سرلاک پرنده چیست ؟ آموزش سرلاک دادن به پرنده

نوشته شده در : ۱۳۹۸٫۰۸٫۱۶

حتما تا کنون جوجه پرنده های زینتی را مشاهده کرده اید که بسیار ضعیف هستند، برخی از جوجه ها هنگام تولد هیچ گونه بال و پری در بدن خود ندارند و چشمانی بسته دارند، مانند جوجه مرغ مینا ، جوجه قناری یا جوجه کاسکو. بنابراین برای رشد و ادامه حیات جوجه ها تغذیه سالم و مداوم برای آنها ضروری می باشد. مادران برخی از جوجه ها احساس مسئولیت داشته و وعده غذایی خود را در چینه دان خود هضم کرده و سپس به گلوی جوجه ها می ریزد. اما در مقابل پرنده های بی مسئولیتی نیز وجود دارد که تمایلی به مراقبت از جوجه ها ندارند بنابراین پرورش دهنده برای جلوگیری از مرگ جوجه ها به آنها سرلاک می دهند.

چکیده مقاله

در این مقاله شما معنی و مفهوم سرلاک پرنده ها و طرز ساخت آنها و نحوه تغذیه جوجه ها با سرلاک آشنا خواهید شد، معمولا سرلاک ها دارای انواع ویتامین ها و مواد معدنی و پروتئین هستند که برای جوجه ها مناسب بوده و به رشد سریعتر آنها کمک می کند، جوجه ها تا یک ماهگی باید سرلاک مصرف کنند و پس از گذشت این مدت می توان کم کم دانه های درشتی مانند ارزن و کتان را به آنها داد. اما اصول سرلاک دادن در پرنده ای مختلف متفاوت می باشد که برخی از پرورش دهنده ها در این مورد سلیقه ای عمل می کنند و برخی نیز طبق اصول به تغذیه جوجه ها می پردازند.

سرلاک چیست ؟

سرلاک در اصل نام یکی از کمپانی های تولید کننده شیرخشک و غذای مخصوص بچه های زیر یکسال می باشد که در این میان کمپانی های زیادی وجود دارند اما سرلاک به عنوان برترین و بهترین تولید کننده غذای کودک شناخته شده است. اما همین اصطلاح در میان پرورش دهندگان پرنده های زینتی نیز رواج پیدا کرده است، تا جایی که بیشتر آنها غذای مخصوص جوجه ها را سرلاک جوجه ها می نامند و اگر پرنده ای جوجه باشد و فقط از همین غذا تغذیه کنند، به آنها پرنده سرلاکی می گویند.

جوجه پرنده زینتی کنار سرلاک

« جوجه پرنده زینتی کنار سرلاک »

سرلاک پرنده چطور ساخته می شود ؟

برخی از پرورش دهندگان با استفاده از غذای مخصوص کودکان جوجه های تازه به دنیا آمده خود را تغذیه می کنند، اما در صورت استفاده از سرلاک کودک باید دقت نمود که پودر مورد نظر شیر نداشته باشد و یا حداقل لاکتوز کمتری در شیر وجود داشته باشد زیرا سیستم هاضمه پرندگان قادر به هضم لاکتوز موجود در شیر نبوده و در نهایت تلف خواهند شد.

اما در مقابل پرورش دهنده هایی که حرفه ای هستند و به تغذیه جوجه ها اهمیت بیشتری می دهند از غذاهای مخصوص جوجه ها استفاده می کنند که شامل انواع ویتامینها، پروتئین ها و مواد معدنی مورد نیاز جوجه ها می باشد، این غذا مانند سرلاک بچه به صورت پودری بوده و برای تغذیه جوجه ها باید آن را در آب ولرم حل نمود و به جوجه داد. غذاهای مختلفی برای جوجه ها در بازار وجود دارند که برخی از آنها ممکن است برای پرنده شما مضر باشد بنابراین توصیه می کنیم حتما قبل از اقدام به خرید با فردی باتجربه و متخصص در این زمینه مشورت کنید، به عنوان مثال غذای مخصوص جوجه طوطی ها برای جوجه قناری ها مناسب نیست چون ممکن است درصد پروتئین و مواد معدنی موجود در غذای طوطی ها متفاوت باشد در نتیجه تغذیه قناری از غذای طوطی برای قناری ها به شدت مضر خواهد بود. از جمله معروف ترین و با کیفیت ترین سرلاک های موجود در بازار که مخصوص هر پرنده های تولید شده است، پادوان (padovan)، راف (raff) و اگزکت (exact) می باشد که نوع مناسب پرنده خود را می توانید از بازار خریداری نمایید.

نحوه سرلاک دادن به جوجه طوطی

توضیح نحوه سرلاک دادن به جوجه طوطی ها بسیار ساده خواهد بود اما انجام این کار نیاز به حساسیت بالایی دارد و تجربه در این زمینه بسیار کمک کننده خواهد بود، بنابراین اگر جزو کسانی هستید که تاکنون تجربه پرورش پرنده های زینتی را نداشته اید، حتما از یک یا چند پرورش دهنده موفق در این زمینه کمک و مشاوره بگیرید. اما در حالت کلی برای سرلاک دادن به جوجه ها باید ابتدا بسته تهیه شده را در آب جوش یا ولرم بریزید تا کاملا نرم شود، دقت کنید که آب زیادی نریزید تا حالت خمیری خود را از دست ندهد.

پس از آماده نمودن سرلاک باید مقداری از آن را درون سرنگ مخصوص بریزید (دقت کنید که سرنگ مخصوص جوجه طوطی ها را تهیه کنید، سرنگ ها باید لوله درازی داشته باشند تا کاملا در حلق آنها جا شود) بعضی از جوجه ها اشتهای زیادی دارند و برخی نیز کم اشتها هستند بنابراین غذا را به اندازه به آنها بدهید تا موجب استفراغ آنها نگردد. هم چنین این نکته مهم را به خاطر بسپارید که جوجه های تازه به دنیا آمده قدرت هاضمه ضعیفی دارند و اگر مقدار زیادی سرلاک به آنها داده شود، در چینه دان آنها تجمع خواهد کرد و در نتیجه فاسد خواهد شد که نتیجه آن نیز مرگ جوجه ها خواهد بود، بنابراین اکیدا توصیه می شود از مقدار کم شروع کنید.

اگر می خواهید جوجه طوطی ها رشد بهتری داشته باشند می توانید چند قطره مولتی ویتامین بچه نیز به سرلاک آنها اضافه کنید، مقداری موز له شده، عسل و سفیده پخته شده تخم مرغ نیز می تواند برای آنها مفید باشد اما دقت کنید که مواد تازه باشند و هم چنین پس از هر وعده غذایی آنها را داخل یخچال نگهداری کنید تا فاسد نشوند.

در حالت کلی تغذیه جوجه کلیه طوطی ها اعم از کاسکو، مرغ عشق، عروس هلندی، کاکادو، ماکائو، ملنگو و... به روش یکسانی صورت می گیرد چون طوطی ها آناتومی بدنی یکسانی دارند و از لحاظ تغذیه ای نیز بسیار شبیه به یکدیگر هستند.

سرلاک دادن به پرنده

« سرلاک دادن به پرنده »

نحوه سرلاک دادن به جوجه قناری و فنچ

از آنجایی که جوجه قناری و جوجه فنچ روش پرورش یکسانی دارند، بنابراین هر دوی آنها را به یک صورت توضیح می دهیم. بهتر است تغذیه جوجه ها را به مادرشان بسپارید اما اگر مادر جوجه ها بنا به هر دلیلی قادر به تغذیه جوجه ها نیست می توانید با استفاده از یک سرنگ و یا میله تمیز به تغذیه جوجه ها بپردازید. برای اینکار ابتدا باید سرلاک مخصوص جوجه ها را تهیه نمایید و با مقداری مولتی ویتامین ترکیب کنید و روزانه سه وعده جوجه ها را با آن تغذیه کنید.

با توجه به اینکه جوجه ها در بدو تولد چشمانی بسته دارند و هم چنان با دهانی باز منتظر غذا هستند، بنابراین می توانید غذا را به راحتی از طریق سرنگ در حلقشان فرو کنید، اما پس از مدتی که جوجه ها چشم باز کردند باید با سوت زدن آنها را از وجود غذا با خبر کنید تا دهان خود را برای دریافت غذا باز کنند، پس از باز شدن دهانشان می توانید با استفاده از همان سرنگ غذا را در دهانشان بگذارید.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت