نکات مهم خرید تخم نطفه دار جوجه کشی

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۴

یکی از نیازهای اولیه برای شروع جوجه کشی ، خرید تخم نطفه دار است. پس از خرید و تست دستگاه جوجه کشی و اطمینان یافتن از سلامت آن نوبت به خرید تخم های نطفه دار مناسب خواهد رسید. با اینکه با یک جستجوی ساده در اینترنت و یا گشتن در سایت های اگهی می توان فروشنده های زیادی را برای تخم های نطفه دار یافت اما آیا به همین راحتی می توان به آنها اعتماد کرد و تخم های نطفه دار را از آنها خریداری کرد؟ مسلما خیر.

اعتماد به هر کسی و اطمینان از تازه و نطفه دار بودن تخم ها کمی مشکل است و اگر می خواهید از نژادهای خاصی جوجه کشی کنید، به همین سادگی نمی توان از اصل بودن تخم اطمینان پیدا کرد. برای همین منظور در این نوشته می خواهیم نکات مهمی را بیان کنیم که قبل از خرید تخم نطفه دار حائز اهمیت هستند و حتما آنها را در خرید های خود لحاظ کنید.

چکیده مقاله

در این نوشته می خواهیم شما را با نژاد های لگهورن، رد آیلند، نیوهمپشایر، کورنیش، سوسکس، پلیموت و چند نژاد دیگر آشنا سازیم، هر کدام از این نژاد ها متعلق به یکی از مناطق جغرافیایی و بومی سرزمین خاصی می باشند که در ادامه توضیح داده خواهد شد. در حالت کلی تمامی مرغ ها از دوره جوجه کشی و تغذیه یکسانی برخوردار هستند و دوره رشد همگی بسیار مشابه به یکدیگر می باشند.

زمان مناسب برای خرید تخم نطفه دار را بدانید

بسیاری از پرنده ها در فصل های بهار و تابستان جفت گیری می کنند و احتمال اینکه تخم هایی تازه و اصل خریداری کنید خیلی بالاست، بنابراین در فصل زمستان به دنبال تخم نطفه دار تازه نباشید.

خرید خود را حتما حضوری انجام دهید

خرید از سایت های اینترنتی و غیرحضوری احتمال عدم موفقیت شما را بالا خواهد برد. چرا که بسیاری از تخم هایی که به صورت اینترنتی به فروش میروند بدون نطفه هستند و یا در طول حمل و انتقال دچار پارگی کیسه هوایی و یا ترک خوردگی می شوند که عملا به درد جوجه کشی نخواهند خورد.

اما در صورتی که به صورت حضوری به مکان فروشنده مراجعه کنید، می توانید تخم ها را قبل از خرید بررسی کنید از سالم بودن آنها مطمئن شوید و تخم های ترک خورده و آلوده به خون و یا فضولات را از تخم های پاکیزه جدا کنید. هم چنین آنها را با امنیت بالاتری تا محل جوجه کشی انتقال خواهید کرد.

تخم نطفه دار جوجه کشی

« تخم نطفه دار جوجه کشی »

از خود پرورش دهنده خرید کنید

مسلما مبدا تولید تخم های نطفه دار خود پرورش دهنده های همان پرنده است. به عنوان مثال اگر خریدار تخم نطفه دار مرغ هستید، پرورش دهنده های مرغ بهترین گزینه برای خرید هستند. آنها هم تخم هایی تازه را به شما خواهند فروخت و هم قیمت پایین تری نسبت به بازار خواهند داشت.

پرورش دهنده ها هر روز تخم های جدیدی را از گله خود می گیرند و آنها را برای فروش به بازار ارسال می کنند و همان تخم ها تا چندین روز نزد فروشنده باقی می مانند.

تخم هایی که نزد فروشنده ها هستند ضمن اینکه به مرور زمان کهنه می شوند و احتمال جوجه شدن آنها کاهش می یابد، قیمت بالاتری نیز خواهند داشت و به طور یقین می توان گفت که کسانی که از فروشنده ها و واسطه ها خرید می کنند به احتمال زیاد جوجه کشی با راندمان پایینی را تجربه می کنند.

در نظر داشته باشید که هر چه قدر مدت زمان بیشتری از تولید تخم ها گذشته باشد، احتمال جوجه شدن آنها بسیار کم خواهد شد و بهترین تخم ها برای جوجه کشی آنهایی هستند که 24 ساعت از تولید آنها گذشته باشد.

بررسی گله مولد قبل از خرید

زمانی که برای خرید تخم به پرورش دهنده مراجعه می کنید، حتما از گله مولد ها دیدن کنید تا از وجود پرنده های نر در میان پرنده های ماده مطمئن شوید؛ همانطور که می دانید لازمه نطفه دار شدن تخم ها و تبدیل شدن آنها به جوجه وجود پرنده نر در میان پرنده های ماده است.

به عنوان مثال زمانی که قصد خرید تخم نطفه دار مرغ را دارید، باید از وجود خروس در میان مرغ ها مطمئن شوید و معمولا به ازای هر سه الی چهار پرنده ماده باید یک پرنده نر وجود داشته باشد تا همه تخم ها به اندازه کافی نطفه دار شوند.

هم چنین به وضعیت سلامتی و تغذیه آنها توجه کنید، اگر مرغ ها از انواع مواد غذایی و یک جیره غذایی کامل بهره مند باشند، تخم هایی باکیفیت و قوی تولید خواهند کرد که به جوجه های قوی و مقاوم تبدیل خواهند داشت. اما اگر پرنده های مادر فقط از یک ماده غذایی ساده به عنوان مثال فقط گندم تغذیه شوند، به اندازه کافی پروتئین، ویتامین و مواد معدنی لازم را دریافت نخواهند کرد، لذا تخم های تولید شده نیز دارای نطفه ای ضعیف خواهند بود که اکثر جوجه ها در داخل تخم و قبل از هچ خواهند مرد.

هم چنین اگر مرغ ها دارای بیماری باشند، می توانند بیماری خود را به جنین نیز منتقل کنند و عاقبت آن مرگ جوجه ها در داخل تخم و جوجه کشی ناموفق است. مرغ های تخمگذار باید کاملا سرحال و پر اشتها باشند و دارای چشمانی براق و پرهایی صاف و تمیز باشند و از وزن و هیکل مناسبی برخوردار باشند.

گله مولد تخم نطفه دار

« گله مولد تخم نطفه دار »

تحقیق و پرس و جو قبل از خرید

معمولا پرورش دهنده های خوب و با سابقه را هر کسی می شناسد و قبل از خرید تخم های نطفه دار می توانید از فعالان مختلف پرس و جو کنید و آدرس و نام پرورش دهنده های قابل اعتماد را برای خرید تخم های نطفه دار جمع آوری کنید.

از خرید یکجای تعداد زیادی تخم خودداری کنید

از ظرفیت ستر دستگاه جوجه کشی خود اطلاع پیدا کنید و بیشتر از آن را خریداری نکنید چون تخم های مازاد بر نیاز در فضای بیرون خواهند ماند و به مرور زمان از کیفیت نطفه آنها کاسته خواهد شد. بنابراین بهتر است تخم ها را کم کم خریداری کرده و تازه بودن تخم ها را در اولویت خود قرار دهید.

تحقیق و پرس و جو قبل از خرید

اگر یک پرورش دهنده دارای صد پرنده تخم گذار باشد، طبیعتا تعداد تخم های نطفه دار تولیدی او در روز کمتر از ۱۰۰ عدد خواهد بود و اگر بیشتر از ۱۰۰ تخم نطفه دار از او خریداری کنید، امکان کهنه بودن برخی از تخم ها وجود خواهد داشت و همانطور که گفته شد تخم های کهنه راندمان جوجه کشی پایینی دارند.

تخم های نطفه دار قابل جوجه کشی

« تخم های نطفه دار قابل جوجه کشی »

شرایط نگهداری تخم های نطفه دار را بدانید

تخم های نطفه دار برخلاف تخم های بدون نطفه و خوراکی در هرجا و هر دمایی قابل نگهداری نیستند. حتما باید آنها را در دمای ۱۵ درجه سانتی گراد و در یک محیط مرطوب نگه دارید، همچنین روزانه چندین بار آنها را چرخش دهید تا نطفه داخل تخم همچنان زنده بماند. اگر این نکات را رعایت کنید، مطمئن باشید یک جوجه کشی موفق و با راندمان بالا را تجربه خواهید کرد. البته به شرطی که از یک دستگاه جوجه کشی استاندارد و با کیفیت و قابل اعتماد استفاده کنید.

شرایط تخم نطفه دار

چند فاکتور مهم برای تهیه تخم های سالم و با کیفیت وجود دارد که در قسمت بعدی مقاله آن را شرح خواهم داد :

  • اندازه تخم مهمترین فاکتور برای جوجه کشی از تخم نطفه دار است. تخم نطفه دار نباید خیلی بزرگ و یا خیلی کوچک باشد چون جوجه ای که از این نوع تخم ها متولد شود، بزرگتر، کوچکتر و یا با مشکلات ژنتیکی مواجه می شود.
  • تخم های کم وزن مورد مناسبی برای جوجه کشی نیستند.
  • جوجه تخم هایی که شکل های نامتعارفی دارند، بعد از هچ شدن با مشکلات ژنتیکی یا حتی نقص عضو مواجه می شوند.
  • تخم هایی که آلوده به خون هستند، از بیماری گله مادر که به نطفه هم انتقال پیدا کرده خبر می دهند.
  • تخم های نطفه دار نباید پوسته ضخیم یا نازک تری داشته باشند.
  • پوسته تخم نطفه دار نباید ترک داشته باشد چون مستعد دریافت انواع ویروس و میکروب های بیماری زا هستند.
  • مدت زمان انبار و ذخیره تخم های نطفه دار نباید بیش از یک هفته طول بکشد.
  • محل ذخیره تخم ها باید عاری از هر نوع آلودگی باشد.
  • رطوبت بیش از حد و گرمای نامتعادل نطفه ها را از بین می برد.
  • از ورود حشرات ، پرندگان مزاحم و جانوران موذی که ناقل بیماری هستند، به داخل انبار ذخیره جدا خودداری کنید.

دستگاه جوجه کشی برای تخم های نطفه دار

خرید یک دستگاه جوجه کشی استاندارد و با کیفیت که می تواند شرایط مناسب تری برای رشد نطفه ها ایجاد کند، نتیجه کار را تحت تاثیر قرار می دهد چون جنین برای رشد بهتر به دما و رطوبت کافی نیاز دارد تا بتواند در سلامت کامل هچ شود و این امر وابسته یک دستگاه جوجه کشی مطمئن و حرفه ای است. دستگاه های جوجه کشی که در وب سایت فروشگاهی گروه صنعتی ایزی باتور ارائه شده اند، این دستگاه ها تماما مجهز به سیستم جوجه کشی تمام اتوماتیک و هوشمند هستند که می توانند، پارامترهای ضروری مثل اکسیژن رسانی، رطوبت، دما و چرخش خودکار تخم نطفه دار را بدون دخالت دست تنظیم نمایند.

ویدیو روش های تهیه تخم نطفه دار

در فیلم زیر شما با روش ها و مکان های تهیه تخم نطفه دار آشنا خواهید شد که امیدواریم برای شما مفید واقع شود.

« گله مولد تخم نطفه دار »

« گله مولد تخم نطفه دار »

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت