خواص و خصوصیات گوشت بوقلمون

نوشته شده در : ۱۴۰۰٫۰۶٫۱۳

بوقلمون به عنوان پرنده ای درشت جثه از راسته ماکیان سانان دارای نژاد ها و گونه های مختلفی در سراسر جهان هستند. اکثر نژاد های بوقلمونها دارای ریشی آویزان در پایین نوک و یک برآمدگی گوشتی در بالای نوک خود می باشند. هنگامی که این پرنده مضطرب یا هیجان‌زده می‌شود پوست برهنه ناحیه گلو و سر می‌تواند از خاکستری به رنگهای قرمز، سفید و آبی تغییر رنگ یابد. به همین علت در زبان فارسی به آن بوقلمون می گویند (بوقلمون نوعی از پارچه دیبا است که با تغییر جهت تابش نور به آن از رنگی به رنگی دیگر درمی‌آید).

در این مقاله می خواهیم در مورد خواص گوشت بوقلمون با شما صحبتی داشته باشیم. و این نکته را یادآور خواهیم شد که چه اتفاقاتی باعث مضر شدن گوشت بوقلمون ها می شود و ما از مصرف زیاد آن باز می دارد.

گوشت بوقلمون نسبت به گوشت سایر پرندگان هم از خواص بالایی برخوردار است و هم طبیعتا از قیمت بالایی نیز برخوردار است، مصرف گوشت بوقلمون در کشور های اروپایی چندین برابر ایران می باشد. گوشت بوقلمون در اکثر مرغ فروشی ها به صورت ران یا سینه بسته بندی شده وجود دارد. هم چنین محصولات فراوری شده ای مانند سوسیس، کالباس، همبرگر و ... از گوشت این پرنده ساخته می شود.

خواص گوشت بوقلمون

« خواص گوشت بوقلمون »

بوقلمون ها چند نوع گوشت دارند؟

بوقلمون ها دارای دو نوع گوشت سفید و قرمز در بدن خود هستند، گوشت ناحیه سینه و بال های پرنده سفید و گوشت ناحیه ران پرنده قرمز می باشد بطوریکه حدود 65 درصد بدن بوقلمون را گوشت سفید و 35 درصد مابقی را گوشت قرمز تشکیل می دهد. گوشت سفید بوقلمون دارای مقادیر زیادی چربی و کالری می باشد و مزه ای مانند مزه گوشت گوساله دارد و در عوض گوشت قرمز بوقلمون دارای مقادیر پروتئین بالایی بوده که از لحاظ طعم و مزهف شبیه به گوشت پرندگان وحشی و شکاری می باشد.

گوشت بوقلمون برای اینکه به صورت کامل پخته شود و خطرات مربوط به انتقال بیماری ها و میکروب ها در آن از بین برود، باید دمای پخت آن به 75 درجه برسد و این دما باید کاملا به لایه های درونی گوشت نفوذ یابد.

به دلیل تجمع زیاد چربی های مضر در پوست بوقلمون، با جدا کردن پوست آن می توان غذایی لذیذ و سالم داشت

گوشت بوقلمون چه مقدار کالری دارد؟

طبق آمار گوگل در هر 100 گرم گوشت بوقلمون 30 درصد ویتامین B6، 16 درصد ویتامین B12، 6 درصد آهن، 7 درصد منیزیم، 103 میلی گرم سدیم، 239 میلی گرم پتاسیم وجود دارد، علاوه بر این مواد انواع ویتامین ها و مواد معدنی دیگری نظیر کولین، نیاسین، سلنیوم و روی در گوشت بوقلمون نهفته است که بد خوردن گوشت بوقلمون، متوجه تاثیر آنها بر سلامتی خود خواهید شد.

جدول خواص گوشت بوقلمون

 ۱۱۱ کیلوکالری

انرژی

۱٫۲ میلی گرم

روی

۴۹ میلی گرم

سدیم

۲۹۳ میلی گرم

پتاسیم

۲۰۶ میلی گرم

فسفر

۲۸ میلی گرم

منیزیم

۱٫۲ میلی گرم

آهن

۱۰ میلی گرم

کلسیم

۰

ویتامین C

۸ میکرو گرم

ویتامین B-9

۰٫۶ میلی گرم

ویتامین B-6

۰٫۷ میلی گرم

ویتامین B-5

۶٫۶ میلی گرم

ویتامین B-3

۰٫‍۱ میلی گرم

ویتامین B-2

۰

ویتامین B-1

۲۴٫۶ گرم

پروتئین

۰٫۷ گرم

چربی

۰

فیبر

۰

قند

خواص درمانی گوشت بوقلمون چیست؟

1-مبارزه با کم خونی

به دلیل وجود درصد بالایی آهن در گوشت بوقلمون، منبع بسیار خوبی برای رفع کم خونی به حساب می آید.

 

2- ضد افسردگی

اسید آمینه ای بنام تریپتوفان در گوشت بوقلمون وجود دارد که این اسید آمینه باعث فعالسازی و ترشح سروتونین در مغز می شود، سروتونین باعث احساس نشاط و سرزندگی می باشد و بهترین ماده برای مبارزه با افسردگی به شمار می رود.

 

3- تقویت سیستم ایمنی بدن

به دلیل وجود انواع آنتی اکسیدان ها نظیر B6 و B12 در گوشت بوقلمون و هم چنین وجود اسید آمینه تریپتوفان، منبع بسیار خوبی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با انواع بیماری ها محسوب می شود.

 

4- مقابله با بیماری MS و بیماری های قلبی و عروقی

بوقلمون دارای انواع ویتامین B از جمله B1/B3/B6/B12به میزان 7 میلی گرم در 100 گرم است که برای جلوگیری از بیماری MS مفید می باشد. همچنین به دلیل وجود میزان امگا 3 بالا در گوشت بوقلمون، به باز شدن عروق و بهبود جریان خون در قلب کمک میکند.

آیا گوشت بوقلمون چاق کننده است؟

گوشت بوقلمون بر خلاف گوشت گاو و گوسفند از چربی اشباع شده خیلی کمتری برخوردار است و مصرف به اندازه آن نه تنها چاقی به دنبال ندارد، بلکه به تنظیم متابولیسم بدن و متعادل شدن وزن کمک می کند.

بوقلمون ها هم در مزرعه و به صورت سنتی پرورش می یابند و هم به صورت صنعتی و انبوه، در حالت سنتی به دلیل اینکه بوقلمون ها فعالیت بیشتری دارند و از غذای طبیعی مصرف می کنند بنابراین گوشت لذیذ تری دارند و از چربی کمتری نیز برخوردارند ولی در حالت صنعتی به دلیل تزریق هورمون و آب به بدن پرنده جهت چاق تر نمودن آن، میزان کلسترول بد موجود در گوشت به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

حالت سومی از گوشت بوقلمون نیز وجود دارد و آن محصولات فراوری شده آن می باشد که شامل انواع سوسیس ها، کالباس ها و همبرگر ها می شود. دلیل اصلی پایداری بلند مدت انواع فست فود ها وجود سدیم نیتریت درآنها می باشد. سدیم نیتریت افزوده شده به این مواد با آمینو اسید های موجود در گوشت بوقلمون واکنش داده و موجب تولید ماده ای بنام ان-نیترو (N-nitro) می شود که ماده ای سرطانزاست. و مصرف مداوم و بلند مدت این فست فود ها سرطان های روده، معده و مری را به دنبال خواهد داشت.

در نتیجه می توان گفت که: نه تنها گوشت بوقلمون بلکه هر ماده دیگری اگر به مقدار زیادی مصرف شود، باعث بروز مشکلات شدید گوارشی، کبدی، کلیوی و قلبی می شود. بنابراین برای داشتن یک رژیم غذایی سالم باید ترکیبی از انواع مواد غذایی مفید و پر خاصیت را مصرف نمود.

مطالب مرتبط :

آموزش پرورش بوقلمون و جوجه کشی از تخم بوقلمون

فواید استفاده از تخم بوقلمون برای بدن انسان

چگونه نطفه سنجی ( نوربینی ) تخم بوقلمون را انجام دهیم ؟

چرا باید بوقلمون ها را نوک چینی کرد؟

خواص و خصوصیات گوشت بوقلمون

معرفی انواع نژاد ها و گونه های بوقلمون

راهنمای تغذیه در دوره های مختلف بوقلمون

روش اصولی پخت بوقلمون

آشنایی با رایج ترین بیماری های بوقلمون

جیره غذایی بوقلمون شامل چه چیزهایی است ؟

تخم نطفه دار بوقلمون

نحوه پرورش بوقلمون در خانه

بیماری لنگش و لنگیدن بوقلمون و روش های مقابله آن

فواید استفاده از تخم بوقلمون برای بدن انسان

هزینه پرورش بوقلمون

پرورش بوقلمون و یا شترمرغ ؛ کدام بهتر است؟

بهترین نوع تخم بوقلمون برای جوجه کشی

روش های افزایش تخمگذاری بوقلمون

مقایسه پرورش غاز و بوقلمون ، بررسی معایب و مزایا

معرفی واکسن های مورد نیاز و آمورش واکسیناسیون بوقلمون

چطور بوقلمون را کُرچ کنیم؟

آموزش ذخیره و انبار کردن تخم نطفه دار بوقلمون

راه ها و روش های پرکنی بوقلمون

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت