بلبل : ویژگی ها ، خرید ، جنسیت و جوجه کشی این پرنده

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۴

بلبل پرنده ای خوش آواز و خوش نوا است که بسیاری از آهنگ ها و شعرهای هنرمندمان ایرانی از آواز دلنشین آن نشات گرفته است. بلبل با نام های عندلیب ، شباهنگ و هزاردستان نیز شناخته می شود. اهنگ دلنشین بلبل هزاردستان آنچنان در شعر و موسیقی فارسی رسوخ پیدا کرده است که زمانی که نورعلی برومند از اساتید برجسته موسیقی ایران برای تدریس موسیقی ایرانی به دعوت دانشگاه ایلینوی به آمریکا سفر کرد ، برای فهم راحت تر سبک موسیقی ایرانی توسط دانشجویان آمریکایی آواز بلبل هزاردستان را برای آن ها پخش کرد.

در سال های گذشته که شهرنشینی آنچنان توسعه پیدا نکرده بود ، پرورش و نگهداری بلبل هزار دستان در میان ایرانیان رواج داشت. اما امروزه به دلیل قرار گرفتن منازل در شهرها کمتر کسی را می توان پیدا کرد که به پرورش بلبل اقدام کند.

پرورش و جوجه کشی بلبل

« پرورش و جوجه کشی بلبل »

ویژگی های بلبل

ابن پرنده طولی به اندازه 15 تا 22 سانتی متر دارد. پرهای این پرنده از رنگ های مختلف تشکیل شده است به طوری که پرهای قسمت های بالایی این پرنده قهوه ای رنگ است در حالی که پرهای دم آن بیشتر به رنگ سرخ است. دور چشمان این پرنده را حلقه ای سفیدرنگ واضحی احاطه کرده است که به راحتی می توان آن را مشاهده کرد.

بلبل در طبیعت به رنگ قهوه ای و روشن است. نوک بلند ، چشمان سیاه و درشت و دم پهن به این پرنده ظاهری بسیار زیبا ارائه می کند. بلبل هنگامی که احساس خطر می کند دم پهن خود را تکان می دهد.

بلبل زندگی در طبیعت را ترجیح می دهد به طوری که سوراخ درختان و اطراف رودخانه ها و دشت ها مکان های بسیار مناسبی برای زندگی این پرنده هستند.

جوجه کشی بلبل

بلبل ها در طول سال فقط در دو مرحله تخم گذاری می کنند. یک مرتبه در اواخر فروردین و یک مرتبه در اوایل تیر. بلبل ماده در هر دوره تخم گذاری قادر است که بین چهار تا شش تخم به رنگ های قهوه ای و زیتونی با لکه های ریز بگذارد. طول مدت جوجه کشی از تخم های نطفه دار بلبل 16 روز است که بلبل ماده با خوابیدن بر روی آن ها باعث خارج شدن جوجه ها از تخم ها می شود.

جوجه های بلبل در 10 روزگی بدون این که قدرت پرواز داشته باشند از لانه خارج می شوند و بر روی زمین در میان بوته ها و درختان پنهان می شوند.

تشخیص جنسیت بلبل

نر و ماده بلبل بسیار به هم شبیه هستند. اما با این حال افراد باتجربه به راحتی قادر هستند جنسیت بلبل را از روی نحوه آواز خواندن ان تشخیص دهند. پیشنهاد میشود برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه جنسیت بلبل کتاب های تخصصی در این حیطه را مطالعه کنید.

تغذیه بلبل چگونه است؟

بلبل پرنده ای حشره خوار است و در طبیعت از حشراتی مانند پشه ، جیرجیرک ، ملخ و مگس و البته از میوه جاتی مانند توت تغذیه می کند. اما اگر قصد پرورش و نگهداری بلبل را دارید می توانید در جیره غذایی این پرنده از موادی مانند دان مخصوص ، پلت ، گوشت نرم و سبزیجاتی مانند شبدر و یونجه استفاده کنید. از میوه هایی مانند تمشک و توت فرنگی و البته حشرات نیز می توانید در تغذیه این پرنده استفاده کنید.

در خرید جوجه بلبل هزاردستان به چه مواردی باید دقت کنیم؟

در خرید جوجه بلبل هزاردستان باید توجه کنید که جوجه این پرنده خالدار است و دم مستطیلی دارد. بلبل از جمله پرندگانی است که در داخل قفس جفتگیری نمی کند. قفس نگهداری آن باید نسبت به پرنده های دیگر بزرگتر باشد و چندین نشیمن گاه در آن وجود داشته باشد. پرورش بلبل نیازمند صرف دقت و حوصله بیشتری نسبت به سایر پرندگان زینتی است.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت