فن که مخصوص کامپیوتر است.
  • استفاده از باتری 9 ولتی
  • استفاده از لوله خرطوم پلاستیکی 500 سانتیمتری
  • استفاده از چسب قطره ای یا حرارتی قوی

البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که شما می توانید نسبت به اندازه ی قطعات دستگاهتان، کوچک و بزرگ بودن آن را تعیین کنید، برای مثال ایجاد دستگاه بزرگ به یخ خشک بیشتر و قطعات بزرگ تری نیاز دارد.

ساخت رطوبت ساز خانگی

« ساخت رطوبت ساز خانگی »

مرحله دوم : نصب فن

اولین کاری که باید انجام دهید این است که دو سوراخ متناسب روی درب و بدنه ی ظرف ایچاد کنید. اولین سوراخ مخصوص فن را می توانید توسط کاتر روی درب ظرف مورد نظرتان ایجادکنید، سپس با چسب قطره ای فن را به در متصل کنید. فقط به یاد داشته باشید برای کارایی بهتر فن حتما مکش آن را رو به بیرون قرار دهید تا بتواند هوا را به بهترین شکل ممکن به درون ظرف وارد کند. دومین کار وصل کردن سیم های قرمز و سیاه فن به باتری است، در این کار می توانید سیم قرمز را به فاز مثبت و سیم سیاه را به فاز منفی وصل نمایید، اگر می خواهید در اتصال سیم به باتری مشکلی به وجود نیاید، می توانید همراه باتری 9 ولتی یک اسنپ باتری هم وصل نمایید.

مرحله ی سوم: نصب لوله

اندازه ی سوراخی که روی بدنه ایجاد می شود باید کوچکتر از لوله باشد زیرا محل اتصال لوله و ثابت ماندن آن نکته ی مهمی ست که حتما باید در نظر داشت.

بهتر است به جنس درب و چسب مورد نظرتان خیلی اهمیت دهید چون هنگامی که رطوبت ایجاد می شود، کیفیت آن باعث عملکرد بهتری خواهد شد.

سعی کنید این سوراخ ها را توسط اره ی مدور یا کاتر ایجاد کنید . در صورت امکان، قسمت های بالایی و مناطقی که نزدیک در هستند را برای شروع کار انتخاب نمایید. سپس لوله را به بدنه ی ظرف وصل کنید و درز و شکاف ایجاد شده در اطراف ظرف را توسط چسب پوشش دهید.

مرحله ی چهارم: اضافه کردن یخ خشک و آب داغ

مقداری آب را بجوشانید، سپس به مقدار دو الی سه لیوان از آن » آب داغ « را داخل ظرف رطوبت ساز بریزید سپس در ظرف مورد نظر را که همانند مخزن رطوبت ساز عمل می کند، ببنید اما قبل از بستن درب ظرف ، با استفاده از دستکش چند تکه یخ خشک بشکنید و داخل ظرف بیندازید و درب آن را بلافاصله بگذارید. استفاده از دستکش می تواند، مانع ورود باکتری ها از طریق تماس دست تان، همراه یخ به داخل مخزن باشد. پس از آن فن را روشن کنید و اجازه دهید تا مه سرد توسط فن و لوله به محیط بیرونی ( فضای خانه) انتقال یابد.

روش دوم ساخت دستگاه التراسونیک ( هزینه بالا ) در منزل

در ساخت این دستگاه از سنسور پیزو الکترلیک که منجر به تبخیر شدن آب و ایجاد شدن بخار سرد است بهره برداری می گردد و اصطلاحا از آن به نام دستگاه رطوبت ساز التراسونیک یاد می شود.

موارد لازم برای ساخت التراسونیک عبارتند از:

  • یک عدد فن کوچک کامپیوتری
  • یک عدد ماژول ( ماژول وظیفه ی تولید بخار سرد برای التراسونیک را دارد )
  • مبدل DC
  • یک عدد ظرف پلاستیکی درب دار
  • آداپتور 12 ولت
ساخت رطوبت ساز التراسونیک

« ساخت رطوبت ساز التراسونیک »

مرحله اول: ایجاد سوراخ روی درب پلاستیکی و قرار دادن ماژول التراسونیک

با استفاده از کاتر برشی کوچک تر از اندازه ی فن روی در ایجاد نمایید تا فن به راحتی به بدنه بچسبد

نکته: وقتی سیم ماژول را در داخل ظرف قرار می دهید ، دقت کنید که سیم ماژول از سوراخ بیرون کشیده شود تا در هنگام روشن کردن فن مشکلی پیش نیاید و بدون هیچ درز و فضای اضافی فن کاملا به ظرف چسبیده شود.

مرحله دوم: اتصال سیم ها به مبدل دی سی و ریختن آب در داخل ظرف

حساس ترین مرحله اتصال ماژول التراسونیک و همچنین سیم های قرمز و سیاه فن به مبدل DC ست و در نهایت اتصال همین مبدل به آداپتور باید انجام شود.

در این مرحله نیاز به آب جوش ندارید، بهتر است مقداری آب به داخل ظرف بریزید و درب آن را نبندید و بلافاصله آداپتور را به برق وصل کنید.

خواهید دید که قدرت سنسور ایزوالکتریک به گونه ای ست که به راحتی می تواند با ایجاد فرکانس و امواج فراصوتی، به آب فشار وارد کرده و باعث تبدیل آب مایع به بخار و مه شود.

نتیجه گیری

در واقع ما با نشان دادن دو روش ساده و قابل دسترس سعی نمودیم طراحی دو دستگاه رطوبت ساز منحصر به فرد را به شما عزیزان آموزش دهیم.با استفاده از این دستگاه مه ساز کوچک ، می تواند فضای مطبوع و دلپذیری را در فضای داخلی خانه تجربه کنید.

حتما به یاد داشته باشید که استفاده از این دستگاه ها صرفا در منازل که فضای کوچکتری دارند، کارایی دارد یعنی کاربرد آن ها در گلخانه ها و فضاهای بزرگ امکان پذیر نیست، علت آن هم راندمان پایینی ست که برای ساخت آن طراحی شده . این دستگاه های کوچک خانگی، قادر به تولید مه غلیظ آن هم با ظرفیت بالا نمی باشند.

پیشنهاد ما به شما پرورش دهندگان عزیز که رطوبت سالن ها و گلخانه های پرورشی خود را با خرید یک دستگاه قدرتمند که راندمان بهتر و بالاتری دارد، تامین کنید تا بتوانید به اندازه کافی از کیفیت محصولاتتان بهره برداری کنید، خوشبختانه گروه صنعتی اسکندری که جزوه بهترین تولید کنندگان انواع تجهیزات دستگاه رطوبت ساز است، این امکان را برای شما عزیزان فراهم کرده اند که با خرید یک مه پاش پروانه ای که قابلیت بالایی در کنترل پاشش قطرات دارند از مرغوب ترین رطوبت ممکن بهره مند شوید.

برخی از دستگاه های رطوبت ساز

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت