آموزش پرورش اردک و جوجه کشی از تخم اردک

نوشته شده در : ۱۳۹۸٫۰۵٫۱۵

اردک ها هم می توانند از هر چیزی که برای مرغ ها مناسب است، تغذیه کنند ولی مزیتی که گوشت اردک دارد، قابل مقایسه با گوشت مرغ نیست یعنی آنها بر خلاف مرغ گوشت گرم و کاملا ارگانیکی دارند چون مرغ ها تا زمان کشتار چندین بار واکسینه می شوند در حالی که اردک ها اگر تغذیه و بهداشت مناسبی داشته باشند نیازی به واکسیینه کردن ندارند . ارزش غذایی نسبتا بالایی آن باعث شده است تا همواره مردم سراسر دنیا در سبد غذایی خود از گوشت اردک بهره مند شوند.

مکانیزم دفاعی بدن این پرندگان در برابر انواع بیماری آنقدر بالاست که کمتر دچار بیماری می شوند. برای تغذیه کردن آنها لازم نیست هزینه زیادی را صرف کنید، از ضایعات نان و سبزیجات هم می توان استفاده کرد. ضمن اینکه اگر قصد راه اندازی سوله های پرورشی را داشته باشید، هزینه تاسیسات و امکانات زیر ساختی آنقدر پایین است که با سرمایه بسیار کم هم می توانید از عهده آن برآیید و مهمتر از همه اینکه، هر هزینه ای که برای نگهداری و پرورش اردک صرف می کنید، در کوتاهترین زمان ممکن آن را به دست خواهید آورد یعنی بازگشت سریع سرمایه یکی از مزیتهای اصلی پرورش اردک مخصوصا جوجه آنهاست.

چکیده مقاله

اردک پرنده ای از دسته مرغابی سانان است که در محیط های نزدیک آب شیرین و دریاها زندگی می کند. این پرنده در همه نقاط کره خاکی به غیر از قطب جنوب زندگی می کند. اردک اگرچه مانند قو و غاز پرنده ای آبدوست محسوب می شود ولی چثه کوچکتری نسبت به این پرنده ها دارد.

مهمترین عامل برای رغبت پرورش دهندگان طیور نسبت به پرورش اردک شده است.مخصوصا در نواحی شمال کشور با توجه به تقاضای بالای کشاورزان و شالی کاران برنج، پرورش اردک از رونق خوبی برخوردار است و به عنوان یک منبع درآمد محسوب می شود.

پرورش دهندگان می توانند در هر متر مربع ، حدود ۱۰ اردک را نگهداری کنند که این امر فرصتی خوبی را برای پرورش تعداد بالا آن هم در مکان کوچکتر امکان پذیر می کند.

یک جوجه اردک که حدودا ۴۰ گرم وزن دارد در ۶۰ روز یا کمتر از آن به وزنی در حدود ۲۵۰۰ گرم می رسد، یعنی ۶۰ برابر می شود با یک حساب سر انگشتی می توان فهمید، هر روز ۴۰ گرم به اندازه وزن اولیه اش اضافه می شود. هر اردکی که به وزن ۱۵۰۰ گرم رسیده است، در طول سال حدود ۲۸۰ تخم تولید می کند که وزن هر تخم با ۶۰ گرم برابری می کند. این یعنی اینکه در طول سال حدود ۱۲ برابر وزنش تخم تولید می کند. تخم هایی که می گذارند با یک وعده غذای کامل برابری می کند.

پرورش اردک

« روش مست کردن و جفتگیری کاسکو »

روش های پرورش اردک برای کسب درآمد

روش اول

پرورش اردک‌ های ۲۰ روزه و فروش آنها به شالیکاران برنج : شالیکاران برنج مشتریان خوبی برای اردک های 20 روزه هستند. هر شالیکاری بعد از از برداشت محصول، به صورت فله‌ای جوجه اردک ‌ها را خریداری می‌کند و آنها را در مزارع برنج رها می‌کند تا اردک‌ ها ضمن شخم زدن زمین تمام افت های مزرعه را از بین ببرنن و با کودهایی که تولید می کنند قدرت باروری زمین را بیشتر تقویت کنند. تازه بعد از اینکه به وزن مناسبی رسیدند از گوشت و تخم آنها برای منبع غذایی یا فروش در بازار محلی استفاده می کنند. یعنی با یک تیر چند نشان می زنند.

 

روش دوم

پرورش دهندگانی هستند که اردک ها را برای پروار کردن پرورش می دهند. در این روش بعد از اینکه اردک ها به سن حداقل 3 الی چهار ماهگی رسیدند به خوبی پروار می شوند، برای فروش یا رفتن به کشتارگاه کاملا آماده هستند.

 

روش سوم

پرورش اردک ‌های مولد یکی دیگر از روش های پرورشیست . در این روش بعد از گذشت ۴ الی ۶ ماه اردک های بالغ برای جفتگیری و تولید مثل آماده شده اند که با انتخاب جفت های مناسب و در اختیار گذاشتن تغذیه های مقوی می توان از آنها جوجه کشی کرد. بسیاری از پرورش دهندگان از اردک های مولد برای تخمگذاری استفاده می کنند و تخم های بارور شده را درون دستگاه جوجه کشی می گذارند تا در طی مدتی که جوجه ها سر از تخم بیرون می آورند آنها مجددا با تغذیه های مناسب برای جفتگیری و تخم گذاری آماده شوند.اگر جایی برای نگهداری جوجه ها دارید می توانید آنها را به منظورهای مختلف( فروش جوجه اردک های 20 روزه، پروار کردن اردک های گوشتی ) استفاده کنید در غیر این صورت می توانید به راحتی آنها را به سایر پرورش دهندگان به عنوان جوجه یک روزه بفروشید.

بهترین نژاد اردک جهت پرورش و کسب درآمد

از آنجایی که طرفداران زیادی برای مصرف گوشت وجود دارد، لذا پرورش اردک های پرواری برای کسب درآمد از جایگاه ویژه و بسیار بالایی برخوردار است.درست است که برای شروع و یا پرورش اردک های پرواری نژادهای زیادی وجود دارد ولی کشش بازار تقاصا برای مصرف گوشت اردک پیکنی بیشتر از سایر نژادهاست چون اردک پکینی علاوه بر مزیت تخم گذاری بالا می تواند در ۲ ماهگی به وزنی معادل 3 کیلوگرم برسد این یعنی کسب درآمد بیشتر در کمترین زمان ممکن.

از کجا برای پرورش و تکثیر اردک شروع کنیم؟

پرورش دهندگان حرفه ای اردک ها به صورت انبوه و در تعداد بسیار زیادی تکثیر می کنند ولی کسی که برای اینکار هنوز خبره نشده و در ابتدای راه است یا هیچ شناختی نسبت به اردک ها ندارد بهترین کاری که می تواند انجام دهد، این است که کار خود را با پرورش تعداد کمی از اردک ها شروع کند تا با گذشت زمان و کسب تجربه های لازم از تخم های بارور آنها برای تخم گذاری و تولیدمثل بهره مند شود.

به سه روش می توانید کار خود را شروع کنید:

  • تهیه تخم اردک و گذاشتن آنها در دستگاه جوجه کشی
  • تهیه جوجه های یک روزه و پرورش آنها به سن پرواری که بعد ۵۵ الی ۶۰ روز پروار می شوند و برای فروش به کشتارگاه ها آماده هستند.
  • پرورش اردک های مولد با تغذیه های مناسب که بعد از گذشت ۵ الی ۶ ماه به سن بلوغ، تخم گذاری و تولید مثل می رسند.
  • امکانات مورد نیاز پرورش اردک
  • برای شروع پرورش اردک زیاد سختگیری نداشته باشید.شما با هر سرمایه و امکاناتی که در دست داشته باشید می توانید اقدامات اولیه را برای شروع کار فراهم کنید. مثل:
  • تهیه اردک سالم
  • انتخاب زمین مناسب نسبت به تعداد اردک هایی که برای پرورش آنها در نظر گرفته اید.
  • مسقف کردن قسمتی از زمین برای لانه سازی، تخمگذاری و استراحت آنها البته با تهیه قفس یا فنس کشی قسمتی از زمین هم می توانید شرایط نگهداری و پرورش آنها را فراهم کنید.
  • تهیه کولر و هیتر بر اساس شرایط آب و هوایی منطقه.
  • رسیدگی به بستر و بهداشت محل زندگی آنها چون باید خشک و کاملا ضد عفونی باشد.
  • درست است که غذای اصلی آنها آرد ذرت و دانه گندم می باشد ولی برای تغذیه آنها هم می توانید از اضافات غذا، ضایعات نان و سبزیجات هم استفاده کنید.
  • آب کافی برای آشامیدن
  • اگر سرمایه کافی برای درست کردن استخر یا حوضچه های شنا دارید، آنها می تواندد ساعت ها در آن به شنا مشغول باشند در غیر این صورت ضرورتی برای اینکار احساس نمی شود حتی پرورش دهندگان صنعتی هم آنها را در قفس و فنس پرورش می دهند.

تغذیه اردک

اردک پرنده ای همه چیزخوار است و قادر است از از مواد غذایی گیاهی و جانورانی مانند حشرات و کرم ها تغذیه کند. اگر می خواهید اردک پرورش دهید بهتر است از میوه جات و کاهو و غلات جوانه زده گندم ، جو ، برنج و ذرت استفاده کنید. همچنین می توانید از ذرت بو داده ، میوه ها و تخم مرغ خرد شده نیز به عنوان مخلفات در تغذیه این پرنده استفاده کنید. نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که به هیچ عنوان از مواد دارویی ، هسته های میوه ها و بذر گیاهان و غذاهای چرب در تغذیه اردک استفاده نکنید.

دمای نگهداری اردک ها

دمای نگهداری با توجه به نوع اردک ها متفاوت است. جوجه اردک ها را باید در دمای 22 تا 28 درجه سانتی گراد و اردک های بالغ را در دمای 0 تا 30 درجه سانتیگراد نگهدارید. اردک های بالغ را حتی در اکثر مواقع می توان در دمای زیر صفر درجه سانتیگراد نیز نگهداری کرد.

تشخیص جنسیت اردک

جنسیت اردک ها با توجه به رنگ بال و پر آن ها قابل تشخیص است. معمولا اردک های نر بال و پر رنگارنگ و اردک های ماده بال و پرساده و معمولی دارند. یک راه دیگر تشخیص جنسیت اردک نگاه کردن به دهانه کلواک پرنده است. برای این کار همانند سایر پرندگان پاهای پرنده را جدا کرده و دهانه کلواک را فشار دهید تا مدفوع از آن خارج شود. با باز کردن دهانه کلواک اگر اندام جنسی سه میلی متری دیده شود پرنده نر است و در صورتی که اگر اندام جنسی وجود نداشته باشد پرنده ماده است.

تشخیص جنسیت اردک

« تشخیص جنسیت اردک »

جفت گیری و تخم گذاری اردک ها

اردک ها معمولا در زمستان شریک زندگی خود را انتخاب می کنند و تمام طول سال بعد را با آن شریک زندگی سپری می کنند. اما احتمال دارد سالهای بعدی را با شریک های دیگری زندگی کنند. اردک ها در هر دوره بین 5 تا 12 عدد تخم می گذارند. مقدار تخم گذاری اردک ها با نور مستقیمی که به آن ها میرسد ارتباط مستقیم دارد یعنی هرچقدر نور مستقیم بیشتری به آن ها تابیده شود تعداد بیشتری تخم میگذارند.

جوجه کشی طبیعی اردک

جوجه کشی از اردک آن هم به روش طبیعی یکی از روش های متدوال در بین روستائیان است که به دلیل خاص بودن نژادهای اردک مثل اردک نژاد روسی یا گران بودن تخم های نطفه دار چنین نژادهایی ترجیح می دهند از خود پرنده برای جوجه کشی استفاده کنند البته عدم تجربه کافی برای استفاده از ماشین های جوجه کشی هم در این امر بی تاثیر نیست. البته نا گفته نماند که در این میان افراد زیادی هستند که ترجیح می دهند سالن های پرورشی خود را در روستا ها راه اندازی کنند و با استفاده از دستگاه های جوجه کشی به کار پرورش و تکثیر جوجه های یک روزه مشغول باشند.

تنها کاری که برای جوجه کشی طبیعی انجام می دهید این است که؛ مولدین مناسبی که شرایط سنی متعادلی هم دارند، برای اینکار انتخاب کنید. و نزدیک های عید منتظر جفتگیری آنها باشید. وقتی دو پرنده نر و ماده باهم آمیزش می کنند تخم هایی که اردک ماده می گذارد نطفه دار خواهد بود و بعد از به حد نصاب رسیدن تعداد تخم ها پرنده ماده کرچ شده و تصمیم به نشستن روی آنها می کند. اردک ماده تمام سعی خود را می کند تا به نحو احسن از تخم ها مراقبت کند. روزی چند بار تخم ها را با نوکش می چرخاند تا جنین به پوسته داخلی تخم نچسبد و شرایط مناسبی برای رشد داشته باشد. نطفه گرما و رطوبت کافی از طریق پرنده مادر به خوبی دریافت می کند و بعد از گذشت چند هفته جنین داخل تخم آنقدر بزرگ شده است که آماده شکستن پوسته تخم و هچ شدن است. جوجه ها به فاصله یک الی دو روز از هم دیگر ، یکی یکی پوسته تخم ها را می شکنند و بیرون می آیند.

درست است که برای جوجه کشی از نژادهای خاص پرندگان استفاده از روش طبیعی بالاترین راندمان داشته است و بیشتر پرورش دهندگان ترجیح می دهند از این روش بهره مند باشند ولی امروزه تکنولوژی آنقدر پیشرفت کرده است که ماشین های جوجه کشی فاکتورهای مناسبی برای این امر مهم به حساب می آیند این دستگاه ها بسیاراصولی طراحی شده اند و می توانند مطابق با فیزیولوژی بدن پرنده مادر بهترین شرایط را برای نطفه های داخل تخم از نظر گرما، رطوبت، چرخش اتوماتیک تخم ها در زاویه های متفاوت و اکسیژن رسانی ایجاد کنند.

جوجه کشی مصنوعی اردک

طول مدت جوج کشی از اردک با توجه به نژاد آن متفاوت است. تخم های اردک های پکنی در 28 روز و تخم های اردک های روسی در 35 روز هچ می شوند.

جوجه کشی از تخم های نطفه دار اردک را می توان هم به صورت طبیعی و هم به صورت مصنوعی انجام داد. در جوجه کشی طبیعی اردک های ماده با توجه به اندازه جثه شان می توانند بین 10 تا 15 تخم را جوجه کشی کنند. اما اگر می خواهید از تخم های زیادی جوجه کشی کنید بهتر است از دستگاه جوجه کشی استفاده کنید.

در بین تمامی دستگاه های جوجه کشی که در سطح دنیا دنیا وجود دارد، تولید کننده های معتبری چون ارکام کره جنوبی ، ویکتوریا ساخت ایتالیا و دستگاه های جوجه کشی ایزی باتور ، توانسته اند محصولی با کیفیت که جایگزین مناسبی برای مرغ مادر است، تولید کنند. این دستگاه ها شرایط بسیار موجهی برای جوجه کشی از تخم پرندگان زینتی دارند.

ماشین جوجه کشی آرکام که محصول کره جنوبی است، جزو اولین و در نوع خود بهترین دستگاهی است که برای جوجه کشی از تخم انواع پرندگان زینتی مناسب است چرا که از سیستم هوشمند به کار رفته در آن از دقت فوق العاده ای برخوردار است و تنظیمات دما ، رطوبت ، چرخش و... که جزو پارامترهای اساسی برای رشد جنین است، به نحو احسن اجرا می کند ضمن اینکه روش استفاده از این دستگاه های اتوماتیک آنقدر ساده است که هر کاربر علاقه مندی به راحتی می تواند از تخم های نطفه دار پرندگان زینتی و حتی نژادهای خاص سایر پرندگان چون اردک جوجه کشی کند.

ارکام یک کمپانی معتبر در کره جنوبی است که حتی دستگاه های انکوباتور انسانی هم تولید می کند و پس مطمئنادستگاه های جوجه کشی این شرکت با دقت بسیار زیادی همراه است و استفاده از آنها برای همه کاربران خیلی راحت تر است. از وقتی که دستگاه جوجه کشی ارکام طراحی و تولید شدند بعد از عرضه به بازار جهانی بسیاری از پرورش دهندگان ترجیح می دهند به روش مصنوعی از تخم های نطفه دار انواع پرندگان جوجه کشی کنند چرا که سیستم به کار رفته در دستگاه جوجه کشی آرکام همانند مرغ مادر عمل می کند و نتیجه کار با راندمان بالایی همراه است.

ناگفته نماند که با توجه به نوسانات ارزی و تحریم ورود این دستگاه ها به داخل کشور با مشکلات زیادی همراه است و اگر هم وارد شوند بدون شک با قیمت های بالایی در اختیار مشتری قرار می گیرد ولی در داخل ایران دستگاه هایی تولید می شوند که در حد رقابت با چنین شرکت های بزرگ کارایی دارند. دستگاه های جوجه کشی 12 تایی گروه صنعتی ایزی باتور نمونه ای از یک دستگاه پر فروش و خانگی است که طرفداران زیادی در عرصه تولید جوجه های یکروزه دارد. این دستگاه جوجه کشی حرفه ایی مطابق با طراحی استانداردترین دستگاه های جوجه کشی جهان ساخته شده است که برای طراحی و ساخت آن از با کیفیت ترین قطعات بهره گرفته اند و نتیجه کار با بالاترین راندمان همراه است. طبق بررسی و تست های انجام گرفته شده بر روی این محصول نشان می دهد که سیستم اتوماتیک و فوق العاده هوشمند دستگاه طوری است که بدون کوچکترین اختلاف با فیزیولوژی پرنده مادر، عمکرد مثبتی دارد و قابلیت این را دارد که از تخم تمام پرندگان زینتی جوجه کشی کند. اگر شما هم علاقه مند به کار جوجه کشی از پرندگان زینتی هستید با خیال راحت می توانید از این دستگاه ها نهایت بهره برداری را بکنید.فقط کافی است تخم های نطفه دار را از مراکز معتبر تهیه کرده و آن را داخل دستگاه بگذارید . با فشار دادن دکمه پرنده مورد نظر، فرایند جوجه کشی اغاز می شود و نطفه ها بعد از گذشت چند هفته به جوجه تبدیل می شوند.

در پایان لازم به یاد آوری است که برای تهیه تخم های نطفه دار هم نهایت دقت را به کار برید چون اگر تخم هایی که تهیه کرده باشید فاقد نطفه باشند ، کهنه، آلوده به خون یا مبتلا به بیماری خاصی باشند که از مولدین تخمگذار به آنها منتقل شده است، هرگز نمی توانید یک پایان خوب و لذت بخش را تجربه کنید حتی با بهترین دستگاه جوجه کشی موجود در دنیا چرا که تهیه تخم نطفه دار سالم و یک دستگاه جوجه کشی با کیفیت به یک اندازه در بالا یا پایدن راندمان تولید نقش دارند.

دمای مناسب برای جوجه کشی از تخم های جوجه درآور اردک 37.5 درجه سانتی گراد و رطوبت 55 درصد است. همچنین جهت جلوگیری از چسبیدن نطفه یا جنین به پوسته ، تخم ها باید هر روز حداقل 4 بار چرخانده شوند.

برای جوجه کشی مصنوعی از تخم های نطفه دار اردک می توانید از ماشین های جوجه درآوری حرفه ای یا اتوماتیک استفاده کنید. در دستگاه های حرفه ای باید دما و رطوبت مناسب را به صورت دستی برای دستگاه تعریف کنید. اما در دستگاه های اتوماتیک با انتخاب نوع پرنده که در اینجا اردک می باشد دستگاه المان های جوجه کشی را به صورت خودکار تنظیم می کند. همچنین توجه داشته باشید که دستگاه را قبل از جوجه کشی به مدت یک روز روشن نگه دارید تا از صحت عملکرد آن مطمئن شوید.

گالری عکس

عکس اردک 1
عکس اردک 2
عکس اردک 3
عکس اردک 4

----- برای مشاهده در ابعاد اصلی روی عکس کلیک کنید -----

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت