روش تشخیص جنسیت مرغ عشق چگونه است؟

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۲

تشخیص جنسیت مرغ عشق در پروش این پرنده زینتی اهمیت زیادی دارد زیرا بعضا مشاهده می شود که برخی افراد که علاقه زیادی به پرورش این پرنده دارند به دلیل تشخیص جنسیت مرغ عشق به صورت نادرست ، مرغ عشق های همجنس را می خرند و نمی توانند از آن ها جوجه کشی کنند. به همین دلیل باید با روش هایی که در ادامه برای تشخیص جنسیت مرغ عشق اشاره می شود ، این کار را به درستی انجام داد.

تشخیص جنسیت مرغ عشق از روی رنگ بینی

« تشخیص جنسیت مرغ عشق از روی رنگ بینی »

تشخیص جنسیت مرغ عشق بالغ

تشخیص جنسیت مرغ عشق بالغ پس از شش ماهگی به راحتی انجام پذیر است. ناحیه اطراف سوراخ های بینی این پرنده را توده مومی شکلی می پوشاند که با استفاده از آن ها می توان برای تشخیص جنسیت مرغ عشق بالغ استفاده کرد. رنگ این توده در مرغ عشق های بالغ نر آبی مایل به ارغوانی روشن است. اما در جنس ماده رنگ این توده در مواقع عادی سال قهوه ای کم رنگ تا سفید و در فصل های جفت گیری قهوه ای است.

البته رنگ این توده در جنس نر مرغ عشق های با نژاد ابلق مغلوب ، لوتینو و آلبینو در تمام طول عمر صورتی یا ارغوانی است.

از رفتارشناسی و شکل سر نیز می توان برای تشخیص جنسیت مرغ عشق بالغ استفاده کرد. مرغ عشق های نر اجتماعی ، پر سروصدا و شاداب هستند اما مرغ عشق های ماده ساکت تر و غیر اجتماعی تر هستند. همچنین جنس ماده دارای ناحیه پشت سر مسطح تری نسبت به جنس نر می باشد.

تشخیص جنسیت از طریق رنگ بینی

یکی از روش هایی که میتوان به وسیله آن به جنسیت مرغ عشق پی برد بررسی رنگ بینی پرنده می باشد. دقت کنید این روش بصورت ۱۰۰٪ قطعی نبوده چرا که با گذشت زمان و ترکیب انواع نژادهای این پرنده مانند ترکیب نژاد استرالیایی با انگلیسی علائم ظاهری یکسانی پیدا کرده اند. اما اگر بصورت کلی بخواهیم به این موضوع اشاره کنیم میتوانیم بگوییم که رنگ بینی نژاد نر مرغان عشق آبی رنگ بوده و در برخی از پرنده ها این رنگ متمایل به رنگ بنفش می باشد. این در حالیست که رنگ بینی مرغان عشق ماده به رنگ سفید و یا قهوه ای می باشد. خوب است بدانید که رنگ بینی مرغ عشق ها در شرایط گوناگون ممکن است تغییر کند. رنگ بینی این پرنده ها در زمان تولید مثل و یا بیماری با توجه به نژاد پرنده تغییر پیدا میکند. بعنوان نمونه هنگامی که مرغ عشق ماده آماده تخمگذاری میشود رنگ بینی آن از سفید به قهوه ای تغییر پیدا کرده و پس از تخمگذاری و جوجه کشی دوباره سفید میشود.

مرغ عشق های ماده دو رگه نیز ممکن است بینی آبی رنگ داشته باشند. این موضوع به تداخل جنسیت ها مربوط می شود. به علت ترکیب نژاد و تولید جوجه های چند رگه ، رنگ بینی ماده ممکن است آبی با رنگ بینی مرغ عشق نر سفید باشد. به همین علت تشخیص جنسیت مرغ عشق دو رگه فرایندی پیچیده می باشد.

در نظر داشته باشید که تا رسیدن مرغ عشق ها به سن بلوغ بعضی از بخش های اصلی بدن مرغ عشق رنگ نهایی را به خود نمیگیرند. رنگ بینی یکی از این بخش ها می باشد. برای نمونه در مرغان عشق نر با سن زیر ۴ ماه ، رنگ بینی ابتدا صورتی بوده و به مرور زمان به رنگ بنفش تبدیل میشود. در مرغ عشق نابالغ ماده بینی به رنگ اسفنجی صورتی بوده و به تدریج نقاط سفید در آن ظاهر شده و در سن بلوغ سفید میشود.

تشخیص جنسیت از طریق استخوان لگن

دومین روش تشخیص جنسیت مرغ عشق بررسی و لمس استخوان لگن و کلواک آنها می باشد. مخرج مرغ عشق بصورت یک استخوان یکپارچه دو بخشی بوده و اگر شما این بخش را با انگشت خود لمس کنید متوجه استخوان آن خواهید شد. استخوان لگن همانطور که گفته شد بصورت دو تکه بوده اما در جنسیت ها شرایط مختلفی دارد. در مرغ عشق های نر این دو قسمت نزدیک به هم بوده اما در جنس ماده بین دو استخوان فاصله ای در حدود یک انگشت فاصله وجود دارد. از این شیوه تشخیص جنسیت میتوان برای تشخیص جنسیت جوجه های با عمر ۲۰ روز و به بالا استفاده کرد.

توجه کنید که در زمان بررسی جنسیت مرغ عشق از طریق لگن هیچ گونه فشار مضائفی را به پرنده وارد نکنید. چرا که این کار استرس بالایی را به پرنده وارد میکند و ممکن است پرنده دچار ایست قلبی شود!

آموزش تشخیص جنسیت مرغ عشق

« آموزش تشخیص جنسیت مرغ عشق »

سایر روش های تشخیص جنسیت مرغ عشق نر و ماده

  • مرغ عشق نر نسبت به جنسیت ماده جنب و جوش بالایی داشته و درصورتیکه صدای مرغ عشق پخش کنید جنس نر واکنش بیشتری از خود نشان خواهد داد.
  • مرغ عشق نر نسبت به نژاد ماده آواز بیشتری میخواند و سر و صدای بیشتری نیز تولید میکند. در مقابل مرغ عشق ماده در هنگام تخمگذاری و یا جفتگیری رفتاری پرخاشگرانه از خود نشان میدهد.
  • از لحاظ رام کردن ، مرغان عشق نر راحت تر از جنس ماده رام و دستی میشوند. صد البته این موضوع به عملکرد پرورش دهنده نیز بستگی دارد با این حال مرغ های عشق ماده دیرتر رام میشوند.
  • در فصل جفتگیری ، مرغ عشق نر ابتدا لانه را بازرسی میکند. پس از جفتگیری نیز مرغ عشق ماده بیشتر در لانه زمان صرف میکند. یکی دیگر از روش های تشخیص جنسیت ، غذا دادن مرغ عشق نر به پرنده ماده می باشد. دقت کنید گاها مرغ عشق نر نیز بیشتر به لانه رفت و امد میکند و در برخی موارد حتی به ماده اجازه نمیدهد که وارد لانه شود. حتی در مواردی ممکن است جنسیت نر و ماده رفتار یکسانی داشته باشند. به همین علت از روی رفتار به طور یقین نمیتوان جنسیت مرغ عشق را تشخیص داد.

همانطور که اشاره شد تشخیص جنسیت مرغ عشق از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا اشتباه در این زمینه می تواند منجر به هدر رفتن وقت و هزینه شما در پرورش این پرنده شود. بنابراین باید از علائمی که اشاره شد باید برای تشخیص جنسیت پرنده استفاده کنید.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت