دانستنی ها: ستر چیست ؟ هچر چیست ؟ کالیبره چیست و ...

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۴

حتما شما هم در هنگام خرید دستگاه جوجه کشی برای یکبار که شده واژه های ذکر شده را به کرات شنیده اید. واژه هایی مانند "دستگاه جوجه کشی ستر و هچر همزمان" ، "کالیبره کردن دستگاه جوجه کشی" ، " انتقال تخم ها از دوره ستر به دوره هچر" و ... جملاتی هستند که هر خریدار دستگاه جوجه کشی در هنگام خرید و انتخاب با آنها مواجه میشود اما به راستی معنی کلمات ذکر شده چیست؟ متاسفانه منبع رسمی برای توضیح اصطلاحات دستگاه های جوجه کشی نیست. از این رو بر آن شدیم تا لیست اصطلاحات اصلی دستگاه های جوجه کشی را برای شما بیان کرده و شرح دهیم.

اصطلاحات دستگاه جوجه کشی

« اصطلاحات دستگاه جوجه کشی »

موارد زیر بخشی از دانستنی های مفید بوده و ای صفحه به مرور زمان کامل میشود.

معنی کلمه ستر در دستگاه های جوجه کشی

همانطور میدانید « یا شاید انتظار دارید » طول دوره جوجه کشی برای پرندگان مختلف یکسان نیست. این بدین معنی است که تخم نطفه دار جوجه کشی با توجه به جدول دما و رطوبت باید مدت زمان مشخصی را داخل دستگاه جوجه کشی سپری کند.در این مدت ماشین جوجه کشی اقدام به چرخاندن تخم های نطفه دار می کند که این دوران را ستر می نامند.

معنی کلمه هچر در دوره جوجه کشی

کلمه هچر به دوره ای اطلاق میشود که تخم های نطفه دار آماده خارچ شدن از تخم هستند. در این دوره که حدوداً سه روز انتهای جوجه کشی انجام می پذیرد ، تخم های نطفه دار را داخل سبد های هچری قرار میدهند تا جوجه ها بتوانند راحت تر از تخم خارچ شوند. در دوره هچر میزان دما کم و میزان رطوبت دستگاه افزایش می یابد.

دستگاه جوجه کشی ستر هچر همزمان

قبل از توضیح ویژگی ستر هچر همزمان به این نکته اشاره میکنیم که یکی از دلایل افزایش میزان راندمان جوجه کشی استفاده از تخم نطفه دار تازه میباشد و هرچه زمان نگهداری تخم نطفه دار افزایش یابد امکان جوجه شدن آنها کمتر شده و حتی به صفر نیز میرسد.

قابلیت ستر هچر همزمان دستگاه جوجه این امکان را به شما میدهد که تخم های نطفه دار تازه را بصورت روزانه داخل ماشین جوجه کشی قرار داده و بدون نگرانی از کهنه شدن آنها اقدام به جوجه کشی کنید.

دستگاه جوجه کشی ستر هچر همزمان

« دستگاه جوجه کشی ستر هچر همزمان »

----- فیلم توضیحات ستر - هچر همزمان -----

کالیبراسیون دستگاه جوجه کشی یعنی چه ؟

ممکن است در طول دوره جوجه کشی و در استفاده های متوالی از دستگاه جوجه کشی حسگرهای دما و رطوبت دچار اختلال شود و توانایی اندازه‌گیری دمای واقعی را نداشته باشد، این امر موجب بوجود آمدن تلفات در تخم های نطفه دار میشود می‌شود. عمل کالیبراسیون در واقع به تنظیم دوباره حسگرهای دستگاه جوجه کشی گفته میشود.

کالیبره کردن دستگاه جوجه کشی

« کالیبره کردن دستگاه جوجه کشی »

کاربرد سنسور دستگاه جوجه کشی چیست و از بین سنسورها کدامیک بهتر است؟

سنسور یکی از قطعات مهم یک دستگاه جوجه کشی است. این قطعه الکترونیکی که وظیفه کنترل دما ، رطوبت یا هر دو مورد را برعهده دارد هر چه قدر دقیق تر و با کیفیت تر باشد به همان مقدار راندمان جوجه دهی دستگاه جوجه کشی افزایش می یابد. در ایران کارخانه های ساخت دستگاه های جوجه کشی از سنسورهای مختلفی برای کنترل دما استفاده میکنند که بدترین نوع سنسور آنالوگ NTC و LM35 بوده و بهترین آن SHT Sensirion می باشد.

 

سنسور SHT

سنسور SHT Sensirion توسط دانشمندان و متخصصین اهل کشور سوئیس طراحی . تولید شده است و از جمله دقیقترین سنسور های کنترل رطوبت ( دقیقتر از سنسور های مطرح آلمانی و آمریکایی ) محسوب میگردد.

این سنسور که وظیفه کنترل دما و رطوبت دستگاه را بر عهده دارد یکبار در کارخانه تولیدی محصول ( واقع در سوئیس ) کالیبره میشود و در نتیجه در دفعات استفاده از دستگاه نیازی به کالیبره مجدد ندارد. قابلیت ذکر شده باعث خواهد شد که شما بدون نیاز به تخصص و دانش کالیبراسون دستگاه اقدام به استفاده از دستگاه جوجه کشی نمایید.

 

سنسور NTC

سنسور NTC ساخت کشور چین و از نوع حسگرهای مقاومتی است. سنسورهای مقاومتی با دو روش اختلاف پتانسیل و آمپراژ کار می‌کنند. در نوع اختلاف پتانسیل ولتاژی با مقدار مشخص توسط سنسور به سطح مجاور هوا فرستاده می‌شود که در هنگام برگشت تغییر پیدا کرده است. سنسور این اختلاف ولتاژ را محاسبه کرده و به کنترلر می‌فرستد. کنترلر با اختلاف ولتاژ محاسبه‌شده توسط سنسور دما را محاسبه می‌کند. روش محاسبه آمپراژ نیز شبیه به محاسبه دما به روش اختلاف پتانسیل است.

در سنسورها مقاومتی از سیم استفاده می‌شود که به دلیل اختلاف ولتاژ یا آمپراژ ایجاد شده در آن دقت سنجش دما کاهش پیدا می‌کند. سنسورهای مقاومتی پس از مدتی از کالیبره خارج می‌شوند یعنی محاسبه دما و رطوبت در آن‌ها با خطا همراه است.

سنسورهای دستگاه جوجه کشی

« سنسورهای دستگاه جوجه کشی »

سیستم های رایج چرخش تخم های نطفه دار داخل دستگاه جوجه کشی

یکی از قوانین مهم جوجه کشی عمل چرخش تخم های نطفه دار است. دستگاه های جوجه کشی نیز از این قانون مستثنی نیستند و برای تبدیل تخم های نطفه دار به جوجه از سیستم جرخش استفاده میکنند. ماشین های جوجه کشی امروزی از چرخش 90 درجه ای برای انجام فرآیند ذکر شده استفاده میکنند. البته به تازگی سیستم چرخش 360 درجه ای نیز برای اولین بار در ایران توسط ما بر روی دستگاه های جوجه کشی مان استفاده شده است. این سیستم چرخش دقیقاً از رفتار مرغ مادر الهام گرفته شده و راندمان جوجه کشی را به طرز محسوسی افزایش میدهد.

پیشنهاد میکنیم درصورتیکه قصد جوجه کشی از تخم پرندگان زینتی دارید از دستگاه های جوجه کشی با چرخش 360 درجه استفاده کنید. « دستگاه جوجه کشی حرفه ای ایزی باتور 6 »

پس از عملیات جوجه کشی چه چیزهایی مورد نیاز است؟

بعد از انجام فرآیند جوجه کشی به لوازمی مانند لامپ مادر مصنوعی ، قفس و ... نیاز خواهید داشت. این لوازم جزو اصلی ترین لوازم پرورش و نگهداری جوجه های یکروزه هستند. لامپ مادر مصنوعی در واقع باعث عدم تلفات جوجه های یکروزه بواسطه بیماری و سرما میشود. قفس نیز برای پرورش و نگهداری طیور مورد استفاده قرار میگیرد.

ادامه دارد ...

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت