نکات کلیدی در تغذیه قرقاول

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۴

جیره غذایی مورد استفاده در تغذیه قرقاول یکی از عواملی است که بیشترین سهم را در هزینه پرورش قرقاول دارد و اگر به درستی در تغذیه پرنده تامین نشود ، می تواند حجم و کیفیت گوشت تولیدی قرقاول ها و همچنین تخم های نطفه دار آن ها را تحت تاثیر قرار دهد.

برخی افراد بر این عقیده هستند که از جیره غذایی ماکیان می توان برای تغذیه قرقاول استفاده کرد اما هیچ یک از منابع علمی این روش را توصیه نمی کنند. جیره غذایی جوجه قرقاول ها در ابتدا شامل 28 درصد پروتئین است که پس از رسیدن به دوران بلوغ به 24 درصد کاهش پیدا می کند.

نکات کلیدی تغذیه قرقاول

« نکات کلیدی تغذیه قرقاول »

نکات کلیدی در تغذیه قرقاول

یک نکته مهم که باید در تغذیه تمامی پرندگان از جمله قرقاول رعایت شود این است که جوجه های یک روزه این پرنده پس از هچ نیازی به غذا ندارند زیرا ذخیره زرده موجود در داخل بدن آن ها انرژی لازم برای یک روز را تامین می کند. در تغذیه قرقاول ها مواد غذایی مانند سویا و ذرت جایگاه مهمی دارند.

تغذیه قرقاول در طبیعت

دانه ها مواد غذایی مورد نیاز برای تغذیه قرقاول در طبیعت را شامل می شوند. این دانه ها عبارتنداز دانه های تمشک کوهی ، ترنجبین وعرعر. همچنین حشراتی مانند مورچه و کرم نیز در تغذیه قرقاول ها به کار گرفته می شوند. با اطمینان زیادی می توان گفت که در جنگل های سرپوشیده از بوته های تمشک وحشی قرقاول زندگی می کند.

تغذیه قرقاول ها در زمان جوجه کشی

جوجه کشی قرقاول از اوایل بهار انجام می گیرد ، به همین دلیل باید در این مرحله به تغذیه پرنده رسیدگی بیشتری کرد. با اضافه کردن ، گندم ، یولاف و چاودار می توان به افزایش قدرت جوجه کشی قرقاول ها کمک کرد. برگ های شبدر نیز از عوامل افزایش دهنده میزان تخم گذاری قرقاول ها هستند.

نقش تغذیه قرقاول در سلامتی پرنده

همانطور که تغذیه صحیح واصولی نقش مهمی در سلامتی پرنده ایفا می کند ، تغذیه نادرست می تواند تغذیه پرنده را تحت تاثیر قرار دهد. قرقاول هایی که تغذیه درستی دارند چشمانشان روشن و براق است و پرهای درخشان دارند. در حالی که قرقاول هایی که از تغذیه صحیح و اصولی بهره نمی برند ، چشمان سست و کدر دارند ، پرهایشان درخشان نیست و در پشت آن ها خمیدگی دیده می شود.

اجزای تشکیل دهنده تغذیه قرقاول

در مزارع پرورش قرقاول از جیره های غذایی مرغ و بلدرچین برای تغذیه این پرندگان استفاده می شود. جیره غذایی نخصوص قرقاول از دانه هایی مانند گندم ، ارزن و جو تشکیل می شود. قرقاول تغذیه گندم سیاه را ترجیح می دهد که البته از قیمت مناسب تری هم نسبت به سایرپرندگان برخوردار است.

در دادن آب به این پرندگان باید دقت داشته باشید که کیفیت لازم را داشته باشد و عاری از هرگونه آلودگی باشد. بنابراین باید تمام نکات بهداشتی را در نگهداری و شستشوی ظروف آب لحاظ کنید. آب داخل آبخوری ها را باید هر روز دو بار عوض کرده و از وارد شدن مدفوع و سایرآلودگی ها به ظرف جلوگیری کنید.

تغذیه جوجه های قرقاول

« تغذیه جوجه های قرقاول »

غذای جوجه قرقاول تازه متولد شده

جوجه قرقاول های تازه متولد شده باید تا مدت زمان ۲۴ ساعت در دستگاه جوجه کشی باقی بمانند. این مدت زمان برای جذب کیسه زرده و کاهش رطوبت بدن جوجه ها لازم الاجراء است. همچنین محیط داخلی ماشین جوجه کشی گرم بوده و برای جوجه های یکروزه بسیار ایده آل است. پس از گذشت مدت زمان ۲۴ ساعت از تولد جوجه ها باید دان های مخصوصی دریافت کنند ؛ والی از گرسنگی از بین خواهند رفت.

جوجه های قرقاول فرق مهمی با سایر جوجه های طیور دارند ؛ چرا که این پرنده ها نمیتوانند دان را پیدا کرده و تغذیه کنند. علاوه بر این جثه این پرنده ها کوچک تر از جثه جوجه مرغ ها می باشد. به همین علت تغذیه قرقاول با جوجه مرغ تا حدودی متفاوت است.

برای تغذیه جوجه های قرقاول به این نکات توجه کنید:

نکته اول

جیره مصرفی جوجه ها حتماً و حتماً به شکل ریز شده و خرد شده درآورید ؛ چرا که جوجه ها نمیتوانند دان پلت شده را تغذیه کنند. بدین منظور تا سنین سه هفتگی کرامبل پودری برای جوجه ها مناسب است. پس از گذشت سه هفته میتوان از خوراک پلت برای تغذیه جوجه ها استفاده کرد. دقت کنید که در روزهای اولیه جوجه قرقاولان بایستی زیر لامپ مادر مصنوعی باشند.

نکته دوم

در روزهای اولیه باید غذای جوجه قرقاول ها را زیر پاهایشان پخش کنید ؛ بدین منظور پیشنهاد میکنیم تا زمانی که این عملیات را انجام میدهید از بستر کاغذی سبز رنگ در زیر پای جوجه قرقاول ها استفاده کنید ؛ چرا که جوجه قرقاول ها به رنگ سبز جذب میشوند و این رنگ باعث جلب توجه جوجه ها خواهد شد.

جوجه قرقاول ها بصورت طبیعی به اشیاء مختلف نوک میزنند. در صورتی که این پرنده ها در همان زمان های ابتدایی ورود به جایگاه با تغذیه روبرو شوند نسبت به نوک زنی اقدام کرده و اشتهای آنها تحریک میشود. عموماً این جوجه ها به تدریج به غذا نوک میزنند و خوردن را آغاز میکنند.

هنگامی که غذای جوجه ها زیر پایشان میزد به سادگی میتواند به فضولات پرنده ها آلوده شود. به همین دلیل باید دان های آلوده شده را بصورت روزانه جمع آوری کنید والی جوجه قرقاولان در اثر مصرف دان آلوده به بیماری های مختلف دچار خواهند شد.

در صورتیکه در همان روزهای اولیه از دانخوری ها و سینی های پهن برای تغذیه جوجه ها استفاده کنید درصد بسیار زیادی ازجوجه ها نمیتوانند غذا را پیدا کنند و تلف میشوند. شما میتوانید از روز سوم و به بعد از سینی دانخوری استفاده کنید. در این زمان جوجه ها به غذا خوردن عادت میکنند و به راحتی میتوانند دان را پیدا کنند.

نکته سوم

جیره اولیه جوجه قرقاول ها باید حدود ۳۰ درصد پروتئین داشته باشد و مصرف این جیره برای جوجه قرقاولان تا سنین یکماهه گی الزامیست. دان مصرفی این جوجه ها شامل ذرت ، گندم ، سویا و دیگر مواد مغذی می باشد و بیشترین میزان پروتئین جیره از طریق سویا تامین میشود.

جوجه قرقاولان تمایل بسیار زیادی به مصرف سویای خرد شده دارند و این پرنده ها در مرحله اول سویا را مصرف میکنند و سپس سراغ سایر غلات میروند. به همین علت برای تغذیه لازم است تا دان جوجه ها را روزانه تغییر دهید ؛ وگرنه این پرنده ها تغذیه متعادلی را دریافت نخواهند کرد.

تغذیه قرقاول وحشی

« تغذیه قرقاول وحشی »

نکته چهارم

جوجه های یکروزه قرقاول باید تحرک داشته باشند. دان پرنده ها نیز باید از همان ابتدا دارای داروهای ضد کوکسیدات باشد. بیماری کوکسیدوز از بیماری های بسیار مهم طیور بوده که باعث عفونت روده در طیور میشود و تلفات زیادی هم به جای میگذارد.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت