آشنایی با خصوصیات و ویژگی های چکاوک

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۴

چکاوک در زبان انگلیسی Lark نامیده می شود نوعی پرنده خوش آواز و وحشی از تیره گنجشک سانان می باشد و در اکثر بیابان ها و مناطق کوهستانی کشورمان نیز یافت می شود. چکاوک ها دارای گونه های مختلفی هستند و هر یک دارای ویژگی های ظاهری مختص به خودشان می باشند که در بیشتر کشور های اروپایی و آسیایی قابل دست یابی می باشند. اکثر چکاوک ها دارای رنگی قهوه ای در بدن خود هستند، البته بر خی از آنها دارای رنگ های سفید، زرد و آبی نیز در قسمت سینه خود هستند.

چکیده مقاله

چکاوک ها شباهت زیادی به گنجشک ها دارند، با این تفاوت که آوازی به مراتب زیبا تر و خوش تر از آنها دارند. برخی از چکاوک ها دارای کاکل هستند که به آنها چکاوک های کاکل دار می گویند.، برخی نیز شاخدار هستند و برخی نیز دارای رنگ های مختلفی در بدن خود هستند. چکاوک هم در مناطق بیابانی و هم در مناطق کوهستانی یافت می شود و مانند هر پرنده دیگری از انواع دانه ها و میوه های وحشی، کرم ها و حشرات تغذیه می کند.

چکاوک ها چه خصوصیاتی دارند؟

همانطور که اشاره شد چکاوک ها دارای گونه های مختلفی هستند، اکثر آنها دارای پر و بال های قهوه ای رنگ در بدن خود هستند، برخی به نام شبان فریب و برخی تحت عنوان چکاوک آسمانی و برخی از گونه ها نیز با نام چکاوک سهره ای، سنگلاخ، شاخدار و ... شهرت پیدا کرده اند. چکاوک ها در اندازه های مختلفی هستند بعضی از آنها تا 25 سانتی متر طول دارند و برخی نیز فقط 15 سانتی متر طول دارند.

انگشت عقبی چکاوک ها بلند تر و نوک تیز تر می باشد که این نشان می دهد چکاوک جزو پرندگان شاخه نشین می باشد، هم چنین این پرنده تمایل بیشتری به راه رفتن بر روی زمین دارند تا پرواز ! فقط زمانی که احساس خطر کنند اندکی پرواز می کنند و در فاصله کوتاه تری بر زمین می نشینند. چکاوک شبان فریب در صورتی که بر روی تخم ها یا جوجه های خود خوابیده باشد، در صورت مشاهده دشمن به سمت او پرواز خواهد کرد تا ذهن او را به سمت خودش متمرکز کند و به این طریق جوجه های خود را نجات می دهد و از این جهت آن را شبان فریب نامیده اند.

شناخته شده ترین نوع چکاوک ها همان چکاوک آسمانی می باشد که در بیشتر کشور های آسیایی و اروپایی من جمله ایران به چشم می خورد. این پرنده دارای تاج کوچکی بر سر خود می باشد و بسیار شبیه به گنجشک می باشد، چکاوک آسمانی بیشتر در مناطق کوهستانی و معتدل به چشم می خورد ولی چکاوک سنگلاخ که به نام چکاوک بیابانی نیز شهرت دارد بیشتر مناطق بیابانی و خشک را ترجیح می دهد.

چکاوک ها نیز همانند هر پرنده دیگری جفت گیری، لانه سازی و تخم گذاری خود را از فصل بهار و با گرم شدن هوا و وفور منابع غذایی آغاز می کنند و فرایند جفت گیری و تخم گذاری آنها تا اوایل تابستان به طول می انجامد، میزان تخم گذاری در گونه های مختلف چکاوک ها متفاوت می باشد ولی به صورت میانگین بین 4 الی 5 تخم در دوره تولید می کنند، سپس بر روی تخم ها می خوابند تا تبدیل به جوجه شوند. معمولا دوره جوجه کشی چکاوک ها بین 11 الی 14 روز می باشد.

چکاوک

« چکاوک »

تغذیه چکاوک ها

این پرنده وحشی مانند هر گنجشک دیگری از انواع دانه ها و بذر گیاهان وحشی تغذیه می کند و به منظور تامین نیاز های پروتئینی بدن بخصوص در دوران جفت گیری و تخم گذاری از انواع کرم و حشرات مانند موریانه، ملخ و ... تغذیه می کند. در صورت راه یافتن به قلمرو بشری می تواند از با برخی الز حیوانات خانگی مانند سگ، گربه، مرغ، اردک، بوقلمون و ... هم غذا شود.

گالری عکس
عکس چکاوک 1
عکس چکاوک 2
عکس چکاوک 3
عکس چکاوک 4

----- برای مشاهده در ابعاد اصلی روی عکس کلیک کنید -----

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت