دانستنی های جالب در مورد تخم گذاری و جوجه درآوری کبوتر

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۸٫۰۲

در زمان تخم گذاری و جوجه دراوری کبوتر ها که در اواخر بهار و خرداد ماه انجام می پذیرد باید مکان های مناسبی را به صورت مجزا برای هر جفت کبوتر در نظر گرفت در غیر این صورت تخم گذاری و جوجه درآوری با مشکل مواجه می شود. برای جفت گیری و تخم گذاری بهتر ، کبوترها باید شرایط فیزیولوژی مناسبی داشته باشند یعنی نه خیلی چاق باشند و نه خیلی لاغر. همچنین نباید هیچ گونه بیماری انگلی و واگیردار در بین آن ها شایع باشد.

روش های جفت اندازی و جفت کردن کبوتر نر و ماده

کبوتر یکی از پرندگان پرطرفدار در اقصی نقاط ایران می باشد و جوجه کشی و تکثیر نژادهای گران قیمت این پرنده یکی از راه های کسب درآمد علاقه مندان به این پرنده می باشد. بحث جفت اندازی و جفت کردن کبوتر نر و ماده عملیاتی نسبتاً تخصصی بوده اغلب کفتر بازان بعد از گذشت چندین سال آن را یاد میگیرند. در این مطلب از سایت ما با اتکا به تجارب پرورش دهندگان موفق روش جفت انداختن کبوتر نر و ماده را برایتان آموزش خواهیم داد. بدین منظور میتوانید ادامه مطلب را مطالعه کنید.

تخمگذاری کبوتر

« روش مست کردن و جفتگیری کاسکو »

نکات اصلی جفت انداختن کبوتر نر و ماده

شرط اصلی جوجه کشی کبوتر ، انتخاب صحیح جفت نر و سالم می باشد. معمولاً کبوترهای همخون هیچ گاه نباید با یکدیگر جفت شوند ؛ چرا که دچار نقص های فیزیکی و ژنتیکی میگردند. به همین علت برای داشتن جوجه هایی سالم باید جفت های سالم انتخاب کنید. در صورتیکه یکی از جفت ها نسبت به جفتگیری بی رغبتی نشان دهد این احتمال وجود دارد که پرنده بیمار باشد. در اینصورت کبوتر بی میل باید هرچه سریعتر از چرخه جوجه کشی بیرون آورده شود ؛ چرا که بیماری صدمات جبران ناپذیری را به پروسه جوجه کشی میزند. در صورتیکه در اواسط جوجه کشی کبوتر ماده بر روی تخمها نخوابید بایت تخم ها را به زیر کبوتر حمّال منتقل کنید. علاوه بر این در صورت نداشتن کبوتر حمّال شما میتوانید تخم ها را داخل دستگاه جوجه کشی قرار دهید. بهتر است بدانید که اگر در زمان جوجه کشی تخم ها سرد شوند ممکن است نطفه تخم ها از بین بروند.

ابعاد قفس جفتگیری کبوتر

ابعاد قفس جفتگیری پرنده باید ۵۰ سانتی متر با ارتفاع ۴۰ تا ۵۰ سانتیمتر باشد. البته این ابعاد مختص کبوترهای متداول بوده و برای کبوترهای نژادهای خاص « مانند کبوتر آمریکایی » باید قفس بزرگتری انتخاب شود. هنگامی که کبوترها را جفت میکنید هیچگاه غذاهای اسیدی مانند سرکه سیب را به غذای پرنده اضافه نکنید. علاوه بر این از زمان جفت شدن جوجه ها تا سنین ۵ روزگی جوجه ها مولدها نباید آنتی بیوتیک استفاده کنند.

جوجه آوری کبوتر

« جوجه آوری کبوتر »

مراحل جفت زدن کبوتر

برای جفت انداختن کبوتر نر و ماده ، هر دو پرنده را باید بمدت ۱۲ ساع درون یک قفس تاریک نگهداری کنید. در این مدت زمان عموماٌ دو پرنده با یکدیگر جفت میشوند. پیشنهاد میکنیم که در هنگام جفت انداختن دو کبوتر از چوب نشیمنگاه درون قفس استفاده نکنید ؛ چرا که در اینصورت کبوتر نر نمیتواند با ماده جفتگیری کند. جهت لانه تخمگذاری نیز میتوانید درون یک ظرف شن ریخته و آن را در کنار کبوترها قرار دهید.

در هنگام جفت انداختن کبوترها ممکن است جنسیت نر پرنده پرخاشگری کند. برخی از کبوتران نر بشکل غریزی جفت خود را میزنند. در صورتیکه درگیری بین پرنده ها شدید نیست نیازی به جدا کردن آنها نیست ؛ اما در صورتی که درگیری شدید است این احتمال وجود دارد که نژاد نر با نوک زنی ماده آن را از پای درآورد! در اینصورت حتماً و حتماً جفت را جدا کنید. جفتگیری کبوترها میتواند تا سه تا چهار هفته ادامه داشته باشد به همین دلیل باید صبر داشته باشید.

تخمگذاری کبوتر

تخم گذاری کبوترهای ماده از پنج ماهگی شروع می شود و جفت گیری آن ها معمولا پس از یک سالگی انجام می پذیرد. کبوترهای ماده هر دو روز یک بار تخم گذاری می کنند. پس از جفت گیری اسپرم جنس نر در قسمت مجرای تخم بر کبوتر ماده تا هشت روز زنده و فعال باقی می ماند و یک روز قبل از تشکیل تخم وارد ان را بارور می کند. پس از بارور شدن تخم نطفه دار کبوتر ، سه لایه سفیده بر روی زرده قرار می گیرد و پس از 16 تا 24 ساعت از تشکیل پوسته داخلی و خارجی ، تخم ها در مجرای تخم بر کبوتر کامل شده و از بدن کبوتر ماده خارج می شوند

معمولا پس از 25 الی 30 روز از اولین جفت گیری ، جوجه ها از تخم ها خارج می شوند. پس از تخم گذاری مرحله اول ، کبوترها دوباره جفت گیری کرده و پس از 5 روز تخم های نطفه دار از آن ها خارج می شود. کبوترهای نر و ماده به مدت 20-19 روز بر روی تخم های می خوابند ؛ کبوترهای ماده شب ها و کبوترهای نر روزها جوجه های کبوتر پس از هچ و خارج شدن از تخم های نطفه دار دارای بدنی برهنه و لاغر هستند بنابراین باید توسط کبوتر ماده به آن ها رسیدگی شود وگرنه تلف می شوند. کبوتران مادر با استفاده از شیره چینه دان و غذای له شده جوجه کبوترها را تغذیه می کنند و آن ها را برای گرم کردن زیر بال و پر خود قرار می دهند. با استفاده از ماشین های جوجه دراوری صنعتی از تخم های نطفه دار کبوتر میتوان جوجه کشی کرد. برای دریافت اطلاعات بیشتر درمورد جوجه کشی از کبوتر میتوانید مقاله آموزش پرورش کبوتر و جوجه کشی از تخم کبوتر را مطالعه کنید.

تخم نطفه دار گذاشته شده توسط کبوتر

« تخم نطفه دار گذاشته شده توسط کبوتر »

جوجه آوری تخم های کبوتر

طول مدت جوجه آوری از تخم های نطفه دار کبوتر بین 17 تا 19 روز است که 3 روز آخر آن مربوط به مرحله هچر و مابقی مربوط به مرحله ستر است. دمای مناسب برای مراحل ستر و هچر جوجه آوری از این کبوتر به ترتیب برابر با 38 تا 37.2 درجه سانتی گراد و رطوبت مطلوب نیز برابر با 61 درصد است. کبوتران ماده پس از این که جوجه ها مقداری رشد کردند ، دوباره تخم گذاری می کنند. تشخیص جنسیت جوجه های کبوتر کار آسانی نیست و نیاز به تجربه دارد و با تکرار و تمرین امکان پذیر است.

برخی مواقع این امکان وجود دارد که کبوتر ماده به جوجه اهمیت ندهد و یا بمیرد در این صورت باید جوجه را در کنار جوجه های سایر کبوترهای ماده قرار دهید تا به آن ها رسیدگی کنند. همچنین می توانید با استفاده از قطره چکان و یا دانه های تخمیر شده جوجه کبوتر را تغذیه کنید.

در پرورش کبوترها ، کبوترهای ماده جوجه ها را در هفته اول زیر بال ها و پرهای خود نگه می دارند و پس از هفته اول ، به مدت سه هفته فقط به آن ها غذا می دهند. پس از هفته چهارم می توان جوجه ها را برای پرورش و یا کشتار از کبوترهای ماده جدا کرد. برای پرورش جوجه کبوترها باید آن ها را به صورت گروه هایی با تعداد 45 تا 60 جوجه در آشیانه های مخصوص نگهداری کرد.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت