راهنمای جامع انواع بیماری های عروس هلندی

نوشته شده در : ۱۳۹۸٫۰۳٫۰۹

درست است که مکانزیم دفاعی بدن عروس های هلندی آنقدر قوی است که کمتر به بیماری دچار می شوند اما آنها هم در شرایط خاصی که در این مقاله شرح خواهم داد، مستعد ابتلا به بیماری هایی مثل مشکلات تنفسی و یا کمبود ویتامین ها هستند که می تواند سلامتی آن ها را به خطر بیاندازد. زمانی که پرندگان به بیماری گرفتار شوند، برای اینکه از طرف گروه پرندگان ترد نشوند و یا توسط شکارچیان طبیعت شکار نشوند، می توانند علایم بیماری خود را پنهان کنند. ورم ملتحمه، کرمهای گرد، کاندیدیازیس، تولک رفتن، طاسی بیماریهایی هستند که می تواند در عروس هلندی شایع باشد پس شما به عنوان یک پرورش دهنده موظف هستید، فعالیتهای روزانه عروس هلندی را زیر نظر داشته باشید و سعی کنید حتما با یک دامپزشک در ارتباط باشید تا سلامتی پرنده و هرگونه تغییر ناگهانی در رفتار و عادات عروس هلندی را به او گزارش دهید.

چکیده مقاله

نشانه های بارزی وجود دارد که با مشاهده آنها می توانید از بیمار بودن کوکاتیل ها مطوئن شوید. این پرنده ها وقتی درگیر بیماری خاصی باشند، با پف دادن پرهای خود، بی اشتهایی، افتادگی بالها، سرحال نبودن، خواب آلودگی، تغییر در ظاهر یا مقدار مدفوع، کاهش وزن، لنگیدن، تنفس سخت، بی توجه بودن به محیط اطراف، آبریزش چشم و بینی، عدم تکلم و آواز خواندن، مواد غذایی را نصفه خوردن، فرو بردن سر در میان بال و پر و ... می توانند بیماری خود را بروز دهند در این قسمت از مقاله به بررسی بیماری های شایعی که در بین عروس های هلندی رایج است، پرداخته ایم.

علایم و نشانه های بیماری های شایع عروس هلندی چیست؟

قطعا شما هم به عنوان یک پرورش دهنده عروس هلندی(طوطی کاکل دار) ، نگران بیماری پرنده های خود خواهید بود و دنبال علائم و نشانه های آن هستید تا از بیماری یا عدم ابتلای آنها به بیماری خاص، مطلع باشید. اینکه چه علایمی می تواند نشان دهنده بیماری عروس هلندی باشد، جواب آن را در این مقاله مفصلا توضیح داده ام پس در ادامه همراه ما باشید.

عروس هلندی بیمار

« عروس هلندی بیمار »

تولک رفتن عروس هلندی

تولک رفتن یا پر ریزی، یک مسئله کاملا طبیعی در پرنده های زینتی مخصوصا عروس های هلندی (کوکاتیل) است که سالی یک بار، اتفاق می افتد. در فصل به خصوصی چون تابستان، تمام پرهای آنها می ریزد و پرهای جدیدتری جایگزین می شود. وظیفه شما به عنوان یک پرورش دهنده این است که در فصل پر ریزی عروس ها مراقب خورد و خوراک آنها باشید. انواع ویتامین ها، املاح و مواد معدنی، غذاهای مقوی و ... مواردی هستند که باید در فاکتور غذایی آنها گنجانده شود تا پرهای جدید، به خوبی رشد کنند در غیر این صورت و در اثر کمبود ویتامین و مواد معدنی پرهای جدید ناقص در می آیند و یا اصلا رشد نمی کنند و ظاهر عروس ها زشت و نامتعارف دیده می شود حتی ممکن است عروس ها با بیماری های دیگری درگیر شوند که سلامت انها را به خطر می اندازد. تاکید می کنم ، حتما مراقب تغذیه انها در دوران تولک رفتن باشید.

ژیاردیا

ژیاردیا یک باکتری تک یاخته ای است، که وقتی عروس هلندی به آن گرفتار شود،مکانزیم دفاعی بدنش را به هم می ریزد. علایم بیماری عبارتند از مدفوع شل و آبکی،بی اشتهایی و کاهش وزن، پر ریزی شدید (مخصوصا زیربال ها) و افسردگی شدید است.

علت بیماری: اگر روزانه آبخوری عروس ها را تمیز و ضد عفونی نکنید و یا از آب معمولی در آبخوری آنها بریزید، ممکن است باعث ایجاد باکتری ژیاردیا باشد که از طریق مواد آلوده و یا آب مانده و آلوده، به بدن پرنده ورود پیدا می کند. کاری که بر عهده شماست این است که عروس را هر چه سریعتر به دامپزشک نشان دهید تا با تشخیص بیماری، مداوای آن را شروع کند.بیماری ژیاردیا یک بیماری خطرناک است که در دیگر نژادهای عروس های هلندی و یا سایر پرندگان باعث بروز بیماری دیگری چون: سندرم فلجی عروس هلندی و یا بروز بیماری انگلی می شود که علت اصلی آنها افت شدید ویتامین E و سلنیوم در بدن پرنده است و با پیشرفت بیماری علائمی چون : ضعف عضلات فک، تضعیف پلک زدن پرنده، مشکلات گوارشی و هضم نامناسب، عدم تعادل در ایستادن ( پاها به اصطلاح ۱۸۰ درجه باز می شود) کاهش تخمگذاری، مرگ جنین در داخل تخم و کاهش باروری خواهد بود.

یادآوری یک نکته خیلی مهم: در اندازه مصرف دارو دقت کنید. پرورش دهندگانی را می شناسم که با رعایت نکردن اندازه مصرف دارو باعث مرگ عروس های هلندی شده اند چون اگر دوز مصرف بیش از اندازه باشد به اجزای دیگر بدن پرنده آسیب می رساند و حتی باعث مرگ انها نیز می شود. اگر بتوانید از داروهای گیاهی برای درمان بیماری عروس هلندی استفاده کنید بهتر خواهد بود چون ممکن است با گذشت زمان داروهای شیمایی اثرات منفی و جبران ناپذیری به بار بیاورند.

بیماری های عروس هلندی

« بیماری های عروس هلندی »

کاندیدیازیس

بیماری کاندیدیازیس یک نوع بیماری است که اگر عروس های عروس های هلندی رژیم غذایی مناسبی نداشته باشند، به آن مبتلا می شوند. این عارضه در اثر کمبود ویتامین Aاست و بیشتر مکانیزم دفاعی بدن ، جوجه های جوان را تحت الشعاع قرار می دهد که در اثر آن، زخم های سفید و پنیری شکل در اطراف دهان و گلو پرنده شروع به رشد می کنند، بی اشتهایی، استفراغ و خالی شدن تدریجی چینه دان از دیگر علائم بیماری کاندیدیازیس است.متاسفانه تشخیص این بیماری در پرنده های مولد بسیار سخت است و اگر مبتلا باشند جوجه ها را با غذا دادن دهانی مبتلا می کنند. درمان این بیماری فقط از طریق داروهای ضد قارچی است که دامپزشک تجویز می کند و رعایت رژیم غذایی آنهاست که باید سرشار از ویتامین A باشد.

ورم ملتحمه

ورم ملتحمه یکی دیگر از بیماری های شایع در بین عروس های هلندی است که در نژادهای سفید یا آلبینو بیشتر از نژادهای خاکستری شایع است. وقتی نژاد های سفید و آلبینو به این بیماری گرفتار می شوند، دچار تورم پلک شده و ترشحات چشمی بدون هیچ علت خاصی نمایان می شود. دامپزشک های متخصص برای درمان ان پماد آنتی بیوتیک را تجویز می کنند. متاسفانه این یک بیماری ژنتیکی است و ممکن است به هیچ عنوان درمان پذیر نباشد چون ممکن است عروس هلندی بعد از گذشت زمان دوباره درگیر این بیماری باشد. پس توصیه ما به شما پرورش دهندگان عزیز این است که از چنین عروس هایی برای جفتگیری و تکثیر آنها استفاده نکنید چرا که عین همین بیماری که ژنتیکی است، به نطفه ها سرایت می کند و جوجه ها متولد شده با مشکل ورم ملتحمه متولد می شوند.

کرمهای گرد

کوکاتیل های سالم باید چشمان شفاف و درخشانی داشته باشند در غیر این صورت باید آنها را به یک دامپزشک متخصص نشان دهید چون ممکن است در اثر عدم رعایت بهداشت محل زندگی آنها، کرمهای گرد یا آسکاریدها فرصتی برای رشد و تکثیر داشته باشند و به کوکاتیل های شما حمله ور شوند و با گذشت زمان اندازه آنها به ۱۲ سانتی متر هم می رسد دقیقا شبیه یک شبیه اسپاگتی سفید رنگ.

در ابتدا علایم بیماری خود را به شکل اسهال، بی اشتهایی و کاهش وزن شدید یا به وجود آمدن اختلالات رشدی نشان می دهد ولی هر چقدر که بیماری پیشرفت کند و کرمها بزرگتر شوند، موجب انسداد روده و حتی مرگ پرنده می شود. اگر می خواهید از وجود چنین عارضه ای مطمئن باشید، از مدفوع پرنده نمونه برداری کنید و ان را پیش یک دامپزشک ببرید تا با بررسی دقیق در محیط های آزمایشگاهی نظر قطعی تری به شما دهند. اگر نتیجه آزمایش وجود کرمهای انگلی باشد نسخه ای تجویز می کند که بتوانید دوره درمان عروس ها را تکمیل کنید.

طاسی

علت این بیماری اصلا ربطی به بهداشت پرنده ندارد. در واقع عدم آگاهی پروش دهندگان نسبت به تکثیر و تولید مثل از عروس هلندی های هم گروه باعث بروز چنین عارضه ایست یعنی اگر عروس های هلندی هم گروه مخصوصا نژاد لوتینو باهم جفتگیری کنند، جهش ژنتیک باعث می شود تا جوجه های متولد شده به تاسی سر مبتلا شوند. از ۱۹۵۰ که علت تاسی سر لوتینو ها مشخص شد به همه پرورش دهندگان هشدار دادند که تمام پرنده هایی که از چنین صفتی برخوردارند، وادار به جفتگیری و تولید مثل نکنند.

پر ریزی عروس هلندی

« پر ریزی عروس هلندی »

بیماری سندرم و منقار و پر در طوطی ها

ویروس این بیماری برای اولین بار در بین کاکادوها شناسایی شد اما هم اکنون بیش از چهل گونه دیگر از طوطی ها من جمله عروس هلندی هم مستعد مبتلا شدن به این بیماری هستند که در اثر آن:

  • پرها و منقار عروس هلندی می شکند.
  • سوراخ هایی در پرهای آنها ایجاد می شود.
  • اطراف دهان زخم می زند.
  • فراموش نکنید که این بیماری بسیار مسری و خطرناک است و اگر پرندگان زیر ۳ سال به آن مبتلا شوند به هیچ عنوان درمان نخواهند شد.
کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت