نشانه های بیماری در طوطی ها

نوشته شده در : ۱۳۹۹٫۰۹٫۲۹

بررسی و مشاهده وضع پرنده ها در دوران سلامتی می تواند شما را در تشخیص علائم اولیه بیماری ها بسیار کمک کرده و مثمر ثمر واقع شود . در این حالت پرورش دهنده به دلیل تشخیص به موقع علائم بیماری می تواند به سهولت در کوتاه ترین زمان ممکن اقدام به درمان یا پیشگیری بیماری پرنده نموده و یا در صورت نیاز به دامپزشک مراجعه نماید.

چکیده مقاله

در این مقاله قصد داریم تمامی نکاتی که برای تشخیص علائم بیماری طوطی ها را برای شما بیان کنیم . تشخیص برخی فاکتور ها مانند سرد بودن پاهای طوطی ، کم حرف شدن ، ساکت شدن و ... می تواند شما را از امکان بروز بیماری آگاه سازد تا اقدامات لازم را برای پیشگیری و یا جلوگیری بیماری طوطی ها اعمال نمایید

عوامل موثر در بیماری طوطی سانان

انتشار بوی شمع های معطر، عود، ،اسپری ، خوش بو کننده هوا و انواع عطر و ادکلن می تواند عارضه های تنفسی شدیدی را برای طوطی ایجاد کند و حتی موجب تلف شدن آنها باشد.

کلسیم، انواع ویتامین و بتاکاروتن مواردی هستند که باید در فاکتور غذایی طوطی خاکستری گنجانده شود پس سعی کنید هر روز از غذا و سبزیجاتی استفاده کنید که تمامی نیازهای بدن طوطی در آن رعایت شده است. فراموش نکنید که به هیچ عنوان در ابخوری طوطی هایتان آب مقطر نریزید چون با خوردن آن تمام مواد معدنی که طوطی تغذیه کرده است از بین می رود.

تشخیص علائم اولیه بیماری طوطی سانان

مواردی که در تشخیص علائم اولیه بیماری می تواند به شما کمک کنند عبارت اند از :

  • فضولات (مدفوع) غیر معمولی
  • کم حرف شدن تا سکوت کامل
  • رفتار های خارج از حالت عادی
  • سرد بودن پاهای طوطی
  • پوف شدگی پرهای طوطی
  • بالا بودن حجم پرنده
طوطی مریض

« طوطی مریض »

مدفوع غیر معمول طوطی

یکی از مهم ترین عامل هایی که شما را در تشخیص علائم بیماری ها می تواند یاری کند مدفوع طوطی می باشد . چرا که بررسی مدفوع می تواند تا حدی سالم یا بیماری بودن طوطی را تعیین نماید . با استفاده از این روش شما می توانید قبل از وقوع بیماری به پیشگیری یا درمان آن بپردازید.

 

تغییراتی که در مدفوع ایجاد می شوند عبارت اند از :

  • افزایش یافتن مقدار
  • تغییر پیدا کردن رنگ به سبز کاملاً تیره
  • بودار شدن
  • آبکی بودن مدفوع

 

نشانه های مدفوع سالم عبارت است از :

  • کم بودن مقدار مدفوع
  • کوچک بودن اندازه
  • بدون آب بودن
  • بدون بو بودن
  • عدم چسبیدن مدفوع به پر های موجود در ناحیه خروجی

مدفوع طوطی را هر روز صبح چک کنید چرا که در طول روز رژیم غذایی پرنده و سایر عوامل مختلف می تواند باعث بروز برخی تغییرات در مرفوع شود . از این رو چک کردن هر روز صبح روزنامه ای که در کف قفس طوطی پهن کرده اید از اهمیت بالایی برخوردار است .

در صورت مشاهده تغییرات ذکر شده در مدفوع تمام اقدامات لازم را اعمال نمایید . توجه داشته باشید که تغذیه پرنده نیز در این میان نقش بسیار مهمی دارد چرا که اگر فقط از تخمه برای تغذیه پرنده استفاده شود شل و آبکی بودن مدفوع طبیعی نیست . این درحالی است که اگر در تغذیه طوطی از میوه و سبزیجات نیز استفاده شود برخی تغییرات ظاهری کوتاه مدت در مدفوع می باشد . البته این مورد نیز بعد از عادت کردن بدن به رژیم غذایی جدید برطرف می شود .

حائز اهمیت است بدانید برخی از پرندگان که دارای مشکل اداری می باشند دارای پوست چروکیده شده در اطراف چشم های خود بوده و همچنین از مدفوع آن ها به شکل کوچک کوچک می باشد .

طوطی بیمار

« طوطی بیمار »

علائم نشان دهنده مشکلات سلامتی طوطی

  • بی حوصله و بی حال بودن پرنده
  • پف کردن به مدت طولانی
  • افزایش یافتن ساعت های خواب
  • بروز مشکلات تنفسی
  • خواب آلو بودن
  • کم شدن وزن
  • افزایش وزن و در عین حال ضعیف بودن

تغییر یافتن حالت پرها

افتادن پر یا شکستن آنها در پرندگانی که از دجنب و جوش بسیار بالایی برخورداذ هستند امری کاملاً طبیعی می باشد .

 

عوامل دیگری که توجه به آنها از اهمیت بالایی برخوردار است :

عطسه ، چشم ها دارای حالت خیس مانند ، کاهش یافتن تعداد دفع پر ، وجود تخمه یا مواد غذایی دیگر هضم نشده در مدفوع

 

حالت فلجی و رعشه

  • بلند بودن نوک پرنده بیش از مقدار استاندارد
  • وجود پوسته های فلس مانند سفید یا شیری در اطراف نوک
  • قادر نبودن به نگهداری بال ها در حالت توازن
  • شکل و ظاهر غیر نرمال پاها و انگشت های پا

علائم نشان دهنده مشکلات سلامتی طوطی

۱- زمانی که یک طوطی را از پرنده فروشی یا فرد به خصوصی خریداری می کنید و آن را به مکان جدیدتری انتقال می دهید، در اثر جابه جایی مکان طوطی دچار استرس می شود و ممکن است در چند روز اول بیرون روی آن با اسهال همراه باشد. این امر کاملا طبیعی است و بعد از چند روز که طوطی به مکان جدید خود عادت کرد، کاملا رفع خواهد شداما اگر بیش از چند روز ادامه داشته باشد، بدون شک درگیر بیماری است و باید به یک دامپزشک متخصص مراجعه کنید تا علت اسهال پرنده را بررسی کند.

۲- در مواقعی هم اتفاق افتاده است که طوطی بعد از حمام یا آبتی دچار اسهال می شود که امر بر استرس پرنده دلالت دارد و قابل رفع شدن است.

۳- سرماخوردگی هم یکی از عوامل اسهال است ولی با خوراندن آنتی بیوتیک های مجاز، قابل پیشگیری و درمان است.

 

راه درمان اسهال

ولی اگر طوطی به اسهال ویروسی مبتلا شود باید با آنتی بیوتیکی که تحت نظر یک دامپزشک متخصص تجویز شده است، راه درمان آن را ادامه بدهید.

بیماری پروستاریکولی

یکی از اختلالات مختل کننده فیزیولوژی که می تواند مکانیزم دفاعی طوطی ها را تحت تاثیر قرار دهد، دچار شدن آنها به بیماری پروستاریکولی که با عنوان PDD هم معروف هستند،می باشد. پروستاریکولی یک بیماری ناشناخته است که به طور نامشخصی از یک پرنده به پرنده دیگر انتقال می یابد. در اثر این بیماری که نوعی سندرم طوطی هم به حساب می آید، پرنده به کاهش وزن ، استفراغ ، تغییر رنگ، بو و شکل مدفوع و متورم شدن اطراف مخرج مبتلا می شود.

پرکنی در طوطی سانان

پرکنی یک بیماری روحی و خطرناک است که وقتی طوطی به ان گرفتار شود شروع به کندن پرهای خود می کند آنقدر که ظاهر کریهی پیدا می کند و از نظر مادی هیچ ارزشی ندارد.

 

عوامل موثر بر پر کنی :

۱- کاسکوهای پرکن زمانی که به سن بلوغ و جفت خواهی می رسند(هفت سالگی به بعد) ممکن است دچار تنش های جنسی شده و شروع به کندن پرهای خود کنند.

۲- سوء تغذیه یا تغذیه نادرست که باعث کمبود یا زیاد شدن بعضی از مواد غذایی،در بدن پرنده می شود.

۳- بیماری ترس.

۴- خشونت

۵- عدم سازگاری با محیط و یا صاحب جدید خود

۶- حمل و نقلی که باعث ایجاد تنش های عصبی می شود.

۷- احساس تنهایی و عدم توجه صاحبین شان

۸- حسادت به یک حیوان یا پرنده خانگی دیگر و حتی به هم نوع خود که به تازگی وارد خانه شده است.

که از میان همه این موارد، می توان به رایج ترین آن که تنش جنسی و جفت خواهی است اشاره کرد. پس سعی کنید قبل از ورود آنها به سن بلوغ به فکر فراهم کردن یک جفت مناسب باشید. عوامل دیگر چون تغذیه نامناسب ، ترس، حسادت و ... همگی ریشه روانی دارد و باید در صدد رفع انها برآیید.

 

چگونه پر کنی کاسکو را درمان کنیم؟

۱- وقت بیشتری را برای سپری کردن با آنها کنار بگذارید.

۲- اجازه دهید بیشتر وقت خود را در بیرون از قفس سپری کند تا احساس اسارت نکند.

۳- برای سرگرم کردنش از اسباب بازی استفاده کنید.

۴- آنها را به جای گرمتری انتقال دهید و یک روز درمیان آب نیمه گرم را با ابپاش روی پرهایشان اسپری کنید تا خشک و شکننده نشوند.

۵- غذاهای مقوی و مناسبی را در اختیار آنها بگذارید تا مکانیزیم دفاعی بدنشان تقویت شود البته خرید اسباب بازی یا رعایت تغذیه آنها تاثیر مستقیمی بر کاهش افسردگی و پرکنی آنها می گذارد.

پرکنی در کاسکو

« پرکنی در کاسکو »

سرما خوردگی یا ذات الریه طوطی سانان

اگر قفس پرنده در جریان هوای سرد و گرم، باد کولر یا مقابل پنجره ای باشد که باز است و هوای بیرون سردتری محیط داخلی باشد، بدن طوطی دچار استرس های دمایی می شود و ممکن است سرما بخورد. علائم بیماری سرماخوردگی عبارتند از: خواب آلودگی، آبریزش چشم و دماغ، چرت زدن بیش از حد ، گرفتگی سوراخ های بینی ، ، بستن مداوم یک چشم، خس خس صدا به هنگام تنفس ، بی اشتهایی، ضعف جسمانی واسهال است.

 

راه درمان سرما خوردگی و ذات الریه در طوطی سانان

برای درمان طوطی خود می توانید هر روز، نصف کپسول آبی رنگ داکسی سایکلین که در آب حل شده است و به آن چند قطره مولتی ویتامین اضافه کرده اید، داخل آبخوری پرنده ریخته و اجازه بدهید به مدت 4 الی 5 روز از آن بخورد. اما اگر در تمام این مدت حال طوطی رو به بهبودی نرفت، حتما به دامپزشک مراجعه کنید.

تب طوطی

یک باکتری به نام کلامیدیا وجود دارد که اگر طوطی به آن مبتلا شود دمای بدنش بالا می رود و ممکن است شرایط سخت تری را برای پرنده به وجود بیاورد. تب طوطی یک بیماری بسیار مسری است که از یک پرنده به پرنده دیگر ، حیوانات و حتی انسان ها هم منتقل می شود. علائم این بیماری عبارتند از ضعف جسمانی، تنفس های غیر عادی ، عفونت و التهاب چشم ، آبکی شدن مدفوع است.

 

شیوه درمان تب طوطی در انسانها (Psittacosis)

این نوع عفونت ها (psittacosis) با آنتی بیوتیک هایی مثل کلرامفنیکل و تتراسایکلین قابل درمان هستند حتی اغلب کسانی که به بیماری تب طوطی مبتلا می شوند، ممکن است به درمان های خوراکی از قبیلکلرامفنیکل پالمیتات ، داکسی سایکلین، تتراسیکلین هیدروکلراید پاسخ مثبت دهند ولی در مواردی هم که حال بیمار وخیم تر گزارش می شود، باید doxycycline hyclate را به صورت وریدی تزریق کنند. بعد از 48 الی 72 ساعت علائم بهبود قابل روئیت است ولی در موارد بسیاری مشاهده شده است که بیماری با همان علائم قبلی دوباره عود می کند و به مدت 10 روز یا دو هفته ادامه می یابد

در میان افرادی مثل کودکان زیر 9 سال یا خانم های باردار نمی توانند از تتراسایکلین استفاده کنند و بهترین جایگزین برای درمان آنها، تجویز خواهد بود البته قطعیت درمان با اریترومایسین هنوز در حاله ای از ابهام است.

علائم نشان دهنده مشکلات سلامتی طوطی

علائم غیر طبیعی شدن منقار طوطی چیست؟ ( Psittacine Beak and Feather Disease )

PBFD یا تغییر شکل منقار طوطی، یکی از بیماری های خطرناک است که معمولا طوطی های نابالغ و زیر دو سال به آن آلوده می شوند ولی جالب است بدانید که سایر طوطی ها در معرض ابتلا به این بیماری قرار می گیرند. علائم این بیماری شامل پر ریزی، رشد غیر طبیعی پر ها و اختلالات نا همسان درمنقار طوطی است.

 

بیماری کاندیدا یا دستگاه گوارشی (Candida )

دستگاه گوارشی طوطی سانان تحت تاثیر بیماری مخمر کاندیدا، دچار اختلال می شود که در پی آن، علائمی مثل خلط دهان و گلو ، استفراغ و از دست دادن اشتها بروز می کند.

 

پولیما ویروس در بین طوطی سانان (Polyomavirus )

اگر طوطی با چنین ویروسی مبتلا شود، بیماری تاثیر خود را بر روی بال های پرواز می گذارد به طوری که باعث رشد غیر طبیعی آنها می شود. نه تنها این اختلال به وجود می آید بلکه بی اشتهایی، متورم شدن شکم، اسهال، فلج شدن پا، از دیگر علائم این بیماری است.

 

عدم تعادل در طوطی سانان ( Imbalance in the parrot )

اگر طوطی ها چندین بار در طول روز، نتوانند تعادل خود را بر روی میله قفس حفظ کنند بدون شک در گیر بیماری عدم تعادل شده اند.

 

مشکلات تنفسی در طوطی سانان (Respiratory problems )

طوطی مبتلا قادر به تنفس طبیعی نیست و سینه اش مدام خس خس می کند.

 

بیماریهای پا ( Foot disorders in parrots )

پای طوطی ها پوسته پوسته می شود، پرهای قسمت ران، شروع به ریختن می کند و زخم هایی در کف پا ایجاد می شود، طوری که طوطی نمی تواند بر روی میله قفس بنشیند.

 

بیماریهای سر

طوطی مبتلا به این بیماری مدام سرش را تکان می دهد.

 

بیماریهای چشم

علائم این بیماری عبارتند از تورم چشم ها، قرمزی، ریختن پرهای اطراف چشم، عدم شفافیت چشم ها، ترشحات اطراف چشم ها و کسل شدن طوطی است.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت