آموزش دست آموز کردن پرنده ( نگهداشتن پرنده در دست )

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۳٫۲۷

برای یک پرورش دهنده هیچی بهتر از این نیست که پرنده مورد علاقه اش به او عادت داشته باشد و به محض دیدن او به سمتش پرواز کرده و بر روی شانه یا انگشتانش بشیند و حتما می دانید که نوازش کردن پرنده چه احساس آرامشی را به انسان منتقل می نماید. فرض کنید شما یک عروس هلندی، طوطی یا مرغ عشق در خانه دارید و چند روزی خانه نبودید و آنها را به کس دیگه ای سپرده اید. هنگام برگشت به خانه و به محض شنیده شدن صدای شما توسط آنها، به سمت شما پرواز خواهند نمود و با نوک زدن های آرام به ابراز محبت با شما خواهند پرداخت، باور کنید که هیچ لذتی بهتر از این نیست!

به همین دلیل در این مقاله از سایت قصد داریم تا شما را با نحوه دست آموز کردن انواع پرندگان زینتی یا اصطلاحاً دستی کردن و در دست نگهداشتن پرندگان زینتی آشنا کنیم. در این نوشته سعی داریم تا با ارائه راه حل هایی شما را برای آموزش راحت پرنده یاری کنیم و ترسی که پرنده از شما دارد را از او دور کنید.

چکیده مقاله

پرندگان حیوانات بسیار زیبا و دلنشینی هستند و گاهی انسان دوست دارد تا پرنده مورد علاقه اش را در دست بگیرد و او را نوازش کند، ولی این کار خیلی هم ساده نیست. برای اینکه پرنده تان به شما عادت کند، بهتر است راه حل های کاربردی این مقاله را مطالعه نمایید تا پرنده کاملا به شما علاقه مند شود.

نگهداشتن فنچ در دست

« نگهداشتن فنچ در دست »

پرندگان چگونه حیواناتی هستند؟

پرندگان در کل حیوانات ظریفی هستند و آناتومی بدن آنها به کلی با سایر حیوانات مانند سگ و گربه متفاوت است و اگر آنها را به عنوان حیوان خانگی انتخاب نموده اید، دلیلی بر این نیست که بتوانید آنها را مانند سایر حیوانات خانگی بغل کنید و یا در اختیار کودکان قرار دهید. زیرا با فشار زیاد ممکن است دچار شکستگی در استخوان یا ترکیدگی کیسه های هوا شوند.

بخصوص اگر پرنده به شما عادت نداشته باشد و مداما از شما فرار نماید، سعی برای گرفتن آنها بسیار خطرناک است زیرا اگر در نهایت موفق به گرفتن آن شوید باید برای گرفتن آن در دستان خود به ان فشار بیاورید و اینکار موجب وارد آمدن آسیب های جدی به اندام های داخلی پرنده خواهد شد. به جای اینکار راه حل هایی را در این مقاله به شما پیشنهاد خواهیم داد تا پرنده خودش به سمت شما آمده و در دستان شما قرار بگیرد.

فرقی ندارد که شما از چه پرنده ای نگهداری می کنید، همه پرندگان زینتی من جمله طوطی کاسکو، طوطی برزیلی، مرغ عشق، عروس هلندی، قناری، فنچ و... قابلیت دستی شدن را دارند، بنابراین بدون توجه به جنس پرنده مورد نظر آموزش های لازم را خدمتتان ارائه خواهیم داد.

قبل از هر چیزی باید به سن پرنده توجه نمایید، در صورتی که پرنده شما جوان باشد درصد موفقیت شما افزایش خواهد یافت. با توجه به تجربه و سن کمی که دارند، به راحتی میتوانید آنها را رام کنید و برای آموزش های بعدی مانند رقصیدن، سخن گفتن، آواز خواندن و ... آماده کنید.

 

قدم اول : پرنده خود را رام کنید

اگر پرنده را تازه خریده اید و هنوز به شما و محیط عادت ننموده است، بهتر است را او تا دو هفته به حال خودش بگذارید تا کاملا به محیط عادت کنید، سپس می توانید بیرون از قفس هنگام دادن آب و غذا به او با صدایی آرام و متین با او صحبت کنید تا اعتماد او را کم کم جلب کنید. پس از گذشت چند روز که پرنده کم کم با دیدن شما واکنش از خود نشان داده و به سمت شما حرکت خواهد کرد.

 

قدم دوم: او را به سمت خود جلب کنید

پس از اینکه پرنده کاملا به شما عادت نمود و از دست شما غذا خورد، هر روز مقداری غذا مخصوصا غذاهای مورد علاقه او را در کف دست خود ریخته و با گفتن کلماتی تشویق کننده او را تحریک کنید تا غذا را از دست شما بخورند. ممکن است تا دو سه روز اول یا حتی دو هفته اول پرنده به سمت دست شما نیایند و هنوز ترسی در دلش وجود داشته باشد، البته به نوع پرنده نیز بستگی دارد.

 

قدم سوم: او را در بیرون از قفس قرار دهید

پس از اینکه مطمئن شدید که پرنده از دست شما غذا می خورد می توانید تمام در و پنجره های اتاق را ببندید و پرنده تان را از قفس بیرون آورید تا هم در اتاق چرخی بزند و هم بیشتر به شما عادت کند. لطفا توجه نمایید که تمامی وسایل شکستنی و وسایل گاز سوز و یا داغ را از اتاق خارج کنید و یا خاموش کنید، چون ممکن است مورد اصابت پرنده قرار گیرد.

پس از بیرون آوردن پرنده از قفس مقداری از غذای مورد علاقه او را در کف دستتان بریزید و با گفتن همان کلمات تشئیق کننده قبلی و با همان لحن و بیان قبلی سعی در جذب پرنده به سمت خودتان را داشته باشید. پس از اینکه پرنده روی دست شما نشست به آرامی او را نوازش کنید تا مطمئن شود که قصد آسیب رساندن به او را ندارید. این کار را باید بار ها و بار ها تکرار کنید تا پرنده کاملا به شما عادت نماید، هم چنین باید در انتخاب جمله تشویق کننده مورد نظر دقت کنید، زیرا پرنده با آن جمله شرطی شده و به محض شنیدن آن جمله به سمت شما خواهد آمد. بهتر است او را با اسمش صدا بزنید تا با شنیدن نام خود به سمت شما پرواز کند یا بال بال بزند.

نگهداشتن قناری در دست

« نگهداشتن قناری در دست »

نکات مهم هنگام نگه داشتن پرنده در دست

برخی به دلیل عدم آگاهی از ضعیف بودن بدن پرنده به منظور ابراز علاقه و محبت، به بدن پرنده فشار می آورند. بهتر است پرنده را در دستان افراد ناآگاه یا بچه ها قرار ندهید، زیرا ممکن است در اثر کنجکاوی یا بازیگوشی پرنده را آزار دهند و اعتمادی را که به وجود آورده اید، از بین ببرند.

هرگز اجازه ندهید پرنده به شانه شما عادت کند، به محض نشستن روی شانه او را به روی انگشتان خود منتقل کنید. زیرا اگر پرنده به نشستن بر روی شانه شما عادت نماید، به جای نشستن بر روی انگشتان دست بر روی شانه شما خواهد نشست و اگر روزی دچار استرس یا وحشت شود ممکن است با بالها یا نوک خود به چشم یا گوش شما اسیب برساند.

هرگز سعی نکنید پرنده را با زور بگیرید زیرا نه تنها به شما عادت نخواهد نمود بلکه ترسش نسبت به شما افزایش خواهد یافت و شاید هرگز موفق به رام کردن او نشوید. در حالت کلی برای دستی کردن پرنده باید با کمک غذای خوشمزه و صدا زدن اسمش او را به سمت خودتان بکشید و صبور بودن رمز موفقیت است.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت