آموزش پرورش کبوتر و جوجه کشی از تخم کبوتر

نوشته شده در : ۱۳۹۹٫۰۹٫۱۹

کبوتر پرنده ای از خانواده کبوتریان و راسته کبوترسانان است که هم به صورت وحشی و هم به صورت اهلی زندگی می کند. این پرنده در زبان فارسی با نام کفتر یا کوتر نیز شناخته می شود که واژه کفتر بیشتر متداول است و در اشعار شاهنامه نیز آمده است. پرورش کبوتر به عنوان یک پرنده اهلی از هزاران سال پیش قبل از میلاد در کشورهای یونان ، مصر ، چین ، ایران و روم رواج داشته است. پادشاهان این کشورها از کبوتر به عنوان یک پرنده نامه رسان استفاده می کردند. همچنین دریانوردان نیز این پرنده را در سفرها با خود برده و وقتی به مقصد می رسیدند ، نامه های خود را با آن ها به خانواده هایشان می فرستادند.

چکیده مقاله

شاید بسیاری از شما بارها از خود پرسیده اید که کبوترها از کجا آمده و چگونه اهلی می شوند؟ در این مقاله که از وب سایت اینترنتی ایزی باتور نشر شده است، سعی کرده ایم با توضیح اختصاصی در مورد کبوترها، انواع و نحوه زندگی آن ها ، اطلاعات مهمی در اختیار شما کاربران عزیز بگذاریم پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

همین حقایق نشان می دهد که کبوترها در سال های زیاد و متمادی همراه با انسان ها زندگی می کرده اند و جان بسیاری از افراد را از جنگ های جهانی نجات داده اند.

جالب است بدانید کبوتر چاهی اولین پرنده ای بود که به وسیله ی انسان ها اهلی شد و شما می توانید این تاریخچه ۴٫۵۰۰ قبل از میلاد را در کتب های مدرن عراقی مشاهده نمایید.

علاوه بر این موضوع فردی به نام چارلز داروین در انگلیس، علاقه ی شدیدی به کبوترها داشت و توانست در سال ۱۸۶۸ کتابی در مورده کفترها چاپ نموده و سبب ایجاد علاقه در بین افراد زیادی گردد.

قابل ذکر است که در سال ۲۰۱۷ با مطالعات زیست شناسی افراد مختلف روی تعدادی از کبوترها، به این پدیده ی شگفت دست پیدا نمودند که کبوترها از فهم زمانی و مکانی خاصی برخوردارند، مثلا دانشمندان یک خط طولانی یا کوتاه را مقابل چشمان کبوترها قرار می دادند و کبوتر هرچقدر در آن خطوط دقت می نمود نشانه ی طولانی بودن و هرچقدر کمتر دقت می نمود نشان کوتاه بودن خطوط می بود. همچنین مطالعات نشان داد که کبوترها می توانند راه بازگشت به خانه را از فاصله ۲٫۰۰۰ کیلومتری به راحتی پیدا نمایند.

آموزش پرورش کبوتر

« آموزش پرورش کبوتر »

نژادهای کبوتر

از میان نژادهای مختلف کبوتر می توان به کبوتر شناسای تگزاس ، کبوتر شاهی شناساو کارینه - مون داین ، کبوتر نامه رسان ، کبوتر شاهی سفید ، کبوتر جاینت هومر ، کبوتر کارنیه ، کبوتر مونداین ، کبوتر رنت ، کبوتر چین دار شرقی ، کبوتر مکه ، کبوتر بخارا ، کبوتر یعقوبی ، کبوتر دمنده ، کبوتر میگسار اشاره کرد.

روش های تشخیص جنسیت کبوتر

برای تشخیص جنسیت کبوتر راه ها و روش های بسیار زیادی وجود دارد که در زیر ما چند نمونه از آنها را ذکر میکنیم:

۱- صدار قور نشان کبوترهای نر است.

۲- کبوترهای کله درشت عموماً نر هستند.

۳- کبوترها زمانی که از ارتفاع به پایین می آیند اگر دم آنها به سمت پایین باشد ماده هستند و اگر دم آنها به سمت بالا باشد نر هستند.

۴- استخوان جناغ کبوتر نر محکم و سفت بوده و برای کبوترهای ماده نرم و ارتجاعی است.

۵- کلوآک مقعد کبوتر ماده کوچک ، پهن و مسطح ، نرم و کمرنگ و روشن می باشد. این در حالیست که کلوآک مقعد کبوترهای نر بصورت بزرگ ، ارتجاعی ، تیره و پر رنگ می باشد.

تخم گذاری و تولید مثل کبوتر

کبوترها در سن ۵ تا ۷ ماهگی به بلوغ می رسند. مدت بلوغ کبوترها با وزن آن ها رابطه مستقیم دارد بدین معنی که هر چقدر کبوترها وزن بیشتری داشته باشند مدت زمان رسیدن آن ها به بلوغ نیز بیشتر خواهد بود. کبوترهای اهلی را به طور متوسط می توان تا ۵ سال نگهداری کرد. این پرندگان در سال های دوم و سوم پرورش بیشترین بازدهی را دارند ولی از سال پنج میزان تولید مثل آن ها کاهش پیدا می کند. معمولا یک جفت کبوتر در هر سال ۱۲ کبوتر جوان را به وجود می آورند. تولیدمثل ۱۲ تا ۱۵ جوجه کبوتر در هر سال مناسب در نظر گرفته می شود و تولید مثل ۱۶ تا ۲۰ قطعه جوجه بسیار خوب محسوب می شود. کبوترها در سال دارای ۸ فاز تخم گذاری هستند و در هر فاز ۲ تخم می گذارند.

محل نگهداری کبوتر

کبوترها را می توان در مکان های مختلف مانند داخل خانه یا پشت بام و یا در مزارع نگهداری کرد.

برای پرورش این پرنده در داخل خانه باید از قفس های فلزی ، چوبی یا حلبی استفاده کرد. معولا یک یا دو جفت پرنده را می توان در این قفس ها که اندازه کوچکی دارند نگهداری کرد.

برای پرورش کبوتر در پشت بام یا مزارع از قفس های بزرگ که دارای یک یا تعداد بیشتری در هستند استفاده کرد. در داخل این قفس ها می توان آشیانه هایی با اندازه 40 * 50 * 40 برای هر دو جفت کبوتر تعبیه کرد. این قفس های بزرگ که می توانند ۵۰ جفت کبوتر را در خود جای دهند با ابعاد 2 * 2 * 3 متر می شود.

آموزش جوجه کشی کبوتر

« آموزش جوجه کشی کبوتر »

هدف از پرورش کبوتر

کبوتر از جمله پرندگانی است که از دیرباز و زمان های بسیار قدیم در جوامع مختلف محبوب بوده و برای اهداف خاصی آنها را پرورش میدادند. این پرنده ریشه قدیمی در تاریخ ما انسان ها دارد و گفته میشود حداقل 3 هزار سال قبل از میلاد اهلی شده است. ایران نیز از جمله مهمترین کشورهایی می باشد که در آن پرورش کبوتر بسیار رواج داشته و افراد بنا به دلایل مختلف به پرورش و نگهداری این پرنده روی می آورند. در ادامه می خواهیم بیشتر در مورد اهداف پرورش کبوتر با شما بحث کنیم تا با زاویه های مختلف این کار آشنا شوید.

پرورش کبوتر به هدف مصرف گوشت آن

کبوترها با توجه به نژاد و ویژگی های ظاهری که دارند در ۷ دسته اصلی تقسیم بندی شده اند که یکی از آنها کبوتر گوشتی می باشد. این نژاد کبوتر صرفا برای تولید گوشت پرورش داده میشود. کبوترهایی همچون نژاد جان رانت، مونداین، کینگ، کارنیه، راندون، تگزان، لینس و ... از معروف ترین نوع کبوترهای گوشتی میباشند.

وزن این پرندگان به بیش از ۱٫۰۰۰ گرم میرسد. کبوترهای گوشتی در سنین کم »حدودا یک ماهگی« و قبل از اینکه بالغ شوند ذبح میشوند. چراکه گوشت جوجه آن کیفیت و ارزش غذایی بیشتری نسبت به کبوتر بالغ دارد.

گوشت این نوع کبوترها غنی از ویتامین های گروه B، فسفر، کلسیم و پروتئین بوده و به دلیل هضم آسان برای تقویت معده، تقویت اعصاب و رفع ضعف عمومی بدن بسیار مفید است. اکثر کشورهایی اروپایی و آمریکایی در زمینه پرورش کبوتر گوشتی فعال هستند. در ایران نیز هدف از پرورش کبوتر گوشتی جهت مصرف داخلی و بیشتر برای صادرات گوشت آن به کشورهای حاشیه خلیج فارس میباشد.

پرورش کبوتر جهت کسب درامد

یکی دیگر از مهمترین اهداف پرورش کبوتر، کسب درامد از آنها می باشد. نژادهای زینتی، پروازی و رنگی آنها بسیار با ارزش بوده و گاها در نمایشگاه ها تا چند صد میلیون تومان نیز معامله میشوند. اغلب افرادی که در منزل برای سرگرمی کبوتر پرورش میدهند با فروختن جوجه ها و یا تخم نطفه دار کسب درامد میکنند.

یکی از راه های موثر کسب درامد از کبوتر، خرید دستگاه جوجه کشی و تخم نطفه دار آن میباشد. مخصوصا اگر بتوانید از نژادهای زینتی و گران قیمت جوجه کشی نموده و آنها را بزرگ کنید، سود قابل توجهی به دست خواهید آورد.

نگهداری از کبوتر بعنوان حیوان خانگی و برای سرگرمی

پرورش کبوتر در منزل جذابیت های زیادی برای پرورش دهنده آن دارد. به همین دلیل در ایران و کشورهای مختلف همچون ترکیه، فرانسه، بلژیک و ... افراد جهت سرگرمی در منزل و یا پشت بام کبوتر پرورش میدهند. افراد زیادی هستند که زندگی رومزه آنها به کفتر بازی ختم میشود. روانشاسان میگویند که پرواز و اوج گیری کفترها برای صاحبان آن یک حس رضایت بخش و آرامش دهنده ایجاد میکند.

پرورش کبوتر جهت مسابقات پرواز

یکی از ویژگی های بسیار جالب کبوترها این است که حس جهت یابی آنها بسیار قوی است. به طوریکه برخی کبوترها حتی میتوانند فاصله ۲٫۰۰۰ کیلومتری از آشیانه و لانه خود را با پرواز کردن طی نموده و مجددا به خانه خویش برگردند. لذا برخی از مربیان و پرورش دهندگان کبوتر از این استعداد آنها جهت مسابقات استفاده میکنند.

کبوتر مسابقه ای

« کبوتر مسابقه ای »

در بارسلونا بیش از ۱۰۰ سال است که هر ساله مسابقات بین المللی بین کبوترهای مسافتی انجام میشود. در میان کشورهای مختلف، بلژیک و هلند یکی از مهمترین کشورهایی هستند که کبوتر مسافتی پرورش می دهند. زادگاه اولیه کبوترهای مسافتی نیز همین دو کشور اروپایی می باشد. در مسابقات بین کبوتران مسافتی، پرنده ها را در یک فاصله معین از مقصد اصلی شان به پرواز درمی آورند. کبوتری که زودتر از سایرین به مقصد برسد برنده است. در سال ۲۰۱۹ در یک مزایده، یک کبوتر مسافتی بلژیکی با قیمت ۱٫۴ میلیون دلار فروخته شد!

در ایران نیز کفتربازان مسابقات میلیونی بین کبوتران مسافتی ترتیب میدهند. به همین دلیل یکی از دیگر راه های کسب درامد از کبوتر، پرورش کبوتر مسافتی و تعلیم دادن او می باشد.

پرورش کبوتر برای نامه رسانی

این نوع کبوترها توانایی بسیار شگفت انگیزی در مسیریابی دارند. گونه ای از کبوترهای نامه بر دو قطبی بوده و میتوانند دو نقطه مختلف جغرافیایی را به ذهن خود بسپارند. در گذشته از کبوترهای نامه رسان استفاده های متعددی میشد. بعنوان مثال از آنها در جنگ ها برای مخابره و ارسال پیام بهره میگرفتند. در کشور آلمان نیز یک فرد با بستن دوربین نیمه اتوماتیک به بدن کبوتر نامه رسان از او برای جاسوسی در میادین جنگی استفاده کرده است.

در طول جنگ جهانی اول نیز بیش از ۲۰۰ هزار کبوتر نامه رسان برای حمل پیام در جریان جنگ استفاده شده و حتی یکی از کبوترها به نام "دوست عزیز" مدال افتخار عبور از جنگ فرانسه را دریافت کرده است.

همچنین در گذشته در نقاط مختلف جهان عاشقان از طریق کبوترهای نامه بر با معشوقان خود مکاتبه میکردند. البته هم اینک سوء استفاده هایی هم از کبوترهای نامه رسان جهت انتقال مواد مخذر گزارش شده است.

گونه های اصلی کبوتر نامه رسان به قاره آمریکا تعلق دارند. متأسفانه در قرن ۱۹، کبوترهای نامه رسان به طور گسترده در قاره آمریکا مورد شکار قرار گرفته و از گوشت آنها استفاده میشد. این جریان در زمان برده داری در آمریکا به اوج خود رسید و به دلیل شکار بی رویه این پرندگان نسل کبوترهای نامه رسان آمریکایی برای همیشه منقرض شد.

پرورش کبوتر نمایشی

برخی از کبوتران پرشی میتوانند در زمان پرواز حرکات نمایشی و آکروباتیک اجرا کنند. یکی از اصلی ترین این حرکات نمایشی، معلق زدن در هوا می باشد. این نوع کبوترها در کشورهایی مثل ترکیه مخاطبان زیادی داشته و با قیمت های بالا به فروش می رسند. به همین دلیل برخی مربیان با پرورش کبوترهای نمایشی و جوجه کشی از آنها به کسب درامد می پردارند.

تولید کود کبوتر

فضله و کود کبوتر دارای ۳ عنصر اساسی نیتروژن، فسفر و پتاسیم می باشد که این عناصر برای رشد گیاهان یک نیاز حیاتی هستند. به همین دلیل از کود کبوتر و یا کود کمپوست شده آن در کشاورزی استفاده میشود. حتی برخی کشاورزان برای شیرین تر شدن خربزه های کاشت شده از کود کبوتر بهره می برند. یک کبوتر اهلی شده در طول سال حدودا ۵ کیلو کود تولید میکند. البته در مصرف این کود برای کشاورزی باید احتیاط نمود چون میزان ازت کود کبوتر بالا بوده و همچنین فضله تازه کبوتر نیز حاوی مقادیر بالایی آمونیاک می باشد. کشاورزان با مخلوط کردن کود کبوتر با خاک و یا کمپوست شده آن از خواص کود بهره می برند. در سال های اخیر کودهای شیمیایی باعث شده مصرف کود کبوتر بعنوان یک کود طبیعی در حوزه کشاورزی کم شود.

کبوتر نامه بر

« کبوتر نامه بر »

آموزش جوجه کشی از کبوتر

جوجه کشی از کبوتر بین ۱۷ تا ۱۹ روز طول می کشد. در جوجه کشی از تخم های نطفه دار کبوتر و هر پرنده دیگری باید توجه داشته باشید که طول مدت جوجه کشی از دو مرحله ستر و هچر تشکیل می شود. مرحله هچر سه روز آخر جوجه کشی است که در آن دما بیشتر از دمای مرحله ستر است. دمای مطلوب مرحله ستر ۳۸ درجه و دمای مطلوب مرحله هچر ۳۷٫۲ درجه سانتی گراد است. همچنین رطوبت مناسب برای مرحله ستری نیز برابر ۶۱ درصد است باید در مرحله هچر افزایش پیدا کند.

کبوترها به صورت طبیعی با تامین دما و رطوبت مناسب می توانند از تخم های نطفه دار خود جوجه کشی کنند. اما برای جوجه کشی مصنوعی از تخم های نطفه دار کبوتر به دستگاه جوجه کشی دارید. در استفاده از دستگاه های جوجه کشی مصنوعی برای جوجه کشی از تخم های نطفه دار کبوتر باید اطلاعات جوجه کشی از این پرنده را که قبلا به آن ها اشاره شد ، به صورت دستی وارد دستگاه کنید.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت