آشنایی با انواع نژاد های کبوتر

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۶٫۱۰

انسان ها علاقه ی زیادی به مراقبت و نگهداری از پرندگان دارند، زیرا این مخلوقات زیبا و دوست داشتنی، به خوبی اوقات فراغت افراد را پر نمایند. قطعا شما هم در بین دوستان و آشنایان خود کسانی را می شناسید که عشق عمیقی نسبت به پرندگانی چون کبوتر در خود احساس می نمایند . این علاقه به تاریخچه ی فرهنگی کشورهای مختلف از جمله ایران بر می گردد که مردمانش سال های زیادی، وقت و هزینه ی خود را در این راه صرف نموده تا نسل به نسل به دوره ای رسیده است که هنوز می بینیم، آثار گذشته به قوت خود باقی است. تاریخ گذشته پر است از حکایت افراد مشهوری چون تیمور لنگ که برای برقراری ارتباط با حکام و نمایندگان خود در شهرهای حکومتی ، از کبوترهای نامه رسان استفاده می کردند.

چکیده مقاله

در اصل جوجه کشی از پرندگان در شرایط آب وهوایی بهاری به مراتب نسبت به سایر فصل ها بهتر است زیرا در تابستان به خاطر آب و هوای گرم و بالا بودن خشکی هوا ، پرنده شرایط نامطلوبی را برای جوجه کشی در اختیار دارد و باید پرورش دهنده کنترل و مراقبت ویژه ای نسبت به پرنده ی مذکور و ماشین جوجه کشی داشته باشد. بدین معنی که روند جوجه کشی را به گونه ای پیش ببرد که دستگاه جوجه کشی توانایی کشش و جوجه آوری را نسبت به آب و هوای بیرون داشته باشد. یا دما و رطوبت موجود را طوری در داخل اتاقک جوجه کشی تنظیم کند که، روند جوجه آوری با شکست روبرو نگردد.

شاید بسیاری از شما بارها از خود پرسیده اید که کبوترها از کجا آمده و چگونه اهلی می شوند؟ در این مقاله که از وب سایت اینترنتی ایزی باتور نشر شده است، سعی کرده ایم با توضیح اختصاصی در مورد کبوترها، انواع و نحوه زندگی آن ها ، اطلاعات مهمی در اختیار شما کاربران عزیز بگذاریم پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

در حقیقت کبوتر، کفتر و کوتر(کردی)، جزوه پرندگانی محبوب در بین ما ایرانیان می باشد، که به دو طریق اهلی و وحشی توسط افراد مراقبت می گردد، همچنین کبوترها انواع مختلفی دارند که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت:

1- فاخته (کبوتر کوهپایه ای)

در زبان انگلیسی به کبوتر فاخته کوکوی معمولی (Common cuckoo) یا کبوتری اروپایی (european cuckoo) نیز می گویند، این پرنده آوازی بسیار نرم و غمناک دارد و مدام کلمه " کوکو " را تکرار می کند. این پرنده از انواع کرم ها و حشرات مخصوصا کرم ابریمشی تغذیه می کند و در لانه سایر پرندگان تخم گذاری می کند تا جوجه آنها را بزرگ کند. جالب توجه است که فقط فاخته نر قادر به آواز خواندن می باشد.

کبوتر فاخته

« کبوتر فاخته »

2- قمری معمولی

این کبوتر که در زبان انگلیسی European turtle dove نامیده می شود دارای بدنی نسبتا لاغر و پر های خاکستری، سیاه و قهوه ای در بدن خود می باشد. در گردن پرنده ترکیب رنگی سیاه و سفید وجود دارد که او را از سایر کبوترها متمایز ساخته است. دم این پرنده بلند و به رنگ سیاه می باشد. در بال های این پرنده پر هایی با ترکیب رنگی سیاه و قهوه ای وجود دارد. این کبوترها بیشتر درمناطق پر میوه و پر درخت مانند باغات کشاورزی مخصوصا در فصل تابستان به فراوانی دیده می شود.

کبوتر قمری معمولی

« کبوتر قمری معمولی »

3- قمری خانگی

این کبوتر که در زبان انگلیسی Laughing dove نامیده می شود، در ایران نیز یافت می شود و دارای دمی بلند و بدنی لاغر نسبت به سایر کبوتر ها می باشد. قمری خانگی دارای طوقی با ترکیب رنگی مشکی و قهوه ای در سراسر گردن خود می باشد. رنگ سر و گردن و قسمت هایی از سینه و بال پرنده به رنگ خرمایی روشن می باشد و در قسمت انتهایی بال پرنده رنگ خاکستری مایل به آبی وجود دارد. این پرنده از انواع دانه ها و علف ها و بعضا حشرات کوچک تغذیه می کند و به صورت جفتی یافت می شود.

کبوتر قمری خانگی

« کبوتر قمری خانگی »

4- قمری خاوری

این گونه که در زبان انگلیسی Oriental turtle dove نامیده می شود بسیار شبیه به قمری معمولی می باشد. قمری خاوری چاقتر از قمری معمولی به نظر می رسد و بر خلاف قمری معمولی در بدن او پرهایی به رنگ قهوه ای شرابی وجود دارد. هم چنین در قسمت پشتی پرنده پر هایی به رنگ خاکستری وجود دارد که در قمری معمولی نیست و صدای آن با قمری معمولی به کلی متفاوت است.

کبوتر قمری خاوری

« کبوتر قمری خاوری »

5- کبوتر تاجدار

این کبوتر در زبان انگلیسی Victoria crowned pigeon نامیده می شود و شاخص ترین ویژگی این کبوتر وجود تاجی توری مانند و زیبا بر سرش است که در راس تاج نیز پرهای به رنگ سفید وجود دارد. رنگ غالب بدن این کبوتر آبی مایل به خاکستری می باشد، هم چنین رنگ سینه این پرنده خرمایی مایل به قرمز می باشد. هر دو جنس نر و ماده این کبوتر تاج دار می باشد، این پرنده در بخش های شمالی گینه نو یافت می شود وبه دلیل شکار بی رویه در معرض انقراض می باشد.

کبوتر تاجدار

« کبوتر تاجدار »

6- کبوتر جنگلی

این گونه که در زبان انگلیسی wood pigeon نامیده می شود، دارای اندازه ای به طول 40 سانتی متر می باشد و بزرگتر از سایر کبوتر ها می باشد. در قسمت سر این پرنده رنگ خاکستری مایل به آبی وجود دارد و در قسمت پشتی گردن پرنده پرهایی به رنگ سبز درخشان و سفید وجود دارد. سینه پرنده به رنگ شرابی بوده و در پر های پرنده ترکیب رنگی سفید و طوسی و سیاه وجود دارد. هنگام خطر با شدت پرواز می کنند و در اکثر مناطق ایران یافت می شوند، آنها بالای درختان و در سوراخ دیوار ها لانه سازی می کنند.

کبوتر جنگلی

« کبوتر جنگلی »

7- کبوتر چاهی

این گونه که در زبان انگلیسی Rock Dove نامیده می شود، در واقع فرزندان همان کبوتر های اهلی می باشند که بعدها فرار نموده و تولید مثل نموده اند. ویژگی متمایز کننده این پرنده از سایر گونه ها وجود دو نوار پهن بر روی بالهایش بوده هم چنین در دو طرف گردن خود پر هایی با رنگ سبز و بنفش براق دارد. معمولا در دل صخره ها لانه سازی می کنند و بر خلاف سایر گونه ها در مناطق کوهستانی زندگی می کنند و در اکثر مناطق شهری و کشاورزی نیز به چشم می خورد.

کبوتر چاهی

« کبوتر چاهی »

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت