بهداشت هچر ، رمز موفقیت جوجه کشی

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۲

همانطور که می دانید هچر به دوره ای از جوجه کشی گفته می شود که طی آن جوجه ها به مراحل پایانی رشد رسیده و آماده بیرون آمدن از تخم می باشد. برای داشتن یک عملیات جوجه کشی موفق داشتن یک شرایط بهداشتی عالی در دوران هچر لازم و ضروری می باشد. بهداشت هچر شامل محیط جوجه کشی، خود تخم مرغ ها و محیط پرورش مرغ ها می شود.

در این مقاله بهداشت دوران هچر را برای مرغ خدمت تان توضیح خواهیم داد، اگر شما پرورش دهنده پرنده دیگری همچون کبک، بلدرچین، اردک و ... هستید نیز می توانید این شرایط را به پرنده تان تعمیم و آن را اجرا کنید.

موقعیت جغرافیایی و رابطه ان با تولید مثل

توجه کنید که هرچقدر پرنده در مناطق مرتفع تری زندگی نماید میزان جوجه آوری پایین تری خواهد داشت، زیرا کمبود گرما و اکسیژن کافی موجب تاخیرات روزهای جوجه کشی خواهد شد، در اصل حضور گرما از موارد بسیار مهمی ست که باید در اختیار پرنده ی مولد قرار گیرد تا تخم گذاری خود را آغاز نماید.

همانطور که گفته شد مناطق معتدله بهترین شرایط را برای آشیانه سازی و تخم گذاری دارند، در این مناطق با حضور گرما و رطوبت کافی، گیاهان سرسبز و فراوانی انواع دانه ها و گیاهان، یک جیره ی غذایی کامل برای تغذیه پرندگان مهیا می شود که با وجود همه اینها ، پرنده از نظر بلوغ جسمی و جنسی، بیشتر به تکامل می رسد تا قابلیت جفتگیری و جوجه آوری بهتری داشته باشد.

جالب است بدانید که ؛ عده ای از پرندگان مثلعقاب سرسفید و برخی گونه های کبوتران در فصل زمستان و پاییز بهترین شرایط را برای تخم گذاری در اختیار دارند ولی در حالت کلی هر پرنده ای، اگر از تغذیه ای خوب و گرمایی مناسب برخوردار باشد، می توانند در بهترین حالت ممکن جفتگیری و جوجه آوری نمایند.

گر چه در دنیای امروز با استفاده از روش های پیشرفته، می توان از نژادهایی جوجه کشی کرد که مطابق با آب و هوای زمستان جفت گیری کرده و درصد جوجه آوری در آن ها به میزان قابل توجهی بالا می باشد.

بهداشت هچری

« بهداشت هچری »

بهداشت محیط تولید تخم نطفه دار

برای افزایش درصد موفقیت هچر و راندمان بالای تبدیل تخم های نطفه دار به جوجه، رعایت بهداشت محیط تولید تخم ها بسیار حائز اهمیت می باشد. در محیط های پرورشی سنتی مانند پرورش در بستر یا زمین، مرغ ها درون لانه ها یا بر روی زمینِ نرم اقدام به تخم آوری می کنند و لانه یا زمین مورد نظر ممکن است از لحاظ بهداشتی سالم نباشد و حاوی عوامل بیماری زای زیادی باشد و این عوامل با نفوذ به داخل تخم، موجب خراب شدن تخم یا مرگ نطفه می شود. بنابراین برای جلوگیری از وقوع چنین حوادثی باید اقداماتی را فراهم اورید تا مرغ مادر در محیطی پاکیزه اقدام به تخم آوری نماید.

سعی کنید بستر پرورش مرغ های تخم گذار را از خاک چوب بپوشانید چون هم از رشد عوامل بیماری زا جلوگیری می کند و هم مانع از مرطوب شدن کف بستر می شود. هم چنین به دلیل وجود فضولات مرغ ها در کف بستر احتمال آلوده شدن تخم ها به فضولات خیلی زیاد است، به خصوص زمانی که فضولات خیس باشند، بنابراین سعی کنید تخم ها را بلافاصله پس از تخم گذاری از محیط جمع کنید تا از آلوده شدن آنها جلوگیری نمایید، هم چنین احتمال خورده شدن یا له شدن توسط سایر مرغ ها نیز وجود دارد.

اگر پرورش دهنده تعداد زیادی مرغ هستید، بهترین راه حل استفاده از قفس های مکانیزه می باشد، ولی اگر تعداد مرغ های شما انگشت شمار می باشد، بهتر است با رعایت بهداشت محیطی از الوده شدن بیش از حد تخم های نطفه دار جلوگیری نمایید.

ضد عفونی کردن تخم های نطفه دار

قبل از قرار گرفتن تخم ها در زیر مرغ یا داخل دستگاه جوجه کشی باید آنها را به صورت کامل ضد عفونی کرد. زیرا تخم های الوده به فضولات یا میکروب های قارچی در طول دوره جوجه کشی خراب شده و این آلودگی را به سایر تخم ها نیز سرایت می دهد. بهترین روش برای جلوگیری از آلوده شدن تخم ها همانطور که در بخش قبلی نیز گفته شد استفاده از قفس های مکانیزه می باشد، در غیر اینصورت باید تخم ها بلافاصله از محیط جمع آوری شوند تا کمترین آلودگی را به خود بگیرند.

پس از جمع آوری تخم ها باید آنها را با یک دستمال تمیز و خشک از آلودگی ها پاک کنید، لطفا توجه فرمایید که دستمال مورد نظر خیس نباشد زیرا بر روی تخم غشای نازکی وجود دارد که از ورود باکتری ها به درون تخم جلوگیری می کند. سپس می توانید تخم ها را درون یخچال و در دمای 15 درجه سانتی گراد قرار دهید، تا هم از مرگ نطفه ها و هم از فاسد شدن تخم ها جلوگیری شود. برای ضد عفونی کردن تخم ها می توانید از گاز فرمالدهید نیز استفاده نمایید، ولی برخی کارشناسان این گاز را برای نطفه ها مضر می دانند. استفاده از اسپری های شیمیایی بیشترین تاثیر را در از بین بردن آلودگی ها دارد.

رعایت بهداشت در دستگاه جوجه کشی

در صورتی که قصد دارید برای جوجه کشی از تخم های نطفه دار مورد نظر، از دستگاه جوجه کشی استفاده نمایید باید قبل از شروع دوره دستگاه را به صورت کامل ضد عفونی کنید. شستشوی شانه ها، راگ ها، سبد هچر، بدنه خارجی و بدنه داخلی قبل از جوجه کشی توصیه می گردد. برای تست دستگاه می توانید 2 الی 3 ساعت قبل از شروع دوره، دستگاه را روشن نمایید و پس از اطمینان از کارکرد صحیح سنسور ها و نمایشگر های دما و رطوبت، تخم ها را درون دستگاه قرار دهید.

ضد عفونی دستگاه جوجه کشی به اندازه خود تخم ها حائز اهمیت می باشد، زیرا اگر دستگاه دارای الودگی باشد این آلودگی ها و میکروب ها تا زمان هچر به اندازه کافی رشد نموده و بلافاصله پس از بیرون آمدن جوجه ها از تخم آنها را مورد حمله قرار خواهد داد. در برخی موارد نیز آلودگی های موجود در سطح شانه ها و سبد هچر به داخل تخم نفوذ پیدا کرده و از درون موجب خراب شدن تخم می شود.

علایم یک تخم نطفه دار خراب در دستگاه جوجه کشی

در صورتی که تمامی موارد بالا را رعایت نموده اید و هم چنان درصد هچ پایینی دارید باید به علایم تخم های نطفه دار خراب در دستگاه جوجه کشی توجه نموده و ان را بلافاصله از دستگاه خارج کنید، یک تخم نطفه دار خراب حالتی انفجاری داشته و از رنگ سفید به رنگ خاکستری تغییر رنگ پیدا خواهد کرد، این تخم به دلیل رشد بیش از حد قارچ ها کاملا فاسد شده و احتمال انفجار و آلوده سازی دستگاه و سایر تخم ها را در آینده دارد.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت