آموزش ساخت دستگاه جوجه کشی و معرفی لوازم مورد نیاز

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۴

این مقاله که به همت ما برای اولین بار بر روی بستر اینترنت منتشر شده است ، به شما آموزش ساخت دستگاه جوجه کشی را آموزش خواهد داد. دستگاه جوجه کشی یا ماشین جوجه درآوری وسیله ای است که در واقع دما، رطوبت، اکسیژن و چرخش را برای جوجه کشی از تخم های انواع پرندگان را تامین می کند. اگرچه دستگاه جوجه کشی را با استفاده از تجهیزات بسیار ساده و پیش پا افتاده نیز می توانید بسازید اما باید بدانید که دستگاه های جوجه کشی دست ساز راندمان کافی ندارند و تلفات تخم ها در آن ها بسیار زیاد است. بنابراین توصیه می شود که از دستگاه های جوجه کشی که در کارخانه ها ساخته می شوند استفاده کنید.

چکیده مقاله

درست است که جوجه کشی با این روش بسیار کم هزینه و لذت بخش است، ولی مطمئنا دستگاه کامل و بی نقصی برای شما عزیزان نخواهد بود ضمن اینکه شرایط جوجه مرغ با جوجه سایر پرندگان متفاوت است . آنها سازگاری بهتری نسبت به روش ( استفاده از دستگاه جوجه کشی دستساز ) دارند ولی درباره پرندگان زینتی یا وحشی چون طوطی ، کبوتر ، بلدرچین ، قناری ، شتر مرغ و ... کارایی نخواهد داشت. چنین تخم هایی در شرایط ایده آل تری چون دستگاه های جوجه کشی تمام اتوماتیک رشد می کنند ولی استفاده از دستگاه های خانگی یخچالی صرفا جنبه آموزشی و تفریحی دارد...

در ادامه به لوازم و قطعات مورد استفاده در ساخت دستگاه های جوجه کشی اشاره می کنیم تا در صورت خرابی قطعه مورد نظر بتوانید اطلاعات لازم و کافی برای خرید آن را داشته باشید.. در نظر داشته باشید که این قطعات برای تولید یک دستگاه جوجه کشی واقعی با راندمان بالای ۹۵٪ مورد استفاده قرار میگیرند ، پیشنهاد ما این است درصورتیکه قصد ساخت دستگاه جوجه کشی دارید از این لوازم و تجهیزات استفاده نمایید.

ساخت دستگاه جوجه کشی
« ساخت دستگاه جوجه کشی »

لوازم مورد نیاز ساخت دستگاه جوجه کشی

  • شانه باکیفیت باید طوری باشد که همه تخم های نطفه دار به صورت مرتب در داخل آن و کنار هم جای بگیرند تا در اثر گردش یا حرکت شانه ها به جهتهای مخالف هیچ آسیبی به بدنه تخم ها وارد نشود.
  • کیفیت یک شانه خوب به دوام و طول عمری است که دراد و باید انعطاف پذیر باشد تا در اثر گردش بازوهای مکانیکی باعث صدمه زدن به تخم های نطفه دار نشود. در غیر این صورت تخم های نطفه دار ترک بر می دارند و خیلی زود می شکنند.
  • قیمت مناسب داشتن هم یکی از مزیت های شانه هاست تا کاربر برای خرید آن با مشکل مواجه نشود.

حسگر:

حسگر یا سنسور از مهم ترین قطعات دستگاه جوجه کشی است که وظیفه کنترل دما و رطوبت دستگاه را بر عهده دارد. سنسور دما و رطوبت هوای اطراف خود را در داخل دستگاه محاسبه کرده و به اطلاعات آن ها را به برد دستگاه ارسال می کند. برد با توجه به اطلاعات دریافتی، دما و رطوبت را در مقادیر بهینه تنظیم می کند. به صورت کلی می توان گفت که دما و رطوبت داخل دستگاه با توجه به هوای اطراف سنسور به دستگاه دیکته می شود. در دستگاه های جوجه کشی روز دنیا از سنسورهای بسیار حساس که کاربرد نظامی و پزشکی دارند استفاده می شود.

 

شانه

شانه وسیله ای است که تخم ها در درون آن جای می گیرند و با نیروی انتقالی موتور توسط راک چرخانده می شوند. در مدل های قدیمی دستگاه های جوجه کشی اندازه حفره های شانه ها ثابت بود و در 3 سایز کوچک، متوسط و بزرگ ساخته می شدند، بنابراین برای جوجه کشی از تخم های انواع مختلف پرندگان باید از شانه های با سایزهای متفاوت استفاده می شد. در دستگاه های جوجه کشی جدید و روز دنیا از شانه های همه کاره یا سایزیک برای جوجه کشی انواع مختلف پرندگان استفاده می شود. اندازه این شانه ها را با توجه به اندازه تخم های بارور می توانید تنظیم کنید و نیازی به تهیه شانه های مختلف نیست.. برای مشاهده شانه جوجه کشی ساخت گروه صنعتی اسکندری روی نوشته کلیک کنید.

 

موتور

موتور وظیفه تامین نیروی لازم برای چرخش تخم ها را بر عهده دارد. تخم ها توسط مرغ مادر هر روز 6 بار چرخانده می شوند بنابراین در جوجه کشی مصنوعی نیز باید این عمل انجام گیرد. در دستگاه های پیشرفته جوجه کشی از موتورهایی استفاده می شود که چرخاندن تخم ها را به آرامی انجام می دهند به طوری که حرکت این موتورها بسیار آرام بوده و با چشم غیر مسلح انجام پذیر نیست. همچنین موتور دستگاه جوجه کشی باید خطر آتش سوزی نداشته باشد.

 

راک

راک وسیله ای است که شانه ها بر روی آن قرار می گیرد و نیروی موتور را برای چرخش تخم ها به شانه منتقل می کند. جنس شانه و راک بسیار مهم است زیرا شانه های از جنس با مواد بی کیفیت در دمای بالا از خود گاز متصاعد می کنند که منجر به تلف شدن تخم ها می شود. در دستگاه های جدید تر برای رفع این مشکل از مواد ای بی اس در ساخت راک و شانه ها استفاده می شود. همچنین راک باید تحمل وزن شانه ها و تخم های قرار گرفته بر روی آن را داشته باشد و بر اثر نیروی وزن تغییر شکل ندهد.

 

فن

وارد شدن اکسیژن به داخل دستگاه و خروج گاز کربنیک از آن برای تنفس و رشد جنین ضروری است. وظیفه تهویه هوا یا سیرکولاسیون در دستگاه بر عهده فن است. در مدل های جدیدتر ماشین های جوجه درآوری از فن های دائم کار در خلا استفاده می شود که علاوه بر این که برای ماه ها بدون وقفه می توانند به فعالیت خود ادامه دهند، خطر آتش سوزی نیز ندارند.

 

المنت

المنت قطعه ای است که وظیفه تامین حرارت لازم برای تنظیم دمای مطلوب دستگاه را بر عهده دارد. این قطعه به صورت یک رشته سیمی است که پارچه ای نسوز بر روی آن قرار گرفته و با عبور جریان برق گرما تولید می کند. در دستگاه های جوجه کشی صنعتی از المنت لوله ای برای تامین حرارت استفاده می شود.

 

برد

برد دستگاه از جمله قطعاتی است که نقش بسیار مهمی در تنظیم المان های دستگاه بر عهده دارد. سنسور دستگاه بر روی برد آن سوار می شود. امروزه در ساخت دستگاه های جوجه کشی از بردهایی استفاده می شود که سخنگو بوده و از هوش مصنوعی برای کنترل المان های دستگاه استفاده می کنند. برای مشاهده برد جوجه کشی ساخت گروه صنعتی اسکندری روی نوشته کلیک کنید.

ساخت دستگاه جوجه کشی با یخچال

۱- حتما از بدنه هایی استفاده کنید که دچار ترک یا شکستگی نیستند چون با نفوذ هوا به داخل لایه های میانی باکتری ها فرصت رشد پیدا می کنند.

۲- یخچال فریزر مورد نظر گنجایش کافی برای اینکار را داشته باشد .

۳- همانطور که می دانید، دستگاه جوجه کشی برای تهویه هوا دستکم به سه دریچه نیاز دارد. دریچه روی سقف حداقل باید به قطر ۴ سانتی متر و دریچه های دیواره های کناری که در پایین ترین قسمت دستگاه باید ایجاد شود حداقل به قطر ۲ سانتی متر باید باشند.

۴- المنت باید کمی ازدیواره های پلاستیکی فاصله داشته و به دستگاه نصب شود تا حرارت ان سبب سوراخ شدن بدنه سردخانه نشود . « یک فریزر با سایز میانگین به یک المنت ۲۰۰ الی ۳۰۰ وات میله ای که ارتفاع ۳۰ الی ۵۰ سانتی متر است، احتیاج دارد »

۵- اگر نوارهای لاستیکی درب یخچال فریزر پوسیده شده‌ باشد حتما ان را تعویض کنید.

۶- یک کنترلر با ترموستات قوی و با کیفیت، می تواند راندمان جوجه کشی را بالا ببرد.

۷- برای چرخش تخم ها هم می توانید از راک های فلزی استفاده فرمائید. « یک موتور نوع از ۶۰KTYZ می تواند ۶۰۰ عدد تخم را بچرخاند »

ساخت دستگاه جوجه کشی با یخچال

« ساخت دستگاه جوجه کشی با یخچال »

وسایل موردنیاز برای ساخت دستگاه جوجه کشی با یخچال

  • یخدان یونولیتی درب دار
  • نوار چسب
  • سرپیچ متصل به سیم
  • توری مرغی با توری فلزی مطلوب
  • چراغ ۲۵ وات
  • دما سنج و رطوبت سنج دیجیتال
  • اسفنج
  • ظرف آب مطلوب برای قرار دادن درون یخدان
  • طرح دستگاه جوجه کشی دست ساز

فرایند ساخت دستگاه جوجه کشی با یخچال

یک یخدان یونولیتی انتخاب کنید چون عایق بندی خوبی دارد سپس روی بدنه آن سوراخی را به اندازه ای که سرپیچ از آن عبور کند، ایجاد کنید و سرپیچ را با نوار چسب از داخل و بیرون شکاف به بدنه یخدان بچسبانید. بلندی سرپیچ لامپ باید به اندازه ای باشد که باعث آتش سوزی نشود . بعد یک چراغ ۲۵ وات را به سرپیچ متصل کنید.

با استفاده از توری های فلزی می توانید اطراف چراغ را بپوشانید تا بعد از هچ شدن، جوجه ها با لامپ تماس پیدا نکنند. حتی می توانید از توری فلزی برای کف جعبه هم استفاده کنید تا فضولات زیر پای جوجه ها نچسبد.

 

افزودن دما سنج و رطوبت سنج دیجیتال

دما سنج و رطوبت سنج مناسب و دقیق تهیه کرده و آن را در نزدیکی تخم های نطفه دار قرار دهید.

یک ظرف آب تمیز و عاری از رطوبت آماده کنید و درون جعبه قرار دهید تا رطوبت مورد نیاز تخم ها تامین شود.

 

ایجاد پنجره در دستگاه جوجه کشی دست ساز

روی درب یخدان برشی ایجاد کنید و در محل برش خورده یک شیشه یا یک طلق پلاستیکی قرار داده و آن را با چسب محکم کاری کنید. با اینکار نیاز به باز و بستن درب یخدان ندارید و به راحتی می توانید شرایط تخم ها را رویت کنید.

برای عبور مرور هوا هم می توانید دو سوراخ کوچک در اطراف باکس و یک سوراخ کوچک روی درب بالای دستگاه ایجاد کنید.

 

آزمایش دستگاه جوجه کشی

۲۴ ساعت قبل از قرار دادن تخم مرغ های نطفه دار در درون دستگاه جوجه کشی دست سازتان حتما از :ارایی آن برای ایجاد گرما و رطوبت مطمئن شوید. ببیند دماسنج دمای 37.5 درجه سانتیگراد را نشان می دهد و به اندازه 60 الی ۶۵٪ تامین می شود.

قرار دادن تخم مرغ ها

تهیه تخم نطفه دار و شرایط نگهداری آن تا قبل از ورود به داخل دستگاه جوجه کشی خیلی مهم است چرا که در صورت عدم نطفه در داخل تخم و یا طولانی ذخیره کردن انها باعث می شود نتیجه منفی به بار بیاورد و تمام زحمات شما از بین برود. برای تهیه تخم نطفه دار به مزارع معتبر سر بزنید و یا از اشخاصی که به آنها اعتماد دارید، خریداری کنید. مدت نگهداری تخم نطفه دار هم نباید بیش از یک هفته طول بکشد (از اولین ساعت تخمگذاری تا 7 روز) تا راندمان جوجه درآوری کمتر از ۵۰ درصد نباشد.

 

یادداشت اطلاعات مهم در جوجه کشی

از اطلاعات اساسی مثل زمان و آمار تخم مرغ های نطفه داری که وارد دستگاه جوجه کشی شده اند، یادداشت برداری کنید تا در صورت بروز مشکل ، نسبت به رفع زودتر اقدام کنید .

تخم های نطفه دار در ۱۸ روز اول به چرخش منظم و مدام احتیاج دارند پس هر چند ساعت یکبار، برای چرخش آنها برنامه ریزی کنید.حتی برای اینکه دچار اشتباه نشوید از علامت های مختلف برای چپ و راست تخم استفاده کنید تا بدانید که مثل همه تخم هایی که علامت «0»دارند قبلا به سمت چپ چرخیده اند و زمانی که به راست می چرخند باید علامت « X » داشته باشند.

نکته : این فرایند در دستگاه های جوجه کشی تولید شده توسط کارخانه های معتبر به صورت خودکار انجام می پذیرد.

 

شرایط تخم نطفه دار در ایام ستر

بعد از یک هفته از سپری شدن ایام ستر، می توانید با عمل نطفه سنجی نطفه دار بودن تخم مرغ ها را تشخیص دهید. برای اینکار از یک دستگاه کندلینگ استفاده کنید. قبل از هر چیز دمای محلی که دستگاه جوجه کشی دست سازتان در آن قرار دارد را به ۲۵ درجه سانتی گراد برسانید و فضا را نسبتا تاریک کنید تا نطفه ها با راحتی قابل رویت باشند. یک یا چند تخم را همزمان بیرون بیاورید و آنها را کندلینگ کنید. هر تخمی که نطفه داشت به داخل دستگاه برگردانید در غیر این صورت آن را کنار گذاشته و همین کار را ادامه دهید.

چنانچه از لامپ برای مشاهده تخم مرغ ها استفاده می کنید سعی کنید از لامپ هایی استفاده کنید که لنز کوچکی دارند تا وقتی روی تخم قرار می گیرند نورشان آنقدری نباشد که اطراف تخم را هم پوشش دهد.

برای ساخت کندلر خانگی می‌توانید از یک لامپ رومیزی استفاده کنید و آن را درون باکس مقوایی قرار دهید. یک شکاف بسیار کوچک بر روی باکس ایجاد کنید تا وقتی تخم را روی آن می گذارید محتویات و آثار نطفه « رگه های خونی چون تارهای عنکبوت » قابل روئیت باشد.

 

  • برای اطمینان از وجود نطفه حتما آن را به جهات مختلف بچرخانید تا از ساخت نطفه مطمئن شوید.
  • نطفه در واقع همانند یک نقطه است که با رگ های خونی به اطراف انتشار یافته.
  • اگر تخمی نطفه دار نباشد، به هنگام کندلینگ سراسر روشن دیده می شود به طوری که نور از آن عبور می کند.
  • جنین مرده شبیه رینگ و یا رگه هایی از خون است.

 

توجه به صداهای هچ

بعد از گذشت روز بیست و یکم حتما صدای ضربه زدن نوک جوجه ها به تخم ها را خواهید شنید. ی این صدا حاصل پاره شدن کسیه هوای درون تخم و برخورد نوک جوجه با پوسته تخم است. بعداز شنیدن این صدا عجله ایی برای باز کردن در دستگاه نکنید چون ۱۲ الی ۲۴ ساعت طول می کشد تا تمام جوجه ها به طور کامل هچ شوند.

ساخت دستگاه جوجه کشی بدنه یخچالی

« ساخت دستگاه جوجه کشی بدنه یخچالی »

نتیجه گیری

درست است که جوجه کشی با این روش بسیار کم هزینه و لذت بخش است، ولی مطمئنا دستگاه کامل و بی نقصی برای شما عزیزان نخواهد بود ضمن اینکه شرایط جوجه مرغ با جوجه سایر پرندگان متفاوت است . آنها سازگاری بهتری نسبت به روش « استفاده از دستگاه جوجه کشی دست ساز » دارند ولی درباره پرندگان زینتی یا وحشی چون طوطی ، کبوتر ، بلدرچین ، قناری ، شتر مرغ و ... کارایی نخواهد داشت. چنین تخم هایی در شرایط ایده آل تری چون دستگاه های جوجه کشی تمام اتوماتیک رشد می کنند ولی استفاده از دستگاه های خانگی یخچالی صرفا جنبه آموزشی و تفریحی دارد.

شاید با درست کردن چنین دستگاهی قادر به تولید و هچ کردن تعدادی جوجه باشید ولی قطعا کسانی که قصد پرورش جوجه های یک روزه، آن هم با تعداد بالا را در نظر دارند، نمی توانند به غیر از تهیه دستگاه جوجه کشی حرفه ای در این کار به موفقیت برسند.

پیشنهاد ما به شما عزیزانی که می خواهند به صورت حرفه ای وارد اینکار شوند استفاده از دستگاه های جوجه کشی ایزی باتور ۱ و ۲ و مخصوصا دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 6 است. این دستگاه ها برای جوجه کشی از تخم پرندگان زینتی و گران قیمت بسیار مناسب هستند

کسانی که در این کار مبتدی هستند و هیچ تجربه عملی در باره حرفه جوجه کشی ندارند بهتر است از دستگاه های جوجه کشی ایزی باتور 1 و ایزی باتور 2 استفاده کنند. با این دستگاه ها می توانید از تخم پرندگان متفاوتی چون مرغ، قرقاول، غاز، اردک، بوقلمون، بلدرچین، کبک به راحتی جوجه کشی کنید چون فقط کافی است کاربر تخم های نطفه دار را در درون شانه های دستگاه بچیند و دستگاه را به برق متصل کند سپس دکمه انتخاب پرنده مورد نظر که نام آن بر روی پنل و صفحه نمایش دستگاه است را فشار دهد تا تمام عملیات جوجه کشی، به صورت اتوماتیک تنظیم و به مرحله اجرا در بیاد.

این دستگاه های جوجه کشی قابلیت این را دارند که؛ تمامی تنظیمات مربوط به دما ، رطوبت و چرخش که جزو پارامترهای ضروری برای داشتن یک جوجه کشی موفق است را به صورت اتوماتیک بر روی تخم های نطفه دار اعمال کنند.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت