آشنایی با پرنده طرقه و نحوه نگهداری طرقه

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۶٫۲۰

پرنده ها دارای انواع و اقسام زیادی هستند و هر کدام ویژگی ها و خصوصیات مربوط به خودشان را دارند که آنها را از سایر گونه ها و نژاد ها متضاد ساخته است. طرقه نیز از خانواده چکاوک ها و راسته گنجشک سانان می باشد که برخی به دلیل علاقه زیاد خود به پرندگان اقدام به خرید و نگهداری این پرنده می کنند. در این مطلب می خواهیم شما را با خصوصیات ظاهری و رفتاری این پرنده آشنا کنیم و امکان اهلی کردن این پرنده را با هم بررسی خواهیم کرد.

چکیده مقاله

طُرقه یا تُرغه پرنده ای ذاتا وحشی است و در برخی از مناطق خشک و بیابانی ایران مانند خراسان ، شیراز و اصفهان می توان نمونه هایی از آنها را یافت. در کل این پرنده بومی مناطق آسیایی بوده و در بسیاری از کشورهای آسیای میانه و شرقی مانند ایران، ترکیه ، پاکستان، افغانستان و … می توان این پرنده را یافت. تغذیه این پرنده در طبیعت از دانه ها و میوه های وحشی و حشرات و ریز جنبندگان می باشد. اما در صورت پرورش در خانه می توان جیره غذایی دیگری برای آن تهیه نمود.

آشنایی با ویژگی ها و زیستگاه طرقه

پرنده طرقه در ظاهر بسیار شبیه به گنجشک می باشد، با این تفاوت که بدنی لاغر تر و کشیده تر دارد، طول بدن طرقه به ۱۶ سانتی متر خواهد رسید، نقطه تمایز بین جنس نر و ماده وجود یک حلقه سیاه رنگ بر روی گردن پرنده می باشد. به دلیل شباهت بسیار طرقه به گنجشک، از این رو آن را گنجشک صحرایی می نامند. طرقه آواز بسیار زیبایی دارد و اگر در کنار قناری قرار داده شود، به راحتی قادر به تقلید صدای آن خواهد شد.

طرقه نسبت به گنجشک معمولی نوک نسبتا بزرگی دارد و جنس نر کاکل بسیار کوچکی نیز در سر خود دارد که به راحتی قابل مشاهده است، پرنده نر نسبت به پرنده ماده دم نسبتا بلند تری دارد و در فصل جفت گیری که از اوایل بهار آغاز می شود، آواز بسیار زیبایی سر می دهد. این پرنده ها در فصل بهار اقدام به لانه سازی بر روی زمین می کنند و پس از جفت گیری، پرنده ماده حدود ۳ الی ۴ تخم خواهد گذاشت و بر روی تخم ها خواهد خوابید، دوره جوجه کشی تخم ها بین ۲۰ الی ۲۲ روز می باشد و جوجه ها اواسط اردیبهشت ماه سر از تخم بیرون خواهند آورد.

زیستگاه طرقه ها مناطق مرکزی ترکیه، جنوبی قزاقستان، قرقیزستان، شمال شرقی ایران، شمالی افغانستان و شرقی پاکستان را در برگرفته است، این پرنده در فصل زمستان به صورت دسته جمعی یافت می شود. به طور کلی می توان گفت که طرقه پرنده ای نیمه بیابانی و سنگی می باشد که با این آب و هوا سازگاری دارد، اما در صورت ایجاد شرایط بهینه قابل پرورش در خانه نیز خواهد بود.

طرقه

« طرقه »

تغذیه طرقه در طبیعت و در حالت پرورشی

این پرنده در طبیعت از انواع دانه های گیاهی، میوه های وحشی مانند توت و تمشک، حشرات کوچک مانند مگس، پشه، جانوران ریز مانند سوسک، موریانه، ملخ، کرم خاکی، کرم ابریشم و… تغذیه می کند، اما در حالت پرورشی با توجه به اینکه هیچ یک از این مواد در دسترس نیست، می توان با استفاده از انواع میوه ها و سبزیجات، دانه ها و حبوبات، تخم مرغ آب پز و گوشت آب پز شده، دانه ارزن و کتان و … آنها را تغذیه نمود.

چطور می توان طرقه را در خانه پرورش داد؟

با توجه به اینکه طرقه کاملا وحشی می باشد، در صورت شکار طرقه های بالغ به منظور نگهداری در قفس، با خودزنی و بی قراری آنها روبرو خواهید شد، کسانی هستند که طرقه های نسبتا بالغ را در فصل تابستان شکار کرده و در قفس نگهداری می کنند ولی متاسفانه با برخورد وحشیانه او رو به رو می شوند و پرنده انقدر به میله های قفس ضربه خواهد زد تا نوکش بشکند یا سرش خونی شود.

بنابراین بهترین راه برای پرورش این پرنده تهیه جوجه های یک هفته ای الی یک ماهه می باشد، طرقه های جوجه هنوز به پدر و مادر خود عادت نکرده اند و با کمک سرنگ و سرلاک مخصوص قناری ها می توانید آنها را بزرگ کنید، جوجه ها از سه الی چهار ماهگی قادر به ریزه خوانی خواهند شد و می توانید با استفاده از صدای ضبط شده قناری، آواز قناری ها را به او آموزش دهید. این پرنده از هوش بالایی برخوردار است و حتی قادر به تقلید برخی از کلمات نیز خواهد بود. در کل برای آموزش این پرنده نیز باید مانند هر پرنده دیگری برای آموزش و دستی کردن آن وقت بگذارید.

گالری عکس
عکس طرقه 1
عکس طرقه 2
عکس طرقه 3
عکس طرقه 4
----- برای مشاهده در ابعاد اصلی روی عکس کلیک کنید -----
کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت