دان بلدرچین چگونه ساخته می شود ؟

نوشته شده در : ۱۴۰۰٫۰۶٫۱۵

لازم به یادآوری است که یکی از مسائل مهم و اساسی که در پرورش بلدرچین حائز اهمیت است، توجه به جیره ای است که؛ این پرنده مصرف می کند. غذایی که باید طبق فاکتورهای غذایی و نسبت به سن پرنده و نژادی که دارد « تخمگذار و گوشتی » سازماندهی شود تا نیازهای جسمی این پرنده آنقدر تامین شود که نه تنها باعث رشد بلکه مکانیزم دفاعی و سیستم عصبی آنها را در مقابل بیماری و عوامل بیماری زا تقویت کند تا قابلیت تخمگذاری و تولید مثل را داشته باشند در غیر این صورت باید خودتان را برای روبرو شدن با بحران های خطرناکی چون بیماری و از دست رفتن گله آماده کنید.

ترکیبات دان بلدرچین عبارتند از : دانه ذرت ، کنجاله کلزا ، کنجاله سویا ، دانه گندم ، سبوس گندم ، گلوتن ذرت، روغن سویا ، نمک ، پودر ماهی ،پودر یونجه ، پودر صدف ، پودر گوشت و ...

تهیه و تنظیم یک فرمول غذایی مستلزم این است که علاوه بر حفظ کیفیت و ارزش های غذایی که برای رشد بلدرچین حائز اهمیت است باید صرفه اقتصادی هم داشته باشد مثلا بهترین منبع غذایی که برای جبران انرژی بلدرچین ها مورد استفاده قرار می گیرد اضافه کردن گلوتن ذرت و یا خود ذرت به جیره غذایی آنهاست.

دان بلدرچین

« دان بلدرچین »

توصیه ما به شما این است که؛ از فرمول دان بلدرچین یا همان پلت های آماده که برای تغذیه بلدرچین ها مناسب است استفاده کنید چون تمامی منابع غذایی مورد نیاز بلدرچین در این فرمول گنجانده شده است و سال های سال است که بسیاری از پرورش دهندگان برای گله های پرورشی خود از همین منبع غذایی استفاده می کنند.

اگر می خواهید راندمان پرورش بلدرچین را در سطح بالاتری نگه دارید بهتر است جیره های غذایی آنها را با توجه به شرایط آب و هوایی شهر محل سکونت خود تنظیم کنید همچنین در هر فصلی که بلدرچین ها پرورش می یابند، باید جیره غذایی آنها طبق شرایط فصل های سرد و یا گرم باشد. با کمک یک متخصص دام و طیور می توانید در تنظیم فاکتورغذایی گله های پرورشی خود موفق باشید.

کیفیت دان مصرفی پرندگان هم، از اهمیت ویژه ای برخوردار است چون نباید هیچ یک از مواد اولیه دان بلدرچین رنگ و بوی غیر طبیعی داشته باشد و یا به خاطر ذخیره شدن های طولانی مدت، دچار کپک زدگی و فساد شود.

روش درست کردن دان غذایی بلدرچین ها

غلات و دانه های درشت مثل ذرت، سویا و گندم که مهمترین منابع غذایی پایه به شمار می روند، باید در آسیاب ریخته شود و به قطعات ریزتری تبدیل شوند چون سایر منابع غذایی مثل پودر گوشت، پودر صدف، پودر استخوان ، انواع ویتامین ها و ... به صورت آردی هستند و باید با این دانه ها ترکیب شوند تا بلدرچین ها به راحتی قدرت بلع کردن آنها را داشته باشند پس؛

ابتدا غلات و دانه های درشت را آسیاب کنید سپس مواد آسیاب شده را در داخل دستگاه های میکس کننده بریزید و بعد از آن، انواع ویتامین ها و سایر مواد غذایی را که به صورت پودری هستند با یکدیگر ترکیب کرده و آرام آرام به مواد داخل میکسر اضافه کنید تا به خورد هم بروند. به این نکات مهم توجه داشته باشید :

  • نباید اجازه دهید که مواد غذایی به صورت طولانی مدت در داخل میکسرها مخلوط شوند چون ممکن است ارزش غذایی آنها از بین برود.
  • اگر عملیات ترکیبی به صورت ناقص انجام پذیرد، جیره غذایی کیفیت مطلوبی نخواهد داشت.
  • سایز اقلام ترکیب شده در هر هفته و هر سنی که بلدرچین ها داشته باشند، فرق می کند مثلا : دان غذایی بلدرچین در هفته اول به صورت آرد شده و کاملا نرم است.

هر جایی که جیره غذایی بلدرچین ها را در آن ذخیره می کنید باید از هر نظر پوشش داده شود مثلا :

  • قبل از انتقال مواد غذایی ضد عفونی شود.
  • محل ذخیره خنک باشد چون گرما باعث فساد و از بین رفتن خواص مواد غذایی می شود.
  • هیچ جانور، حشره ، جونده و پرنده مزاحمی نباید قدرت نفوذ پذیری به آنجا را داشته باشد.

سخن آخر: اگر برای تهیه و تنظیم جیره غذایی بلدرچین ها تخصص کافی ندارید توصیه می کنم که آنها را به صورت پلت های آماده از فروشگاه های غذایی پرندگان تهیه کنید چون عدم توازن در ترکیب غذای بلدرچین ها خسارات جبران ناپذیری به گله وارد می کند.

سعی کنید پلت های آماده رو به صورت هفتگی تهیه کنید چون قابلیت نگهداری و مصرف آنها کوتاه مدت است.

مطالب مرتبط :

خصوصیات ، ویژگی ها و فواید تخم بلدرچین

بازاریابی گوشت و فرآورده های بلدرچین

در مورد کشتارگاه بلدرچین بیشتر بدانید

تولک رفتن بلدرچین

شایع ترین بیماری های بلدرچین ، پیشگیری و درمان

خواص و خصوصیات گوشت بلدرچین

کسب درآمد بالا با پرورش بلدرچین ژاپنی

معرفی انواع نژاد ها و گونه های بلدرچین

سود ، درآمد و برآورد هزینه پرورش بلدرچین

طرز تهیه خوراک بلدرچین با یک طعم بی نظیر

خصوصیات و ویژگی های بلدرچین کالیفرنیایی

دان بلدرچین چگونه ساخته می شود ؟

تشخیص جنسیت نر یا ماده بودن بلدرچین

آشنایی با بازار فروش تخم بلدرچین

تخم نطفه دار بلدرچین

اطلاعات کامل در مورد بلدرچین چینی

آشنایی با بلدرچین پولکدار

آشنایی با آناتومی بلدرچین

روش های کشتار صحیح بلدرچین

بررسی فواید گوشت و تخم بلدرچین برای کودکان

خصوصیات و ویژگی های بلدرچین گامبلی

راهکار های افزایش تخم گذاری بلدرچین

چگونه تشخیص دهیم بلدرچین تخم گذار است یا گوشتی؟

دان بلدرچین چگونه ساخته می شود ؟

هزینه های احداث سالن پرورش بلدرچین

مزایا و معایب پرورش بلدرچین در قفس

آموزش ساخت قفس بلدرچین

معایب پرورش بلدرچین

آموزش دریافت وام برای پرورش بلدرچین

تجهیزات لازم برای پرورش بلدرچین

بازاریابی گوشت و فرآورده های بلدرچین

آیا برای جوجه کشی از تخم بلدرچین به ماشین جوجه کشی نیاز است؟

انواع روش های پرکنی بلدرچین و تمیز کردن پرهای آن

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت