آموزش روش مراحل حمام کردن و استحمام طوطی

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۶٫۱۸

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که سایر موجودات مثل حیوانات و پرندگان هم مثل ما انسانها به حمام کردن و شستشوی بدن و استحمام احتیاج دارند. حقیقت این است که پرنده ها به نظافت خود و زیبایی پرهایشان اهمیت می دهند تا دچار افسردگی نباشند. بیشتر پرنده ها در زیر ناحیه کمر یعنی انتهای ستون فقراتشان غده های چربی دارند که برای شادابی و سلامتی پرهای آنها بسیار سودمند است. در این میان می توان از طوطی ها یاد کرد که برای پرآرایی کردن خود، بارها و بارها این غدد چربی را تحریک کرده و آن را به وسیله منقار و زبانشان بر روی پرهای خود می کشند.

آب هایی که در طبیعت جاری هستند یا روزهایی که باران می بارد شرایط خوبی برای استحمام پرنده ها و طوطی ها ایجاد می کند و آنها با پاشیدن آب بر سر و بال و پر خود می توانند به راحتی آب تنی کنند.با حمام کردن می توانند این غدد چربی را تازه نگه دارند و تا پایان عمرشان از آن استفاده کنند.

چکیده مقاله

آب هایی که در طبیعت جاری هستند یا روزهایی که باران می بارد شرایط خوبی برای استحمام پرنده ها ایجاد می کند و آنها با پاشیدن آب بر سر و بال و پر خود می توانند به راحتی آب تنی کنند.با حمام کردن می توانند این غدد چربی را تازه نگه دارند و تا پایان عمرشان از آن استفاده کنند.

سوال بعدی این است تکلیف استحمام پرنده هایی چون طوطی که در قفس زندگی می کنند چیست و شما به عنوان صاحبین آنها چه کارهایی باید انجام بدهید؟

روش حمام کردن طوطی ها

بیشتر طوطی ها که جثه بزرگتری دارند مثل کاسکوها، شاه طوطی ها، کاکادوها و طوطی های آمازونی علاقه زیادی دارند به دوش گرفتن دارند. اگر بدانید وقتی که آنها در طبیعت بال و پر خود را در زیر باران های ریز باز می کنند از این حرف من تعجب نخواهید کرد که به همان اندازه می توانند از دوش آب هم لذت ببرند منتها به شرطی که طوطی شما کاملا اهلی شده باشد و از رفتن به زیر دوش آب واهمه ای نداشته باشد. البته پیشنهاد می کنم، اگر تجربه ای در این کار ندارید هرگز اقدام به این کار نکنید چون یک حرکت اشتباه کافی است، تا سلامت روحی و جسمی طوطی شما را به خطر بیندازد. اگر آب وارد ریه های طوطی شود،با گذشت زمان شاهد بروز بیماری های تنفسی در آنها خواهید بود.

در بسیاری موارد شاهد این بودیم که افراد مبتدی با روش های غیر متعارفی آنها را وادار به حمام کردن می کنند مثلا طوطی را با محلول های شیمیایی چون شامپو بچه یا اسپری های غیر استاندارد به حمام می برند این کار باعث خشک شدن غدد چربی و در نهایت باعث خشکی و شکنندگی پرها می شود و سلامت طوطی ها در برابر حمله حشرات،کنه ها و شپش ها به خطر می افتد حتی تا جایی که امکان دارد طوطی عصبی و پرکن می شود.

حمام کردن و استحمام طوطی

« حمام کردن و استحمام طوطی »

پس بهترین کار این است که بدون استفاده از هیچ ماده شستشو دهنده فقط یک آبپاش بردارید و آب نیمه گرم را روی طوطی خود اسپری کنید. برای این کار مکان مناسبی را انتخاب کنید و از جریان نداشتن باد مطمئن باشد چون پتانسیل فیزیکی آنها در برابر تحمل کوچکترین جریان های هوایی ضعیف است و ممکن است دچار استرهایی دمایی و سرماخوردگی شدید شوند.

روش دیگری که به شما پیشنهاد می کنم این است که یک وان کم عمق کوچک، مخصوص طوطی هایتان در نظر بگیرید تا خودشان به راحتی بتوانند در داخل آن رفته و آب تنی کنند.

آموزش حمام کردن طوطی ها

برای حمام دادن طوطی این نکات را در نظر بگیرید

  • استفاده از آب خیلی گرم و یا خیلی سرد اشتباه است.
  • هرگز وان طوطی را به محلی که کولر و یا پنکه کار می کند، انتقال ندهید.
  • برای خشک کردن بال و پر طوطی خود به هیچ عنوان از سشوار استفاده نکنید چون ممکن است به رشد پرهای آنها آسیب بزند.
  • جایی که آفتابگیر است و هیچ بادی در آن منطقه جریان ندارد محل مناسبی برای خشک شدن بال و پر طوطی هاست.
  • اگر طوطی شما در اثر بیماری بدنش ضعیف شده است تا بهبودی کامل، از حمام بردن آنها اجتناب کنید.
  • استفاده از شامپو و یا صابون برای تکمیل استحمام آنها کاری اشتباه است. به این فکر کنید که در زندگی طبیعی آنها چنین چیزهایی وجود خارجی ندارند.
  • اگر آنها برای حمام کردن میل و رغبتی ندارند در اینکار اصرار نورزید.
  • طوطی ها در فصل های گرمی چون تابستان هفته ای یک و نهایتا دوبار به حمام احتیاج دارند ولی فصل های سرد چون زمستان یک بار در ماه هم کفایت می کند.
  • بعد از پایان استحمام پوشالهای کاغذی و روزنامه هایی که در کف قفس انداخته اید را تعویض کنید و کف آن را کاملا خشک کنید.
کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت