خصوصیات و زیبایی های آفرینش طاووس

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۰

پرندگان در نزد خداوند آنقدر عزیز هستند که در آیات زیادی به آنها اشاره شده است، مثلا پرنده ای مانند هدهد روزی خبر دهنده بلاد کفر به حضرت سلیمان می شود یا پرنده ای مانند طاووس روزی مسبب افزایش ایمان و باور معنوی حضرت ابراهیم می شود، یا در آیات دیگری خداوند متعادل به فرزندان آدم امر می کند تا با تعقل در نحوه پرواز پرندگان به قدرت خداوند ایمان بیاورد، یا به عنوان مثال اگر در آیه دیگری بیاندیشیم متوجه کمک بی سابقه کبوتر ها به سپاه اسلام خواهیم شد که با سنگ هایی داغ به انهدام لشکر دشمن کمک می کردند.

طاووس نیز یکی از زیباترین مخلوقات خداست که در خلقت این پرنده از انواع رنگ های شاد و جذاب استفاده شده است که چشم هر بیننده ای را ناخودآگاه به خود جذب می کند، اگر به آفرینش طاووس ها بیاندیشیم متوجه خواهیم شد که طاووس ها بر خلاف انسان ها هستند، در انسان ها جنس ماده یعنی زن با خود آرایی سعی در جلب توجه جنس نر یعنی مرد را دارد ولی در طاووس ها، جنس نر با برافراشتن پر های خود و نمایش زیبایی نهفته در بالب و پر خود اقدام جذب طاووس ماده را دارد.

هدف خداوند از خلقت طاووس به عنوان پرنده ای بسیار زیبا و دلربا و در واقع شاه پرندگان، تعقل آدمیان و علی الخصوص خردمندان و اندیشمندان در نحوه آفرینش این پرنده و پی بردن به قدرت خلقت خداوند و از همه مهمتر حقانیت خداوند می باشد. آوازه زیبایی طاووس آن چنان در جهان طنین انداز شد و از نظر همگان من جمله اعمه اطهار بسیار حائز اهمیت می باشد تا جایی حضرت علی (ع) می فرمایند: " طاووس از شگفت انگیز ترین مخلوقات خداوند است که به زیبا ترین و استوار ترین شکل ممکن آفریده شده است و در بال و پر خود نیکوترین رنگ ها را داراست که آنان را همانند چتری می گشاید و از دور به مثابه بادبان کشتی می باشد که ناخدا آن را مانند سایبانی بر سر کشتی خود افراشته است.

خصوصیات ویژگی های طاووس

« خصوصیات ویژگی های طاووس »

خصوصیات طاووس ها

طول این پرنده از سر تا انتهای دم خود بین 2 الی 2/30 نیم متر می باشد و دارای نژاد های مختلفی می باشند که هر کدام دارای رنگ های مختلفی در بدن خود می باشند. جالب است بدانید که فقط طاووس نر قادر به پر آرایی و خود نمایی می باشد آنهم به دلیل جلب توجه طاووس ماده می باشد. طاووس ماده بر خلاف طاووس نر از پر های ساده ای در بدن خود برخوردار است.

کلمه طاووس در واقع یک کلمه عربی می باشد و در زبان فارسی به این پرنده فراش مرغ می گویند لیکن کاربرد آنچنانی در کتاب ها و محاورات روزمره ندارد. گوشت طاووس در دین مبین اسلام حرام می باشد زیرا جزو آن دسته از پرندگانی می باشد که هنگام پرواز بیشتر مواقع بال خود را ثابت نگه می دارد و کمتر بال می زند. حرام بودن گوشت به لحاظ علمی نیز ثابت شده است زیرا پرنده دارای گوشتی بسیار صفت همانند چرم می باشد و قابل خوردن نیست.

پر های زیبای طاووس ها دائمی نیستند زیرا در فصل پاییز و زمستان همراه با ریزش برگ درختان، پر های طاووس نر نیز شروع به ریزش نموده و در فصل بهار دوباره پرهای جدیدی شروع به رشد می کنند. طاووس های نر در فصل بهار و تابستان و بخصوص در فصل جفت گیری اقدام به برافراشتن پر های خود می کنند و علت این اقدام نیز کاملا واضح است، آنها می خواهند با این اقدام جفت مورد نظر خود را برای جفت گیری انتخاب نمایند. پس از جفت گیری طاووس ها، پرنده ماده 6 الی 10 تخم می گذارد و بر روی تخم ها می خوابد تا جوجه ها پس از 30 روز از تخم بیرون بیایند. تخم طاووس تقریبا دو برابر تخم مرغ وزن دارد بین 120 الی 150 گرم می باشد و رنگ تخم ها سفید مایل به حنایی با نقاط قهوه ای می باشد. جوجه ها نیز در روزهای ابتدایی تولد رنگی زرد دارند ولی به تدریج و پس از گذشت چند روز با رشد چتر در جوجه های نر، می توان تفاوت بین جوجه های نر و ماده را متوجه شد.

طاووس های نر در عشق خود بسیار حسود هستند، آنها حتی حاضر نیستند عشق طاووس ماده به جوجه ها را نیز ببینند و در مواقعی برای به دست آوردن محبت طاووس ماده اقدام به شکستن تخم ها می کنند. آنها اغلب اوقات تک همسر هستند و نسبت به همسر خود بسیار وفادار هستند و موجوداتی اجتماعی هستند و به صورت دسته هایی 20 الی 30 تایی در طبیعت و باغ وحش وجود دارند.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت