آموزش پرورش عروس هلندی و جوجه کشی از تخم عروس هلندی

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۱۰٫۰۸

عروس هلندی به عنوان یک پرنده زینتی محبوب که توسط انسان نگهداری می شود از خانواده طوطی های کاکل دار است. عروس هلندی بومی استرالیا می باشد و دوست دارد که در مناطق پر از علف و بوته درختان کوچک زندگی کند. این پرنده در رنگ های مختلف من جمله سفید ، خاکستری ، قهوه ای ، زرد و کرمی وجود دارد.

عروس هلندی همانند طوطی توانایی یادگیری کلمات انسان و صحبت کردن را دارد. جنس نر این پرنده از جنس ماده آن باهوش تر است و راحت تر می تواند کلمات را یاد گرفته و تکرار کند. برای تقلید صدای این پرنده باید صحبت کردن با ان را از زمانی که جوجه است ، تمرین کنید.

این پرنده که به کوکاتیل نیز معروف است ، یک پرنده بسیار اجتماعی است و به خوبی با انسان ارتباط برقرار می کند. در نگهداری از کوکاتیل باید به این نکته توجه داشته باشید که این پرنده بسیار حساس است و نیاز به محب دارد و اگر به آن کم توجهی شود شروع به جیغ و داد می کند.

چکیده مقاله

لازم به توضیح است که تمامی نکات اشاره شده در این مطلب ،بر تجربیات طولانی مدت افراد حرفه ای اشاره می کند که در این کار حرفی برای گفتن دارند. این افراد سالیان سال با مسائل و مواردی که آنها را در این کار زبده کرده است، آشنا شده اند پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید تا با تجربه چنین افراد موفقی تمامی سوالات شما را پاسخگو باشیم. بدون شک با مطالعه این مقاله می توانید اهداف خود را برای اهلی و سخنگو کردن عروس هلندی، تکثیر، پرورش و حتی صادرات آن به خارج از مزرهای کشور را هم، سازماندهی کنید.

نژادهای عروس هلندی

از نژادهای غالب این پرنده می توان به عروس هلندی خاکستری ، عروس هلندی ابلق ، عروس هلندی صدفی ، عروس هلندی گلباقالی ، عروس هلندی دارچینی ، عروس هلندی نقره ای ، عروس هلندی زرد کمرنگ ، عروس هلندی لوتینو ، عروس هلندی وایت فیس ، عروس هلندی وایت فیس مرواریدی ، عروس هلندی وایت فیس ابلق و عروس هلندی آلبینو اشاره کرد.

آموزش پرورش عروس هلندی

« آموزش پرورش عروس هلندی »

تشخیص جنسیت عروس هلندی

تشخیص جنسیت عروس هلندی را می توان با روش های مختلف انجام داد. یک روش این است که باید صبر کنید که پرهای اصلی پرنده رشد کند و با استفاده از آن ها جنسیت عروس هلندی را تشخیص دهید. برای تشخیص جنسیت به روش پرهای اصلی باید حدود 6 تا 9 ماه حوصله به خرج دهید تا این پرها در پرنده رشد کند. جوجه های عروس هلندی در ابتدا بسیار به هم شبیه هستند اما پس از ۶ الی ۹ ماه که پرهای اصلی پرنده رشد کرد می توان تشخیص جنسیت را به این روش انجام داد.

همچنین با استفاده از ویژگی های ظاهری صورت عروس هلندی نیز می توان تشخیص جنسیت آن را انجام داد. صورت جنس نر این پرنده برجسته با خال های پررنگ است و رنگ های زنده تر و شادتری نسبت به ماده ها دارد. در حالی که جنس ماده درای یک خال کمرنگ در صورت و دارای رنگ زمینه صورت مرده تری است.

تغذیه عروس هلندی

برای تغذیه بهتر عروس هلندی باید هر روز چند دفعه به این پرنده غذا بدهید توجه داشته باشید که غذا دادن به این پرنده را باید پس از خالی شدن چینه دان انجام داد. برای تشخیص خالی بودن چینه دان کافی است با دستتان آن را لمس کنید.

برای تغذیه عروس هلندی می توانید از سفیده رنده شده تخم مرغ آب پز ، گندم پخته شده ، ارزن ، تخم کتان ، کافیشه ، شاهدانه و تخم آفتابگردان استفاده کنید. همچنین می توانید از حبوبات ، میوه جات و سبزی های خرد شده نیز استفاده کنید.

بیماری های عروس هلندی

از بیماری های عروس هلندی می توان به بیماری هایی همچون لاغری ، یبوست ، راشیتیسم ، نرمی استخوان ، بیمای میلیه ، بیماری کوکسیدین ، بیماری های پا ، غش کردن و بیهوشی ، بی اشتهایی و غده یا ورم اشاره کرد.

در بیماری لاغری که جوجه های جوان در سن ۳ تا ۹ ماهگی به آن مبتلا می شوند ، پرنده بیمار در ظرف مدت بسیار کوتاه و در بین ۲۴ تا ۳۶ ساعت گوشت بسیار زیادی از بدن خود را از دست می دهد ، بی حال و کسل می شود و چشمانش درخشندگی خود را از دست داده و کم فروغ می شوند. اگرچه عامل اصلی این بیماری شناخته نشده است ولی احتمالا به دلیل آلوده بودن دانه ها و مواد غذایی است که برای تغذیه به پرنده داده می شود. در صورت بروز این بیماری باید یک قطره روغن کرچک یا روغن زیتون به منقار پرنده ریخته و به جای دانه های سفت ، دانه های مرطوب و خیس شده به داخل قفس بریزید. استفاده از شربت خولان ، و دانه های خشخاش و اضافه کردن شربت دیانیمول یا ت ث پ به آب آشامیدنی پرنده می تواند در بهبود وضعیت پرنده نقش مهمی ایفا کند.

در بیماری یبوست نیز پرها پف کرده و پرنده به راحتی نمی تواند فضولات را از مخرج خود دفع کند. از نشانه های این بیماری می توان به سستی و بی حالی ، کم اشتهایی و وجود رنگ سیاه در فضولات پرنده اشاره کرد. استفاده از مواد غذایی کهنه و غیرمجاز و دانه های کربوهیدراتی می تواند از عوامل یبوست در پرنده باشد. برای درمان این بیماری می توان چند قطره روغن نباتی مایع را به مخرج پرنده بیمار مالید و یا یک قطره روغن کرچک را به منقار پرنده چکاند. استفاده از میوه ها و سبزیجات در تغذیه پرنده برای یبوست توصیه می شود.

آموزش جوجه کشی کوکاتیل

« آموزش جوجه کشی کوکاتیل »

جوجه کشی عروس هلندی

برای جوجه کشی از عروس هلندی نیاز به یک جفت عروس هلندی دارید. باید توجه کنید که پرندگان عروس هلندی به سختی با هم جفت می شوند و برای جفت شدن نر و ماده های این پرنده باید حوصله به خرج دهید. نکته مهم دیگر در جوجه کشی از این پرندگان این است که باید تغذیه مناسب را برای تولید تخم های نطفه دار با کیفیت فراهم کنید. در مورد تغذیه مناسب برای این پرنده در قسمت های قبل به اندازه کافی بحث شد.

عروس هلندی های ماده برای تخم گذاری نیاز به مکانی آرام و دنج دارند. برای این منظور می توانید از قوطی های تکثیر با طول ۲۴ سانتی متر و عرض ۱۵ سانتی متر استفاده کنید. کف این قوطی ها را می توانید با پوشال پر کنید. پس از مدتی از قرار دادن قوطی ، عروس هلندی های نر و ماده به داخل قوطی های تکثیر رفت و آمد کرده و پرنده ماده شروع به تخم گذاری می کند.

طول دوره جوجه کشی از عروس هلندی بین ۱۸ تا ۲۰ روز است. دمای مناسب مراحل ستر و هچر جوجه کشی از این پرنده به ترتیب برابر با ۳۷٫۵ و ۳۷٫۲ درجه سانتی گراد و رطوبت مطلوب نیز برابر با ۵۸ تا ۶۳ درصد می باشد.

چرا عروس هلندی گاز می گیرد ؟

برخی افراد بنا به دلایلی مانند کم تجربه بودن، مجذوب زیبایی عروس هلندی شدن و یا تعریفات دروغ فروشنده، ترغیب به خرید عروس هلندی می شوند غافل از اینکه از اهلی یا وحشی بودن پرنده اطلاع داشته باشند، ولی در مقابل افراد با تجربه سعی می کنند جوجه عروس هلندی را خریداری نموده و آن را از جوجگی رام کنند، چون جوجه ها بنا به ضعیف بودن بدنشان مقاومت کمتری از خود نشان می دهند و سریع رام می شوند.

گاز گرفتن عروس هلندی چند دلیل می تواند داشته باشد، که به طور کلی به موارد زیر می توان اشاره کرد:

  • رام نبودن عروس هلندی
  • گرسنه بودن عروس هلندی
  • نیاز به تولید مثل و آماده تخم گذاری
  • استرس هنگام وارد شدن به محیطی جدید یا آشنا شدن با یک صاحب جدید
  • هم نشین شدن با یک عروس هلندی وحشی و تقلید از رفتارهای وحشی گرانه او

هر یک از موارد بالا راه حل هایی دارد که به اختصار توضیح هر کدام می پردازیم.

برای رام کردن عروسی هلندی دو روش وجود دارد: روش اول شرطی کردن او و روش دوم ترس ریزی عروس هلندی است. اگر پرنده شما قبلا اهلی (رام) شده باشد و فقط بعضی اوقات شروع به گاز گرفتن می کند دلیل این گاز گرفتن ها می تواند مواردی به جز رام نبودن باشد. مثلا یا احساس گرسنگی می کند یا مکانش عوض شده و یا کسی یا چیزی او را ترسانده و احساس ترس می کند. در صورتی که به پرنده غذای مورد علاقه اش را دادید ولی هنوز هم گاز می گیرد، دلیل گاز گرفتنش می تواند مواردی به جز دو مورد بالا باشد. اگر احساس کردید که پرنده فصل تخم گذاری اش فرا رسیده، اجازه تخم گذاری به او بدهید. اگر پرنده به محیط جدیدی وارد شده است یا آن را تازه خریداری نموده اید دلیل گاز گرفتن او کاملا طبیعی می باشد. اگر پرنده قبلا رام شده باشد بزودی به شما نیز عادت خواهد کرد ولی اگر بنا بر هر دلیلی یک پرنده رام نشده خریداری کرده باشید باید برای رام کردن او وقت بگذارید.

آناتومی عروس هلندی

آناتومی عروس هلندی

چطور یک عروس هلندی را اهلی کنیم؟

اهلی کردن همان اصطلاح رام کردن می باشد که در بالا به صورت خلاصه به آن اشاره کردیم، به طور کلی برای رام کردن عروس هلندی دو روش وجود دارد: روش اول که ساده ولی وقت گیر می باشد روش شرطی کردن نامیده می شود. روش دوم که ترس ریزی نامیده می شود، کمی دردناک (البته برای شما) می باشد ولی خیلی سریع پاسخ خود را نشان میدهد. البته ناگفته نماند که رام کردن عروس هلندی بالغ سخت تر از جوجه عروس می باشد، بنابراین سعی کنید جوجه آن را خریداری نمایید.

روش اهلی کردن عروس هلندی

روش اهلی کردن به دو صورت انجام می پذیرد، روش اول بر اساس تنبیه و روش دوم بر اساس تشویق صورت می گیرد.

در روش اول شما دستتان را به سمت پرنده نزدیک می کنید و هر دفعه که خواست گاز بگیرد، دستتان را کنار کشیده و در عوض غذایی که از آن متنفر است به او نشان می دهید. این کار را صد دفعه و یا شاید هم هزار دفعه انجام خواهید داد تا بلاخره شرطی شده و هر بار که دستتان را نزدیک پرنده کردید، خودش به صورت ناخودآگاه از گاز گرفتن شما منصرف شود. لطفا به این نکته توجه نمایید که برای رام کردن پرنده دست شما باید بدون دستکش و عاری از هر گونه کرم و پماد و چسب و زیور الات باشد.

روش دوم نیز به همین صورت انجام می گیرد ولی تفاوت اصلی در اینجا نوع غذا است ، در روش اول شما غذایی که پرنده ازش متنفر بود را نشانش می دادید ولی در این روش شما غذایی را که پرنده به آن علاقه مند است را بدان نشان می دهید. در این روش نیز شما باید همچنان دستتان را نزدیک پرنده کنید و بلافاصله پس از شروع به گاز گرفتن دستتان را پس کشیده و در عوض غذای مورد علاقه اش را به او نشان دهید. این کار را نیز باید آنقدر تکرار کنید تا پرنده شما را به عنوان یک موجود بی ضرر دانسته و با آمدن شما احساس شعف کند.

عروس هلندی ماده

« عروس هلندی ماده »

روش ترس ریزی در عروس هلندی

سعی کنید این روش را در مورد عروس هلندی های جوان تست کنید، در این رو شما باید انقدر دستتان را به او نزدیک کرده تا دستتان را گاز بگیرد، تا در نهایت خودش خسته شده و تسلیم شما شود. هر بار که خواست دستتان را گاز بگیرد دستتان را پس نکشید تا بداند که با گاز گرفتن دستان شما هیچ اتفاقی برایش نمی افتد. هرگز سعی نکنید او را بترسانید، یا از پشت به او نزدیک نشوید، چون در این صورت بیشتر احساس خطر نموده و رام کردنش کمی مشکل تر خواهد شد.

در نتیجه: تا حد امکان سعی کنید جوجه عروس خریداری کنید تا دچار مصیب های وحشی گری پرنده نشوید، او را تنها در قفس نگه دارید چون ممکن است با تقلید از رفتار سایر پرندگان به شما حمله کند و اگر دیدید که پرنده شما با تغییر مکان، ترس یا استرس خوی وحشیانه به خود گرفته سعی کنید با رفتار های ملایم و دادان غذا های مورد علاقه به او، او را آرام کنید.

پیرو تماس ها و پیگیری بسیاری از شما دوستان عزیز تصمیم گرفته ایم مقاله را تحت عنوان پرسش و پاسخ که برگرفته از نظرات کارشناسان حرفه ای و سوال شما پرورش دهندگان عزیز است را در اختیار تان قرار بدهیم. لازم به توضیح است که تمامی نکات اشاره شده در این مطلب بر تجربیات طولانی مدت افراد حرفه ای اشاره می کند که در این کار حرفی برای گفتن دارند. این افراد سالیان سال با مسائل و مواردی که آنها را در این کار زبده کرده است، آشنا شده اند پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید تا با تجربه چنین افراد موفقی تمامی سوالات شما را پاسخگو باشیم.

سوالات رایج مردم برای پرورش عروس هلندی

۱- کدام جنسیت ( نر یا ماده) عروس هلندی برای اهلی و سخنگو کردن آن بهتر است؟

پاسخ کارشناس: اگر قصد رام کردن و خنگو کردن عروس های هلندی را دارید، بهتر است به سراغ نرها بروید چون عروس ماده بیشتر جیغ می کشد. نه تنها زمان بیشتری برای رام کردن آن لازم است بلکه حوصله شما را سر خواهد برد.

 

۲- آیا امکان دارد که چند عروس هلندی را در یک زمان اهلی کرد؟

پاسخ کارشناس : برای اینکار به زمان خیلی بیشتری احتیاج دارید تازه اگر حوصله اینکار را هم داشته باشید، قطعا نتیجه کار مثبت نخواهد بود پس بهتر است آنها را به صورت تکی آموزش داده و رام کنید.

 

۳- عروس های هلندی در چه سنی بهتر رام می شوند؟

پاسخ کارشناس: درست است که عروس هلندی را در هر سنی( سنین بالاتر به سختی امکان پذیر است) می توان رام کرد ولی بعضی از افراد متخصص بر این باورند بهترین زمان با نتیجه مثبت، وقتی است که آنها سن دو ماهگی خود را تمام کرده اند و مستعد هر نوع آموزشی هستند.

 

۴- آیا می توان به صورت همزمان یک عروس هلندی را رام و هم سخنگو کرد؟

پاسخ کارشناس: قطعا تا مادامی که عروس هلندی به صاحب خودش عادت نکرده باشد، هیچ دستوری را از او پذیرا نخواهد بود.

 

۵- چه ساعاتی از روز برای آموزش عروس هلندی بهتر خواهد بود؟

پاسخ کارشناس: این پرنده ها عادت دارند بعد از چند ساعت که از خواب شبانه بلند شده اند بار دیگر به استراحت مشغول شوند پس بهترین زمان، ساعات اولیه صبح 8 تا 10 و غروب ها قبل از استراحت شبانه آنهاست البته به شرطی که پرنده آنقدر سرحال و شاداب باشد که از آموزش شما استقبال کند.

 

۶- برای سخنگو کردن عروس هلندی از چه کلماتی استفاده کنیم؟

پاسخ کارشناس: سخنگو کردن چنین پرنده هایی درست مثل آموزش دادن به بچه هاست یعنی هر چه باد ادب تر بهتر گرچه سلیقه شما هم به عنوان یک پرورش دهنده قابل احترام است. اگر عروس هلندی از کلمه ای خوشش بیاید، بسیار هیجان زده شده و واکنش مثبتی از خود نشان می دهد. تاجش صاف و چشمانش گرد می شود و سریعتر از هر کلمه دیگری آن را یاد خواهد گرفت.

 

۷- عزیزی سوال کردند من یک عروس هلندی لوتینوی نر دارم که همیشه در قفس بوده است. مطمئنم اگر از قفس بیرون بیاید پرواز خواهد می کند. کسی جرات نزدیک شدن به ان را ندارد چون رفتار وحشیانه ای دارد و به شدت گاز می گیرد. چطور می توانم آن را رام کنم؟

پاسخ کارشناس : به این دوست عززم پیشنهاد می کنم همیشه بدون دستکش اقدام به گرفتن پرنده بکند حتی هیچ ساعت و زیورآلاتی نداشته باشد چون ممکن است عروس هلندی واکنش منفی نشان دهد و در اثر نوک زدن به آنها منقارش آسیب ببیند. سپس به آرامی دست خود را داخل قفس کنید. اگر شما را گاز گرفت، با نشان دادن چیزی که عروس هلندی از آن خوشش نمی آید، آن را تنبیه کنید حتی شده بارها و باره این کار را انجام دهید. یعنی با نشان دادن آن می توانید،گاز نگرفتن عروس را شرطی کنید.همیشه سعی کنید با عروس هلندی خود،رفتار منعطفانه و خوبی داشته باشید تا بر ترس و خشم او غلبه کنید.

 

۸- عروس هلندی که قبلا حرف می زده است ولی با نزدیک شدن یک سگ به سمت قفسش ترسیده و قادر به حرف زدن نیست؟

پاسخ کارشناس: خوب طبیعتا عروس هلندی دچار ترس و استرس شده است. شما باید چندین روز به خوبی و مهربانی از آنها مراقبت کنید و اجازه نزدیک شدن هیچ حیوان خانگی دیگر را به سمت قفس او ندهید. هرگز او را به حرف زدن وادار نکنید چون بعد از یک مدت کوتاه و زمانی که با محبت های شما آرام شود، دوباره شروع به حرف زدن می کند.

 

۹- آیا می توان به صورت همزمان به عروس هلندی سوت و حرف زدن یاد داد؟

پاسخ کارشناس: عروس های نر بین ۶ تا ۱۰ماهگی قابلیت این را دارند که حرف زدن را یاد بگیرند. برای شروع می توانید کلمات را با سوت یاد بدهید ولی اگر به اینکار ادامه بدهید عروس شما هیچ تمایلی به یادگیری درست کلمات نخواهد داشت .

 

۱۰- شرایط جفتگیری عروس هایی که رام شده اند، چگونه است؟

پاسخ کارشناس: عروس هایی که رام شده اند هیچ تمایلی برای جفتگیری ندارند.

 

۱۱- من یک عروس هلندی داشتم که بال هایش را نسبتا کوتاه کرده بود ولی ناغافل پرواز کرد و رفت. ایا احتمال دارد که برگردد؟

پاسخ کارشناس: نمی دانم چقدر به شما عادت کرده بوده ولی اگر مدت زمان زیادی را با شما سپری کرده باشد، بدون شک راه خانه را می یابد در غیر این صورت دیگر بر نمی گردد.

 

۱۲- من یک جفت عروس هلندی دارم که کاملا اهلی شده بودند ولی الان که صاحب دو تا تخم شدن رفتار خشنی پیدا کرده اند ، انقدر که جرات نمی کنم دستم را داخل قفس ببرم و آبخوری و دانخوری آنها را عوض کنم چون شدیدا گاز می گیرند. دلیل رفتار خصمانه آنها چیست؟

پاسخ کارشناس: دوست عزیز آنها صاحب تخم شده اند و فکر می کنند شما قصد آسیب زدن به آنها را دارید. در چنین مواقعی عروس نر برای مراقبت از تخم ها، احساس مسئولیت می کند.پس چنین رفتاری از طرف آن کاملا طبیعی است. در باره رفتار عروس های نر بیشتر تحقیق کنید تا راه ارتباط با آنها را مخصوصا زمانی که صاحب تخم شده اند،بیشتر بشناسید.

 

۱۳- عروس هلندی که سن بالایی دارند، چطور اهلی می شوند؟

پاسخ کارشناس: مطمئنا به زمان بیشتری احتیاج دارید تا اعتماد پرنده را به دست بیاورید. نشتن در کنار قفس و صحبت کردن مداوم با او می تواند در بهبود این امر موثر باشد.برای ارتباط بیشتر سعی کنید با دست خودتان به آنها غذا بدهید. چون سن زیادی دارند، حوصله به خرج بدهید و همواره رفتار آرام و منعطفانه ای با آنها داشته باشید. نمی خواهم شما را نا امید کنم تا از تلاش برای رام کردن آنها بردارید ولی به این هم فکر کنید که ممکن است چنین عروس هایی هرگز اهلی نشوند.

 

۱۴- من به تازگی یک عروس هلندی خریدم که قبل از من صاحب دیگری داشت. با صاحب قبلی خود رابطه خوبی داشت و قادر به حرف زدن بود ولی الان که وارد خانه ما شده، نه تنها حرف نمی زند، بلکه غذا هم نمی خورد. کس کرده و با پرهای پف کرده، در گوشه ای نشسته است. وقتی هم می خواهم نزدیکش شوم، می ترسد و از من فرار می کند. این رفتارش مرا کاملا نگران کرده است چه کار کنم؟

پاسخ کارشناس: این رفتار کاملا طبیعی است چون از وابستگی های قبلی خود دور شده است.محیط جدید با آدم های غریبه او را دچار استرس کرده است و هنوز نمی تواند به صاحب جدید خود اعتماد کند.

سعی کنید با او، ارتباط گرم و صمیمانه ای داشته باشید و به ارامی شروع به صحبت کردن کنید. غذایی را در اختیارش بگذارید که می تواند از خوردن آن لذت ببرد. نگران نباشید، گذشت زمان او را به شما علاقه مند می کند ولی اگر کسالت پرنده ادامه داشت، او را به دامپزشک نشان دهید.

 

۱۵- چند روز است که یک عروس هلندی خریده ام ولی مدام دستم را گاز می گیرد. دلیل این رفتار او چیست؟

پاسخ کارشناس: چون به محیط جدیدتری وارد شده است و به شما اعتماد ندارد، رفتارش تهاجمی خواهد بود که البته کاملا طبیعی است. در روز های اول و تا مادامی که به شما عادت نکرده است، به هیچ عنوان با آن تماس لمسی نداشته باشید. صبر و حوصله به خرج دهید و زمان بیشتری صرف کنید تا اعتماد پرنده را به دست بیاورید.

 

۱۶- چند روز پیش یک لوتینو بازیگوش و سالم پیدا کردم که کاملا دست آموز و اهلی است.در ارتباط با من و سایر اعضای خانواده ام رفتار خیلی خوبی دارد. وقتی نوازشش می کنیم، خوشش می آید و مدام سر و دمش را بالا می برد. صدایی شبیه به جیر جیر کردن دارد. آیا این رفتار او نشانگر ماده بودنش است و می تواند برای جفتگیری آماده باشد؟

پاسخ کارشناس: در وب سایت اینترنتی ایزی باتور مقالات متفاوتی در باره تعیین جنسیت عروس هلندی انتشار یافته است. با مطالعه این مقالات، بهتر می توانید به ماده بودن عروس هلندی پی ببرید ولی چنین رفتارهایی نشانگر ماده بودن پرنده نیست چون عروس های هلندی زمانی که احساس امنیت و آرامش داشته باشند، با انسانها ارتباط خوبی برقرار می کنند. البته بعدها ممکن است، از شک روحی دربیایند و برای دیدن صاحب قبلی خود بی قراری کنند. پیشنهاد می کنم، صاحبش را پیدا کنید.

 

۱۷- عروس هلندی من کاملا اهلی و دست آموز شده است. غذای دیگری به غیر از سرلاک نمی خورد ولی چند روزیست که دچار خارش شده است و مدام نوکش رو به زمین میزند. دلیل این رفتارش چیست؟

پاسخ کارشناس: ممکن است بدن او نسبت به خوردن سرلاک دچار حساسیت شده باشد، سعی کنید طعم های دیگر سرلاک را امتحان کنید اگر بهبودی حاصل نشد، حتما به دامپزشک مراجعه کنید چون ممکن است دچار بیماری خاصی شده باشد و شما از آن بی خبرید.

 

۱۸- من وقتی به عروس هلندی ام اسباب بازیش را نشان می دهم شروع به جنب و جوش می کند و حتما باید خودم یا شخص دیگری با او همبازی شویم آیا این وضعیت نگران کننده است؟

پاسخ کارشناس : سعی کنید پرنده خود را مستقل بار بیاورید تا در آینده مشکلات جدی تری پیش نیاید. پیشنهاد می کنم اسباب بازی آنها را در اختیار شان بگذارید تا بدون شما یاد بگیرند خودشان را با آن سرگرم کنند در غیر این صورت وابستگی آنها به بازی دادن شما بیشتر می شود و پرنده بدون حضور شما نمی تواند خودش را سرگرم کند.

 

۱۹- عروس هلندی من در سن ده ماهگی است ولی خیلی وقتها دیده ام که خودش را از تاب آویزان می کند و شروع به بال بال زدن و جیغ کشیدن می کند . همین کار( بال بال زدن) را روی فرش هم انجام می دهد منتها زیر بالهایش خونی می شود. این مسئله مرا نگران کرده است. دلیش چیست؟

پاسخ کارشناس : اگر چنین رفتاری را مشاهده کردید مطمئنا پرنده شما احساس تنهایی شدیدی می کند و با این رفتار سعی در جلب توجه کردن شما دارد. اگر جفتی برایش انتخاب کنید مشکل حل می شود.

 

۲۰- چند روزی است که یک عروس هلندی گرفته ام ولی اصلا لب به غذا نمی زند و وقتی می خواهم به آن نزدیک شوم، به من حمله می کند و دستم را گاز می گیرد. از اهلی کردن آن نا امید شده ام. چه کار کنم تا پرنده را رام و اهلی کنم؟

پاسخ کارشناس : نگران نباشید. وقتی محیط زندگی عروس های هلندی عوض می شود مشاهده چنین رفتارهایی از او کاملا طبیعی است ولی کاری که شما باید انجام دهید این است که بیشتر با او وقت بگذرانید تا اعتمادش را به دست بیاورید. صبوری، نشستن در کنار قفس پرنده و صحبت کردن با آن کمک زیادی به جلب اعتماد پرنده به شما می کند و گذشت زمان او را اهلی تر خواهد کرد.

 

۲۱- چقدر زمان لازم است تا عروس هلندی به محل زندگی جدیدش عادت کند و مدام عطسه کردن آن نشانه چیست؟

پاسخ کارشناس: این مسئله بستگی به رفتار شما و وقتی که با او می گذرانید دارد یعنی ممکن است بین چند روز تا چند هفته به طول بینجامد. در جواب سوال بعدی شما باید بگویم گرد و غبار زیاد عامل اصلی عسطه کردن پرنده است ولی اگر از نبود این مسئله مطمئن هستید و عطسه های او بیشتر و غیر طبیعی باشد، حتما پرنده خود را به یک دامپزشک متخصص نشان دهید.

 

۲۲- یک جفت عروس هلندی دارم که رام و اهلی شده اند ولی عروس ماده اصلا اجازه نزدیک شدن پرنده نر را به خود نمی دهد و مدام در حال جیغ کشیدن و حمله کردن است. علت این رفتاش چه چیزی می تواند باشد؟

پاسخ کارشناس: خوب پرنده با این رفتار عدم تمایل خود را به جفت گیری با پرنده نر نشان می دهد. حقیقت این است که عروس هایی که رام و اهلی می شوند به سختی با یکدیگر جفتگیری می کنند و شاید اصلا چنین رابطه ای بین شان برقرار نشود. اگر با گذشت زمان همچنان بین پنده نر و ماده چنین تشنجی اتفاق بیفتد لطفا برای جفتگیری آنها اصرار نکنید.

 

۲۳- مشابه همین سوال را دوست دیگری پرسیدند منتها گویا رفتار عروس هلندی ماده نسبت به نر آنقدر ها هم خصمانه نیست و در حد گاز گرفتن های آرام و سطحی است.

پاسخ کارشناس: چنین رفتار نشانه تمایل جفتگیری ماده با نر است و گذشت زمان می تواند آنها را برای جفتگیری آماده کند.

 

۲۴- یک عروس هلندی دارم که در سن سه ماهگی است ولی شرایط کاریم باعث شده است 8 ساعت در طول روز تنها بماند. می ترسم درگیر بیماری روحی شود ضمن اینکه وقتی به خانه بر می گردم دوست دارد از قفس بیرون بیاید و اصلا به داخل آن بر نگردد: ولی اصلا عادت های غذایش تغییر نکرده و بسیار خوش خوراک است . تنها نگرانی من تنها ماندن او در خانه است؟

پاسخ کارشناس : نگران نباشید مشکلی ایجاد نمی شود فقط سعی کنید تایم برگشتن به خانه از طرف شما رعایت شود چون عروس هلندی پرنده بسیار باهوشی است و به تایم ساعت ورود شما در ذهن او شرطی شده است ضمن اینکه می داند بعد از این همه انتظار صاحبش می آید و با محبت کردن و وقت گذراندن با او ساعت هایی را که نبودید جبران می کند.

 

۲۵. چند ساعتی است که یک عروس هلندی خریداری کرده ام ولی اصلا به غذا لب نمی زند و هیچ عکس العمل خاصی از خود نشان نمی دهد. حتی وقتی در قفس را باز می کنم از آن بیرون نمی آید . آیا این رفتار او طبیعی است؟

پاسخ کارشناس : در جواب این دوست عزیز باید بگویم بله شما باید صبور باشید چون پرنده شما باید زمان کافی برای روبرو شدن با محیط جدید را داشته باشد پس زیاد مزاحمش نباشد ولی بعدها می توانید به آرامی سراغش بروید و شروع به صحبت کردن با او کنید اگر همچنان در برقراری ارتباط با شما واکنشی نشان نمی دهد او را نزد یک دامپزشک متخصص ببرید شاید مشکل جدی تری وجود داشته باشد.

 

۲۶. قصد خرید یک عروس هلندی رام و اهلی را دارم ولی نمی دانم به کجا مراجعه کنم ؟

پاسخ کارشناس : امیدوارم مطالعه و اطلاعات کافی را در رابطه با نگهداری از عروس هلندی داشته باشید و اینکه برای خرید رام و اهلی بودن پرنده را معیار اصلی قرار ندهید چون سلامت، سن، جنسیت پرنده هم جزو شرایط اصلی برای خرید است ضمن اینکه این پرنده ها مدتی زمان لازم دارند تا به محیط جدید و صاحب جدید خود عادت کنند.

 

۲۷. قیمت عروس هلندی سخنگو و رام شده چقدر است؟

پاسخ کارشناس : هم اکنون که این مقاله را مطالعه می کنید قطعا از نوسانات بازار خبر دارید ولی بدون شک قیمت پرنده بر اساس نوع، نژاد، سن وسلامت پرنده بالا و پایین خواهد بود.

 

۲۸. عروس هلندی هایی که به تازگی خریداری کرده ام آواز نمی خوانند و مدام در حال جیغ کشیدن هستند وقتی نزدیکشان می شوم دستم را گاز می گیرند و مهمتر از همه اینکه نمی دانم با آنها چطور بازی کنم ؟

پاسخ کارشناس: دوست عزیز اگر مقالات قبلی بنده را مطالعه کرده باشید متوجه خواهید شد که آوازخوانی و تقلید صدای عروس هلندی ماده نسبت به پرنده نر کمتر است. در جواب سوال بعدی شما باید بگویم کهاگر از سلامت عروستان مطمئن هستید قفسش را به جای آرام و ساکت تری انتقال دهید و وقت بیشتری با پرنده بگذارنید تا ضمن برقراری ارتباط اهلی شود و حرف زدن را یاد بگیرد. صبوری، نشان دادن رفتار مناسب، محبت و تشویق او برای یاد گرفتن یک حرکت یا یک کلمه برای رام کردن او معجزه می کند.

 

۲۹. چرا عروس هلندی من از نوازش کردن خوشش نمی آید؟

پاسخ کارشناس: شخصیت هر پرنده ای متفاوت است آنها هم مثل ما انسانها تمایل های خاصی دارند اگر از روش های مثبت و مناسبی استفاده کنید و اعتماد پرنده را جلب کنید شاید بعد از گذشت چند ماه بتواند نسبت به این موضوع عکس العمل مثبتی نشان دهد در غیر این صورت برای ادامه چنین رفتاری اصرار نکنید.

 

۳۰. یک عروس هلندی سه ماهه دارم که اصلا اهلی نمی شود و زمانی که می خواهم به آن نزدیک شوم، به آرامی یا محکم دستم را گاز می گیرد ولی وقتی روی دستم می آید نه تنها گاز نمی گیرد بلکه در اولین فرصت فرار کرده و به قفس باز می گردد و اصلا تمایلی به بیرون آمدن ندارد. چکار کنم تا این وضعیت به پایان برسد؟

پاسخ کارشناس : اگر عروس هلندی شما سن خوبی برای آموزش دیدن داشته باشد،مطالعات خود را در باره مراحل اهلی کردنش بیشتر کنید. نباید صدای زیادی در اطراف قفس وجود داشته باشد. اجازه بدهید پرنده کاملا به محیط اطراف عادت کند و مهمتر از همه اینکه به شما اعتماد داشته باشد. قبل از بیرون آوردن پرنده از قفس ( حداقل 20 دقیقه ) با او صحبت کنید مادامی که پرنده با شما احساس راحتی کند رفتار منعطفانه ای خواهد داشت. اگر به خواسته های شما جواب مثبت دهد سعی کنید با دادان جایزه ای که مورد علاقه اوست تشویقش کنید.

 

۳۱. با وجود اینکه عروس هلندی من از دستم غذا میخورد اما هیچ رغبتی برای نشستن روی دستم نشان نمی دهد. چکار کنم که چنین رفتاری را یاد بگیرد ضمن اینکه نمی دانم چند ساله است چون مدت زیادی نیست که آن را خریداری کرده ام؟

پاسخ کارشناس : نباید برای آموزش چنین رفتارهایی عجله کنید چون زمان بر است. پرنده تا وقتی به شما عادت نکند و یا در محیط شلوغ تری پرورش یابد قادر به آموزش نخواهد بود. در اختیار گذاشتن خوراکی های مورد علاقه، ایجاد حس اعتماد و وقت بیشتر گذاشتن با پرنده همیشه کار ساز است.اگر هم دوست دارید پرنده روی دستتان بنشیند، آن را وارد قفس کنید و آرام آرام به پرنده نزدیکش کنید تا عکس العمل شدیدی نشان ندهد. بعد خیلی آرام دست خود را در اختیار پرنده قرار دهید.

می توانید کمی با انگشت خود به قسمت پایین ( بالای پاها ) پرنده فشار آورید تا تعادلش به هم بریزد. در این حالت عروس یکی از پاهاهایش را بالا می می آورد و شما می توانید انگشتتان را در همان قسمت قرار داده تا پایش را روی آن بگذارد و قادر به حفظ تعادل بدنش باشد. شما می توانید پرنده را تشویق کنید تا بالاتر بیاید. اگر نامی برایش انتخاب کرده اید صدایش کنید و هر چقدر که عکس العمل مثبتی برای بالا آمدن نشان داد، به او جایزه بدهید تا رفتارش را شرطی کنید.سن 3 الی 4 ماهگی بهترین زمان برای آموزش عروس هلندی است.

 

۳۲. بیشتر از چند ساعت نیست که یک عروس هلندی چهار ماهه گرفته ام . وقتی به خانه آوردم رفتار خیلی آرام تری داشت ولی بعد از دو ساعت شروع به بی قراری و بال بال زدن کرد و عصبی تر شد. الانم رفته و کف قفس نشسته. گویا قصد نشستن روی چوب را ندارد. خیلی نگرانم چکار کنم؟

پاسخ کارشناس: در روزهای اول که پرنده وارد محیط جدید تری شده است به روحیات و آرامشی که باید داشته باشد توجه کنید چون دچار استرس شدید می شود. آنها به زمان احتیاج دارند تا احساس آرامش و اعتماد به شما را به دست بیاورند.

 

۳۳- سوال پرورش دهنده: دوست عزیزی مسئله ای را در باره عروس هلندی خود اینگونه مطرح کردند که؛ گویا شش ماه است یه عروس خاکستری ماده که دارای جفت بوده و از قضا آموزش دیده هم هست خریداری کرده اند و بعد از گذشت چند مدت متوجه تخمگذاری پرنده شده است حتی دو سه هفته بعد این مسئله ( تخمگذاری عروس هلندی ) تکرار شده. از سر نگرانی مجددا به پرنده فروش مراجعه کرده و ایشون هم گفتند پرنده شما برای جفتگیری آماده است و برایش به فکر تهیه یک جفت باشید. ولی گویا خرید عروس هلندی نر هم مشکل را حل نکرده چون عروس ماده تمایلی به جفت شدن با عروس نر ندارد. متهاجم تر شده و رفتار خوبی با نر که اصلا اهلی هم نیست ندارد در حالی که عروس نر علاقه بسیار زیادی به ماده دارد و هر وقت از قفس بیرون بیاید شروع به جیغ کشیدن می کند.هیچ مشکلی در تغذیه کردن ندارند و بنده هم مراقب غذایی که به آنها می دهم هستم .حالا ایشان می خواهند بدانند چقدر طول می کشد که اینها باهم جفت شوند و آیا با این اوصافی که دارند، جفت شدن آنها امکان پذیر است یا نه؟

پاسخ کارشناس: در جواب این دوست عزیزمان باید بگویم ؛ شاید از همان ابتدا عروس های هلندی با یکدیگر رابطه خوبی نداشته باشند ولی به مرو زمان به یکدیگر عادت می کنند و می توانند جفت خوبی برای هم باشند ولی بازهم تضمینی برای ایجاد رابطه در بین آنها وجود ندارد مخصوصا اگر برای اینکار اصرار داشته باشید و داشتن رابطه را به آنها تحمیل کنید. پیشنهاد می کنم هر کدام از آنها را در قفس جداگانه نگهداری کرده و فرصت دهید تا به داشتن رابطه خوب با یکدیگر متمایل باشند. برای تغذیه آنها از مواد غذایی مناسب استفاده کنید و مطمئن شوید که قفس آنها در یک جای نورگیر قرار بگیرد.

 

۳۴- سوال پرورش دهنده: بنده به تازگی یک وایت فیس گرفتم. وقتی دستم را نزدیک قفسش میکنم انگار می خواهد آن را گاز بگیرد نمی دونم هدفش چیست آیا دوست دارد با من بازی کند یا نه به فکر حمله کردن به من است. از صاحب قبلی اش شنیدم که به خوردن نان علاقه زیادی دارد ولی وقتی آن را نزدیکش می کنم فقط می کند و هیچ علاقه ای به خوردنش نشان نمی دهد. با هیچ کدام از اعضای خانواده ام راحت نیست و اگر از کنار قفسش دور شوم شروع به جیغ کشیدن می کند و وقتی نزدیک قفس می شوم آرام می گیرد. با اینکه یک پرنده دست آموزیست اصلا از من حرف شنوی ندارد الان موندم به من علاقه دارد یا نه ؟

پاسخ کارشناس: گاز گرفتن پرنده در روزهای اول طبیعی است. اگر کمی صبور باشید به مرور زمان به شما عادت خواهد کرد. تنها چیزی که بیشتر اهمیت دارد این است که؛ حتما مراقب تغذیه آنها باشید و از غذاهایی استفاده کنید که نیازهای بدن آنها را تامین کند و الا با خطر افتادن سلامت جسمی شان بیشتر آسیب پذیر می شوند. گذاشتن زمان کافی و صحبت کردن با پرنده تاثیر فوق العاده برای برقراری یک رابطه خوب است پس همواره سعی کنید برای ایجاد چنین رابطه ای صبوری کرده و پیشنهاد می کنم در روز های اول سعی در بلند کردن یا لمس کردن او نداشته باشید.

احساس نزدیکی و صمیمی شدن پرنده با هر کسی اتفاق نمی افتد پس شما خوش شانس هستید که چنین حسی به شما دارد یا بهتر بگویم پرنده در حال شکل دادن رابطه مناسبی با شماست.

 

۳۵- سوال پرورش دهنده: به تازگی یک جوجه عروس هلندی خریداری کرده ام که به خوردن غذا از دست من عادت کرده ولی علاقه زیادی به جست و خیز کردن دارد و مدام در حال پریدن به این ور و آن ور است. از طرفی هم دوست ندارد در قفس بماند. می ترسم با برخورد کردن به در و دیوار بال و پرش زخمی شود ولی نمی دانم چه کار کنم؟

پاسخ کارشناس: دوست عزیز این یک رفتار طبیعی از طرف هر موجودی که وارد یک دنیای نا شناخته شده است دقیقا مثل کودکی می ماند که تا زمین نخورد و نسبت به دنیای اطرافش کنجاوی نداشته باشد هرگز نمی تواند درک درستی از آنها داشته باشد پس شما هم نگران نباشید و اجازه بدهید با گذشت زمان جوجه کنترل کاملی روی حرکات خود داشته باشد فقط سعی کنید آنها را در محیط خطرناکی مثل کنار اجاق گاز یا هر جای دیگری که ممکن است آسیب پذیر شوند قرار ندهید. البته خرید یک قفس بزرگ هم برای نتیجه گیری بهتر کارساز خواهد بود. می توانید برای علاقه مند کردن آنها برای ماندن در داخل قفس اسباب بازی تهیه کنید یعنی آنقدر مشغول بازی کردن باشند که تا قفس برای آنها مثل یک زندان به نظر نیاید.

گالری عکس
عکس عروس هلندی 1
عکس عروس هلندی 2
عکس عروس هلندی 3
عکس عروس هلندی 4

----- برای مشاهده در ابعاد اصلی روی عکس کلیک کنید -----

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت